1
Dinli / SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
« skrivet: 30 juni 2014 kl. 15:18:11 »
Härligt, vilken glädjande nyhet!!! Då kan man koppla och känna hur andrahandsvärdet på våra maskiner går upp igen, nice!!!
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Sidor: [1]
1
Dinli / SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)« skrivet: 30 juni 2014 kl. 15:18:11 »
Härligt, vilken glädjande nyhet!!! Då kan man koppla och känna hur andrahandsvärdet på våra maskiner går upp igen, nice!!!
2
Dinli / SV: Allt om Dinli Centhor« skrivet: 28 februari 2014 kl. 11:39:11 »
Ok, Haknyckel, tack Pelle!
Kanonidé, softis, det har du ju rätt i, det ligger en liten verktygssats under sadeln, skall genast undersöka saken, återkommer... 3
Dinli / SV: Allt om Dinli Centhor« skrivet: 27 februari 2014 kl. 14:30:17 »
Ja, stort GRATTIS GeFeldz, en supermaskin verkligen! (-tycker jag iaf)
En liten fråga till er härliga ATVåkare, vad heter det verktyg som man spänner resp. släpper på fjädrarna/stötdämparna hårdhet, alltså det sitter en typ av "krans-mutter" precis under fjädern på varje stötdämpar-ben, som man kan ställa i olika "hack". Jag tycker den är alldeles för hårt ställd från fabrik för att klättra i skogen och behöver därmed lätta ett hack, försökte med vanlig polygrip, men får inte riktigt grepp och det känns inte bra om man slinter lätt. Då man förmodligen kommer justera dessa då och då, skulle det vara bra med det "riktiga" verktyget för det! Vad heter det och finns sånt på typ Biltema? Tips emottages gärna, tack! 4
Dinli / SV: Strypning på Centhor 700i« skrivet: 19 februari 2014 kl. 14:46:48 »
bom75, kan du meddela om du hittar nåt skumt i ljuddämparen, i så fall får jag väl plocka ner min oxå, klart man vill få ut så mkt som möjligt ur maskinen..
5
Dinli / SV: Allt om Dinli Centhor« skrivet: 14 februari 2014 kl. 15:08:37 »
Super, tack för tipsen, jag ska kolla med dem på 10-timmars service att spärren verkligen är borta, sedan tror jag också att det blir bättre när allt blir mer inkört... annars är jag såå j-a nöjd, helt underbar maskin!
6
Dinli / SV: hur har det gått? (konkursen)« skrivet: 14 februari 2014 kl. 14:58:50 »
nu har jag lite ny färsk info i ämnet... som överlag ger en lite mer betryggande känsla!
Jag pratade just med en trevlig herre på Dealy och ställde då frågan vad som händer med den beryktade rekonstruktionen av Dinli. Han sa att det mycket riktigt handlar om en rekonstruktion (inte konkurs, så släpp det!). Rekonstruktion är en helt annan sak, där bolag och investeringar finns kvar, dock görs ofta en omorganisation som innebär en mer kostnadseffektiv verksamhetsstyrning och i en del fall "startas bolaget om" med ny ledning/styrelse, men detta vet man alltså inget om ännu. Dock är det alltså inte en nedläggning man pratar om. Här får vi snällt vänta och se vad resultatet blir, Dealy går ut med info till sina ÅF så fort de vet mer... Dock sa han något annat som i alla fall lugnade mig, (efter att nyligen ha köpt en ny Dinli). Det var att, om det värsta skulle hända, att Dinli ändå skulle gå omkull, trots en rekonstruktion(som annars skall leda till en mer kostnadseffektiv verksamhet) så blir de flesta mekaniska/maskinella delar oberörda då dessa idag tillverkas av andra leverantörer, ej Dinli. Så de delar som brukar gå sönder, typ länkarmar, axlar, kardaner, annat med drivlinan... skall det fortsatt inte vara några problem att få tag i. Det som i så fall då skulle bli problem är design-tekniska detaljer, alltså plasten med andra ord, det är ju unikt för Dinli och dom äger ju formarna som dessa gjuts i osv... och om man skulle totalkvadda så hårt att hela maskinen blir ramsne, då skulle det väl också kunna bli problem, men då löser ju försäkringsbolaget det. Jag tycker i alla fall det känns bättre efter denna info, att de viktiga mekaniska delarna som gör att maskinen fungerar, finns kvar! Dock får man väl "ta med sig" de sönderkörda plastdelarna från skogen, så man kan laga dem hemma... Over and out 7
Dinli / SV: Strypning på Centhor 700i« skrivet: 11 februari 2014 kl. 12:47:37 »
Hej bom
om det är samma skruv vi menar, så är min max inskruvad... menar du att det går att får mer ös, jag tycker den går som bara redan nu... Skapar denna skruv ett mekanisk stopp för själva tumgasen då eller? 8
Dinli / SV: Allt om Dinli Centhor« skrivet: 11 februari 2014 kl. 12:35:30 »
Tjenis
Jag har också en 700i Centhor -14, nyköpt. Den har inte ens gått sina 10 timmar ännu (första servicen). Jag har inte märkt något startproblem, den startar faktiskt jättesnällt och precis efter start så går den lite ojämnt de första sekunderna, sedan lägger den sig på en jämn fin tomgång... antar att det är normalt... Dock har jag märkt att när jag backar ut ur boden och skall lägga ur R och via N till H, så har den lite svårt att "släppa" R, man får liksom försöka "jucka" lite och inte ens det hjälper... Men detta är då den är kall, efter bara nån minut fungerar allt som det ska! Men om jag skall "få ur" R-växeln när den är kall, så måste jag då stäng av maskinen och jucka ur R till N och sen starta igen... Så det verkar nästan som om nåt ligger på och drar lite, typ som om man hade en koppling och inte drar in den tillräckligt när man försöker växla, så den ligger på o drar lite, så känns det precis i början, känner nån igen detta? Går det göra nåt åt det, eller bara vänta tills den blir "varm"? (Skall ta upp detta på 10-timmars servicen). Förresten, kom just på, det kanske har med varvtalet att göra, i början när den är kall har den ju lite högre varvtal, vilket är normalt tror jag... men då kan man inte göra så mkt åt saken, gissar jag, eller? 9
Köpa en ATV / SV: Dinli 800 efi eller Terralander 800« skrivet: 6 februari 2014 kl. 12:35:47 »
Helt klart Dinlin, samtliga komponenter håller högre kvalitet (Taiwan istället för Kina). Sedan mkt snyggare..
Sidor: [1]
376 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Flest online idag: 437. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|