Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning  (läst 2562 gånger)

Utloggad qvaddis

LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
« skrivet: 26 september 2007 kl. 14:03:13 »
Hej.

Vad jag kan läsa mig till så är bägge dessa maskiner stabila på vägen även om 350 kan vara lite slö efter drevning m.m. men om vi säger att jag ska pendla/slököra i runt 70-90 (beroende på del av sträcka), är dessa quad stabila och sköna på vägen? Kan man köra längre sträckor utan att bli slut i kroppen eller krampaktigt hålla i styret?

Efter lite modifieringar på min gamla SMC så fick jag den att gå hyfsat på vägen i runt 80 men jämför man med mc eller moppe så var den tråkig, dvs jag upplevde min SMC som lite jobbigt längre sträckor, hålla hårt i styret, enormt vindmotstånd i kroppen, kramp i tummen m.m.

Ni som är vana, berätta gärna ingående känslan i att köra ltz 400 och liknande på asfalt längre sträckor.
Nybliven ägare av en vägreggad Arctic Cat 450 XC -12
fd. stolt SMC CBW-250 ägare. (SÅLD!)

Utloggad MMB Racing

LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
« Svar #1 skrivet: 26 september 2007 kl. 21:02:34 »
Kom ut och känn på nya ADLY 300 XS, riktigt fin maskin, passerar 100 strecket orginal utan problem, både betydligt billigare samt större än r 350.samt en bredd på 116 cm.

Raptor 350 gillar jag inte alls, liten, klen, ej värd sitt pris. LTZ/KFX 400 kanon Quad något känslig för sidvind standard i höga farter, LTZ är ju som sagt inte tänkt som en vägmaskin utan gör sig bäst på banan.
MMB Racing
ATV & Quadspecialisten Göteborg.
Importör Ricochet Hasplåtar
Importör Duncan Racing

www.mmbracing.se
www.mmbatv.se
T: 031-912121

Utloggad Ika_Moppe

LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
« Svar #2 skrivet: 27 september 2007 kl. 08:31:30 »
Hade en CBW innan och jag upplevde att gasen var lättare på Raptorn som jag har nu, blir aldrig trött i tummen som jag blev efter 10 min innan. Om man jämför Raptorn och LTZ:an så har Raptorn mycket mjukare och skönare sadel.
En begagnad Raptor tycker jag är ganska prisvärd, nya är lite väl dyra.
Har spacers på framhjulen och tycker att den känns riktigt behaglig att köra på vägen, kränger inte alls och tippar så som CBW:n.

Själv kör jag 16-drev fram vilket blir lite slöare i accet men då känns det som iaf man har "en sista växel" och varvar inte ut så fort när man kör landsväg. Ligga och puttra i 70-90 är riktigt behagligt om man bortser från det högljudda GYT-R blåset. 15-drev blir lite mer action. Original 13 är galet.
aptor 350

Utloggad qvaddis

LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
« Svar #3 skrivet: 2 oktober 2007 kl. 11:00:02 »
Jag funderar lite på om jag ska satsa extrapengar på LTZ 400 eller om jag ska nöja mig med en raptor 350. Jag kommer till 95% eller mera köra landsväg/storväg och det viktigaste är att jag kan glida fram i runt 80 utan att känna att jag anstränger maskinen eller mig själv.

Ika-moppe, har du kört långt med din Raptor? Är det något för mig att pendla med. Om man ska pendla, är det värt att lägga extra pengar på kraftigare motor eller är det mest för de som kör "cross"?

Tacksam för alla svar och erfarenheter.

Jag är skeptisk till Adly 300 men jag kan ha fel.

PS. Allmänt så tycker jag marknaden är klen på vägfyrhjulingar. En moppe på 70cc kan man få upp i 90 km/h och ändå ligga och glida bekvämt men i quadbranchen verkar man få skaffa sig en KFX 700 för att få vägkänslan (jag kan ha fel?)
Nybliven ägare av en vägreggad Arctic Cat 450 XC -12
fd. stolt SMC CBW-250 ägare. (SÅLD!)

Utloggad Atv-Tok

LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
« Svar #4 skrivet: 2 oktober 2007 kl. 11:15:24 »
Halloj!Är nog tyvär partisk i detta fall men kan ialla fall varmt rekommendera LTZ. Är inte jobbig att åka landsväg med(lättkörd),vindkänslig ja.Byter man framdrev så kan man få ner varvet till en behaglig nivå.Kramp i tummen,Träna mer. :lol: Monterar man även spacers och landsvägsdäck så blir det lite gokart känsla :twisted: Tycker att LTZ är en bra vägmaskin finns förvisso bättre men.Riktig långpendling tror jag kanske är tröttsam på vilken hoj man än tar.Men detta är ju vad jag tycker och tror.Hoppas du lyckas väljaså du får ett lyckligt quadliv :D
tz 400 -07 Svart
DEVIL Helsystem
Sportfilter
Snorkel bort
Ombestyckad förgasare
15 drev
Spacers fram&bak
Polisport Handskydd

Utloggad Ika_Moppe

LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
« Svar #5 skrivet: 2 oktober 2007 kl. 13:05:42 »
Min Raptor har snart rullat 1000 mil. Bara göra service och hålla koll på kedja etc. Man får dreva ganska mycket om man vill köra behagligt på gata tycker jag vilket gör att den blir lite slöare. Att den låter högt  bidrar inte till komforten heller. Men med originalblås låter den betydligt mindre.
Att pendla är drygt med alla skydd och sånt som ska av och på. Landsvägskörning är inte så spännande körning heller. Tar hellre bilen om man ska bara ska förflytta sig. Men det är ju olika.

En LTZ har bättre drag men inte som natt och dag-skillnad. Man slipper nog dreva så mycket också. Lite stummare och hårdare på något sätt rakt igenom. Kändes stabil och skön på landväg, även utan spacers.

Ja, känner igen ditt resonemang och jämförelser med 2-hjulingar och är man ute efter fartresurser, hkr/krona osv. så ska man sluta kolla på 4-hjulingar.
2-hjulingar ger avsevärt mer fart för pengarna och det finns en bagagnat-marknad med priser som börjar långt under 4-hjulingarnas.

Men man kör quad av andra anledningar. Många kör nog som alternativ till MC. Att köra långfärder med quad är inte bekvämt. Man ska köra intensivt och sprätta :)
Quadlandern/Vector verkar vara lite mer väganpassade men man vill ha mer krut.
Om du ska få den där wow-känslan som varar lite längre så måste man nog upp i 700 cc eller 450 crossmodeller. Och då blir det dyrt.

Förresten, Adlyn vet jag inte så mycket om, men den verkar vara snäppet under Raptorn motormässigt och till ett bra pris. Man hör inte så mycket om folk som har problem med dem heller.
aptor 350

Utloggad Dea

LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2007 kl. 18:46:36 »
Jag är helnöjd med min DVX (samma som LTZ). 15 drev så hålls varvtalen på lämplig nivå, sänkt och spacers för stabilitet och vägdäck för grepp och ljudnivå. Men längre än 20 mil har jag inte orkat köra...
Arctic Cat DVX 400 -06
Yoshimura
Dynojet
K&N
Procom

Utloggad joje-e

LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2007 kl. 20:13:53 »
Jag är väldigt nöjd med min LTZ-400 har kört mycket asfalt & det funkar fint att ligga på 90-100 utan att byta drev....tyvärr så måste jag sälja pärlan nu.... :cry:
ar "INTE" en lt-z400 gul -06

Utloggad MacMacon

LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2007 kl. 22:35:45 »
Japp Ltz:an är go att köra på landsväg. Har använt min att pendla till jobbet ca. 3mil enkel resa. Funkar kanon.

PS. Skall ju sälja min nu, så du kan ju köpa en maskin och tillbehör till bra pris!!

 


Online just nu.

159 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
GeFeldz, PeterDer,
Flest online idag: 190. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme