1
Linhai / Ingen laddning trots byte laddregulator
« skrivet: 9 september 2006 kl. 03:56:17 »
Stene:
Som sagt, det kan vara MagnusO versktad som sackar och skyller på skoskav, och visst är ju det Trendimports fel. Varken jag eller MagnusO behöver befatta oss med verkstaden egentligen och jag har också rådit MagnusO att fråga TI varför det finns en flaskhals. Vi kör bara hojen till verkstaden, det är TI som är ansvariga för reparationen.
Nej, jag tror inte den lyser när spänningen på laddlampan går under en viss nivå som du säger utan när strömmen går en viss riktning (kirchoffs lag) genom dioden (ta eller tillföra ström till batteriet). Lyser den starkt så går det mycket ström i fel riktning, lyser den svagt så går det lite ström i fel riktning. Spänningen ökar och minskar givetvis också men riktningen måste nog vara av en viss polaritet. Jag kan ha fel men det är så det borde fungera
Om din lampa lyser då du kopplar i helljusen så bedömmer laddrelät att det trots den batterisugande riktningen inte vill släppa på laddning. Efter en stund när dina lampor sugit tillräckligt vill sedan laddrelät släppa på ström.
På tex tomgång orkar inte motorn ge ström nog och riktningen blir annorlunda, då blinkar den lite svagt, ofta även om laddrelät laddar. Så gör iallafall min vid tomgång och jag har aldrig ännu sett den tändas helt under normala förhållanden. Den tändes helt en gång för mig och då åkte cykeln in på verkstad eftersom jag själv inte ville befatta mig med problem då cykeln var helt ny. Då var det laddrelät som inte gav nån laddning till batteriet alls och flödet var fel.
Vidare tycker jag inte dina "farhågor" stämmer. Jag efterlyste tidigare folks åsikter om trendimport här på forumet och jag såg faktiskt ingen som direkt ratade dom. Du verkar vara den ende som är missnöjd med dom. Det vi redan vet om TI är att de inte är så snabba på telefon, men när man får hjälp så gör de ett bra jobb. Det är mitt och många andras intryck
För övrigt är det lustigt hur man ser saker olika. Jag skulle tex inte handla min nästa hoj av Fyrhjuling.se eftersom de i ett tidigare inlägg sa att de visste vad mitt problem men inte ville säga mer sedan. Det tycker jag är kasst och det ger ingen goodwill direkt. Då kunde de hållt klaffen från början. Fast jag kanske är den ende som är missnöjd med dom ;-)
Du förstå vad jag menar, det är ofta småsaker som gör det :wink:
Som sagt, det kan vara MagnusO versktad som sackar och skyller på skoskav, och visst är ju det Trendimports fel. Varken jag eller MagnusO behöver befatta oss med verkstaden egentligen och jag har också rådit MagnusO att fråga TI varför det finns en flaskhals. Vi kör bara hojen till verkstaden, det är TI som är ansvariga för reparationen.
Nej, jag tror inte den lyser när spänningen på laddlampan går under en viss nivå som du säger utan när strömmen går en viss riktning (kirchoffs lag) genom dioden (ta eller tillföra ström till batteriet). Lyser den starkt så går det mycket ström i fel riktning, lyser den svagt så går det lite ström i fel riktning. Spänningen ökar och minskar givetvis också men riktningen måste nog vara av en viss polaritet. Jag kan ha fel men det är så det borde fungera
Om din lampa lyser då du kopplar i helljusen så bedömmer laddrelät att det trots den batterisugande riktningen inte vill släppa på laddning. Efter en stund när dina lampor sugit tillräckligt vill sedan laddrelät släppa på ström.
På tex tomgång orkar inte motorn ge ström nog och riktningen blir annorlunda, då blinkar den lite svagt, ofta även om laddrelät laddar. Så gör iallafall min vid tomgång och jag har aldrig ännu sett den tändas helt under normala förhållanden. Den tändes helt en gång för mig och då åkte cykeln in på verkstad eftersom jag själv inte ville befatta mig med problem då cykeln var helt ny. Då var det laddrelät som inte gav nån laddning till batteriet alls och flödet var fel.
Vidare tycker jag inte dina "farhågor" stämmer. Jag efterlyste tidigare folks åsikter om trendimport här på forumet och jag såg faktiskt ingen som direkt ratade dom. Du verkar vara den ende som är missnöjd med dom. Det vi redan vet om TI är att de inte är så snabba på telefon, men när man får hjälp så gör de ett bra jobb. Det är mitt och många andras intryck
För övrigt är det lustigt hur man ser saker olika. Jag skulle tex inte handla min nästa hoj av Fyrhjuling.se eftersom de i ett tidigare inlägg sa att de visste vad mitt problem men inte ville säga mer sedan. Det tycker jag är kasst och det ger ingen goodwill direkt. Då kunde de hållt klaffen från början. Fast jag kanske är den ende som är missnöjd med dom ;-)
Du förstå vad jag menar, det är ofta småsaker som gör det :wink: