ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: LT500r-88
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 20 [21] 22 ... 33  Alla   Gå ned

Författare Ämne: LT500r-88  (läst 102825 gånger)

Utloggad Julle74

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 338
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Julle74
SV: LT500r-88
« Svar #240 skrivet: 7 augusti 2011 kl. 14:05:17 »
Lutar åt att det blir färglös motor. Polerar lite då å då när jag får en halvtimme över. Färg bara flagnar och blir repig. Men det är ju inte direkt roligt att polera :banghead:

* Block polering.jpg (54.79 kB, 700x517 - visat 776 gånger.)

* Blockpolering 2.jpg (69.54 kB, 700x517 - visat 777 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)

Utloggad jonas 4923

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 879
  • Total likes: 21
  • Kön: Man
    • Visa profil
jonas 4923
SV: LT500r-88
« Svar #241 skrivet: 8 augusti 2011 kl. 22:13:52 »
 :o :o :o shit så nice så där skall jag göra med min andra Lt 500 motor när den skall renoveras.
Bra jobbat det ser riktigt fiiint ut

Mvh
Anmäl till moderator   Loggat
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86

Utloggad Julle74

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 338
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Julle74
SV: LT500r-88
« Svar #242 skrivet: 8 augusti 2011 kl. 23:55:51 »
Tack Jonas! Har änn så länge inte gått på med lumptrissa och polermedel, utan bara putsduk och lite autosol medel. Orkar absolut inte att få fram spegelyta. Halvblank får duga. Fan har du en reservmotor? Det visste jag inte, är det en 87a? Är den sliten i ramlager sätena? I mitt 88a block sitter det stålinsatser från fabrik(grövre på kopplingssidan, tunnare på svänghjulssidan) men dom håller ju inte ändå :hmmm:  problemet är tydligen underdim. vevstaks tapp så veven flexar. finns inget man kan göra igentligen utan att byta insattser när det blir slitet. Svetsa veven så den inte skenar iväg i skevhet rek. oxå. I Us. har dom börjat köra teflon insatser med kanonresultat! Då tillåts veven flexa utan att sätena blir utnötta. Ett tipps Jonas är att matchporta kanalövergångarna mellan block och cylinder om du ska pula med din reservare, va hemska kanter där på min motor. Har ingen före bild men här är det tillsnyggat, måste tänka på att snygga till packningen vid återmont. bara ()p

* Tillputsat.jpg (38.14 kB, 700x517 - visat 724 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)

Utloggad jonas 4923

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 879
  • Total likes: 21
  • Kön: Man
    • Visa profil
jonas 4923
SV: LT500r-88
« Svar #243 skrivet: 10 augusti 2011 kl. 20:38:00 »
Jo rå jag har reservmotor till både 250´n och 500an båda behöver dock lite kärlek men jag skall börja när tiden tilllåter.Blocket ser ok ut men jag skall mäta upp det som en början, tack för tipset med övergången jag gjorde detta på den som sitter i nu men den såg rätt bra ut, reservaren är oxå en 87a och är i delar så det blir att börja bocka av så allt finns. Svetsda vevar har jag på både 250 in och 500 då det precis som du säger vill "skeva iväg annars.

Teflon insatser lät intressant var läste du om detta???

Mvh
Anmäl till moderator   Loggat
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86

Utloggad Julle74

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 338
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Julle74
SV: LT500r-88
« Svar #244 skrivet: 10 augusti 2011 kl. 22:44:24 »
Jonas så här förklarar Jerry Hall (H.P.R.) High precision racing) som är gammal känd motorbyggare.                                                                                                                                         Why does the LT 500 Suzuki have problems with the bearing pockets wearing out? Our first guess was that the main bearing pockets were loose on the new engines. We started measuring the bearing pockets on new cases and found that Suzuki was setting the interference fit between the main bearing and the bearing pocket where it should have been. Our next observation was the problem seemed to appear on the “stockish” type engines that had a million miles on them or on the race engines. We began to see other problems, broken crank pins, and broken crankshafts on the ignition side at the junction of the main bearing shaft and crank web. We began to study the failures and the failures pointed to the cause of the problem. Before a part breaks, it has to flex. The flex leads to fatigue and the part will eventually crack and break in the fatigued area.


Crankshaft flexing is what wears out the bearing pockets. The majority of the flex occurs in the crank pin. Another area of flex is at the junction of the main bearing shaft and the crank web. How do we know that these areas flex? These are the two areas where the crankshaft breaks.

What causes flex? The two major factors that contribute to the flex of any crankshaft are high rpm and the load that the connecting rod exerts on the crank pin when the engine is under full power.

The connecting rod is experiencing high tension as the piston approaches top dead center, when the engine is at high rpm and the throttle is closed,. The piston is pulling on the connecting rod with a force of thousands of pounds. As the rpm is increased this force increases exponentially. This force causes the crank pin to flex so that the distance between the crank webs DECREASE in the area opposite the crank pin.

When the engine is under power, the piston exerts force on the connecting rod and the rod transmits this force to the crank pin. The peak pressure on the piston occurs in the neighborhood of 20 to 30 degrees after top dead center. When the power level of the engine is increased, the crank flexing force increases. The force on the crank pin when the engine is under power causes the crank pin to flex so that the distance between the crank webs INCREASE in the area opposite the crank pin.

The flex in the crank pin is not visible, but it exists on a micro level. For discussion purposes the main bearings should be thought of as being part of the crank webs. Looking at the motion of the crank webs described in the above paragraphs, we can easily observe the motion of the main bearings. The interference fit between the main bearings and the bearing pockets helps resists some of the motion of the bearings, but some movement of the bearing will occur when the crank pin flex exceeds a certain level.

The friction and extreme pressure between the outside of the main bearing and the bearing pocket causes micro welding to occur between the two surfaces when they are both iron based materials. The micro welding is what causes the pits to occur on these surfaces.

How can we prevent the problems described above?

One obvious solution would be to increase the diameter of the crank pin. Increasing the crank pin diameter would require an increase in the outside diameter of the crank webs if we are to maintain a reliable design. The proper interference fit between the crank pin and the crank web must be maintained in order to prevent movement between the web and the crank pin. I have never seen a stock LT500 crank web split between the crank pin hole and the outside diameter of the crank web. I have seen the crank webs split between the crank pin holes and the outside diameter of the crank web when the correct interference fit on the crank pin is used on stroker cranks. There is not adequate strength between the crank pin holes in the web without increasing the OD of the web. Welding the crank pins to the existing webs should not be considered as an option. Welding crank pins to the webs are just band-aids for a poor design or loose crank pin holes. A large diameter crank pin is also not desirable for high-rpm two strokes due to the increased moment of inertia of the bearing cage assembly and the pre-mix type of lubrication system

Another solution would be to run two main bearings on each end of the crank. This is not an affordable solution because it would require a new crankcase and crankshaft design.

We started seeing bearing pocket failures on the 1987 race engines before the 1988 models were released. The LT 500 engine was designed for power levels in the 40 hp to 50 hp range and engine speeds of around 6500 rpm. We often spin these engines over 8000 rpm and we can easily produce power levels in excess of 80 HP. The bearings are going to move in the bearing pockets when we elevate the power and rpm. So what is the best cost based solution?


We re-sleeved the early pocket failures with steel inserts on the first race engines. They did not seem to last much longer than a new set of cases that had cast iron inserts. The steel inserts would eventually get loose and had the pitting problem like the cast iron inserts. We used brass inserts and then silicon bronze. The bronze seemed to last longer but eventually wear out. The bronze did not show any pits when they got loose like the iron bases inserts. We also tried aluminum inserts and they eventually got loose without pitting. We eventually came to the conclusion that the main bearings are going to move in the bearing pocket. What can we use as material between the bearing and the cases that will minimize the wear? We tried using plastic for an insert material and watched these engines for a few years on different customer engines. Upon teardown the bearing pockets and the outside of the main bearings did not show any ware. We have used the plastic inserts in hundreds of main bearing pockets over the last 20 years in the LT500 engines.

I do not believe that there are any “cushioning” effects on the bearings as a result of the plastic inserts. I do not believe that there is any other magical properties of the plastic inserts other than it does not ware as fast as the metal inserts.

Jerry
Här e tråden http://www.quadracerhq.com/forum/showthread.php?16089-Teflon-(PTFE)-Case-Inserts
Anmäl till moderator   Loggat
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)

Utloggad jonas 4923

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 879
  • Total likes: 21
  • Kön: Man
    • Visa profil
jonas 4923
SV: LT500r-88
« Svar #245 skrivet: 11 augusti 2011 kl. 22:05:49 »
Tackar så mycket, intressant läsning, det var ett tag sen jag var inne på QHQ.

Mvh
Anmäl till moderator   Loggat
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86

Utloggad Julle74

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 338
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Julle74
SV: LT500r-88
« Svar #246 skrivet: 16 augusti 2011 kl. 17:52:53 »
Jonas vill du va med och skicka ditt reservblock till Halls precision racing products och få PTFE insatser i ramlagerfickorna? Har snackat med han, det kostar 140$ per insats, typ 1800kr för 1 block då. Så delar vi på fraktkostnader fram å tillbaka. Bör bli billigare änn att skicka 1 block :dntknow:
Anmäl till moderator   Loggat
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)

Utloggad jonas 4923

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 879
  • Total likes: 21
  • Kön: Man
    • Visa profil
jonas 4923
SV: LT500r-88
« Svar #247 skrivet: 17 augusti 2011 kl. 07:48:47 »
Tjena,
Jo det skulle vara intressant men jag är inte riktigt där ännu, har lite andra projekt som måste genomföras först.
Det beror på när detta är aktuellt ........

Mvh
Anmäl till moderator   Loggat
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86

Utloggad Julle74

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 338
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Julle74
SV: LT500r-88
« Svar #248 skrivet: 17 augusti 2011 kl. 23:00:01 »
Citat från: jonas 4923 skrivet 17 augusti 2011 kl. 07:48:47
Tjena,
Jo det skulle vara intressant men jag är inte riktigt där ännu, har lite andra projekt som måste genomföras först.
Det beror på när detta är aktuellt ........

Mvh
Jag kan vänta ett halvår, men med risk att $ kursen stiger framöver. Nu e det läge faktiskt, har legat länge mellan 6 och 6,50kr nu.
Anmäl till moderator   Loggat
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)

Utloggad Julle74

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 338
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Julle74
SV: LT500r-88
« Svar #249 skrivet: 25 augusti 2011 kl. 17:33:54 »
Ok Jonas det blir dyrt de här, men jag måste ju. Vägde blocket helt strippat från alla lager och grejjor som kunde demonteras. Vägde 6,4kg frakt går då på 694kr + 100 försäkring. 2 block går på 1100-1200kr + 100 i försäkring, så man tjänar inte mycket på att skicka tillsammans. Mina är redo att skickas nu, hör av dig om du e sugen.
Anmäl till moderator   Loggat
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)

Utloggad Julle74

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 338
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Julle74
SV: LT500r-88
« Svar #250 skrivet: 25 augusti 2011 kl. 23:14:01 »
Fick en blockoff plate till bak oket idag, provmonterade så jag fick reda på om det passa. Den passa fin fint. Prov mocka upp motorn för att få en blick hur den blev att se ut, jag e nöjd så så här får den se ut.

* Block off plate.jpg (43.65 kB, 700x517 - visat 501 gånger.)

* Färdig!.jpg (56 kB, 700x517 - visat 505 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)

Utloggad jonas 4923

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 879
  • Total likes: 21
  • Kön: Man
    • Visa profil
jonas 4923
SV: LT500r-88
« Svar #251 skrivet: 26 augusti 2011 kl. 09:10:39 »
Så J#¤&¤&La vackert Julle, Sorry att jag inte svarat.
Det är nog bäst att du skickar ditt block själv då jag inte kommer att börja närmasta året med min.

Förtsätt jobba på det kommer att bli magiskt bra.

Mvh
Anmäl till moderator   Loggat
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 20 [21] 22 ... 33  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: LT500r-88
 


Online just nu.

698 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
raptor350
Flest online idag: 756. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info