ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Hyosung (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Nervös/vinglig på asfalten
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 2 [3] 4  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Nervös/vinglig på asfalten  (läst 16992 gånger)

Utloggad Tintin

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 963
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Tintin
Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #24 skrivet: 10 februari 2008 kl. 00:35:38 »
Har bara skummat tråden, så jag har kanske missat något, men en styrdämpare gör definitivt hojen mindre orolig på asfalt.
Anmäl till moderator   Loggat
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad tros-kaffe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tros-kaffe
Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2008 kl. 01:46:38 »
Nu har jag kryssmätt, jag mätte från bakaxeltapp till framaxeltapp.
vänter fram - höger bak    1594mm
höger fram - vänster bak   1596mm
Det blir ju en skillnad på endast 2mm. den kan ju inte inverka.
Anmäl till moderator   Loggat
HYOSUNG 450TE

Utloggad E-Fire

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 427
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
E-Fire
Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #26 skrivet: 18 februari 2008 kl. 06:53:40 »
skummade igenom tråden lite snabbt.
Läste att du hade sänkt din hoj.
kolla så du inte sänkte mer fram än bak.

Sänkte min SMC fram & inte bak.
Då vart den så nervös på  vägen så jag höll på att hamna i grannens trädgård.

Vertikalare styrstången hamnar, mer nervös blir maskinen på vägen.
Så var det på min SMC.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450ss 08:a
Goes 520 4x4 07:a(såld)
SMC CBW 250 05:a (Såld)

Utloggad Hubbe

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1598
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hubbe
Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #27 skrivet: 18 februari 2008 kl. 07:36:43 »
Tänk även att toe in skall mätas med dig själv på maskinen, dvs ngn annan får mäta. Dessa ärden ändras radikalt när den är tom eller med last.
Anmäl till moderator   Loggat
-----------------------------------------
utan hjul...

Utloggad Hubbe

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1598
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hubbe
Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #28 skrivet: 18 februari 2008 kl. 07:39:29 »
Har du kollat så bakaxeln är vinkelrät mot ramen? Är den felställd efter att ngn klåpare justerat kedjespänningen så blir ju effekterna lite lustiga.
Anmäl till moderator   Loggat
-----------------------------------------
utan hjul...

Utloggad tros-kaffe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tros-kaffe
Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #29 skrivet: 18 februari 2008 kl. 13:38:56 »
Citat från: "E-Fire"
skummade igenom tråden lite snabbt.
Läste att du hade sänkt din hoj.
kolla så du inte sänkte mer fram än bak.

Sänkte min SMC fram & inte bak.
Då vart den så nervös på  vägen så jag höll på att hamna i grannens trädgård.

Vertikalare styrstången hamnar, mer nervös blir maskinen på vägen.
Så var det på min SMC.


Jag har bara sänkt fram, så den är lägre fram än bak.
Men den var så "nervös" innan jag hade sänkt den.


Citat från: "Hubbe"
Tänk även att toe in skall mätas med dig själv på maskinen, dvs ngn annan får mäta. Dessa ärden ändras radikalt när den är tom eller med last.



Ja det är riktigt, jag har haft hjälp med mätningen av en polare medans jag satt på.
Men nu när den är så sänkt så A-armarna står rakt ut typ så gör det ingen skillnad på toein om jag sitter på eller inte.


Citat från: "Hubbe"
Har du kollat så bakaxeln är vinkelrät mot ramen? Är den felställd efter att ngn klåpare justerat kedjespänningen så blir ju effekterna lite lustiga.



Nej det har jag inte mätt, hur menar du att jag ska göra då?


Tack för alla tips och ideer.
Anmäl till moderator   Loggat
HYOSUNG 450TE

Utloggad kama

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
    • Visa profil
kama
Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #30 skrivet: 18 februari 2008 kl. 16:51:17 »
Läste lite i en amerikansk atv tidning när jag var i USA nyligen
Enligt dem är det otroligt viktigt att framvagnen lika hög som bakdelen. Varför sas aldrig. Med tanke på Öhlins rekomendationer:
Front end unstable at high speed, unstable
when accelerating out of curves.
Front end too low in comparison to rear end.
• Change the front springs to
harder front springs.


Däcken har otroligt stor inverkan också.
Troligen en kombination av flera orsaker.

Nu har jag köpt och monterat min "Anti sway bar". köpte den av Rath Racing i USA och tillverkade ett specialfäste i aluminium.
Den lilla läggning/krängning som fanns innan i höga farter i kurvtagning är nu helt borta. Grymt grepp som en gokart

Magnus
Anmäl till moderator   Loggat
ww.quad-custom.se

Utloggad tros-kaffe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tros-kaffe
Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #31 skrivet: 18 februari 2008 kl. 17:55:26 »
Citat från: "kama"
Läste lite i en amerikansk atv tidning när jag var i USA nyligen
Enligt dem är det otroligt viktigt att framvagnen lika hög som bakdelen. Varför sas aldrig. Med tanke på Öhlins rekomendationer:
Front end unstable at high speed, unstable
when accelerating out of curves.
Front end too low in comparison to rear end.
• Change the front springs to
harder front springs.


Däcken har otroligt stor inverkan också.
Troligen en kombination av flera orsaker.

Nu har jag köpt och monterat min "Anti sway bar". köpte den av Rath Racing i USA och tillverkade ett specialfäste i aluminium.
Den lilla läggning/krängning som fanns innan i höga farter i kurvtagning är nu helt borta. Grymt grepp som en gokart

Magnus



Jag får testa att höja den igen till orginal och se om det blir nån skillnad nu.
Anmäl till moderator   Loggat
HYOSUNG 450TE

Utloggad Hubbe

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1598
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hubbe
Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #32 skrivet: 18 februari 2008 kl. 22:39:32 »
Citat från: "tros-kaffe"
Citat från: "E-Fire"
skummade igenom tråden lite snabbt.
Läste att du hade sänkt din hoj.
kolla så du inte sänkte mer fram än bak.

Sänkte min SMC fram & inte bak.
Då vart den så nervös på  vägen så jag höll på att hamna i grannens trädgård.

Vertikalare styrstången hamnar, mer nervös blir maskinen på vägen.
Så var det på min SMC.


Jag har bara sänkt fram, så den är lägre fram än bak.
Men den var så "nervös" innan jag hade sänkt den.


Citat från: "Hubbe"
Tänk även att toe in skall mätas med dig själv på maskinen, dvs ngn annan får mäta. Dessa ärden ändras radikalt när den är tom eller med last.



Ja det är riktigt, jag har haft hjälp med mätningen av en polare medans jag satt på.
Men nu när den är så sänkt så A-armarna står rakt ut typ så gör det ingen skillnad på toein om jag sitter på eller inte.


Citat från: "Hubbe"
Har du kollat så bakaxeln är vinkelrät mot ramen? Är den felställd efter att ngn klåpare justerat kedjespänningen så blir ju effekterna lite lustiga.



Nej det har jag inte mätt, hur menar du att jag ska göra då?


Tack för alla tips och ideer.


Du kan ju börja med att kolla att avstånd mellan hjulcentrum fram och bak är samma på båda sidor. eller mäta från axelände till styrstång på båda sidor. försök hitta en gemensam punkt långt fram som det blir rak linje från.
Anmäl till moderator   Loggat
-----------------------------------------
utan hjul...

Utloggad tros-kaffe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tros-kaffe
Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #33 skrivet: 20 februari 2008 kl. 20:45:11 »
Inre styrlederna glappar lite mer nu märkte jag, hoppas på att det går på garantin, har inte haft problem med ÅF innan.
Mycket tillmötesgående personal på Denada.
Anmäl till moderator   Loggat
HYOSUNG 450TE

Utloggad tros-kaffe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tros-kaffe
Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #34 skrivet: 2 mars 2008 kl. 12:32:33 »
Jag har nu testat att höja den till orginal igen och ställt toein på hela 8mm, och styrstagen är lika långa.
0,30bar i däcken.
När jag åker på vägen känns det som om vänster och höger fram hjul växlar med att greppa vägen?

Det var mer problematiskt att få ett par nya styrleder än jag trodde. :evil:
Anmäl till moderator   Loggat
HYOSUNG 450TE

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #35 skrivet: 2 mars 2008 kl. 12:46:11 »
Citat från: "tros-kaffe"
Jag har nu testat att höja den till orginal igen och ställt toein på hela 8mm, och styrstagen är lika långa.
0,30bar i däcken.
När jag åker på vägen känns det som om vänster och höger fram hjul växlar med att greppa vägen?

Det var mer problematiskt att få ett par nya styrleder än jag trodde. :evil:

Gör nåt så galet som att ställa toe out och testa, på vissa Atv så ska det va toe out.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 2 [3] 4  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Hyosung (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Nervös/vinglig på asfalten
 


Online just nu.

561 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 626. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info