Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Extraljus/backljus kabeldragning  (lĂ€st 8667 gĂ„nger)

Utloggad CathastrophiX

Extraljus/backljus kabeldragning
« skrivet: 23 juni 2008 kl. 10:56:05 »
Ni som monterat, hur har ni gjort med kabeldragningen?
Har redan winsch och ladduttag kopplat till batteriet, ska jag ta mer ström direkt frÄn batteriet kÀnns det enklare att dra till en separat kopplingsbox för ev. framtida behov först.

Fram finns det ju matarström till relÀt i styrkÄpan, finns det 12 volts matning nÄgonstans som rÀcker till lamporna?

Backljuset tÀnkte jag köra via "microbrytarvarianten"
Matningen kan man vÀl ta ifrÄn solenoiden bak?

Har nÄgon lyckats minimera kabeldragningen och hittat bra stÀllen att sÀtta relÀerna och jordningen pÄ?
-Failure is always an option"

Utloggad CathastrophiX

Extraljus/backljus kabeldragning
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2008 kl. 13:51:49 »
SÄ hÀr tÀnkte jag fixa backljuset:
http://www.nyrocatv.com/techtip.cgi?viewcat=4&viewtopic=452

Kom igen ni som monterat extraljus fram, idéer?
-Failure is always an option"

Utloggad Spiricom

Extraljus/backljus kabeldragning
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2008 kl. 14:34:11 »
Har ingen aning om hur man monterar backljuset, dock mÄste jag tacka för en intressant lÀnk. DÀr fanns mÄnga bra tips och idéer.
Can-Am Spyder RS
Can-Am Outlander 650XT SÅLD

Utloggad CathastrophiX

Extraljus/backljus kabeldragning
« Svar #3 skrivet: 25 juni 2008 kl. 22:34:29 »
Jag kopplade sÄ hÀr:
-Failure is always an option"

Utloggad gurra-g

Extraljus/backljus kabeldragning
« Svar #4 skrivet: 25 juni 2008 kl. 22:48:36 »
GÄr det inte att anvÀnda den befintliga backsensorn och anvÀnda den istÀllet för en microbrytare?
Dinli fÄr Àver.

Utloggad CathastrophiX

Extraljus/backljus kabeldragning
« Svar #5 skrivet: 26 juni 2008 kl. 09:24:01 »
GÄr sÀkert men det Àr krÄngligt, eftersom den jordar pÄ flera vÀxellÀgen och med olika spÀnning:

The switches should either "close" or "open" a contact, so the switch wires, when measured with respect to ground, should either be high (12V), or low (ground). If this is the case, you can decode the logic using a Nand gate.

Look here for info:   http://en.wikipedia.org/wiki/NAND_gate

There are many ways to do the decoding, but for this example, I chose the 4023 which has three Nand logic gates with three inputs per gate.

You want to switch a relay ON only when in reverse, or when (Brn = 12V = Logic 1), (Wht = 0V = Logic 0), and (Org = 12V = Logic 1). So connect Wht to all three inputs of gate#1. Its output will now go to 12V (Logic 1) when Wht = 0V. Now connect gate#1's output to one of gate#2's inputs, and Brn and Org to each of the other inputs of gate#2. Now gate#2's output will go to 0V, only when all of its inputs are 12v. To prevent problems in the chip, you must connect any unused gates, so you might as well connect gate#2's output to all three inputs of gate#3.  Now when , and only when you shift into reverse, gate#3's output will go from 0v to 12V. Since this output can only drive about 1mA, you need an NPN boost transistor to drive the relay's coil.  You pick the transistor, based on the relay's specs. You are using the transistor as a switch, so you connect the relay coil with reverse biased diode between 12V and the transistor's collector, connect the transistors emitter to ground, and connect a series resistor between gate#3's output and the base of the NPN transistor to limit the base current so not to overload the gate. For 1mA you would probably use something around 15k to be safe. Now the transistor will have a DC gain value known as "hfe". The 1mA  multiplied by the hfe value will give you the collector current, or the current used to drive the relay. If you only need 100mA to drive the coil, pick a transistor with an hfe of around 150, and and collector current maximum above 100mA. That's it. Of course don't forget to connect the 4023 chip to ground and 12v for it's own power.
-Failure is always an option"

Utloggad CathastrophiX

Extraljus/backljus kabeldragning
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2008 kl. 10:22:52 »
SÄ hÀr blev det:







-Failure is always an option"

Utloggad BEERHUNTER

Extraljus/backljus kabeldragning
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2008 kl. 11:39:20 »
Snyggt arbete ! Med beröm godkÀnt !
POLARIS RZR

Utloggad Lillhajen

Extraljus/backljus kabeldragning
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2008 kl. 11:47:27 »
Är det JulalĂ„dan du har dĂ€r bak ?

//L
Polaris XP 850 Touring 2011
Polaris 800x2 LE 08 SĂ„ld
Suzuki quadrunner 250 LTF 4WD 89 SĂ„ld
Can Am 800 06 SĂ„ld
Linhai Allroad 260 04  SĂ„ld


Utloggad CathastrophiX

Extraljus/backljus kabeldragning
« Svar #9 skrivet: 26 juni 2008 kl. 14:08:22 »
Citat frÄn: "Lillhajen"
Är det JulalĂ„dan du har dĂ€r bak ?

//L


Japp, det Àr "lilla JulalÄdan", extremt prisvÀrd.
Jag har satt fast den med 4 kapellstroppar, sitter som gjuten men kan ÀndÄ tas bort pÄ nolltid. Jag har en lÄg plastback fram som ocksÄ sitter med kapellstroppar.
-Failure is always an option"

Utloggad core_am

Extraljus/backljus kabeldragning
« Svar #10 skrivet: 26 juni 2008 kl. 15:06:14 »
Citat frÄn: "CathastrophiX"
Citat frÄn: "Lillhajen"
Är det JulalĂ„dan du har dĂ€r bak ?

//L


Japp, det Àr "lilla JulalÄdan", extremt prisvÀrd.
Jag har satt fast den med 4 kapellstroppar, sitter som gjuten men kan ÀndÄ tas bort pÄ nolltid. Jag har en lÄg plastback fram som ocksÄ sitter med kapellstroppar.


fÄr man plats med motorsÄg och combidunk i den? sen framlysena, vad Àr det för nÄgra :)? sÄg smÄa och behÀndiga ut, sett att arctic Àgare har sÄnna med
men jag kan ha fel!

Utloggad CathastrophiX

Extraljus/backljus kabeldragning
« Svar #11 skrivet: 26 juni 2008 kl. 15:28:34 »
En Stihl MS250 gÄr ner, men det Àr tajt pÄ höjden, combidunken Àr för hög.
Jag brukar ha sÄgen och dunken i plastbacken fram.
Jag har lyftkrok/sax, dragstroppar, förbandslÄda, reservdunk, verktyg, yxa och extra vinsch för vinschning bakÄt osv. i alulÄdan.
Jula har en större modell ocksÄ, den kanske passar ditt behov bÀttre?

Lamporna Àr "Hella Ultra Beam FF" köpta pÄ Ebay.de (Hella Àr billigare i Tyskland)
-Failure is always an option"

 


Online just nu.

169 gÀster, 0 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 196. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme