ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Profilen för Tomterna »
  • Visa inlägg »
  • Meddelanden
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • Profilinformation
    • Sammanfattning
    • Visa statistik
    • Visa inlägg...
      • Meddelanden
      • Visa inlägg
      • Visa bifogade filer.

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.

  • Meddelanden
  • Visa inlägg
  • Visa bifogade filer.

Meddelanden - Tomterna

Sidor: [1] 2
1
Can-Am/Bombardier / SV: Can am promount
« skrivet: 19 februari 2024 kl. 12:29:43 »
Jag har en original CanAm-plog och fäste på min maskin. Om det heter Promonut har jag ingen aning om.

Men tappar plogen gör jag nån gång per säsong
Oftast beroende på att jag lyckats peta i frigörningsmekanismen i samband med att jag borstat bort all snö innan inkörning i garaget…
Bonk, låter det då, och sen ligger allt på infarten…

Ibland så är det bara ena sidan som lossnat, och då kan plogen hänga kvar, nästan som vanligt, för att sedan lossna nästa gång man ska ploga…

En annan sak som hänt mig ett par gånger är att nåt grövre sly på backen lyckats peta på frigörningsmekanismen under körning, så att plogen lossnat.
En av de gångerna backade jag, varvid plogen slog runt bakåt och fästarmarna till plogen mosade 2 st dyra Hella LED arbetslampor 😡

Men som sagt, min erfarenhet är att det är jag själv som varit boven i dramat flest gånger, och inte haft riktig koll på vad ”fulmotoriken” gjort. (å andra sidan skulle man kunna tycka att mekanismen borde vara konstruerad så att okontrollerad frigörning av plogen borde vara omöjlig)

2
Can-Am/Bombardier / Can Am 570 2018 bara dog (och lösningen!)
« skrivet: 1 januari 2024 kl. 09:45:14 »
Under snöplogning på julafton, så dog bara maskinen.
Helt ljudlöst, och helt utan förvarning.
Displayen helt svart.
Massa snö kvar att skotta..
 :(veryangry):

Jag hade inte tid att göra nån felsökning ö.h.t utan bogserade/knuffade bara in den i garaget. Några dagar senare, så mätte jag spänningen på (det rätt nyligt laddade…) batteriet. 12,nånting volt, men satte det på laddning iaf.
Ett dygn senare, så var fortfarande batteriladdaren i samma läge, dvs batteriet hade inte tagit åt sig nån laddning alls.

Så, det blev en snabbtripp in till BRP-handlaren för införskaffande av ett nytt batteri.
Med nya batteriet på plats, så startade den upp på en gång igen, och funkade precis lika bra som innan den stannade!

Maskinen är från 2018, och batteriet var aldrig bytt nån gång innan.
Kanske kan detta hjälpa nån annan framöver…
Gott nytt år!

3
Can-Am/Bombardier / SV: Snökedjor fram eller bak
« skrivet: 11 augusti 2022 kl. 22:30:16 »
Beror såklart var man bor, hur mycket som ska plogas och vad man vill använda den till när man inte plogar.

Men fram OCH bak säger jag!

Har provat köra utan (slirar bara omkring när det blir lite snö i plogen), bara kedjor bak (styr på bra framåt, men iiiingen styrförmåga när det börjar bli fullt i plogen, och usel backförmåga i uppförsbacke) för att sedan köra med OFA ATV 7 PRO fram och bak.
Då går det som tåget med fullt lass i plogen! Inga oförutsedda händelser, bara att köra /backa och styra dit man vill fara.

Till saken hör att jag har en ganska brant utförsbacke/slänt där jag ”tippar av” snön. Och den vill man INTE fara över kanten på, så det är också en ganska stark anledning.

Det tråkiga är förstås att den inte är särskilt trevlig att köra omkring med på vägen när man inte plogar. Blir lite som att man har fyrkantiga hjul…

Edit: Jag var inne på skruvdubb först, men originaldäcken Carlisle ACT HD har ingen vidare design för att dubbas. I varje klack är det en djup skåra, så det finns inget massivt gummi att skruva dessa i, så det blev kedjor istället. (men varje gång de ska läggas på/tas av, så kommer funderationerna igen, då de är skapligt tunga att hantera, så det blir bara ett montage och ett demontage per säsong…)

4
Can-Am/Bombardier / SV: Winch skorrar.
« skrivet: 14 april 2021 kl. 18:41:55 »
Jag har en originalmonterad Warnvinch på min maskin (tror det är en 2018 åxxå) och den började låta illa tidigt, och gör så fortfarande, några år senare.
Handlaren jag köpte den av ville inte börja röra den under garantitiden, utan sa som så: ”Går den sönder fixar vi den då”
Vinchen är till 99% använd till lyft/sänk av plog.

Så jag får säga som handlarn: Kör på. Laga/byt när det går sönder.
Lite oljud har ingen dött av!

5
Can-Am/Bombardier / SV: Var sitter vinschrelä canam, händer inget åt ena hållet.
« skrivet: 10 februari 2021 kl. 22:04:56 »
Gissningsvis bakom plasten i hjulhuset höger fram.
Prata med närmaste ÅF, så byter de förmodligen ut det kostnadsfritt...

6
Can-Am/Bombardier / SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« skrivet: 3 februari 2021 kl. 20:20:01 »
Jag har precis slitit av mitt Biltemasnöre för första gången. Körde nästan hela förra säsongen och halva säsongen nu då med detta monterat.
Jag har dock styrts iväg mååånga ton med snö med det snöret monterat. (och min speciallösning med block och gummistropp!)
Efter att ha klippt av repet, och splitsat mitt livs första ögla, så är den fit-for-fight igen!
Det var faktiskt rätt enkelt att splitsa en ny ögla. Hittade en bra film på watskis hemsida, och gjorde ungefär likadant...

Anledningen att snöret gick av nu, är det packats en massa snö mellan plogramen och fyrhjulingens ram/bukskydd, så att magnetbrytaren inte funkade som tänkt.(plogramen kom aldrig tillräckligt nära magnetbrytaren helt enkelt) Och när man då bara vill lyfta liite till så smäller det av till slut...

7
Can-Am/Bombardier / SV: Skärmbreddare Outlander 450 PRO T3 -17
« skrivet: 19 februari 2019 kl. 08:45:55 »
Citat från: Diesel Nordlöf skrivet 18 februari 2019 kl. 15:49:44
Jag har en Outklander 570 PRO -18 och har också funderat på skärmbreddare då de är relativt billiga

Jag är dock mest orolig för att det ska se puckat ut med orginaldäcken, dvs att hjulbasen ser smal ut jämfört med karossen

Skärmbreddarna breddar så lite, så det syns ingen skillnad på så vis.

Däremot får man en "cool" kontrasterande färg runt hjulhusen a´la alla "offroadbilar". (Allroad, Alltrack, XC, etc)
För den som är och bröschlar omkring i trängsta skogen är det nog inget vidare med skärmbreddare, då de sticker ut en anings för mycket. (gäller även när man plogar bredvid släpvagnen...) men för all annan användning, är de kanon. (och ser coola ut)

8
Can-Am/Bombardier / SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« skrivet: 14 januari 2019 kl. 20:41:08 »
Mina teorier kring detta:

1. En torr vajer som böjs frekvent går sönder. (den interna friktionen/radieskillnaden som uppstår vid böjning) Ju snävare radie, desto större risk för brott.

2. En vajer som fått ett veck, går sönder.

3. Den som inte kör med insidan av huvudet aktiverat fattar dåliga beslut, som kan leda till överbelastning av vilken vajer eller syntetlina som helst, hel eller skadad.

Hade jag haft kvar stålwiren, så hade den varit redigt infettad vid anliggningsytan mot rullen.

Men nu kör jag med en sån kort Warn syntetlina under plogsäsong, och den fungerar fint. Visst har jag lyckats slita sönder den, för man vill ju gärna lyfta plogen bara liiite till när man sjunkit ner i snön, och föröker komma loss...

En pålstek och 2 wirelås blev lösningen på det problemet. Efter den ”lagningen”, så har knuten slitits upp några gånger, för man vill ju faktiskt väldigt gärna lyfta plogen bara liiiite till när man sjunkit ner i snön, och försöker komma loss...

Ett problem som jag hade, var att linan ofta hoppade loss från det lilla vändhjulet på plogen när plogen åker upp och ner med terrängen. Och när det hände, så slutade det alltid med att linan gick av/knuten slitits upp.

Lösningen på det blev en riktig ”Åsa-Nisse-lösning”. En gummistropp med ett litet block från Biltema håller linan spänd hela tiden, så linan inte slakar sig, och därmed inte hoppar loss från vändhjulet.
Sedan denna monterades, har linan aldrig hoppat loss från vändhjulet.
MEN visst har knuten slitits loss ändå, för man vill ju... (ja ni förstår...)

Jag har inte provat, men det torde funka fint på en stålvajer också, då den då inte kommer att trassla/veckas/skadas för att den inte har nåt motstånd vid inspolning.

[ You are not allowed to view attachments ][ You are not allowed to view attachments ]

Biltemablocket är dock inte öppningsbart, så det blir lite knepigt att få igenom kroken genom denna, men det finns ju öppningsbara alternativ på marknaden också!

Skallen då? Ja, när det går tungt, så sliter det på grejerna.
Lyft inte en plog som är full med blötsnö, och ni står med den inkörd i snödrivan. Backa 10 cm, höj lite, och kör fram igen så blir belastningen myyycket mindre på vinsch/wire/lina. Har den hakat i ett hinder under snön, backa tillbaks 10 cm och lyft sen.
Kör inte vajern ändå in till mekaniskt stopp, då både vajer och övrig mekanik (fästen, ram etc) slits av detta. Nånting måste ju ge sig...
Jag har inhandlat en sån brytare som bryter när man lyft plogen max, men inte hunnit montera den ännu. Blir nog kanske när det är dags för service...

Snön faller med rask fart utanför fönstret så kanske får man ploga lite imorrn bitti igen!! ^-^

P.s Ska man ut och leka vintertid, så tar man givetvis snöskotern! Mycket roligare!! D.s

9
Can-Am/Bombardier / SV: Slirskydd (kedjor) på hjulen
« skrivet: 28 december 2018 kl. 13:56:46 »
Citat från: Hasse H skrivet 19 december 2018 kl. 19:11:21
5000 kr paret lät dyrt, från Motonet Vasa Finland kostar kedjorna 99 euro paret.
Har kört med dehär kedjorna i två år, och ser ut som nya ännu. Har bara kört i snö och i skogen.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/451451/Lumiketjut-ATV-610-53mm-ketju-6mm-nasta-2kpl

Från den här sidan av Bottenviken, så ser de rätt olika ut.
[ You are not allowed to view attachments ]
Korv är billigare än oxfile...

10
Can-Am/Bombardier / SV: Slirskydd (kedjor) på hjulen
« skrivet: 19 december 2018 kl. 14:00:35 »
Citat från: Diesel Nordlöf skrivet 17 december 2018 kl. 09:26:41
De där ser ju brutala ut :)

Hur mycket kostade bak respektive fram? Jag vet inte om jag tappat all surfkunskap men jag lyckas inte se några priser på hemsidan

OFA säljs i Sverige via Nordfarms återförsäljare.
Jag gissar att listpriset ligger på runda slängar 5000:- paret... (ink moms)

Mina kommer från Finland via goda kontakter, och kostade mindre än så;)
(och Nej, de är inte stulna, och Ja, jag har kvitto på dem)

11
Can-Am/Bombardier / Slirskydd (kedjor) på hjulen
« skrivet: 14 december 2018 kl. 18:59:08 »
Jag använder mestadels min Outlander till att ploga snö från gården.

Då gården sluttar ganska mycket nedför, och jag dessutom knuffar snön utför en brant slänt (ca 2,5-3 meter nästan rakt ned...) så kände jag att det skulle sitta fint med dubbar eller slirskydd på hjulen, för att vara säker på att inte glida över kanten, och vara säker på att ha tillräckligt med fäste för att kunna backa bakåt igen efter att snön dumpats.

Efter lite velande, så hamnade det till slut en uppsättning OFA ATV 7 PRO på hjulen. Både fram och bak.

Herrejösses vilket fäste det blev!

De var inte billiga, men det känns bra tryggt att veta att man har fäste, oavsett hur isigt eller snöigt det blir.
Tunga är de oxxå. 25 kg kätting på bakhjulen och 23 kg fram! (per par)

Passformen var helt OK, kanske aningens stora till framdäcken men perfekta bak.
Jag har inte testat dem i skog, men de torde funka fint där med...

Låt ”lappmöglet” falla, jag är redo!

[ You are not allowed to view attachments ]

12
Can-Am/Bombardier / SV: Can Am Outlander 570 Pro -18, belysningsjobb på gång
« skrivet: 14 december 2018 kl. 18:24:36 »
Biltemas båtknappar, monterade i monteringsram.
Efter lite filande, så passar de riktigt bra.
Sitter en liten lampa i knappen som lyser när belysningen är påslagen. (men det ser man ändå...)
[ You are not allowed to view attachments ]

Sidor: [1] 2

Online just nu.

566 gäster, 1 användare (0 dold)
Users active in past minutes:
Tomterna
Flest online idag: 644. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info