1
Banor med mera / En markägares bekymmer och goda vilja
« skrivet: 8 januari 2013 kl. 15:26:17 »
Som nybliven markägare och hemvändare har jag stöt på ett problem som jag hoppas få hjälp med.
Sedan något år tillbaka har mina marker (då i min fars ägo) brukats av okända ungdomar för offroadkörning med fyrhjulingar. De har visserligen inte bett om lov, men jag har egentligen inga problem med att mina marker används för "sunda aktiviteter". Jag, familjen, grannar och jaktlagskamrater tar sig fram över markerna med fyrhjulingar såväl som med snöskoter och vi njuter alla. Jag vill gärna se att fler får göra det med lagen och samtycket på sin sida.
Problemet är dock att deras upprepade turer över markerna har inneburit nedskräpning, förstörda motionsspår, sönderkörda marker och skador på trädrötter.
Vidare är jag orolig för att de nu befinner sig på koalitionskurs med motionärer (förstörda skidspår m.m), hästägare, jägare, vilt, markägare och lagen (för visst är det olagligt, det de gör?)
Jag skulle gärna se att landsbygden hölls attraktiv genom tillgänglighet och att erfarna fyrhjulingsförare finns tillgängliga i samhället för de tillfällen som uppstår (event, olyckor, inventeringar m.m), men givetvis måste dessa fordon och aktiviteter integreras på rätt sätt.
Till poängen!
Jag behöver hjälp med hur jag:
- får fyrhjulingsförare att känna sig välkomna att använda mina marker med ömsesidig respekt.
- får angränsande markers ägare att också se fördelarna med dessa aktiviteter.
- minimerar risken för personskador (såväl som på förarna själva som på andra i omgivningarna).
- avskriver mig allt ansvar (om olyckan ändå är framme).
- minimerar uppsåtlig skadegörelse (nedskräpning m.m).
- minimerar skador på mark, egendom och växtlighet*
Tacksam för alla tips, åsikter, frågor och information!
*
I egenskap av markägare, fyrhjulingsförare och skogsmästare vill jag bara säga: för en dialog med markägaren på de marker ni kör. Skadorna som dessa tillsynes små och harmlösa fordon kan orsaka kan var förödande. Det är många arbetstimmar, stora pengar och planering i generationer tillbaka som ständigt plöjs ned i vårt skogs- och jordbruk. Där ni för fram era fordon växer Sveriges ekonomiska ryggrad (skogsnäringen är den största enskilda sektorn i vår nettoexport och sysselsätter omkring 100.000 människor, vilket är fler än Postnord, Volvo, Volvo Lastvagnar, Ericsson och Samhall sysselsätter tillsammans.) Visa respekt och erkänn era egna begränsningar. Era personliga kunskaper om vart, hur och när fordon framföras i skog och mark kanske inte räcker till. Varför måste du t.ex kunna se skillnaden mellan ett 4 och 6 år gammalt hygge? Vet du vad du måste vara extra försiktig med när temperaturen stiger över +5 grader?
Fråga en skogsägare! Tack på förhand.
Sedan något år tillbaka har mina marker (då i min fars ägo) brukats av okända ungdomar för offroadkörning med fyrhjulingar. De har visserligen inte bett om lov, men jag har egentligen inga problem med att mina marker används för "sunda aktiviteter". Jag, familjen, grannar och jaktlagskamrater tar sig fram över markerna med fyrhjulingar såväl som med snöskoter och vi njuter alla. Jag vill gärna se att fler får göra det med lagen och samtycket på sin sida.
Problemet är dock att deras upprepade turer över markerna har inneburit nedskräpning, förstörda motionsspår, sönderkörda marker och skador på trädrötter.
Vidare är jag orolig för att de nu befinner sig på koalitionskurs med motionärer (förstörda skidspår m.m), hästägare, jägare, vilt, markägare och lagen (för visst är det olagligt, det de gör?)
Jag skulle gärna se att landsbygden hölls attraktiv genom tillgänglighet och att erfarna fyrhjulingsförare finns tillgängliga i samhället för de tillfällen som uppstår (event, olyckor, inventeringar m.m), men givetvis måste dessa fordon och aktiviteter integreras på rätt sätt.
Till poängen!
Jag behöver hjälp med hur jag:
- får fyrhjulingsförare att känna sig välkomna att använda mina marker med ömsesidig respekt.
- får angränsande markers ägare att också se fördelarna med dessa aktiviteter.
- minimerar risken för personskador (såväl som på förarna själva som på andra i omgivningarna).
- avskriver mig allt ansvar (om olyckan ändå är framme).
- minimerar uppsåtlig skadegörelse (nedskräpning m.m).
- minimerar skador på mark, egendom och växtlighet*
Tacksam för alla tips, åsikter, frågor och information!
*
I egenskap av markägare, fyrhjulingsförare och skogsmästare vill jag bara säga: för en dialog med markägaren på de marker ni kör. Skadorna som dessa tillsynes små och harmlösa fordon kan orsaka kan var förödande. Det är många arbetstimmar, stora pengar och planering i generationer tillbaka som ständigt plöjs ned i vårt skogs- och jordbruk. Där ni för fram era fordon växer Sveriges ekonomiska ryggrad (skogsnäringen är den största enskilda sektorn i vår nettoexport och sysselsätter omkring 100.000 människor, vilket är fler än Postnord, Volvo, Volvo Lastvagnar, Ericsson och Samhall sysselsätter tillsammans.) Visa respekt och erkänn era egna begränsningar. Era personliga kunskaper om vart, hur och när fordon framföras i skog och mark kanske inte räcker till. Varför måste du t.ex kunna se skillnaden mellan ett 4 och 6 år gammalt hygge? Vet du vad du måste vara extra försiktig med när temperaturen stiger över +5 grader?
Fråga en skogsägare! Tack på förhand.