1
Suzuki / SV: Vad händer om man polvänt batteriet?
« skrivet: 23 april 2025 kl. 10:00:01 »
Uppföljning! Snyggt.
Händer allt för sällan.
Bra att det löste sig så enkelt.
Händer allt för sällan.
Bra att det löste sig så enkelt.
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 1
Suzuki / SV: Vad händer om man polvänt batteriet?« skrivet: 23 april 2025 kl. 10:00:01 »
Uppföljning! Snyggt.
Händer allt för sällan. Bra att det löste sig så enkelt. 2
Suzuki / SV: Vad händer om man polvänt batteriet?« skrivet: 11 april 2025 kl. 17:18:29 »
Självklart kollas säkringar osv först.
Leta i boken för att finna alla. Kanske kan sitta en säkring i instrumentet också, men sannolikheten är väl inte jättestor. 3
Yamaha / SV: Motorbroms Grizzly 550« skrivet: 10 januari 2025 kl. 17:39:40 »
Så et nytt envägslager.
Men det blir friläge vid motorbroms bara slungkopplingen har släppt? Hur såg det ut på ytorna där lagret ska gripa i? Sitter det inte på slungkopplingen och ska gripa mellan dens axel och innuti kopplingsklockan har jag för mig. Provade du det hela isärtaget? Ofta har dom som rasar kört med motorolja som inte är våtkopplingsanpassad. Men inte alltid. 4
Suzuki / SV: strömmen ??« skrivet: 1 januari 2025 kl. 17:16:03 »
Frågan är också om man räknar med ev extraljus osv också.
Generratorspolen ger nog bara några få hundra watt så det finns inte hur mycket som helst att leka med För ampere, använd Ohms lag: 100w / 12v = 8.3A Ser många som tapetserat sin ATV med LEDramper om typ 100w var och fattar inte varför det inte funkar med winchen för plogning...... suck. 5
Suzuki / SV: Laddning KQ700« skrivet: 1 januari 2025 kl. 17:05:01 »
Utan att ha en massa extra elförbrukare igång ska den hålla ca 14volt strax över tomgång.
Precis som alla 12v system med batteri oavsett bil, ATV, gräsklippare, snöskoter....osv. 12.3 - 12.6. Ger den ström alls? Med ljuset på, vad har du då? Och vad är Spänningen innan motorn startas med allt i vila? 6
Yamaha / SV: Grizzly 550, får för mkt soppa?« skrivet: 24 december 2024 kl. 13:08:38 »
Kolla, dubbelkolla och trippelkolla så det inte bara är en kontakt som inte sitter som den ska.
Tex på nån temperaturgivare, osv. Lätt gjort att påverka någon man inte avsåg att röra. Avglömd skyddstrasa i inuget? Har också hänt... Är maskinen nytankad? Symptomet stämmer faktiskt också på ett par stycken maskiner jag felsökt senaste året. Dom hade alla tankat 98oktan på mindre mackar, ,och därefter gick dom skräp och rykte hemskt. Var extemt mycket vatten I bensinen. Frös inte, men var helt grumlig när man tog bensinen i en kopp. Bra bensin så gick dom fint igen. 98oktan har säkert för liten åtgång på små mackar så det blir kondensvatten i. 7
Yamaha / SV: Motorbroms Grizzly 550« skrivet: 24 december 2024 kl. 13:06:11 »
Envägslagret vid slungkopplingen som gett upp.
Köra utan vet jag inte. Det kan ha en stödjande funktion också. Ev följdskador av att köra mer kan man inte svara på. Kanske inte. Känns mindre troligt, men... 8
Suzuki / SV: LT50 startar ej« skrivet: 19 juli 2024 kl. 19:12:19 »
5 2kg var låg komp även för en 2taktare tycker jag.
Men syns inga cylinderrepor eller kass toppackning så.... Jag brukar sätta kolvringarna i loppet och se hur stort glapp det blir mellan ändarna. Så inte dom är slitna. Ger den gnista vid rätt ögonblick? Jag vet gräsklippare kan krysskilen gå så svänghjulet rubbas och gnistan blir i fel tid = ingen start. 9
Suzuki / SV: Problem King Quad 300 -00« skrivet: 14 mars 2024 kl. 11:53:42 »
Hur länge måste den stå för att gå bra igen?
Det beskrivs inte ett klockrent symptom på CDI problem. Fråga: Hur är det med batteriet? Om laddningen inte funkar och batteriet är kass kan det kanske bli symptom när det blir underspänning. Förutsatt då att det laddas till nästa start när den går en stund igen.... 10
Suzuki / SV: Problem King Quad 300 -00« skrivet: 3 mars 2024 kl. 09:40:40 »
Fenomenet låter ju som om den är tät i luftfilter eller ev I avgasröret. Blåser det på ordentligt där bak?
Skillnad utan luftfilter? Varit med om det på bilar, där dom då åtetstartat fint efter några sekunder när trycket återställas.både på avgas och insugsidan. Faktiskt, häromveckan jobbade jag med en sådan Suzuki KingQuad med lite liknande fel faktiskt som gjorde mig väldigt förbryllad ett tag. Jag fick dock bara igång den om jag med handen ströp lufttillförseln. Jäklar vad den rykte.... Gick då som du beskriver ungefär. Trodde också på förgasarfel då, men fann inget. Gick lilla illa efter. Fyllde då flotttörhuset med akrylatbensin (vad jag hade) och DÅ gick den rätt efter några sekunder. Fattade misstanke om bensinen då, och återanslöt bränsleslangen (som var av för jag gjorde en flödesuppskattning av pumpen ner i en flaska samtidigt) och efter typ en minut gick den kass igen och stannade. Tömde och fyllde flottörhuset igen och vips gick den bra. Felet var alltså BENSINEN. Ägaren hade övertygats på forum att köra på 98bensin och precis fyllt vid en mindre mack. Troligen fått total skräpbensin. I regel vattenblandad, men kunde konstigt nog inte se vatten när upphällt i en vit kopp. (Blir som "blåsor/bubblor" om vatten) Frågan är om det var typ ren etanol, eller nått, för det luktade märkligt. Hört om bilar med liknande symptom som drabbats speciellt med just 98. Spruckna insugsgummin kan ge märkliga fenomen, och Berikningskretsens kolv (choken) har en tätning samt att även hättan vid den viren har en funktion. Så det inte drar tjuvluft. Dom.är väldigt kinkiga med förgasaren men då oftast trubbel med tomgången som varm. Bara det är minsta skit i nått, och bläddrar under belastning om det är minsta fel på membranet. De sista tipsen är just modelltypiska fel, men stämmer inte 100% med beskrivningen. Jag tvivlar också på tändningsfel på din beskrivning, men ha gärna ett lös stift att prova med direkt när den stannar, utan att slå av och på tändningen. Eller en lampa för ändamålet. Använder stroboskoplampa själv, men alla har inte sådana hemma. Fick den felet nu, eller har den införskaffats som defekt? Väldigt noga med justeringen av huvudmunstycket, och den sitter jobbigt till. 2 varv ut är grund på en 280cc. 1 5/8 varv på 250cc. 11
Suzuki / SV: Problem kingquad -94« skrivet: 21 februari 2024 kl. 17:49:27 »
Pumpens membran brukar bli för hårt med tiden. Då fungerar det inte som det ska. Speciellt nu med etanol i bränslet.
Vakuumslangen ska vara hel också. Testa att fyll upp flottörhuset via bränsleslangen. Då ska den gå 30sek eller så. Gör man så och även ansluter bränsleslangen kan den hoppa igång och pumpa igen. Går den inte med bränsle I flottörhuset är det förgasarfel, eller, tändningsfel. Alla har inte vakuumkontrollerade bräsnslekranen. Då står det "RES" på kranen istället för "PRI". Att använda gas, typ startgas eller bromsrengöring funkar inget bra på dessa, då insugets design hindrar gasen. Även "flaskmata" som jag brukar göra med bilar, gräsklippare osv funkar dåligt på Fyrhjulingar av samma orsak. (Flaska med tunn slang man sprutar soppa med rakt in i insuget) Kanske om.man skvätter i lite med uttaget tändstift, men då slår den bara några slag. Mest i så fall för att konstatera att felet verkigen är bränslet. Bränslet brukar typ "ruttna" efter några år. Antar den har fått färskt bränsle. Men det kan becka igen även i soppakranen likväl som i förgasaren. Och filtret....(Om det är kvar) 12
Yamaha / SV: Stator byte« skrivet: 2 februari 2024 kl. 05:54:55 »
Det är inte så att det är eftermarknadsdel som ska passa flertalet motorer?
Säkert någon 2cyl som i övrigt är lika, eftersom 2 pickuper. Men, jag bara gissar. 1015 gäster, 1 användare (0 dold)
Users active in past minutes: GeFeldz Flest online idag: 1078. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|