ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

• Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Honda (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Honda TRX 680fa Rincon "Mud Edition" -2011
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut

Sidor: [1] 2 ... 6  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Honda TRX 680fa Rincon "Mud Edition" -2011  (läst 27435 gånger)

Utloggad Anderzon

• Dr. Ing. Anderzon
  • ATV Amatör
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Anderzon
Honda TRX 680fa Rincon "Mud Edition" -2011
« skrivet: 9 januari 2011 kl. 16:46:21 »
  • Citera
Har ett par frågor ang. min nya Honda 680fa Mud Edition:

1) Ibland tar höger bromshandtag väldigt långt in, bromsarna nyper bra men handtaget kan nästan krammas hela vägen mot handtaget. Pumpar jag handtaget ett par gånger så är allt normalt igen...

2) Gasar jag iväg med fullgas hinner övervarvningsskyddet slå i innan nästa växel trillar i (3-stegs automatlåda). Släpper jag gasen lite så trillar nästa växel i normalt.

Maskinen är helt original och har endast gått 15h, således garanti kvar. Dock är jag intresserade av era synpunkter och erfarenheter!

Mud edition är en standard TRX680fa + följande utrustning:
·28” grovmönstrade däck på 12" aluminumfälgar
·Maskinen höjd 2”
·15% lägre utväxling jfr. med standard, genom nedväxlingssats i växellådan.
·Hasplåt, drivaxelskydd fram och bak samt bröstplåt är monterad.
·En kraftig pulverlackad frontbåge
·Lågt frontmonterad, radiostyrd WARN RT25 vinsch
Anmäl till moderator   Loggat
It's fun until someone gets hurt ...then it's hilarious

Såld> Polaris Sportsman 850 XPS Forest
Såld> Honda TRX 680 Rincon "Mud edition"
Såld> Honda TRX 420 Fe

Utloggad Anderzon

• Dr. Ing. Anderzon
  • ATV Amatör
    • Visa profil
Anderzon
SV: Honda TRX 680fa Rincon "Mud Edition" -2011
« Svar #1 skrivet: 9 januari 2011 kl. 19:59:18 »
  • Citera
38 visningar... Ingen som har några idéer eller synpunkter?

Såld> Honda TRX 420 Fe

Utloggad Oskar P

• ATV Guru
  • Antal inlägg: 2125
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
    • ND-ATV
Oskar P
« Svar #2 skrivet: 9 januari 2011 kl. 20:35:10 »
  • Citera
det där med bromsarna känner jag igen från min hjuling, händer det när du kört i djup snö? och har du länkarmsskydd? händer detta bara när du haft fullt styrutslag?
jag gjorde nämligen egna länkarmsskydd i alu, och dom går ganska långt ut mot hjulen för att täcka så mycket av yttre drivknuten som möjligt, men nackdelen är att vid fullt styrutslag så ligger bromsoken väldigt nära plåtarna, och eftersom jag har flytande ok (1-kolvs) så kan dom pressas inåt och kolven pressas då tillbaka lite, och detta händer alltså om det packar sig snö på skyddsplåtarna eftersom det bara är några millimeter mellan oket och plåten utan snö..
så ibland tar inte bromsen alls på första "försöket" utan jag får pumpa 2-3 gånger så nyper det.

det där med övervarvsskyddet skulle ju kanske kunna bero på din lägre utväxling, som inte tagits med i beräkningen för övervarvsskyddet, eller så har man inte tagit till nån marginal. men honda är ju kända för att göra saker som fungerar bra så det vore ju konstigt, men är denna variant nåt som honda byggt eller är det en ombyggd maskin av nåt annat företag?

för om man bara byter till lägre utväxling så hinner den upp upp i varv snabbare och lådan kanske inte hinner växla innan den når varvstopp.
sen kan det ju också vara följden av en ren skrivbordsprodukt detta, dom har alltså tänkt så här att om vi byter till lägre utväxling så måste vi göra så att lådan växlar tidigare för att inte nå varvstopp, men så kanske dom inte riktigt tagit hänsyn till tiden det tar för lådan att växla från det att den påbörjat en växling tills den är klar, i en bil-automat kan det ta ca en sekund, och det är klart att motorvarvet hinner ju stiga än mer på denna sekund.

om jag drar en parallel till bil-världen så kan man råka ut för detta om man byter växellåda på en cheva diesel-pickup till en låda från en bensinare, problemet man råkar ut för är att dieseln har sin varvbegränsning på 3600 och bensinaren på 5500, så när man ger full gas så hinner motorn nå varvbegränsningen innan lådan kastar in nästa växel eftersom den är gjord för att göra det vid ett högre varvtal.
« Senast ändrad: 9 januari 2011 kl. 20:38:27 av Oskar P »
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Maxxis Bighorn 27" på MSA Trooper
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
främre och bakre Bull-bar
Kimpex Outback packväska
Medlem i ND-ATV  samt Svenska ATV Föreningen
http://www.norradalsatv.n.nu/
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad Anderzon

• Dr. Ing. Anderzon
  • ATV Amatör
    • Visa profil
Anderzon
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2011 kl. 16:44:55 »
  • Citera
Det du skriver låter mycket troligt! Ringde till Ahlqvist MC där den är köpt idag och även de kunde styrka dina synpunkter. Dock ville de jag skulle hålla koll på bromsen fram, de hade givetvis inte hört om detta tidigare. Skall provköra nu när snön nästan töat bort. De bekräftade även att det var flytande ok på min maskin så visst låter det troligt!
Ang. växlingen så är det tydligen bara att leva med, eller gasa lite mindre  :tickedoff Alternativt kan man ju köra ESP och växla själv på knappsatsen med vänstertummen...

Tack för hjälpen!

// Anderzon

Såld> Honda TRX 420 Fe

Utloggad Thyrén

• ATV Guru
  • Antal inlägg: 1375
  • Total likes: 1
  • Vasaloppet nästa
    • Visa profil
Thyrén
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2011 kl. 17:13:38 »
  • Citera
Min handbroms är lika den med men det kan man väl leva med ;)
Sålda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV åkandet lagts på hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bästa maskin jag någonsin kört.

Utloggad storsveden

• ATV Pro
  • Antal inlägg: 331
  • Total likes: 9
  • Can am 800 xxc
    • Visa profil
storsveden
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2011 kl. 18:05:31 »
  • Citera
Citat från: Anderzon skrivet 10 januari 2011 kl. 16:44:55
Det du skriver låter mycket troligt! Ringde till Ahlqvist MC där den är köpt idag och även de kunde styrka dina synpunkter. Dock ville de jag skulle hålla koll på bromsen fram, de hade givetvis inte hört om detta tidigare. Skall provköra nu när snön nästan töat bort. De bekräftade även att det var flytande ok på min maskin så visst låter det troligt!
Ang. växlingen så är det tydligen bara att leva med, eller gasa lite mindre  :tickedoff Alternativt kan man ju köra ESP och växla själv på knappsatsen med vänstertummen...

Tack för hjälpen!

// Anderzon
Börja växla manuellt så kommer du aldrig använda det andra de gjorde jag

Utloggad Oskar P

• ATV Guru
    • Visa profil
    • ND-ATV
Oskar P
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2011 kl. 18:19:10 »
  • Citera
Citat från: storsveden skrivet 10 januari 2011 kl. 18:05:31

Tack för hjälpen!

// Anderzon
Börja växla manuellt så kommer du aldrig använda det andra de gjorde jag

automat är ju livet det!! jag fattar inte varför folk med flit vill ha manuella lådor, när det finns anordningar som är till för att sköta det år en!!
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
Kimpex Outback packväska
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad Oskar P

• ATV Guru
    • Visa profil
    • ND-ATV
Oskar P
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2011 kl. 18:19:54 »
  • Citera
Ang. växlingen så är det tydligen bara att leva med, eller gasa lite mindre  :tickedoff Alternativt kan man ju köra ESP och växla själv på knappsatsen med vänstertummen...

Tack för hjälpen!

// Anderzon
hoppas de löser sig, troligtvis är det packad snö som varit problemet med bromsen.
kan utfärda en liten allmän varning när det gäller snö och länkarmsskydd, på min hjuling packades ddt snö bakom länkarmsskydden, runt drivknutdamasken, och när hjulingen sen stod ute i kylan ett tag så droppade det ner lite smältvatten från värmen från kylaren ner på länkarmarna och snön runt damasken förvandlades till is som gjorde att damasken frös fast, när jag skulle köra sen så var damasken fastfrusen och tvinnade sig runt drivaxeln, men den gick inte sönder som tur var!!
« Senast ändrad: 10 januari 2011 kl. 18:22:21 av Oskar P »
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
Kimpex Outback packväska

Utloggad HUSA

• ATV Amatör
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
    • Visa profil
HUSA
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2011 kl. 00:38:35 »
  • Citera
Angående punkt 2 dvs. växelproblematiken kan jag bara bekräfta att jag har samma symptom, lite små irriterande men inte graverande tycker jag.
Körde förlängesedan en original maskin och om jag minns rätt så växlade den upp i tid innan övervarvnings skyddet slog in.
Tror som Oskar P att detta beror på att man har ändrat utväxlingen och inte anpassade lådan som man borde ha gjort. :tickedoff
Använder ibland manuellt växlingsläge och det är ett bra komplement i vissa kör fall.
Då jag har byggt om till rullgas så bottnar alltid handtaget mot rullen så detta kan jag inte verifiera

Är mycket nöjd med maskinen då den fungerar klanderfritt, det jag saknar är lite extra effekt i vissa lägen.
Var idag ute och plogade mig fram i ca 30-40 cm blöt snö och då måste jag ha fullgas hela tiden för att inte tappa fart, problemet är att jag måste slå av efter ett tag för att motortemperaturen steg lite för mycket.

Den enda svaghet som denna maskin har vad jag känner till är att växel länkaget förändras över tiden och då kan backen hoppa ut om detta inträffar då måste det justeras omgående innan man får skador på dreven.
Honda Rincon 680 Mud Edition -07

Utloggad Anderzon

• Dr. Ing. Anderzon
  • ATV Amatör
    • Visa profil
Anderzon
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2011 kl. 10:38:36 »
  • Citera
Jag är grymt nöjd med min maskin, har plogat med en Honda trx 420fe tidigare så jag har inte saknat någon effekt än iaf. :)
Dock kan jag tänka mig att den sackar i 30-40cm blötsnö, frågan är hur många maskiner som klarat detta en längre stund?
Fick ju teorierna om bromsverkan och övervarvningsskyddet bekräftat av Ahlqvist MC, jag har dock inte hunnit med att köra mer sedan sist jag skrev.
Ang. att växel länkaget ändras med tiden, borde inte detta innefattas av garantin?
Skall påpeka att de checkar detta vid service nästa gång.

Längtar till våren nu, skall bli roligt med lite skogskörning utan snö!
Kanske skulle fortsätta att fylla på tråden med lite bilder på våra Honda 680 maskiner?

Bilder från senaste körningen, hade kommit 15cm härlig nysnö här i småland! Denna dagen hade vi runt 50cm snö vilket är ganska mycket för oss härnere =)

* bild A.jpg (74.19 kB, 700x522 - visat 3025 gånger.)

* bild C.jpg (41.79 kB, 700x522 - visat 2952 gånger.)

* bild B.jpg (53.42 kB, 700x522 - visat 2825 gånger.)

Såld> Honda TRX 420 Fe

Utloggad Oskar P

• ATV Guru
    • Visa profil
    • ND-ATV
Oskar P
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2011 kl. 14:37:04 »
  • Citera
är det delad bakaxel på den maskinen?
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
Kimpex Outback packväska

Utloggad Anderzon

• Dr. Ing. Anderzon
  • ATV Amatör
    • Visa profil
Anderzon
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2011 kl. 14:52:31 »
  • Citera
Jajjemen, delad bakaxel!
Här ijämte den brutala Artic cat mud pro 1000cc  :)

* bild D.jpg (53.7 kB, 700x423 - visat 2722 gånger.)

Såld> Honda TRX 420 Fe

• Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 ... 6  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Honda (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Honda TRX 680fa Rincon "Mud Edition" -2011

Online just nu.

92 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tirill
Flest online idag: 123. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Atorp: Hej. Någon som vet var man köper reservdelar till en Bronco vinsch
    9 februari 2021 kl. 15:53:44
  • Iceoutlander: Slippa att vajer går av vid plogning
    3 februari 2021 kl. 08:30:32
  • Pioneer82: Finns inte SMC andra Atver?
    28 januari 2021 kl. 11:50:18
  • Lernbopeter: Vilket variatorkit passar bäst till en sportsman 1000xp 2019 med 27"  hjul! //peter
    31 december 2020 kl. 16:16:19
  • Blix: Nålen kan böka till det på vissa kinaförgasre. Kolla så flotören rör sig fritt.
    23 december 2020 kl. 16:58:35
  • EmilP: Hjälp!, jag vet inte vad som är fel på min kina atv. Jag har gnista, kompression och även nyrengjord förgasare. När jag startar den så går denpå tomgång men så fort jag gasar "även i neutral" så boggar den och ibland så börjar den att gå vanligt. Motorn går även väldigt ojämnt men timingen är korrekt. vad kan det vara? (Den gick klockrent kvällen innan och jag rörde den inte under natten.)
    22 december 2020 kl. 14:03:43
  • Jupiter: Är det oljetrycket hade jag varit lite orolig......
    15 november 2020 kl. 15:58:11
  • KnaZ: funderar vars man kan hitta växellådsolja?
    15 november 2020 kl. 15:24:39
  • KnaZ: varningslampa för olja blinkar å piper, kollat fram å bakdiff samt motorolja
    15 november 2020 kl. 15:23:49
  • KnaZ: nån som e haj på goes
    15 november 2020 kl. 15:22:50
  • KnaZ: halloj
    15 november 2020 kl. 15:22:07
  • Blix: Jupiter. Jag kör rätt ofta. Har en polare som kör bakhjulsdrivet som hänger med ibland.
    3 november 2020 kl. 17:51:03
  • Jupiter: Finns det nån bana eller spår i närheten av Karlskrona?
    1 november 2020 kl. 22:45:39
  • Blix: Är det någon körning kring karlskrona nu för tiden?
    1 november 2020 kl. 11:04:52
  • Jupiter: Här var det dött.......
    27 oktober 2020 kl. 08:17:02
  • Jupiter: Har vi någon aktiv körning i södra Sverige längre? Någon?
    23 oktober 2020 kl. 20:01:23
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
  • SMF 2.0.17 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2021, SimplePortal
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID