ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Hjälp angående hjuliställning!
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Hjälp angående hjuliställning!  (läst 4286 gånger)

Utloggad pericso6

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
    • Visa profil
    • http://www.quadsweden.se
pericso6
Hjälp angående hjuliställning!
« skrivet: 31 augusti 2005 kl. 22:40:26 »
  • Citera
Hej,

Lite tips om hur man ställer in framhjulen på bästa sett, min drar lite åt höger. Där jag köpte quaden, verkar inte ha ställt in detta innan. Lite hjälp hade varit bra. Man vill ju att allt skall vara perfekt ju!

//Peter
Anmäl till moderator   Loggat
vh

Peter


Kawasaki KFX700

Tillbehörs info:
Nearfbars
Grab bar
Rev box
Helsystem + bestyckning
Goldespeed "Gula" + ITP fälgar
Breddning runt om
Larm
Plus en del smått å gått
"SÅLD"

Utloggad Bforce

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Bforce
Hjälp angående hjuliställning!
« Svar #1 skrivet: 3 september 2005 kl. 22:46:47 »
  • Citera
Kolla här

http://www.lsracing.com/installguides.php?step=4&igid=5
Anmäl till moderator   Loggat
awasaki Bruteforce 750, röd, gatreggad, med gatdäck + blackwater XT på ITP fälgar

Utloggad rex

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Total likes: 0
    • Visa profil
rex
Hjälp angående hjuliställning!
« Svar #2 skrivet: 19 september 2005 kl. 18:40:10 »
  • Citera
Kollade in länken ovan,fast vad det gäller Toein så finns det andra uppfattningar tycks det!?

6mm eller inget alls? Nån som vet?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad klicko

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
    • Visa profil
klicko
Toein ca 5mm
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2006 kl. 13:37:53 »
  • Citera
Hej, har precis ställt in min...

Ställ styret rakt, justera så att du har ca 5 mm längre avstånd i bakkant mellan hjulena än vad de är i framkant = 5 mm toein... har kört med det och däckena "slits" helt perfekt.... Får även kolla med ögat att det ser rakt ut så att inte du får "snett " styre, kanske har inställbart?

LYCKA TILL // Klicko
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Puma

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 246
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Puma
Hjälp angående hjuliställning!
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2006 kl. 17:30:50 »
  • Citera
Eftersom det är lite svårt (iaf på min) att hålla styret rakt medan man meckar så har jag gjort en stång som jag skruvar fast bak i hojen på en bult som sitter centrerad, som sen går till styret och låser runt handtaget. Fick mäta en del när jag gjorde den, men därefter är det bara att hänga på så vet jag att den är rak.
sen har jag inte hjulen på när jag mäter, utan två aluminiumprofiler som jag skruvar fast i hjulhubben. Aluprofilerna ställer jag horisontellt med ett vattenpass, och sen mäter jag på två olika sätt.
1, mäter bägge sidorna mellan bakkant på aluprofilen till ett ställe på chassit. Det ger mig ett svar på om båda hjulen styr lika rakt, eftersom du inte ser detta i normal toe-in mätning.
2, mäter mellan bakkanterna på aluprofilerna samt mellan framkanterna på aluprofilerna. På detta sätt ställer jag min önskade toe-in.
Nåt som kan tänka på är att vinklarna kommer förändra sig med fjädringsvägen på din framvagn, så mät detta i olika höjder för att veta var din hoj ger minst toe. Om inte så kanske du ställer den för snålt och det resulterar i toe-out vid inbromsning när hojen niger... Detta kan du göra genom att lufta hojen i framkant med domkraft, ställa två klossar under a-armarna och sen demontera stötämparna. Med domkraften höjer o sänker du hojen för att simulera framvagnens position.
Tips:lägg an frambromsen lite när du gör detta så håller sig grejjerna stilla medan du mäter o håller på.
Låter kanske lite meckigt, men det är helt klart värt det extra jobbet i början att göra verktyg om du tänker laborera med inställningar. I synnerhet om du har eller skaffar dig en justerbar framvagn.
Lycka till!
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Jocke72

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 985
  • Total likes: 0
    • Visa profil
    • http://boive-racing.com
Jocke72
Hjälp angående hjuliställning!
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2006 kl. 19:13:38 »
  • Citera
Bra tips Puma!


Själv stället jag styret rakt och spänner ner det lite lagom med spännband så det håller sig stilla.

Jag mäter med ett lämpligt måttband mellan innerkanten på fälgarna, snurrar fälgen 90 grader och mäter igen. Skiljer sig resultatet har du skeva fälgar.

Alla inställningar av framvagnen ska göras när den står på hjulen. Vill man vara riktigt petig så lastar du ner sadeln med din kroppsvikt, men det är knappast nödvändigt för Toe.


Att mäta mot ramen rekommenderar jag inte. Ramarna är snea och vinda redan från fabrik, åtminstone på konsument Quads. Både på en Raptor och på en YZF skiljer det sig flera centimeter på sina ställen, det är helt enkelt inte så noga för detta användningsområde. På en Kines lär det vara betydligt värre... Därför är det även, enligt min mening, overkill att justera Toe efter fjädringsvägen.

I början försökte jag också måtta mot ramen för att få hjulen raka inbördes, men fick helt enkelt överge det och förlita mig mer till ögonmått och uppskattning.

Just nu kör jag med 3mm Toe-In på min tävlings Raptor och tycker att det fungerar bra. Men Toe är som sagt inte den viktiga biten utan Camber har betydligt större påverkan.


/J
Anmäl till moderator   Loggat
33 - Boive-Racing.com

Sponsrad av:
Denada
Verktygsboden

Utloggad iroc

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 803
  • Total likes: 0
    • Visa profil
iroc
Hjälp angående hjuliställning!
« Svar #6 skrivet: 29 juni 2006 kl. 19:20:53 »
  • Citera
jocke ... en liten fundering- skulle cambern kunna påverka hur mkt hojen spårar på asfalt/vanlig väg.. tex mkt camber mindre spårkänslig..?
Anmäl till moderator   Loggat
Raptor 700 se
Goldspeed bumper
Tusk nerfs
kenda klaw
mod. topp
je 11:1
kds +2 tb
## 4sale ##
 
#Life is too short to race a cheap quad.

Utloggad Puma

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 246
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Puma
Hjälp angående hjuliställning!
« Svar #7 skrivet: 29 juni 2006 kl. 20:32:22 »
  • Citera
Iroc, såg att du frågade Jocke men jag tar mig ändå friheten att försöka svara :-)
Enligt min tro så hjälper inte cambern rakt fram utan endast vid kurvtagning eftersom mer gummi kan fås i marken genom cambejustering, men med hårt pumpade gatdäck så borde mycket camber kunna göra så att mindre gummi är i marken och på så sätt minska spårkänsligheten... men det är bara en teori jag har... och det måste nog va mycket luft i däcken om det ska bli så.
Med castern däremot så gör du den mer eller mindre spårkänslig (enlig min mening... men jag är nybörjare på detta  :) )

Jocke, Får rätta mig själv, jag mäter inte mot ramen utan mot något jag tor är fixerade ställen på ramen, såsom bultinfästningar för hasskyddet under motorn och sådant. Jag kan hålla med om att ramen i sig är sned på sina ställen, men i de gränssnitt där det sitter andra artiklar som är tillverkade ur verktyg så borde det inte skilja tycker jag. så i toe-fallet mäter jag mot den delen av bulten till främsta motorhasplåten som sticker upp på ovansidan ramen. Det sitter ju två såna bultar, och jag har kors-mätt dem och de ger samma resultat på höger och vänster sida så jag tror att det är någolunda rätt. men som du säger är nog ramen i sig inget att lite på.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Perra N

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 604
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.nissenmotorsport.se
Perra N
Hjälp angående hjuliställning!
« Svar #8 skrivet: 30 juni 2006 kl. 10:02:52 »
  • Citera
Mer camber (till viss gräns) ger bättre vägegenskaper på bilar iaf, vilket borde ge samma resultat på en quad.
Anmäl till moderator   Loggat
Mvh.
Perra N

Utloggad Jocke72

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 985
  • Total likes: 0
    • Visa profil
    • http://boive-racing.com
Jocke72
Hjälp angående hjuliställning!
« Svar #9 skrivet: 30 juni 2006 kl. 10:59:23 »
  • Citera
Iroc - Tja, problemet på Quad är att ju bättre grepp du har fram desto mer spårkänslig blir den. Märks väldigt tydligt om du går från crossdäck till landsvägs- /SM- däck.

Med mer negativ Camber får du mindre kontaktyta och borde därför bli mindre spårkänslig, tycker man. Jag har inte testat då jag endast justerar Cambern utifrån att få max kontaktyta i svängarna.

Men gör du mycket Camber får du ju även svårare att bromsa, iom mindre kontaktyta.

Toe-In gör att den blir självjusterande, den strävar efter att gå rakt fram. Med för mycket Toe-In blir den också ovillig att svänga. Med Toe-Out blir den nervös rakt fram, men lätt svängd.

Caster, som Puma tipsade om, är den rätta vägen att gå, om du har möjlighet att justera den. Positiv Caster gör den mindre spårkänslig men det blir även mer trögsväng, alltså du får ta i mer i styret.


Jag har ännu inte provkört någon Quad som ligger som en Go-Kart på vägen. Alla är mer eller mindre vingliga...


Puma - Det skiljer ju olika från maskin till maskin. Men ta som infästningen till övre A-armen på en Raptor, där brukar det skilja från vänster till höger sida(!). Min erfarenhet är att det inte går att lita på att något är rakt på en Quad, det är helt enkelt inte så noga för deras användningsområde.


/J
Anmäl till moderator   Loggat
33 - Boive-Racing.com

Sponsrad av:
Denada
Verktygsboden

Utloggad Mogge

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mogge
Hjälp angående hjuliställning!
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2006 kl. 15:57:32 »
  • Citera
Här finns bra beskrivningar på hur det här med toe, camber och caster funkar:
http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
Anmäl till moderator   Loggat
ogge - E-TON Vector 250 ST

Utloggad pigge1

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 373
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
pigge1
SV: Hjälp angående hjuliställning!
« Svar #11 skrivet: 18 juli 2011 kl. 11:41:56 »
  • Citera
Hitta den här till bilar hehehe men man fattar
Anmäl till moderator   Loggat

  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Hjälp angående hjuliställning!
 


Online just nu.

133 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
raptor350
Flest online idag: 153. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Thony: Citera
    Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️

    19 april 2022 kl. 12:53:47
  • Bora: Hej har en pgo x rider äldre där kablarna lossade från CDi fem stycken vet någon hu dom sitter sv/röd ,röd,grå,blå,blå/gul tacksam för hjälp
    10 april 2022 kl. 17:31:46
  • Fredrikth: Hallå! Lyckades dra på mig en liten specialare, yamaha raptor med en r1 motor på :D haft lite strul med förgasarna och nu vill den inte gå alls.. motorn dör om man nuddar gas. (Okunnig som fan) någon som vet vad det kan bero på?
    31 mars 2022 kl. 03:15:45
  • Högdahl: Hmm kolla ebay inom EU eller googla typ " Yamaha parts EU" men vet ej om det skiljer mycket i pris
    9 mars 2022 kl. 16:07:03
  • pellle87: Finns det nån bra EU sida för oem yamaha delar? eller måste man gå via yamaha center?
    26 februari 2022 kl. 16:44:46
  • Bamsefarsan: Jag vill köpa en begagnad can-am outlander xmr 1000r , har du en du vill sälja? joakim.nyholm@icloud.com
    25 februari 2022 kl. 21:39:43
  • Mrhandsome: Är det nån som har en cdi box till en Kawasaki kvf 400 2001 isåfall mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 januari 2022 kl. 17:34:50
  • Emil88: Någon som hade kunnat hjälpa mig?
    25 januari 2022 kl. 16:45:11
  • Högdahl: Du har en symbol där du kan bifoga bilder i
    24 januari 2022 kl. 20:05:37
  • DunderBrass: Hur fasen lägger man upp bilder i sin tråd? Använder mobil.
    24 januari 2022 kl. 01:18:21
  • Mrhandsome: Ifall ni har någon defekt fyrhjuling kan ni mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    15 januari 2022 kl. 17:17:53
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu mvh Hugo
    15 januari 2022 kl. 10:13:28
  • stroma: Hej! är det någon som åker access 450 här?
    14 januari 2022 kl. 10:48:05
  • sklir: hej ska byta växellådsolja på hisun 500 vart tömmer man och fyller på ???
    9 januari 2022 kl. 11:46:07
  • matte711: Goes 520
    29 december 2021 kl. 19:46:46
  • Jupiter: Här va de livat. 😁
    11 november 2021 kl. 20:08:55
  • Larsa570: POLARIS 570 FRÅN 2018
    6 november 2021 kl. 12:03:34
  • Tobbe85a: Servo
    3 oktober 2021 kl. 16:22:53
  • vretstorpsbo: Hej Jag har ett suzuki 250 projekt som behöver delar. Någon som vet om det finns någon atv - skrot ? Det är bl a en gaffel till bakre kardanknut som saknas. Till att börja med.... En verkstadshandbok vore också bra!
    30 september 2021 kl. 15:34:47
  • Vippen: Hej! Jag har en 125cc fyrhjuling som går på högsta varv när jag startar den.. måste ha choken helt öppen för att få igång den, kan inte göra något för att få ner varvandet.. har testat vrida på bränsle/luft skruven men inget händer, det är en trottelförgasare. Snälla hjälp då jag vill få den att gå bra innan vintern, mvh Ville
    29 september 2021 kl. 01:00:52
  • Limme: Tjena ja va ute å körde min fyrhjuling och sen så stanna den av den böööuuhhh sen dog den och ja kolla så ja int råka he på killswitchen men de va de ej och sen kolla ja om den hade nå gnista och nej det hade den ej ja ha kolla cdin och den får ström till den 13volt och sen kolla ja spolen och de ja gjorde va att ja satt röd på spolens fäste asså coilen och satt den svarta där kabeln gå in ti spolen där den svartvita å den gröna som är fast lödad i en liten pinne och då visa multin 0.1 ti 0.2. Äre statorn som ä trasig?
    27 september 2021 kl. 20:53:24
  • Limme: Hallå
    27 september 2021 kl. 20:50:38
  • vretstorpsbo: Fungerar sök-funktionen här? jag får bara gamla saker som svar
    26 september 2021 kl. 08:07:35
  • SMC 700 Jumbo: obegripligt fel!!! SMC 700 Jumbo 2014 går fint i motorn i friläge. När kör framåt eller bakåt så bluddrar och baktänder motorn vid ca 3000-4000 varv. Det obegripliga är att motorn går fint i friläge och vid körning bludder och smällar.
    27 augusti 2021 kl. 07:37:14
  • hugoh0707: hej! någon som vet vem som äger crossbanan i blidsberg eller kan få reda på, den vart nedstängd för nåt orange var en riktigt rolig bana att  köra och umgås på spenderade mång timmar där när jag var mindre, det blev nedstängt för folk körde med för stora crossar så banan blev dålig skulle vart roligt att fixa iordning den igen och så barnen och tonåringar kan ha kul där och  köra cross på bana istället än på tomten,grusvägar, alltså över allt vore kul för då kommer vi även minska barn som är ute och kör olagligt med sina crossar eller fiddys elr fyrhjulingar så dem har nån stans att köra:)
    21 augusti 2021 kl. 01:03:30
  • Hydro: Eller ja... rullar och rullar.....
    11 augusti 2021 kl. 18:47:54
  • Hydro: Och här rullar allt som vanligt se jag.
    8 augusti 2021 kl. 19:41:05
  • Tridentv2: Var hittar man reservdelar till tgb. Verkar omöjligt
    1 augusti 2021 kl. 07:14:18
  • 95oktan: Oj glöm.
    19 juli 2021 kl. 15:06:26
  • 95oktan: Dess nyckel
    19 juli 2021 kl. 15:06:12
  • TGBKNUTTEN: Någon som har samma problem som jag, kan köra men står den still och avstängd ca 5-10 min startar den inte..
    29 maj 2021 kl. 02:00:54
  • mattiasenstrom: Hej ! Har en Yamaha BigBear 350 från 90-91 nångång. Behöver byta packboxen på diffen bak. Är det någon som har gjort de eller vet hur stort ingrepp det handlar om?
    17 maj 2021 kl. 12:54:59
  • Jocke1972: Skyler
    13 maj 2021 kl. 01:46:41
  • Olle123: Can am renegade x 800r år 09 snart 500mil mc reg. Värt att köpa? Hur länge håller de?
    30 april 2021 kl. 23:32:58
  • Knasluva: Söker info om vad man ska ha för svänghjulsavdragare till en Loncin 70cc
    19 april 2021 kl. 21:38:06
  • kallekrut: Om jag köper en ny förgasare hur vet jag då ifall jag behöver byta cyldern
    15 april 2021 kl. 14:58:10
  • kallekrut: Någon här som är riktigt duktig på förgasare
    15 april 2021 kl. 14:46:21
  • kallekrut: Någon här som är riktigt duktig
    15 april 2021 kl. 14:46:01
  • Sigge1234567: Hej jag söker en atv 250 begangnad för runt 10k. Har någon ett bra tips?
    22 mars 2021 kl. 17:04:17
  • Quadguy123: Hej söker nämligen en vöggreggad fyrhjuling någon som har ?
    17 mars 2021 kl. 01:24:03
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
  • SMF 2.0.18 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2022, SimplePortal | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info