Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Skärpning crossförare  (läst 4713 gånger)

Utloggad SVENSKQUADRACING

Skärpning crossförare
« skrivet: 21 juni 2009 kl. 13:03:46 »
Vid crosstävlingen i Alingsås helgen före midsommar uppmärksammades ett antal saker, både hos basförare, RM-förare och maskiner, som nu fått oss att behöva uppmana till skärpning.

Lär mer här: http://www.svenskquadracing.com/sweden/home/show_article.php?id=36
« Senast ändrad: 21 juni 2009 kl. 13:52:07 av SVENSKQUADRACING »

Utloggad Motoya

SV: Slärpning crossförare
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2009 kl. 13:19:39 »
§ 3.5.1 i Motocrossreglementet säger att inga lyktor får finnas på motorcykeln, detta följdes inte av alla förare i Alingsås. Gör det något om man har ett litet diod baklyse?    Kan man tejpa för ev. lykthus med t.ex. el/silver tejp? Eller är "ta bort" den ända möjligheten?


§ 3.5.4 i samma reglemente säger att rear bumbers skall finnas. Detta saknades på flera av motorcyklarna, och dessutom verkade en uppfattning finnas om att rear bumber endast var en rekommendation vilket är fel. Rear bumbers skall finnas. Om det inte finns en "rear bumper" till just sin modell på hoj. Vad ska man göra då? Får man inte vara med och tävla?

Vad är en rear bumper bra till? Jag tror inte att dom bakom ligger så nära så att dom drar sina framdäck i någons kedja/skivbroms.

Utloggad TAZ™

SV: Slärpning crossförare
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2009 kl. 13:46:12 »
dom flesta bygger egna rearbumpers vad jag har sett. har dock aldrig sett att den gör någon nytta, så jag har ingen och planerar heller inte bygga (tränar bara, men skulle jag tävla och regelmentet säger att det skall finnas så skaffar jag väl de då men då).
Recycling and speed limits are bullshit, They're like someone who quits smoking on his deathbed.

Utloggad SkoGsvilden_

SV: Skärpning crossförare
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2009 kl. 19:19:58 »
Jag tycker bara att det är bra att det blir ordentliga regler!  ()p

Dom tävlingarna jag var med på förra året var halvluddiga i regementet, inge kul som förare att inte veta vad som gäller..

Men se till att få ut ordentlig informatin om detta till alla anmälda förare i god tid så att man är medveten om vad som gäller! // Olle
Åker: Yamaha YFZ 450R 2009 med lite smått och gott i tillbehörsväg.

If Quadcross was easy it would be called motocross..

http://perssonquadracing.cybersite.se/startsida.html

Utloggad Narmasil™

SV: Skärpning crossförare
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2009 kl. 19:39:01 »
Jo visst ska det vara riktigt.  Rearbumper är till för att om du ligger bakom någon och blir påkörd bakifrån så far du över styret och så säga DYKER med fingrar, hjälm eller vad du nu gillar att ha först när du ramlar framlänges. Rear bumpern ska hindra dina kroppsdelar från att köras in i drev/kedja framförallt, ganska lätt att kapa ett finger där om oturen är framme.

En sak jag undrar angående Startnummer... Jag tänkte trycka upp mitt startnummer på eget dekalkit och sätta på. Kan jag plocka mitt eget startnummer som aldrig någon annan använder? eller måste jag bli tilldelad ett nytt varje gång?

Jag tänkte ta typ... 631 t.ex. chansen att någon annan har det är ju minimal
« Senast ändrad: 21 juni 2009 kl. 19:42:24 av Narmasil »
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad Eatv

SV: Skärpning crossförare
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2009 kl. 19:46:58 »
När det gäller glas eller hård plast belysning..
Bara att ta bort på exempel en Suzuki Ltr sitter den med 2st muttrar en elkontakt i bak
och i fram med 1st skruv 1st elkontakt
enkelt om man skall tävla så tar man bort enlig reglementet..
(Dessutom kostar de pengar om man kör sönder dem)

Rear Bumper finns och är till för att du ej ska kunna få in dina händer armar ben vid en startkrash som exempel vid stopp..
Presis som Narmasil skrev

Detta har hänt vid flertal tävlingar utomlands därav reglementet som skall skydda dig och dina medtävlande.
Finns att köpa till de flesta,,annars kan man ju låta tillverka ett om man avser att tävla..'

Jag skulle aldrig göra avkall på reglementet,,
Handlar din och min säkerhet.

Startnummer har du ju på www.mx-results.com
'Där kan du välja ditt startnummer du vill ha..
men för att komma åt detta måste du skapa en profil och lösenord.

Utloggad Olle_deak

SV: Slärpning crossförare
« Svar #6 skrivet: 21 juni 2009 kl. 23:05:23 »
§ 3.5.1 i Motocrossreglementet säger att inga lyktor får finnas på motorcykeln, detta följdes inte av alla förare i Alingsås. Gör det något om man har ett litet diod baklyse?    Kan man tejpa för ev. lykthus med t.ex. el/silver tejp? Eller är "ta bort" den ända möjligheten?


§ 3.5.4 i samma reglemente säger att rear bumbers skall finnas. Detta saknades på flera av motorcyklarna, och dessutom verkade en uppfattning finnas om att rear bumber endast var en rekommendation vilket är fel. Rear bumbers skall finnas. Om det inte finns en "rear bumper" till just sin modell på hoj. Vad ska man göra då? Får man inte vara med och tävla?

Vad är en rear bumper bra till? Jag tror inte att dom bakom ligger så nära så att dom drar sina framdäck i någons kedja/skivbroms.

Detta hände två gånger under tävlingen i Alingsås, en av gångerna var det jag som åkte in i en annan pga att personens quad dog precis innan hoppet och jag flyger in i honom.
Så en Rearbumper är ett måste.




Väldigt bra skrivet Rudi, i Alingsås visste inte ens domaren om att det fanns ett reglemente för nummerskyltar för quad. Så jag fick plocka fram regelboken och visa honom. Även det tycker jag är lite fel.

Ktm SX 450 -010

Utloggad Motoya

SV: Skärpning crossförare
« Svar #7 skrivet: 21 juni 2009 kl. 23:12:45 »
Jaha jag trodde att det var du, men inte säker, såg den bilden tidigare idag Olle.

Utloggad Olle_deak

SV: Skärpning crossförare
« Svar #8 skrivet: 21 juni 2009 kl. 23:28:55 »
Jaha jag trodde att det var du, men inte säker, såg den bilden tidigare idag Olle.
Hehe okej. Nej, det där var Daniel Nyström och Mikael Bostedt :)
Ktm SX 450 -010

 


Online just nu.

196 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
floran, Fraggler, ra,
Flest online idag: 215. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme