ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Långtest av APACHE BANDSATS
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 3 [4] 5 ... 11  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Långtest av APACHE BANDSATS  (läst 115939 gånger)

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2538
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: Långtest av APACHE BANDSATS
« Svar #36 skrivet: 30 januari 2010 kl. 20:45:46 »
Var det också beroende på "upprallad" skruv, eller gick lagret p.g.a. belastningen som blir?
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad djmapleman

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 152
  • Total likes: 0
  • Idenor city. GladaHudik
    • Visa profil
djmapleman
SV: Långtest av APACHE BANDSATS
« Svar #37 skrivet: 30 januari 2010 kl. 21:35:16 »
Bulten satt löst både på min och "frollands". Så endera satt dom löst redan från början, annars hade dom skruvats upp under körning. Jag kollade alla bultar när jag bytte på min förra året, och jag kan säga att jag kunde dra åt ALLA tre resterande!! Hade jag inte gjort det så hade det antagligen hänt på nåt annat band senare!  :(veryangry):
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander 800XT
BRP Hasplast
BRP Plog
Dalton ClutchKit
Snorklad ("ECAS")
Vinch bak
28" MUDZILLAS
Brandsläckare
Tempmätare
Bandsats
Pipelift
Overridelös
Styrhöjning
Xtra batteri GEL
Uppflyttad kylare
HPG/Bilstein dämparkit
Highlifterfjädrar
Hand/tumvärme
Motorvärmare
800R insug
XMR variatorkåpa

Utloggad Max

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Can-am Outie 500xt-09
    • Visa profil
Max
SV: Långtest av APACHE BANDSATS
« Svar #38 skrivet: 31 januari 2010 kl. 20:55:09 »
Låter som man behöver vara observant på bultarna då om man köper en apache bandsats. Surt att Brp verkar vara så ovilliga gällande garantin, man kanske ska överväga Tatou 4S från camoplast istället?

Anmäl till moderator   Loggat
“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.”

Utloggad T Bertling

  • Egenföretagare
  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
T Bertling
SV: Långtest av APACHE BANDSATS
« Svar #39 skrivet: 31 januari 2010 kl. 21:32:54 »
Såklart, att du köper en sak som kostar som en enklare atv, och det går inte att köra där det inte är vitt av snö är ju galet, själv har jag Tatou (köpte bara en sats utan att kolla)men är rätt nöjd nu när sakerna är för "året runt bruk" och läser om andra satser. sen kan jag säja att 130 mil av mina 150 mil har gått på asfalt, grus, surhål..
Anmäl till moderator   Loggat
Suzuki LT-A450X med Larvfötter

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2538
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: Långtest av APACHE BANDSATS
« Svar #40 skrivet: 31 januari 2010 kl. 22:26:54 »
Citat från: djmapleman skrivet 30 januari 2010 kl. 21:35:16
Bulten satt löst både på min och "frollands". Så endera satt dom löst redan från början, annars hade dom skruvats upp under körning. Jag kollade alla bultar när jag bytte på min förra året, och jag kan säga att jag kunde dra åt ALLA tre resterande!! Hade jag inte gjort det så hade det antagligen hänt på nåt annat band senare!  :(veryangry):

Och det är inte en bult som skall sitta "löst", alltså med ett koniskt lager?
Men i så fall skall den ju vara säkrad på nåt sätt, normalt fäster man ju koniska lager med mutter och låssprint, men jag tänker att de kanske har säkrat dem med typ loctite istället?.

Är det koniska lager, eller?

För övrigt kan jag inte tänka mig att bandsatsen skall ta skada av lite barmarkskörning, jag har kört rätt långa sträckor på barmark med snöskotern, och inte tar den skada av det, mer än att slitaget naturligvis blir större, men det blir det nog även på en Tatou-sats.
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Nilas

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 767
  • Total likes: 1
    • Visa profil
Nilas
SV: Långtest av APACHE BANDSATS
« Svar #41 skrivet: 31 januari 2010 kl. 23:26:21 »
Citat från: Rickard Marklund skrivet 31 januari 2010 kl. 22:26:54
Citat från: djmapleman skrivet 30 januari 2010 kl. 21:35:16
Bulten satt löst både på min och "frollands". Så endera satt dom löst redan från början, annars hade dom skruvats upp under körning. Jag kollade alla bultar när jag bytte på min förra året, och jag kan säga att jag kunde dra åt ALLA tre resterande!! Hade jag inte gjort det så hade det antagligen hänt på nåt annat band senare!  :(veryangry):

Och det är inte en bult som skall sitta "löst", alltså med ett koniskt lager?
Men i så fall skall den ju vara säkrad på nåt sätt, normalt fäster man ju koniska lager med mutter och låssprint, men jag tänker att de kanske har säkrat dem med typ loctite istället?.

Är det koniska lager, eller?

För övrigt kan jag inte tänka mig att bandsatsen skall ta skada av lite barmarkskörning, jag har kört rätt långa sträckor på barmark med snöskotern, och inte tar den skada av det, mer än att slitaget naturligvis blir större, men det blir det nog även på en Tatou-sats.
Det är radiallager, ej koniska...
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander 800R XT-P -10
Outlander 800R xt kort -09 Såld
Outlander 800 xt -08 såld
Bandsats på vintern -såld
Mudzilla 28"/highlifter outlaw 29.5"
Eastcoastatvsnorkels
Hand/tumvärme
QSC variatorkitt
Gorilla "trough shaft"
Gorilla främre axlar
Extrabatteri i "mapleman låda"
Bakre vinch xt25

Utloggad Norre63

  • Tekniknostalgiker
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 212
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 2,5 mil norr om Umeå
    • Visa profil
Norre63
SV: Långtest av APACHE BANDSATS
« Svar #42 skrivet: 7 februari 2010 kl. 15:56:46 »
Rickard, kollad mina bultar, den som gick av för dig, jag har inte vagnsbultar på de bakre banden utan vanliga, fram sitter det dock vagnsbult.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800R Max LTD -09.

Utloggad bandit.se

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Total likes: 0
    • Visa profil
bandit.se
SV: Långtest av APACHE BANDSATS
« Svar #43 skrivet: 7 februari 2010 kl. 18:58:46 »
Hej jag undrar om chippet till 2010 maskinerna gör något mer en ett läge på servon och gör så att hastighets mätaren visar rätt

Hade en kompis med i helgen som inte hade chippet  övervarningsskyddet slog till vi 6500 och brosade maskinen
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2538
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: Långtest av APACHE BANDSATS
« Svar #44 skrivet: 8 februari 2010 kl. 06:48:55 »
Citat från: Norre63 skrivet  7 februari 2010 kl. 15:56:46
Rickard, kollad mina bultar, den som gick av för dig, jag har inte vagnsbultar på de bakre banden utan vanliga, fram sitter det dock vagnsbult.

Det var de främre som var för korta och gick av.
Jag har nu fått drivaxeldamasken bytt av ÅF, bultarna har jag bytt själv, och skärmen är gaffatejpad tills vidare.
Har fortfarande inte fått besked om vem som skall stå för kostnaderna, Kanadensarna funderar väl fortfarande.
Klart är dock arr de bultar som levereras med montagekitet inte är tillräckligt långa för att låsningen på muttrarna skall ta (om man inte sträcker bultarna mer än de tål)
Jag köpte 120 mm vagnsbultar istället, och de fungerar bra.

Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2538
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: Långtest av APACHE BANDSATS
« Svar #45 skrivet: 8 februari 2010 kl. 07:10:36 »
En kort rapport från helgens körningar.
Snödjupet är nu ca 80 till 100 cm, och det har inte varit blidväder på hela vintern, så det är lös snö hela vägen ned till marken.

Först en liten historia om körning i flödvatten.
Körde en sväng runt byns skoterleder, och kom till ett ställe där ingen kört sedan de senaste 3-4 dm snö fallit, omöjligt att se var leden gått över sjön tidigare...
jag visste att det var flödvatten, men var rätt säker på att jag kunde hålla mig på gamla skoterspåren över sjön - en sträcka på ca 300 meter.
Körde väldigt försiktigt ut på sjön och det gick bra, ökade farten lite när jag kommit ut ca 30 meter på sjön, och det gick bra - men så när jag var ca 30 meter från andra stranden märkte jag att den började sjunka ned...  :help:

Körde tills den gick så djupt att den började ploga snö framför sig i sån omfattning att det helt enkelt blev stopp.

Ensammen, utan såg, spade (men med mobiltelefon) tänkte jag i mitt stilla sinne att nu blir det inte kul...
Ca 20 cm vatten, och runt 50 cm lös snö ovanpå.
La i backen och kom mig ca 5 cm bakåt i första försöket, framåt igen, ca 7 cm, bakåt 20 cm, framåt...
Varje gång tog jag mig lite längre och när jag kunde backa typ 2 meter kände jag att fyrhjulingen varje gång jag körde fram kom upp högre i spåren, den nedrasade snön packades fast och gjorde att jag fick en bra startsträcka för att fortsätta framåt.  ()p

Tog lite fart och kom mig ca 5 meter framåt varje gång, och till sist var jag uppe på andra strandkanten!

Framkomlighet i lössnön

Snödjupet är som sagt rätt extremt nu, och det jag har märkt är att framkomligheten är mycket bättre om man kör sakta.
Förmodligen samma fenomen som när man går till fots i djup snö, om man trampar på försiktigt så bär snön helt enkelt bättre.
Om jag i fart svänger av från skoterleden och ut i obanad terräng så går den så djupt att det blir stopp (typ 130 cm snö framför maskinen får det hela att ta stopp).
Om jag däremot puttrar fram på lågväxeln i typ 2-3 km/h så går den skapligt, visst plogar det lite framför, men inte mer än att man tar sig fram om det inte lutar för mycket uppåt.

Jag har ännu inte kört fast de gånger det trots allt blir stopp, jag har alltid kunna backa mig ur problemen, nåt som är helt annorlunda än när man kör snöskoter.
Med snöskotern VET man att det är kört om man kör framåt tills man sitter fast, knappast nån ide ens att lägga i backen...

Sammanfattningsvis är jag än så länge nöjd, men dock vill jag klargöra att en snöskoter är betydligt mer komfortabel att köra så länge man håller sig på leden.
Vid körning i ospårad terräng går fyrhjulingen dock betydligt stabilare och tryggare än en snöskoter.

Om jag skulle åka iväg på en ledtur tillsammans med några kompisar som kör skoter skulle nog även jag ta skotern, det blir helt enkelt jobbigt att försöka hålla samma tempo som en snöskoter på leden, även om de som kör skoter "tar det lungt".

Imponatorverkan med fyrhjulingen är dock större.  :D
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad sunde

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
    • Visa profil
sunde
SV: Långtest av APACHE BANDSATS
« Svar #46 skrivet: 10 februari 2010 kl. 22:01:50 »
tycker att det funkar bättre med skoter vi ren nöjeskörning i lössnön men vid arbete typ bra skotersladd så funkar det bra. funkar även bra vid led körning men som sagt så går det inte hålla så högt tempo. men att bra pulkan så funker det fint.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad venus

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • bättre att ha, än att önska...
    • Visa profil
venus
SV: Långtest av APACHE BANDSATS
« Svar #47 skrivet: 24 februari 2010 kl. 00:01:19 »
Citat från: Rickard Marklund skrivet  8 februari 2010 kl. 07:10:36

Ensammen, utan såg, spade (men med mobiltelefon) tänkte jag i mitt stilla sinne att nu blir det inte kul...
Ca 20 cm vatten, och runt 50 cm lös snö ovanpå.

hur skulle sågen hjälp dig??  :D
Anmäl till moderator   Loggat
can am 800xt -07
Dalton clutch kit
27" mudzilla
hmf
Ricochet -MADE BY PONTUS!
+ lull lull

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 3 [4] 5 ... 11  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Långtest av APACHE BANDSATS
 


Online just nu.

591 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 605. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info