1
Dinli / SV: maskinen spårar
« skrivet: 4 oktober 2009 kl. 08:57:41 »
Hej,
Om du har toe out så kommer hjulen att hela tiden dra dit det för stunden är best grepp, maskinen spårar.
Med "lite" toe in så blir den stabil. Om du har drivning på framhjulen (4x4) så måste du ta hänsyn till vad som händer när hjluen "drar" i framvagnen. Kan vara så att även om du har toe in när den står still (med förare på) men att dragkraften får framvagnen att ändras pge spel i leder, gummibussningar mm, och blir toe out när du kör. Då måste du öka toe in mer. Det är enkelt att fixa själv med två vinkelhakar, en rak regel, skjutmått, miniräknare och några små tvingar som håller ihop vinkelhakarna med regeln. Tänk på att ALLTID bara ändra en sak, sen provköra. Om du justerar flera saker på en gång, kommer du aldrig att veta vad som orsakade förändringen....
Iom att du sänkt hojjen har du troligen även "förstört" din inbyggda kompensation för "bumpstear" vilket gör att hjulen ändrar vinkel vid fjädringsrörelse... men det tar vi en annan gång.
Lycka till !
/M
Om du har toe out så kommer hjulen att hela tiden dra dit det för stunden är best grepp, maskinen spårar.
Med "lite" toe in så blir den stabil. Om du har drivning på framhjulen (4x4) så måste du ta hänsyn till vad som händer när hjluen "drar" i framvagnen. Kan vara så att även om du har toe in när den står still (med förare på) men att dragkraften får framvagnen att ändras pge spel i leder, gummibussningar mm, och blir toe out när du kör. Då måste du öka toe in mer. Det är enkelt att fixa själv med två vinkelhakar, en rak regel, skjutmått, miniräknare och några små tvingar som håller ihop vinkelhakarna med regeln. Tänk på att ALLTID bara ändra en sak, sen provköra. Om du justerar flera saker på en gång, kommer du aldrig att veta vad som orsakade förändringen....
Iom att du sänkt hojjen har du troligen även "förstört" din inbyggda kompensation för "bumpstear" vilket gör att hjulen ändrar vinkel vid fjädringsrörelse... men det tar vi en annan gång.
Lycka till !
/M