Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Statistiken säger att.....vad tror vi om det?  (läst 2723 gånger)

Utloggad Mudde

Statistiken säger att.....vad tror vi om det?
« skrivet: 25 februari 2010 kl. 21:47:57 »
Det finns 29000 ATV som är registrerade som terrängfordon i trafikregistret och 18000 ägare till en Quadricycle som vi definierar till dem som i trafikregistret finns registrerade som motorcyklar (16000 ägare) eller mopeder (2000 ägare).

32% av förarna av ATV uppger att de alltid eller nästan alltid använder skyddsutrustning som exempelvis hjälm och skyddskläder. 35% i gruppen använder det sällan eller aldrig. De som kör Quad tycker möjligen att det är mer naturligt eftersom de oftare kör på landsväg och i stadsmiljöer men även där uppger endast 75% att de alltid eller nästan alltid använder skyddsutrustning.

Vad tror vi om detta?!?
« Senast ändrad: 25 februari 2010 kl. 21:52:04 av MudNutz »
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad SkoGsvilden_

SV: Statistiken säger att.....vad tror vi om det?
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2010 kl. 22:04:20 »
Att siffrorna för hur många som använder skydd är läskigt låga om dom stämmer!  :cry:
Åker: Yamaha YFZ 450R 2009 med lite smått och gott i tillbehörsväg.

If Quadcross was easy it would be called motocross..

http://perssonquadracing.cybersite.se/startsida.html

Inloggad Rickard Marklund

« Svar #2 skrivet: 26 februari 2010 kl. 11:35:44 »
Jag tror att det tyder på att fler än man tror kör lungt och försiktigt, som ren avkoppling/rekreation - eller använder den i jordbruk, skogsbruk, eller "istället" för skogspromenader, och de har inget egentligt behov av skyddsutrustning, annat än för att följa lagen.
Sen är det väl ändå så att även de som kör lungt och försiktigt även de råkar ut för olyckor, men inte alls i samma utsträckning som de som kör för allt vad tygen håller i alla lägen.
Jag tror dessutom att det är rätt mycket vanligare med fyrhjulingar på landsbygden, där "trafiken" inte är lika stor fara som i storstäderna, vilket i sin tur gör att de som kör lungt och sansat egentligen inte har så mycket att oroa sig för.

Visa mig den jordbrukare eller skogsägare som kan/vill ha hjälm, ryggskydd mm på sig när de arbetar, det funkar inte.
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Miko

« Svar #3 skrivet: 26 februari 2010 kl. 11:58:43 »
Jag kan ta mig själv som exempel, jag har aldrig haft på mig en hjälm eller i någon annan form av skyddutrustning sen jag skaffade mig ATV.
Det beror inte på att jag tror jag är stålmannen, utan jag använder min atv i skogsbruk och för avkoppling samt andra sysslor här hemma som Rickard tidigare skrivit.
Sen anser jag att min körstil inte ger någon hög olycksrisk.

Kör själv även enduro (på fritiden) och där har jag nog alla skydd som nog går att få plus lite till. Olycksrisken där är riktigt hög och körstilen är betydligt aggresivare.

Så jag tror att många i den undersökningen använder sin atv på väldigt olika sätt och ändamål.

Utloggad SkoGsvilden_

« Svar #4 skrivet: 26 februari 2010 kl. 11:59:52 »
Jag är en av dom Rickard  ()p

Jag kör med hjälm på mej och sliter bara av den när det är dags för arbetet, det är inte speciellt betungande, men ryggskydd mm. blir väldigt mycket i vägen när man arbetar så de har man inte på sej tyvärr men man borde ha de :/

Men de e ju som du säger, oftast när man är ute så möter man inte en enda bil så risken för "yttre faktorer" är inte stor.
Åker: Yamaha YFZ 450R 2009 med lite smått och gott i tillbehörsväg.

If Quadcross was easy it would be called motocross..

http://perssonquadracing.cybersite.se/startsida.html

Utloggad Dhenniz

« Svar #5 skrivet: 26 februari 2010 kl. 12:45:56 »
Jag kan bara tala för mig själv, men när det blir nöjesturer, och längre turer, oavsett om det är skoter eller hjuling. Lika självklart som säkerhetsbälte i bilen, eller svetsvisir när man svetsar.

När jag arbetar på gården, fäller träd, kör timmer, plogar osv, har jag inte hjälm, då den blir ivägen, dels blir den så obehaglig, när man sliter så svetten rinner.

Saker jag dock märkt att jag måste skaffa är sågskyddsbyxor eller vad det heter, för jag har sågat mig i låret två gånger då träd man trott vara fällda legat i spänn och snärtat till när man kapat någonstans. Har haft så otrolig tur båda gångerna att det inte blivit mer än lite blod i stövlarna. kunnat lappa ihop själv. Dvs OTROLIGT tur.

Skydd SKA man ha, men rätt skydd, och när man gör vissa saker anser jag att skydden är mer till hinder än verkligt skydd.

Min åsikt, varken mer eller mindre.

Inloggad Rickard Marklund

« Svar #6 skrivet: 26 februari 2010 kl. 13:11:44 »
Ett annat exempel när hjälmen inte passar (enligt mig) är när man plogar snö, då vill man ha så bra "splitvision" som möjligt, och höra så mycket av det som händer runtomkring som möjligt, för att undvika att hamna i farliga situationer, visst, om man ändå skulle råka backa ut på gatan när det kommer en bil skulle det vara bra med skydden/hjälmen, men jag anser att risken för olycka ökar om man använder hjälm när man skottar snö.
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad jnse

• Gasar tills det rasar!
  • ATV Entusiast
  • Antal inlägg: 136
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Norrland rules! :-)
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2010 kl. 13:53:21 »
Hittills så har jag aldrig haft något skydd alls när jag kör ATV.
Men då brukar jag köra lugnt i skogen, jag gillar mer att försöka ta mig fram på svåra ställen än att köra fort.

Med min ena skoter däremot så har jag alltid minst hjälm på mig, för där gillar jag att gasa! :-)
Med den andra skotern så är det som med ATV'n, inge skydd alls, för med den så är det roligare att ta det lugnt och snurra runt i skogen lite.
Yamaha Kodiak 450 -03

Utloggad Mudde

« Svar #8 skrivet: 26 februari 2010 kl. 20:42:10 »
Statistik kan ju tyvärr tolkas på olika sätt.

Tyvärr kan ju de som sätter lagar och regler tolka statistiken som att vi är väldigt oförsiktiga.

Sen har iallafall jag varit med om att olyckorna inte uppstår där man anar det utan i situationer där man minst anar det  :-\

Gashäng, ofrivilligt gaspådrag, backning när man trott att L eller H växeln legat i. Ja antalet situationer kan vara många varför jag nog personligen tycker att hjälm ryggskydd borde användas mer frekvent. Själv har jag flera olika hjälmar och skydd beroende på typ av körning.

Låg fart behöver inte betyda säker körning, jag tänker då på diken, backar mm.

Jag förstår mycket väl varför man inte använder skydd vid alla körningar då jag inte alltid gör det själv men vi skall kanske börja använda dom lite mer frekvent också då det inte "kan" uppstå en olycka.
« Senast ändrad: 26 februari 2010 kl. 20:47:44 av MudNutz »
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad TAZ™

« Svar #9 skrivet: 1 mars 2010 kl. 16:05:01 »
känner en kille som körde omkul med vanlig cykel på landsväg i 15kmh och var bokstavligt talat sekunder från att dö eftersom båda lungorna var punkterade, den delen har jag svårt att se att han kunnat undvika för jobbigt att ta på bröstskyddet när man tar en vanlig cykeltur! men han slog i huvudet oxå har väl återhämtat sig kanske 85% men dom sista kommer han nog aldrig få tillbaks! tog närmare 1 år innan han lärde sig känna igen sina barn, och minne är fortfarande ett problem för han. så att man kör på ett sätt som inte är olycksbänaget eller att man kör sakta är inget bra argument till att köra utan skydd.
men nu ska jag inte påstå att jag själv är bättre

eftersom jag inte har någon atv så kan jag ta cykeln som exempel
tex om jag ska cykla till en kompis tar jag sällan eller aldrig hjälm, men om jag ska ta en cykel tur tar jag alltid hjälm! även om körningen är den exakt samma. Med en atv hade jag om jag tog en nöjestur sulle jag självklart ha skydds utrustning, men om jag sedan skulle köra exakt samma väg i arbets syfte skulle jag maximalt ha en huggar hjälm! dock när jag kör quad är de alltid full mundering som gäller för vet att jag kör på ett sätt som lätt leder till olyckor, kombinerat med att jag inte är så bra på att köra ;D
Recycling and speed limits are bullshit, They're like someone who quits smoking on his deathbed.

Online just nu.

113 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Rickard Marklund
Flest online idag: 164. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd