Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: ROST efter EN månad?!?!  (läst 11381 gånger)

Utloggad benring

ROST efter EN månad?!?!
« skrivet: 16 april 2006 kl. 16:19:13 »
Jahaja, tvättade av min Linhai 300 nyss och vad ser jag? ROST!!

Den är ju förfan bara körd i regn och ca en månad gammal.
Tvättad minst en gång i veckan.

Det är rost i svetsfogar och om jag ser så pass mycket utan att riva så lär det va mer.

Trodde det va vettigare skydd men inser det (efteråt som vanligt) när man läser om andra på forumet. Borde ÅF gå ut med i så fall!

Får jag reklamera sånt här?

Jag trodde jag skulle slippa rost på ett tag men den lär ju knappast se sin första besiktning på detta vis :twisted:

Blir ju till o riva HELA atv´n om jag ska slippa skiten.....

Till o me motorjäveln har rostat, börjar likna PLUS-inslag.
Jag får prata med ÅF på tisdag, går inte det vägen så blir det reklamationsnämden....

/FÖRBANNAD & Ruskigt besviken!

Utloggad Elin

ROST efter EN månad?!?!
« Svar #1 skrivet: 16 april 2006 kl. 16:44:57 »
Oj det lät mindre roligt  8O !
men man tycker ju att försäkringen ska täcka såntdär,absolut.
~*Yamaha Raptor 350 -07*~

Utloggad benring

ROST efter EN månad?!?!
« Svar #2 skrivet: 16 april 2006 kl. 17:33:58 »
En försäkring har väl aldrig täckt rost?

Det jag skulle vilja e att ÅF tar lite större ansvar o meddelar sina tillverkare att klimatet kräver mer skydd på metalldelar....

Alternativt meddela kunden att den kräver behandling.

Men men... om jag inte får en ny av ÅF så får jag riva denna o fixa den.

Jag får riva den nya me iaf så jobbet spelar ingen roll. Hade varit kul o få utgå från en rostfri bara...

/B

Utloggad Mr2t

ROST efter EN månad?!?!
« Svar #3 skrivet: 16 april 2006 kl. 20:07:33 »
Det ligger/låg saltrester kvar i väggrenen länge efter vintersnön är borta, tillsammans med väta och pissigt klimat så börjar det att rosta, så är det. Det räcker att man skaver av lite lite färg på tex undersidan av länkarmarna så får rosten fäste direkt, hänger det dessutom vatten på den blottade fläcken så kommer rosten som ett brev från posten när den tränger vidare in under pulverlacken. Jag sandpapparar lite lätt för att få bort sådan ytrost, sedan spryar jag på rostlösare och korrosionsskydd. Enda sättet att skydda sving, länkarmar etc är att montera skydd för dom, direkt när den är ny.

Utloggad benring

ROST efter EN månad?!?!
« Svar #4 skrivet: 16 april 2006 kl. 21:51:05 »
Citera
Det räcker att man skaver av lite lite färg på tex undersidan av länkarmarna så får rosten fäste direkt

Jag har inte skavt av ett skit, det e i svetsfogarna.
Jag VET vad salt gör.... men har aldrig sett nått med färg på rosta så här snabbt.

SKIT-kvalitet på grundskyddet e vad det e.

/B

Utloggad Mr2t

ROST efter EN månad?!?!
« Svar #5 skrivet: 16 april 2006 kl. 21:59:09 »
Ville bara poängtera det så att man tänker på det. Jag antar att du hålrumsvaxat också efter du VET vad saltet gör. =)

Utloggad SMC-Marieholm

ROST efter EN månad?!?!
« Svar #6 skrivet: 16 april 2006 kl. 22:32:06 »
Rostskyddet kunde helt klart vara bättre, jag har en SMC som också verkar rosta tämligen lätt samt viss chrome släpper...lite tråkigt o se på en så pass ny maskin (05:a) :x
Goes 450X-08

Utloggad benring

ROST efter EN månad?!?!
« Svar #7 skrivet: 17 april 2006 kl. 11:20:40 »
Trodde i min vildaste fantasi att en 4-hjuling, som är ett arbetsfordon i ur o skur skulle va bättre skyddad än en bil.

/B

Utloggad Kasch

ROST efter EN månad?!?!
« Svar #8 skrivet: 17 april 2006 kl. 11:43:27 »
Citera
Trodde i min vildaste fantasi att en 4-hjuling, som är ett arbetsfordon i ur o skur skulle va bättre skyddad än en bil.

Jo, det där låter ju riktigt illa. En sak är väl rör/ram som faktiskt går att behandla men motor, kardan osv de får ju bara inte rosta som på din eller som på den där Vislacen på Plus. Det är ju bruksfordon som ska gå hårt det handlar om! Bor man som jag på en gård utan uppvärmt garage kan man ju inte heller hålla på att spola av maskinen varenda gång efter anvädning mitt i smällkalla vintern, det är ju ett löjligt krav. (Själv har jag haft en Lada Niva som var en riktig rosthärd men den verkar å andra sidan vara gjord av rysk järnvägsräls och klarar av lite rost innan den packar ihop...)

Hur är det med er som har arbetsfordon från mer etablerade märken som Polaris, Kawasaki osv? Och funkar det att lämna in en fyrhjuling på en rostskyddsbehandling - vet de vad/var de ska behandla?

Utloggad ingemar

ROST efter EN månad?!?!
« Svar #9 skrivet: 17 april 2006 kl. 15:35:47 »
:) under vinterhalvåret så bör man ändå spola av vare sej det är bil traktor eller lastbil så gäller det även på en fyrhjuling.men visst kan jag hålla med om att rosten borde ju inte komma inom ca 1 MÅNAD lopp på en sådant maskin som är gjord för hådare arbeten ute på lägdan och skogen.men framförallt inte på motorn då har det gått lite väl långt

skulle jag vara som han så har jag vänt mej direkt till återförsäljare och fråga om en maskin ska vara på det viset

skulle han sätta emot finns det högre trappa att gå på...

ingemar på

WWW.NORRLANDSATV.DINSTUDIO.SE

Utloggad funride

ROST efter EN månad?!?!
« Svar #10 skrivet: 17 april 2006 kl. 19:48:50 »
Hej,
Linhai har inga större problem med rost generellt.
Dock så ställer vägsalt till med problem.

Maskinen klarar inte det aggresiva saltet om man inte tvättar den varje dag (alternativt behandlar den)
Vår mekaniker har skruvat Mc budets hojar i 6 år och de hade samma problem på deras Honda, Suzuki m.fl.

Saltet är så aggresivt och man måste hålla efter, man får tänka på att det inte är en bil utan en Mc för skogen man har.
Jag har sett flera år gamla maskiner i topp kondition, även maskiner som används proffessionellt av t.ex Stockholms hamn Entrepenad ser bra ut och funkar kanon.
Samtidigt har jag sett maskiner som gått mycket gata i stan och de ser inte alltid vackra ut.

Precis som för motocross och enduro åkare så bör man vara vän med sin 5-56 burk och greppa slangen ibland (ok det där lät kanske sådär)   :lol:

Utloggad benring

ROST efter EN månad?!?!
« Svar #11 skrivet: 18 april 2006 kl. 07:21:14 »
Citat från: "Kasch"
Citera

Jo, det där låter ju riktigt illa. En sak är väl rör/ram som faktiskt går att behandla men motor, kardan osv de får ju bara inte rosta som på din eller som på den där Vislacen på Plus. Det är ju bruksfordon som ska gå hårt det handlar om! Bor man som jag på en gård utan uppvärmt garage kan man ju inte heller hålla på att spola av maskinen varenda gång efter anvädning mitt i smällkalla vintern, det är ju ett löjligt krav. (Själv har jag haft en Lada Niva som var en riktig rosthärd men den verkar å andra sidan vara gjord av rysk järnvägsräls och klarar av lite rost innan den packar ihop...)

Hur är det med er som har arbetsfordon från mer etablerade märken som Polaris, Kawasaki osv? Och funkar det att lämna in en fyrhjuling på en rostskyddsbehandling - vet de vad/var de ska behandla?

Citerar detta rakt av.

Tack för det, precis min mening.

Ska bli intressant vad ÅF säjer, jag mailade killen i helgen.

Jag vill ha en ny hoj, alternativt en ny ram, jag får som sagt montera ner hela oavsett för att behandla o lackera om den med BRA kvalitet på skyddet.

Jag skäller INTE på ÅF ang rost, det e ju knappast deras FEL att den rostar men dom får ta sitt ansvar att meddela dels kunden om att en behandling är absolut nödvändigt plus att vidarebefodra dessa klagomål till tillverkaren, annars lär det aldrig bli en bättre kvalitet.

Så det jag mest är besviken på är den dåliga informationen från ÅF att den ska behandlas.

Denna ATV är egentligen förstörd, andrahandsvärdet är lika med noll.
Skulle jag köpa denna begagnad o ser rosten så vänder jag ju på klacken.

/B

Online just nu.

177 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
vespa
Flest online idag: 191. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme