Några tips på vart man köper bra/billigt/prisvärt avgasbandage?
Dyrt och snyggt: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=47Billigt och fult: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Avgasbandage/
Citat från: Eric Sigurdsson skrivet 21 juli 2010 kl. 10:25:01Dyrt och snyggt: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=47Billigt och fult: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Avgasbandage/Billigt och fult blir bra, syns ändå inte bakom kåporna på min Goes. (Borde räknat ut själv att Biltema var rätt ställe, men kvalitén kan ju vara något "varierande" på deras prylar)
Tänk på att avgasbandage INTE kyler utan ISOLERAR in värmen i kröken.Så innanför bandaget blir det varmare än förut.Detta leder i längden till urkolning av stålet o förkortad livslängd på det.Nu kanske det inte gör så stor skillnad på en 450 sugmotor.Men jag har varit med om att folk som lindat grenrör på turbomaskiner fått generalras på turbon då det kolat ur stora bitar ur röret som skickats in i turbon. mvh//hades
Citat från: HADES skrivet 21 juli 2010 kl. 11:31:05Tänk på att avgasbandage INTE kyler utan ISOLERAR in värmen i kröken.Så innanför bandaget blir det varmare än förut.Detta leder i längden till urkolning av stålet o förkortad livslängd på det.Nu kanske det inte gör så stor skillnad på en 450 sugmotor.Men jag har varit med om att folk som lindat grenrör på turbomaskiner fått generalras på turbon då det kolat ur stora bitar ur röret som skickats in i turbon. mvh//hadesDet måste ha varit i samband med för högt mottryck som genererat den värmen. I en sugmotor får du aldrig det mottrycket vilket resulterar i en lägre värmegenerering.Jag har en B230 som går med laddtryck upp till 2,5 kg där jag också lindat grenrör samt halva downpipen med avgasbandage. Motorn hade gått 2000 mil innan jag plockade ner den igen och det syntes inte en tillstymmelse till förkolning av stålet. Nu var det iofs inte rostfritt utan vanligt svartstål.