Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!  (läst 1088 gånger)

Utloggad skalleper

En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!
« skrivet: 23 juni 2009 kl. 12:32:58 »
Har just nyrenoverat min ltz på en firma med nytt foder 440 kitt. Nya insugsventiler och säten i toppen.
Han köra 30 mil innan dem dog igen. Ventilspelet på insuget var NOLL. Den hade inte fått för lite soppa eller så, Dom kunde inte ge någon förklaring på varför det hände , Bytte nu kamkédja och slipade om ventilerna .Sen skimmsade dom på fjädrana på insuget lite så dom inte skulle få ventilsläpp om det kunde vara det som gjort att den gick varm."Punkt kokade". dom lyfte även av cyllen och titta till kolven, Allt var som nytt inte en repa eller att den hade gått varmt.Sen körde jag en mil och skulle fylla på vatten i kylaren så kom det lite olja. men det var nog bara lite som blev kvar vid vatten pumpen vid kamkedje bytet trodde dom.
Så nu tog dom bort termostaten och satte dit en bricka för att vara säker´på att den cirkulerade vattnet.
Men den fyller bara upp expansion kärlet och verkar gå varm igen, Någon som vet vad fan som kan vara fel på min satans LTZ.
LTZ 400

Utloggad (ಠ ›ಠ)

SV: En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2009 kl. 14:31:16 »
Jag vet inget om motorer men kan det inte vara att förgasaren är för liten för 440 kittet. Vet dom som har bytt till större cylindrar på moppar och inte bytt förgasare och då brukar dom bli kokhet när dom varvar mycket.  :dntknow: Sen är det ju skillnad på 2 och 4-takt men det kan ju ändå vara samma problem  :dntknow:

Utloggad skalleper

SV: En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2009 kl. 19:43:46 »
Vad jag vet ang 440 kitt. så brukar dom flesta bara bulta på och köra,, med knappt någon ändring av bestyckning..
LTZ 400

Utloggad iroc

SV: En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!
« Svar #3 skrivet: 23 juni 2009 kl. 19:53:18 »
har dom toppdeckat cyl efter foderbytet? läcker det ut kompression där så går den varm..
Raptor 700 se
Goldspeed bumper
Tusk nerfs
kenda klaw
mod. topp
je 11:1
kds +2 tb
## 4sale ##
 
#Life is too short to race a cheap quad.

Utloggad teppas

SV: En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!
« Svar #4 skrivet: 23 juni 2009 kl. 20:01:54 »
tja! vad menas med toppdeckat? jag har också ett större foder som jag ska byta snart så bra att veta lite.

Skalleper!

Försvinner det något vatten ur behållaren?? så att det inte försvinner in i motorn, jag hadde det problemet det var en motorkåpa som var erjad sönder vid vattenpumpen och då gick den varm för mig.
smc cbw250 -05 såld!
Ltz400 -vit -06 såld!
Hotcams steg 1                       
Yoshimura-helsystem       
KN filter                        
xeonljus                         
Rev-Max 2 Tändbox 
Bigbore 453cc, 96mm       
Keihin FCR39 
Topp planad o portad!
Hotrod vevparti

Utloggad iroc

SV: En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2009 kl. 18:55:37 »
tja! vad menas med toppdeckat? jag har också ett större foder som jag ska byta snart så bra att veta lite.

Skalleper!

Försvinner det något vatten ur behållaren?? så att det inte försvinner in i motorn, jag hadde det problemet det var en motorkåpa som var erjad sönder vid vattenpumpen och då gick den varm för mig.

att cylindern är planslipad på ovansidan mot toppen efter foderbytet . mkt viktigt att jobbet är rätt utfört: fodret måste oxå vara nerpressat ända ner i botten på cyl annars sjunker det när toppen dras åt = komp går ut i vattnet och överhettad motor, blir ett högt tryck i kylsystemet oxå pga av komp läckaget , låter på din beskrivning att det kan vara så.
Raptor 700 se
Goldspeed bumper
Tusk nerfs
kenda klaw
mod. topp
je 11:1
kds +2 tb
## 4sale ##
 
#Life is too short to race a cheap quad.

Utloggad skalleper

SV: En nyrenoverad Ltz som bränner ventiler!!!!!!!
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2009 kl. 10:30:22 »
Dom har planat av cyllen med 3-4 tiondelar." säger dom ,ska fan mäta upp skiten". blir det dubbla på kamkedjan,. har just monterat en  NY kedja och har bara kvar 2 st klick på sträckaren,, dom har alltså minskat avståndet mellan kammar och nedre drevet.
Bestyckade upp den i går så att den började gå dårligt, kör nu med 35 lågfart och mikuni 170 och dynojett nål på 4:e klicket på nålen och skumfilter., den bludrar och går kasst och fortsatte att spika som fan på toppen , provade att tömma tanken och tankade 98 oktan istället och då började den att låta mycket mindre "knackningar vid gaspådrag" ,, dom har alltså planat för mycket skulle jag tro och kompet är nog ganska högt, måste kolla upp vad det ligger på,
Men det största problemet är ju att jag kommer säkert inte så många mil innan jag måste byta kamkedja igen,, det går ju beställa nya packningar och lägga 2x eller 3x cylinder fot packningar för att höjja cyllen igen då får jag igen lite på sträckaren och samt att kompet minskas,, så den slutar att spika på toppen och gå så jävla varm. Synd bara att dom på firman inte tycket att dom ska stå för kalaset fast dom planat av för mycket. det luktar ganska mycket illa i min näsa iallafall.
LTZ 400

 


Online just nu.

147 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Fraggler, tbd52,
Flest online idag: 175. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme