Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Går det att byta till en helt annan motor?  (läst 5253 gånger)

Utloggad Quad2010

Går det att byta till en helt annan motor?
« skrivet: 3 augusti 2010 kl. 16:44:17 »
Jo eftersom kinamotorer/maskiner inte är det bästa här i världen som det verkar så undrar jag om det går att endast byta ut motorn på en badboy till en mera märkesmotor av märket Suzuki eller Yamaha t.ex.? Fast då kanske det kostar lika mycket som en ny quad? Men skulle vara bra om det funkade!

Mvh.
« Senast ändrad: 6 augusti 2010 kl. 14:58:41 av Quad2010 »

Utloggad Eric Sigurdsson

SV: Går det att byta till en helt annan motor?
« Svar #1 skrivet: 3 augusti 2010 kl. 16:52:08 »
Motorerna är det bästa på kinamaskinerna så jag hade börjat byta ut andra saker först och ev. ta motorn sist.

Men om du nu verkligen vill byta ut den så klart att det går. Men antagligen hittar du ingen som passar rakt i. Nya motorfästen behövs säkerligen, en bara den hamnar i linje med bakdrevet så är det lugnt.
Nu: SMC RAM 520 RR -12 (Projekttråd: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40257.0)
Då: Dinli DMX 450 -08

Utloggad Quad2010

SV: Går det att byta till en helt annan motor?
« Svar #2 skrivet: 3 augusti 2010 kl. 17:06:06 »
Oj då, jag tänkte väl mest på designen är ju ändå rätt snygg hos badboys så tänkte väl nöja mig med att "bara" byta ut motorn isåfall. Men det är ju klart att det är ju mycket andra delar som kanske ska till då...

Utloggad Eric Sigurdsson

SV: Går det att byta till en helt annan motor?
« Svar #3 skrivet: 3 augusti 2010 kl. 17:19:36 »
Oj då, jag tänkte väl mest på designen är ju ändå rätt snygg hos badboys så tänkte väl nöja mig med att "bara" byta ut motorn isåfall. Men det är ju klart att det är ju mycket andra delar som kanske ska till då...

Största problemet är framvagnskonstruktionen och näst största problemet är den bristfälliga kvaliteten på enstaka saker. Motorn dock är väl den som mest sällan spökar.

Om du ska byta motor måste du bygga egna eller modifiera befintliga motorfästen.
Nu: SMC RAM 520 RR -12 (Projekttråd: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40257.0)
Då: Dinli DMX 450 -08

Utloggad Dubbex

SV: Går det att byta till en helt annan motor?
« Svar #4 skrivet: 3 augusti 2010 kl. 23:38:12 »
Motorn är som sagt det enda som är riktigt bra på en badboy. Fördelen som jag ser det med en kinamotor är att reservdelar är otroligt billiga. Ett helt nytt motorblock utan cylinder och svänghjul kostar under tusen kronor.Motsvarande till en märkesmaskin kostar mellan 15 och 30 tusen kr beroende på motor. Skruva hellre på chassiet, där finns massor att göra.
Delar till badboy finns här: www.toutdechine.com
« Senast ändrad: 3 augusti 2010 kl. 23:40:24 av Dubbex »
www.dubbex.se - Skruvdubbar för allt gummi och alla ändamål!

Utloggad Pv544

SV: Går det att byta till en helt annan motor?
« Svar #5 skrivet: 3 augusti 2010 kl. 23:51:02 »
Om du är intresserad av att kunna besikta fyrhjulingen med annan motor så är det nog väldigt svårt tror jag. Om man inte har väldig tur med besiktningsmannen.

Och ett annat problem är att du tycker att en badboy är snygg?  ;)

Och om du får på en annan motor så kommer du nog märka ännu mer bristerna i övriga hojen. Tex framvagn och det mesta övriga....

Raptor 350 eller Dinli 450 finns ju rätt billigt ibland om man är snabb.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Quad2010

SV: Går det att byta till en helt annan motor?
« Svar #6 skrivet: 5 augusti 2010 kl. 18:21:55 »
Haha okej! Jag kanske ska satsa på en Suzuki ltz 400 eller istället ? Jag är ute efter en bra vägreggad quad med "drag" (alltså ös) som går att få för ca 20k!  ;D

Utloggad Pv544

SV: Går det att byta till en helt annan motor?
« Svar #7 skrivet: 5 augusti 2010 kl. 18:39:35 »
Det med mest ös du kan köpa dom dom pengarna är nog Dinli 450, bättre kvalitet och rykte på Ltz 400 och raptor 350.

Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Andreas.

SV: Går det att byta till en helt annan motor?
« Svar #8 skrivet: 5 augusti 2010 kl. 19:59:30 »
Allt går finns ju gott om raptors med r1 motorer

Utloggad Quad2010

SV: Går det att byta till en helt annan motor?
« Svar #9 skrivet: 6 augusti 2010 kl. 14:56:48 »
Ja...är lite delad i frågan. Jag är jäkligt sugen att skaffa en quad ganska omgående för ett ganska lågt pris (i klass med bashan badboy) för att ha att bl.a pendla med. Men man vill ju ha en som håller. Tycker det är svårt att hitta märkesquadar för runt 20 000 med hyfsad stor kubik, det är bara att inse att dom är dyra...lite synd. Fast jag trodde inte att kinamotorerna var rätt okej ändå, med tanke på att många verkar ha problem med dem, så tog för givet att de var motorerna som gärna spöka. Jag är som sagt ute efter att köra, inte att meka. Därför jag startade den här tråden. Är tacksam för alla era svar och tips.  
« Senast ändrad: 6 augusti 2010 kl. 15:07:11 av Quad2010 »

Utloggad Pv544

SV: Går det att byta till en helt annan motor?
« Svar #10 skrivet: 6 augusti 2010 kl. 15:12:40 »
Det finns ju rätt många andra lite billigare maskiner med 250-300cc, tex Kymco kxr(eller maxxer), smc, Adly eller access.
Dom borde du kunna hitta runt 12-20k, lite bättre kvalitet än badboy fast mindre mos än dom större maskinerna.
Allt är ju en avvägning! Pris vs krav och användningsområde.
Du vet ju att du ändå kommer att sluta med en Raptor 700!  ()p

Ska man ha en billig att leka med så finns ju dom billigare 200cc typ badboy, men då ska man ju också vara beredd på att meka lite som det ser ut.
Fast du får nog skruva på alla maskiner, går dom inte sönder så vill du trimma eller sätta dit andra tillbehör.

Har du provkört några maskiner? Innan man handlar så är det ju bra att ha testat lite olika, finns ju dom som rätt snart efter köp inser att en 4x4 är roligare (och tvärtom också) och då byter sida till atv-träsket.

Hur långt hade du tänkt att pendla? Och vilken slags väg?
Ska man kunna hålla 80-90 utan bekymmer vill man nog ha en lite större och säkrare maskin. Vissa billiga har väl problem med geometrin och blir lite oroliga i högre farter på asfalt.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Quad2010

SV: Går det att byta till en helt annan motor?
« Svar #11 skrivet: 6 augusti 2010 kl. 15:50:00 »
Hehe ja du har nog rätt det där med Raptorn! Men är bara en dröm för tillfället med tanke på priset, ingenting för en fattig student med andra ord. Jag hade tänkt mig att pendla flera mil, dagligen i princip, och den ska ju hänga med på motorvägen kan jag säga... Fast det har ju jag också fattat att då får jag nog vara beredd på en stor och dyr maskin. Så nu är det väl mest bara för att kunna åka runt och glida lite och njuta av den sista värmen innan hösten och vintern.  :)

 


Online just nu.

212 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 224. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme