13
Köpa en ATV / Importera fyrhjuling - tullsats?
« skrivet: 21 augusti 2013 kl. 23:43:47 »
Har blivit dags att sälja skotern, och köpa fyrhjuling.
Fastnat lite för Polaris, man måste ju hålla på "sitt" märke. Sen är det nära till återförsäljare/serviceställe. Mer bestämt 800 eller 850.
Och som alltid när jag ska köpa saker, så kollar man alltid möjligheter att få det billigare på något sätt. Och så klart är det billigare i USA.
Men hur ska man göra för att registrera en importerad maskin? Vilka papper behöver man? ...
Hehe, nej det där har jag redan läst in mig på. Och är införstådd med allt vad det innebär. Så tänker inte dra upp det igen ![Med glimten i ögat (blinkande) ;)](//www.atvforum.se/Forum/Smileys/classic/wink.gif)
Det jag undrar över är möjligheten till att slippa betala tull på fyrhjulingen. Då jag har för mig att jag läst det på något ställe.
Att man ska kunna ta in den som arbetsredskap, och tullsats 0%.
Så jag skickade en förfrågan till Tullen, och fick följande svar:
"Hej!
Här kommer svaret på din fråga med:
Om fyrhjulingen/ATV ska räknas som arbetsmaskin avsedd att användas som traktor, ska den ha med följande egenskaper:
- en enda sadel för föraren
- draganordning av standardtyp
- styrning med hjälp av ett styre försett med två handtag på vilka reglagen är monterade
- styrningen sker genom att framhjulen vrids enligt samma princip som vid bilstyrning
(Ackermanprincipen)
- bromsar på alla fyra hjulen
- automatisk koppling och backväxel
- motor särskilt avsedd för användning i svår terräng genom att den ger tillräcklig dragkapacitet på låga varv för att kunna dra tillkopplad utrustning
- motoreffekten överförs till hjulen med hjälp av axlar, och inte med en kedja
- samtliga däck som fordonet är utrustat med har grovt utformade mönster lämpliga för körning i svår terräng
- dragkapacitet för ett icke-bromsat släp med en vikt motsvarande åtminstone två gånger fordonets egen vikt.
Om de inte uppfyller samtliga ovanstående kriterier skall de klassificeras som så kallade 'terränghjulingar`
Det avgörande är om ATV:n har en fast monterad vinsch eller ej.
- utan fast vinsch 7 % tull och 25% i införselmoms.
- med fast vinsch skogsbrukstraktor 0 % tull och 25% i införselmoms."
Det jag har lite funderingar kring är de rödmarkerade.
- en enda sadel för föraren - Räknas en "vanlig" sadel som detta? Eller måste det vara en sådan special som man ser på vissa fyrhjulingar?
- draganordning av standardtyp - Borde ju räcka med en vanlig 50 / 60 -krok?
- fast monterad vinsch - Här är det just "fast monterad" som jag undrar lite över. Borde ju räcka att man ber återförsäljaren att montera en vinsch?
Någon som har någon erfarenhet av detta?
Tar även gärna emot tips om återförsäljare i USA och fraktbolag.
Tack på förhand
Fastnat lite för Polaris, man måste ju hålla på "sitt" märke. Sen är det nära till återförsäljare/serviceställe. Mer bestämt 800 eller 850.
Och som alltid när jag ska köpa saker, så kollar man alltid möjligheter att få det billigare på något sätt. Och så klart är det billigare i USA.
Men hur ska man göra för att registrera en importerad maskin? Vilka papper behöver man? ...
![Rullande ögon (ironi) ':)](http://www.atvforum.se/Forum/Smileys/classic/rolleyes.gif)
![Med glimten i ögat (blinkande) ;)](http://www.atvforum.se/Forum/Smileys/classic/wink.gif)
Det jag undrar över är möjligheten till att slippa betala tull på fyrhjulingen. Då jag har för mig att jag läst det på något ställe.
Att man ska kunna ta in den som arbetsredskap, och tullsats 0%.
Så jag skickade en förfrågan till Tullen, och fick följande svar:
"Hej!
Här kommer svaret på din fråga med:
Om fyrhjulingen/ATV ska räknas som arbetsmaskin avsedd att användas som traktor, ska den ha med följande egenskaper:
- en enda sadel för föraren
- draganordning av standardtyp
- styrning med hjälp av ett styre försett med två handtag på vilka reglagen är monterade
- styrningen sker genom att framhjulen vrids enligt samma princip som vid bilstyrning
(Ackermanprincipen)
- bromsar på alla fyra hjulen
- automatisk koppling och backväxel
- motor särskilt avsedd för användning i svår terräng genom att den ger tillräcklig dragkapacitet på låga varv för att kunna dra tillkopplad utrustning
- motoreffekten överförs till hjulen med hjälp av axlar, och inte med en kedja
- samtliga däck som fordonet är utrustat med har grovt utformade mönster lämpliga för körning i svår terräng
- dragkapacitet för ett icke-bromsat släp med en vikt motsvarande åtminstone två gånger fordonets egen vikt.
Om de inte uppfyller samtliga ovanstående kriterier skall de klassificeras som så kallade 'terränghjulingar`
Det avgörande är om ATV:n har en fast monterad vinsch eller ej.
- utan fast vinsch 7 % tull och 25% i införselmoms.
- med fast vinsch skogsbrukstraktor 0 % tull och 25% i införselmoms."
Det jag har lite funderingar kring är de rödmarkerade.
- en enda sadel för föraren - Räknas en "vanlig" sadel som detta? Eller måste det vara en sådan special som man ser på vissa fyrhjulingar?
- draganordning av standardtyp - Borde ju räcka med en vanlig 50 / 60 -krok?
- fast monterad vinsch - Här är det just "fast monterad" som jag undrar lite över. Borde ju räcka att man ber återförsäljaren att montera en vinsch?
Någon som har någon erfarenhet av detta?
Tar även gärna emot tips om återförsäljare i USA och fraktbolag.
Tack på förhand