ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Psycho skrivet 2 augusti 2007 kl. 13:21:07
-
Vet inte om det är inbillning eller om det verkligen läcker men tycker mig ha en minskande nivå på expansionstanken till kylet.
Någon som vet möjliga fel källor? Top-packning?,cylinder-packning?
Eller finns det nått mer tror inte det är själva kylet som läcker inte vad jag kunnat se i alla fall.
Vågar man hälla på någon tätning? Tänkte för överigt byta glykol på den skall det vara den röda glykolen då eller?
Mvh
-
hej där ja skulle nog föredra den glyckol du ska har den blåa eller fråga ÅF där du har köp den det är de bästa reko ja kan ge då
förvörigt om du tro dig veta att de minskar så ställ den på en tort ställe så ser du om de har kommit någe på den fläck då
de va vad ja kan reko dig göra just nu
men hör me ÅF vad du ska ha för GLYCKOL då
-
Den läcker inte externt det är jag nästan hundra på utan tror den drar kyla vätska när man kör. Så gissar på någon cylinder packning. Men vet ju som sagt inte. Vill inte riva i den i onödan.
Den röda glykolen är väl för alu motorer och det är väl alu på dessa motorerna?
-
Vet en som hade typ samma problem, men då skummade det i expansionskärlet pga trasig topplockspackning.
Den röda glyckole när utan sötningsmedel så att det inte så bli halt på banan om den spottar ut sig lite.
-
Kolla på slangen som hänger ner ifrån vattenpumpen när den går och varva lite så kan du se om det läcker ur lite ur (skvallerröret) packboxarna runt vattenpumpsaxeln brukar läcka efter ett tag på denna,detta har jag fått gjort själv ett par gånger så det finns hemma om detta skulle va problemet.Det lagar du lätt själv....
Mvh Patrik atv-trading.se
-
Tackar för svaren. Skall kolla vid vattepumpen. :)
Blir dock inte klokare på om hur vida man skall/kan ha röd glykol. :?:
-
Tackar för svaren. Skall kolla vid vattepumpen. :)
Blir dock inte klokare på om hur vida man skall/kan ha röd glykol. :?:
som jag sa så är den röda glykolen för racing, inte för att den kyler bättre utan för att den innehåller inte sötningsmedel, och på supermotarden så får man inte ha vanlig grön glykol för att den inehåller sötningsmedel som bli jätte halt på asfalten om det skulle läcka. Så då använder man den röda istället.
-
Får du in vatten i motorn ser du ju de på grå olja!!!!
-
Var lite osäker på oljefärgen senast jag bytte det var då mina misstankar om kyl läckage startade tyckte den var lite konstig färg på. Men det var första gången jag bytte olja på den.Samt visste inte vilken olja han som ägt den innan kört på eller hur länge den gått så bytt direkt när jag köpte den. Så visste ju inte exakt hur den skall se ut. Den var ju inte helt grå. Skall byta nu igen får se då hur färgen ser ut.
Vad finns det för möjliga källor till vatten i oljan?
Till det med röd glykol igen. Röd glykol använder man till bilar med alu block mm som audi med flera har. Där spelar det ju knappast någon roll om hurvida det blir halt på vägen eller inte. Utan det handlar om att den gröna glykolen inte får köras i dem motorerna.
Det var därför jag undrade om det var likadant på 450 eller om det är någon annan grön special glykol??
-
olja i motorn kan komma in via tätningarna runt vattenpumpsaxeln ochså om de e riktigt kass. Annars e de cylinderfot eller topplocks packningen so e lite bov i dramat.
-
Var lite osäker på oljefärgen senast jag bytte det var då mina misstankar om kyl läckage startade tyckte den var lite konstig färg på. Men det var första gången jag bytte olja på den.Samt visste inte vilken olja han som ägt den innan kört på eller hur länge den gått så bytt direkt när jag köpte den. Så visste ju inte exakt hur den skall se ut. Den var ju inte helt grå. Skall byta nu igen får se då hur färgen ser ut.
Vad finns det för möjliga källor till vatten i oljan?
Till det med röd glykol igen. Röd glykol använder man till bilar med alu block mm som audi med flera har. Där spelar det ju knappast någon roll om hurvida det blir halt på vägen eller inte. Utan det handlar om att den gröna glykolen inte får köras i dem motorerna.
Det var därför jag undrade om det var likadant på 450 eller om det är någon annan grön special glykol??
jahapp, när vi tävlar i RM så måste vi ha sk röd glykol och dom säger att det är pga halkrisken.
-
Var lite osäker på oljefärgen senast jag bytte det var då mina misstankar om kyl läckage startade tyckte den var lite konstig färg på. Men det var första gången jag bytte olja på den.Samt visste inte vilken olja han som ägt den innan kört på eller hur länge den gått så bytt direkt när jag köpte den. Så visste ju inte exakt hur den skall se ut. Den var ju inte helt grå. Skall byta nu igen får se då hur färgen ser ut.
Vad finns det för möjliga källor till vatten i oljan?
Till det med röd glykol igen. Röd glykol använder man till bilar med alu block mm som audi med flera har. Där spelar det ju knappast någon roll om hurvida det blir halt på vägen eller inte. Utan det handlar om att den gröna glykolen inte får köras i dem motorerna.
Det var därför jag undrade om det var likadant på 450 eller om det är någon annan grön special glykol??
Precis som du säger så används etylenglykol till bilar med alu block och så även på motorcyklar, iallafall på min R700. Annars står det i servicemanualen vilken sorts glykol som rekomenderas. Det fungerar med vilken sorts glykol som helst, det som dock är viktigt är att INTE BLANDA etylenglykol(oftast röd men inte alltid) med propylenglykol (oftast grön eller blå men inte alltid). Det blir bara gegga av det. Du kan alltså inte till 100% lita på bara färgen, utan läs på flaskan vilken sorts glykol den innhåller. Jag rekomederar även att blanda glykolen med destillerat vatten och inte kranvatten så slipper du slippa kalk och fria metalloxider i kylsystemet. Etylenglykol är mindre giftigt och fräter mindre på aluminum än propylenglykol, därför brukar det rekomederas till aluminum motorer.