ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Justering Dial-A-Jet.
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Justering Dial-A-Jet.  (läst 4701 gånger)

Utloggad Henke-QL250

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 139
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
Henke-QL250
Justering Dial-A-Jet.
« skrivet: 16 januari 2011 kl. 16:53:42 »
Har nyligen satt dit ett Dial-a-jet på min SYM Quadlander 250. Rekommendationerna när man monterar ett DAJ är att man ska gå ner 2 storlekar på munstycket.
I och med att jag samtidigt monterade ett "Hiflow" filter så brydde jag mej inte om att bestycka ner den. Men nu har jag dock problem att få den att gå riktigt.

Just nu kör jag på steg 3 på DAJ:en, då går den som bäst. Men ändå så drar den rikligt med bensin, avgaserna luktar och den frånger sig avgassmällar vid motorbroms. Det är bra bottendrag i den, men så fort den ska varva ur så tappar den orken. Den är inte varvvillig alls. :help:

Skulle villja ha lite tips på inställningar på daj:en. Även luftskruven samt om jag ska ändra nålen nåt. Maskinen är förutom filtret och DAJ:en helt orginal.

Nån som har lite tankar o ideèr? :dntknow:

Mvh
Anmäl till moderator   Loggat
CFmoto 500 Black Edition-10
Kazuma Jaguar 500--- Såld
Dinli 450 SS-08---Såld
Sym Quadlander 250-06---Såld

Utloggad Devil

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 821
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Devil
SV: Justering Dial-A-Jet.
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2011 kl. 20:44:09 »
Tja!
Hmmm,
Avgassmällarna brukar ju bero på att det går snålt vid avslag. D kan ju kanske förklaras med att när du slår av, åker ju trotteln ner och då "blockeras" ju daj:en som sitter innan trotteln...
Prova ställa upp lågfartsmunstycket/luftskruven lite tills det försvinner...
Va det gäller högfarten låter det som om den går för fett.. Om du ställer ner daj:en till lägsta läget, ökar den nått i toppvarv då eller blir det bara värre?
Om den ökar, tjänar du på att gå ner i huvudmunstycke. Daj:en kan leverera Massor med soppa på en sån liten motor skulle ja tro...
Du kan ju prova med att blockera /stänga av soppan till daj:en och se vad som händer...
Kan va problematiskt att göra flera ändringar på en å samma gång, och sen veta vad det är som spökar...
:)
Anmäl till moderator   Loggat
Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

Utloggad Henke-QL250

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 139
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
Henke-QL250
SV: Justering Dial-A-Jet.
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2011 kl. 21:57:40 »
Tackar för svar!

När jag har kört en stund på fullgas och släpper av gasen, motorbromsar hela vägen ner till tomgång, då kommer smällen precis när motorn når tomgångsvarv. Så det stämmer nog som du säger med lågfarten.

Ska börja med att höja nålen nått hack och gå ner till första steget på daj:en. Sen får jag väl åka med denna setup en stund o sedan kolla färgen på stiftet.

Mvh Henrik
Anmäl till moderator   Loggat
CFmoto 500 Black Edition-10
Kazuma Jaguar 500--- Såld
Dinli 450 SS-08---Såld
Sym Quadlander 250-06---Såld

Utloggad Devil

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 821
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Devil
SV: Justering Dial-A-Jet.
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2011 kl. 23:51:19 »
Japp, men, komihåg att nålen mest reglerar När soppan kommer, när i registret den kommer, tidigt eller sent. Under Mellanfart regleras soppan av lågfartsmunstycket och blandngsskruven...
Men kör å prova, läs av stiftet och se :)
Anmäl till moderator   Loggat
Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

Utloggad Henke-QL250

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 139
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
Henke-QL250
SV: Justering Dial-A-Jet.
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2011 kl. 19:14:46 »
Uppdatering:

Har nu bestyckat upp den en storlek. Sitter 120 munstycke i nu, och nu går den mycket bättre. Bottendraget är ruggigt bra för o vara en 250cc. Men den börjar segar sig lite grann efter 60 så lite justeringar är det nog kvar.

Vad ska man ändra för o få lite mer styrka på höga varv? DAJ:en är inställd på max nu. nålen orörd.

Mvh Henrik

Anmäl till moderator   Loggat
CFmoto 500 Black Edition-10
Kazuma Jaguar 500--- Såld
Dinli 450 SS-08---Såld
Sym Quadlander 250-06---Såld

Utloggad Devil

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 821
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Devil
SV: Justering Dial-A-Jet.
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2011 kl. 23:16:57 »
Låter bra!  ()p
Om du har bestyckat upp den m huvudmunstycket, och fettat daj:en till max, borde det funka och gå upp en storlek till på huvudmunstycket..
Sen kanske du får sänka nålen ett snäpp om den skulle tveka på gaspådrag på mellanvarv sen.
Men, en sak i taget... :)

Behövde du justera mycket på soppaskruven för å få gassvaret så bra?
Anmäl till moderator   Loggat
Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

Utloggad Henke-QL250

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 139
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
Henke-QL250
SV: Justering Dial-A-Jet.
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2011 kl. 12:12:28 »
Ja det är huvudmunstycket jag bytt. Kanske skulle prova att gå upp till storlek 130 då. Tror det är 110 original.

Det är bra gasrespons nu, men när man står utan växel i, och ger den fullgas snabbt så vill den dö en stund innan den kommer upp i varv. Men med växel i så sticker den direkt man ger den fullgas.

Blandskruven är öppnad exakt ett varv från helt i botten.

Tips på nån sida man kan beställa munstycken?

Tack för svar!

Mvh Henrik
Anmäl till moderator   Loggat
CFmoto 500 Black Edition-10
Kazuma Jaguar 500--- Såld
Dinli 450 SS-08---Såld
Sym Quadlander 250-06---Såld

Utloggad Henke-QL250

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 139
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
Henke-QL250
SV: Justering Dial-A-Jet.
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2011 kl. 19:55:05 »
Uppdatering:

Har nu hittat en fungerande setup! Det tog en del tid, o trixande med munstycken, trottelnålen o DAJ:en!

Nu kör jag på huvudmunstycke strl 130, trottelnålen på näst nedersta hacket. Dvs näst högst upp. Luftskruven ca 3/4 varv ut och DAJ:en på steg 3. Nu går den bra genom hela registret och stiftet är Ljusbrunt/gyllenbrunt. Den har fått en mycket trevlig karaktär! Den går mer som en 350 snarare än en 250!
Nästa steg är ett riktigt avgassystem!

Mvh Henrik
Anmäl till moderator   Loggat
CFmoto 500 Black Edition-10
Kazuma Jaguar 500--- Såld
Dinli 450 SS-08---Såld
Sym Quadlander 250-06---Såld

Utloggad Devil

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 821
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Devil
SV: Justering Dial-A-Jet.
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2011 kl. 21:25:42 »
Kanon! Låter som du prickat mitt i prick ()p

Håller på med min egen setup nu oxå, så ja va ute å prova lite med lågfarten i dag :)
En sak i taget...  8)   
Anmäl till moderator   Loggat
Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Justering Dial-A-Jet.
 


Online just nu.

552 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Sigge01
Flest online idag: 581. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info