ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: maxorn skrivet 2 augusti 2007 kl. 01:14:13

Titel: "kina skit"
Skrivet av: maxorn skrivet 2 augusti 2007 kl. 01:14:13
i juni i år gjorde jag mitt mest onödiga och dyraste inköp hittils
jag beställde och köpte en fyrhjuling.
visst har jag bränt mera pengar förr men det är på bilar och hus och dyra fruntimmer :D
köpte en kines en noname allroad 300 4x4 och jag tycker den är kanon!
har organiserat garaget runt min atv.
betalade runt 45k eller däromkring vet inte riktigt eftersom jag slog ihop affären med en moppe åt dottern.
vad vet jag om denna maskin då?
den är tillverkad i kina.
den har samma motor som tex linhai.
den importeras av atv sweden.
inte just nå mer.
men jag kan inte låta bli att irriteras av alla dessa åsikter om kina maskiner. kina puff ching chong mm.
efter att läst praktist taget alla inlägg på detta forum senaste 2 månaderna kan jag inte se att kineserna har så mycket mer problem än andra. det är ju lätt att säga öhh släng på 20 papp köp den och den.
men det kan vara oändligt mycket pengar om man inte bor kvar hemma hos mamma.
visst har jag sett att det finns problem fabrikat men dessa verkar sålla bort sig själv. vissa skaffar sig egna forum.
vad vill jag ha sagt.
det är nog att vi alla är glada och stolta över våra maskiner.
Titel: "kina skit"
Skrivet av: raggare240 skrivet 2 augusti 2007 kl. 01:41:50
Visst kan det finnas undantag bland kinapuffarna men själv har jag bara negativa erfarenheter hitills. Ska reklamera min tredje kina-hjuling nu pga att inget håller på den, har nu averkat en tms 200 som höll 40mil va bara skrot sen..  En Loncin 300 som inte gick o få att gå som den skulle. Och nuvarande en Loncin 200 som är nästintill skrot nu efter 140 mil..  Får verkligen skruva mer än åka:( å ändå kör man nästan bara på asfalt. Får se va de blir härnäst, troligen en EU-moppe så kan ja spara ihop lite slantar o köpa någe som förhoppningsvis håller bättre. Gött att höra att du iaf är nöjd med din.

//Micke
Titel: "kina skit"
Skrivet av: trbn skrivet 2 augusti 2007 kl. 15:21:43
Har för mig att CF MOTO oxå är en kina maskin o den har ju fått riktigt bra kritik. Tror att vissa tillverkare är mer "seriösa" än andra.
Titel: "kina skit"
Skrivet av: TGB425 skrivet 2 augusti 2007 kl. 19:30:39
CF Moto Allroad är en KINA-maskin, likaså GOES som är en CF Moto fast under annat namn. Jag har haft min TGB425 nu lika länge som polarn har haft sin GOES 500, vi är ute och kör i skogarna tillsammans och jag vet bara en sak, vet inte hur många timmar vi har lagt på att leta efter skruv och annat som han har tappat på sin GOES. har dom ingen låsvätska i KINA eller? Kardanaxeln sitter med sex stopskruv, tre var borta första rundan i skogen (heldag). Dessutom fick jag min fot överkörd också och tyngden på en GOES är det inget fel på... tung som faaaan! :x
Titel: "kina skit"
Skrivet av: TGB425 skrivet 2 augusti 2007 kl. 19:46:59
För ca ett år sen var en KINA-maskin med på programet PLUS med Sverker Olofsson, en kille som hade köpt en ny färdigmonterad maskin direkt från KINA, kommer dock inte ihåg vilket fabrikat det var?

Dom Direkta felen var:

Bärarmar på vänster sida var skiftade, bakarm satt fram och viseversa, vilket resulterade i att maskinen lutade och hjulvinklarna var inte att leka med!

Växellådan var mycket trög och växlarna gick inte i, maskinen startade dessutom inte, det var ingen olja i motorn utan konsistensfett!!

Blinkersen fungerade inte heller, det var felkopplat vissade de sig! 8O
Titel: "kina skit"
Skrivet av: CathastrophiX skrivet 2 augusti 2007 kl. 19:55:11
Har 3 "kina maskiner" (utöver alla andra leksaker)
En Lifan LF50QT-15 -05 (8900:-), Qingqi QM200GY offroad (16.500:-), Julas 90cc Atv 5.995:-.
Alla hårt plågade och felfria förutom mopeden där grenrörsbultarna skallrade upp efter 280 mil. (Har tappat mer bult på Suzukin)
Det rappligaste fordon jag ägt var en BMW F650 -96 (tror den kostade 74 papp då) som jag köpte ny. Oljeläckage från motorn 3 ggr, ekrar som inte höll, bulgariska styrlager som höll ett år, två års (!) väntetid på reservdelar o s v.
För att inte tala om VW passaten jag köpte ny -99 (235.000:-) vattenpumpen höll inte ens 1000 mil. På 11000 mil bytte jag framvagn 3 ggr, låskistor, lamdasond, tryckbegränsningsventil till turbon, luftmassemätare, bromsar, tempmätare, instrumentbelysning, krockkuddesensor m m.
Mina erfarenheter hittills säger att kineser bygger bättre än tyskar (och till ett lågt pris) i varje fall.
Vet att det inte är så i praktiken, men tycker det är fel att alla maskiner från Kina räknas som skit....
Däremot tycker jag att kinesiska arbetsförhållanden och miljötänkande o s v. har en hel del att önska
Titel: "kina skit"
Skrivet av: Lindahl skrivet 2 augusti 2007 kl. 20:21:47
Har nyligen köpt en fiddy, minicross som byggs i kina. Nu är ändå detta en "kvalitets fiddy" alltså inge skit men ändå så är det jätte mycket skruvar som är helt sönder gängade, kineserna har slarvat med diverse saker m.m. Ska man köpa en kina maskin får man räkna med rätt mycket meka, klarar man sig hyfsat har man tur :wink:
Btw, i övrigt går fiddyn klockrent motormässigt! :D
Titel: "kina skit"
Skrivet av: TGB425 skrivet 3 augusti 2007 kl. 12:24:23
JA det är det man får på känn, att det slarvas med kvalitets-kontroller när det gäller KINA. Det är inte säkert att själva bulten är av sämre kvalite än hos nån annan men skruvas den för löst så lossnar den eller för hårt så går gängorna vilket verkar ofta vara problemet!

På dom stora tillverkarna Typ Kymco, TGB, Kawasaki, Honda, Can-AM så ser man på dom nya maskinerna att nästan samtliga bultar är utmärkta på kanten med ett gult streck vilket indikerar att bulten är kontrollerad i efterhand att den är ok och åtdragen (kortfattat beskrivet).

Detta har jag dock alldrig sett på en maskin från nån KINA-tillverkare, inte på polarns CF-Moto iallafall, men jag kanske har fel? 8O
Titel: "kina skit"
Skrivet av: Spiricom skrivet 3 augusti 2007 kl. 12:40:36
Citera
JA det är det man får på känn, att det slarvas med kvalitets-kontroller när det gäller KINA. Det är inte säkert att själva bulten är av sämre kvalite än hos nån annan men skruvas den för löst så lossnar den eller för hårt så går gängorna vilket verkar ofta vara problemet!

På dom stora tillverkarna Typ Kymco, TGB, Kawasaki, Honda, Can-AM så ser man på dom nya maskinerna att nästan samtliga bultar är utmärkta på kanten med ett gult streck vilket indikerar att bulten är kontrollerad i efterhand att den är ok och åtdragen (kortfattat beskrivet).

Detta har jag dock alldrig sett på en maskin från nån KINA-tillverkare, inte på polarns CF-Moto iallafall, men jag kanske har fel? Shocked


På min Goes 520 finns just dessa streck du nämner.
Min har gått 120 mil utan några fel. Inga bultar har lossnat nånstans. Ändå kör jag ungefär 50/50 väg och skog.
Titel: "kina skit"
Skrivet av: TGB425 skrivet 3 augusti 2007 kl. 12:51:40
Då kan du vara glad för då är den nog kollad! Men på polarns var det inga streck och han har som sagt haft problem med sin, dom har ju fått en del kritik om detta Kinerserna så dom har kanske tatt tag i det nu. Tycker det är syn för det är ju en riktigt bra maskin i övrigt för dom pengarna! :D
Titel: "kina skit"
Skrivet av: CathastrophiX skrivet 3 augusti 2007 kl. 13:03:18
På min Qinqqi är det tuschstreck på alla momentdragna bultar.
Titel: "kina skit"
Skrivet av: benring skrivet 3 augusti 2007 kl. 13:11:35
Min CF har dessa gula sträck på bultarna.

Ändå lossnade min kardan helt och dom flesta skruvarna för plasten ligger ute nånstans.

Nu anser inte jag att Kina har dåliga prylar men det verkar vara en väldigt ojämn kvalitet på monteringen.

Dom saknar även helt rostskydd, vilket borde ordnas redan av generalagenten, att dom sprutas med nån form av skydd i hålrum etc.

Jag tänkte göra det på min själv men hann inte innan den åkte ut i naturen :)

Nu är det snudd på försent men hellre sent än aldrig.
Titel: "kina skit"
Skrivet av: pmp-75 skrivet 3 augusti 2007 kl. 22:07:37
Räknas TGB som en av dom stora? Min cf har streck på bultarna!
Titel: "kina skit"
Skrivet av: Arke skrivet 3 augusti 2007 kl. 23:37:29
Min åsikt!
Prislappen indikerar väl ändå vad för kvalite som maskinen har. Kineserna är jätteduktiga på att göra billiga maskiner.
Man kan generellt säga att av en köpt vara så är 1/3 lönekostnad, 1/3 material och den sista vinst lokaler mm. Om nu kineserna bygger en maskin som kostar 30-40% av vad en Japansk maskin kostar så har dom sparat på något mer än att ge arbetarna låga löner. Ta som exempel att dom kopierar suzukimotorer, varför håller inte kopian? även om det ar en ren kopia? Kan det vara exempelvis att järn och stålframställningen inte håller samma kvalite som i japan där dom blandar ihop rätt legering till olika komponenter.
Om kineserna ska tillverka en vevstake i tveksamt material där toleranserna/kvaliten för inblandning av legeringstillsatser varierar.
Ni pratar om åtdragning av skruvar, i en modern monteringsanläggning så skruvas varje skruv i med luftdrivna eller elektriska skruvdragare som slår ifrån vid rätt moment. Dessa skruvdragare kontrolleras normal 2 ggr per vecka att dom drar det rätta momentet. Varje montör har ca 5-15 skruvdragare, en skruvdragare kostar sällan under 10-25000 kr. Många skruvdragare har inbyggd elektronisk kontroll av moment och förspänning/utsräckning av bultar. Normalfallet är att provningsmaskiner plockas ur produktionen och den går till ett provningslabb där varje moment komtrolleras, all montagekvalite kontrolleras. Om en dekal sitter snett utaför toleranser så påtalas detta till montören. Ofta kan ni hitta stämplar på olika delar av er maskin, denna stämpel kan härledas till vilken montör som har monterat denna delkomponent.
Hur många skruvdragare tror ni att kinesiska montörer har? Hur situationen/tillvaron är för kinesiska arbetare kan vi i europa inte förstå. Har sett exempel på där fabriksarbetare har fått tillverka egna insexnycklar för att kunna göra sitt arbete. I Indien finns skruv och mutterfabriker där skruvskallen filas fram för hand!
Egentligen har inte ursprungslandet något med kvaliten att göra. Den bästa kvalitetsindikatorn är fortfarande prislappen. Dock så tror jag att man på en "kina"maskin kan få mycket för pengarna. Men man ska inte förvänta sig kvalitetsnivå som Yamaha Suzuki och dom andra kända japanska märkena har.
Titel: "kina skit"
Skrivet av: mats_o skrivet 4 augusti 2007 kl. 00:01:28
Sitter streck på min linhai också. Har hittills byt 2 skruv som var dåliga. Ser mest ut som våld vid eftermonteringen av winchen så nu sitter där två ordentliga m6 bult istället. Ska byta två till, Tyvärr ingen loctite då den var slut.

Den största bristen jag har hittat så här långt är att den eftermonterade winchen inte var avsäkrad men det är förbättrat nu. Dålig kabelsats till winchen och det kan man ju inte belasta maskintillverkaren för däremot skulle de ju kunna kosta på sig ett rostskyddsbad.
Titel: "kina skit"
Skrivet av: TommyBoxster skrivet 4 augusti 2007 kl. 00:08:04
min kina maskin fick mig för en billig peng att förstå hur kul detta va å då var de lätt å skaka fram mer pengar även om man inte bor hemma å har en hel del andra utgifter...var helt enkelt less på att skruva mer än köra å alltid svära efter en dag i skogen... men för dom pengarna ja gav kan ja fn inte vänta mig annat å de ja gav var den värt
inge ont om kineser men kvalite känner dom tyvärr inte till
Titel: "kina skit"
Skrivet av: TGB425 skrivet 4 augusti 2007 kl. 19:23:49
TGB står för Taiwan Golden Bee och är Taiwans näst största ATV/Scooter-tillverkare efter Kymco. Förtaget har varit i branschen sen 1978 och har två anläggningar, Youn-an plant på 31.260m2 och är tillverkningsfabriken (270 anställda), Ping-Tung plant på 21.623m2 och är monteringsfabriken (170 anställda), Dom tillverkar egna motordelar både till sig själv och andra ATV-tillverkare såsom Kymco, Polaris (CVT) och Honda. Deras maskiner håller mycket hög kvalite och genomtänkta lösningar. Kan man själv intyga som har haft en TGB250 (650mil) och nu en TGB425 (200mil) och ännu inte stött på patrull... :D
Titel: "kina skit"
Skrivet av: lekfull skrivet 18 augusti 2007 kl. 22:43:49
Jag har haft en kina-fyrhjuling i ett år.
Har mest haft den för lek och lite åkande fram å tillbaka till affären.
Den har funkat bra och fått mig att vilja ha en större modell.
Så... visst... som första-köp är det säkert ok med en kina.
Nu är man ju sugen på en Can-am elller något annat.
Titel: "kina skit"
Skrivet av: Pete skrivet 18 augusti 2007 kl. 23:46:22
Min första maskin var en loncin 110cc som motorfästena i ramen gick av på....

Efter nio mil..... sen var det färdigt med kinesr för min del.....

Snålköpt blir oftast dyrköpt....
Titel: "kina skit"
Skrivet av: PEPPE skrivet 19 augusti 2007 kl. 11:46:37
Citat från: "Pete"
Min första maskin var en loncin 110cc som motorfästena i ramen gick av på....

Efter nio mil..... sen var det färdigt med kinesr för min del.....

Snålköpt blir oftast dyrköpt....


Kines-Pete :wink:  OT flåt.
Titel: "kina skit"
Skrivet av: TGB425 skrivet 19 augusti 2007 kl. 16:39:22
Polarn har köpt en liten Kina-maskin till sin son Lukas, en TMS 50cc för 4500kr. Det roliga är att svetsfogarna är bara gjorda halvägs runt på vissa ställen så det glipar, å andra sidan så har ramen blivit sne nu med så kedjan hänger bara nu mer... men den kostade bara 4500kr som sagt. :o
Titel: "kina skit"
Skrivet av: CathastrophiX skrivet 19 augusti 2007 kl. 17:08:10
Hur blev ramen sned? Det ska mycket till innan ett barn knäcker en ram även om den är tillverkad i Kina. Tror du inte att det är kedjan som tänjt sej?
En granne har en 50 cc Kazuma som plågats av ett gäng 6-14 åringar i tre år, aldrig bytt olja (tror inte ens de kollat om det finns olja i) den ser skabbig ut men den fungerar felfritt.
Titel: "kina skit"
Skrivet av: TGB425 skrivet 19 augusti 2007 kl. 21:38:07
Det är för att vi vuxna har lekt med den och det är inte så konstigt kanske att den blir sne?! Det jag ville säga är att det gör ju inget om dom svetsar fogarna helt runt om. Den är verkligen sne i ramen! Vi har en liten Suzuki med och den håller aven för mig men dom går knappt att jämföra, mer genomtänkt konstruktion och mycket yjockare gods som är riktigt svetsat. :D
Titel: "kina skit"
Skrivet av: QL skrivet 19 augusti 2007 kl. 22:17:36
Har skruvat "en hel del" ATV och allt kan gå sönder, men en sak är säkert och det är att Kina maskiner är klart överrepresenterade när det gäller kort MTBF (Genomsnittlig tid mellan fel).  :(
Gång på gång har jag trott att "den här nya Kinesen verkar bra, nu kanske de lärt sig", men ack nej, har ännu inte hittat en Kines som man kvalitetsmässigt blir imponerad av.
Men priset är ju tyvärr alltid en viktig aspekt...
Titel: SV: "kina skit"
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 1 december 2008 kl. 20:51:52
jag vet en grej som är bra med min demoto 110,
det är mycket mer spännande att köra för varje gång så pajar nånting och så kollar man vad det är och varje gång blir man lika förvånad av lösningarna. ett bra exempel är handbromsljuset som höl en dag 8)
Titel: SV: "kina skit"
Skrivet av: shivaxl skrivet 1 december 2008 kl. 21:22:19
Tycker nog att alla ska gå runt där hemma och lyfta på saker och kolla vart grejer är tillverkade, Det är helt sjukt mycket som är tillverkat landet kina, Ibland när man använder någon bra grej och kollar lite på den och ser att det är en kina pryl så blir man lite fundersam och förvånad över att just den prylen har funkat så bra, Men det är väl så med allt, För allt har väl en första datum tillverkning!
Grejor trillar inte ner från himmeln, Allt har sin utveckling, I kina blev det väl rätt stort med Atv:s bara för några år sedan, Ge dom tid att bättra sig, Dom lär sig av sina misstag, Sen finns det mer seriösa tillverkare än andra, Men så är det ju vart man än vänder sig i världen! Eller??
Titel: SV: "kina skit"
Skrivet av: O.o skrivet 26 januari 2010 kl. 18:13:49
Hej. jag har en Pioneer ATV 250 cc -07  och nu har kardanen pajjat och behöver reservdelar. Undrar ifall någon har en pioneer eller vet vart man kan få tag på reservdelar. Har letat överallt mailat runt men inte hittat ngt.  :-\
Titel: SV: "kina skit"
Skrivet av: Pv544 skrivet 26 januari 2010 kl. 18:23:35
Släng in bilder på den, det är säkert fler kinamärken som kör med samma delar.
Titel: SV: "kina skit"
Skrivet av: HUSA skrivet 26 januari 2010 kl. 19:04:05
Hej,

på väg att köpa min första ATV :headbang: så jag har ingen erfarenhet från ATV producerad i Kina, men jag har bra kunskap från Kina då jag har bott och jobbat där. Var anställd av en stor tysk firma så jag är inte förvånad om folk kalla det som är producerat av kinesiska firmor för skit. Vill även säga att det är en stor skillnad på kvaliten från firmor från västvärden som har sin produktion/sammansättning i det landet. Ena dagen var kvaliten acceptabel och andra dagen var det en katastrof, det du som slutanvändare köper kan var bra ena dagen och andra dagen bara problem.
Träffade mängder av folk från väst som jobbade i Kina, diskuterade jobb så var det oftast bristen av förståelse hos våra småvänner vad kavalitet betyder och vad det innebär för slut användaren dvs. vi som köper skiten.
Det kommer ta tid innan Kineserna får ordning på kvaliten då man måste ha i åtanke är att de har inte fått tänka själv de sista 2000 åren utan risk för sitt eget liv och alla har förstått allt fast de har fattat noll på grund av lost face. Den sista egenskapen kunde driva en tillvansinne :banghead: :banghead:

Personligen försöker jag att undvika köpa produkter som är producerad i Kina men det kan var svårt nu förtiden då made in betyder bara att sammansättningen är gjord i det landet inte vad komponenterna kommer ifrån. :tickedoff
Titel: SV: "kina skit"
Skrivet av: ATVeeler skrivet 6 maj 2010 kl. 18:03:10
En stor del av allt skit som maskiner made in china får beror på att de köpes av personer ned nollkoll och tummen mitt i handen gällande normalt skruvande/service av motordrivna fordon.
De köper kineser för det billiga prisets skull, byter aldrig oljan eller smörjar kedjan. Luftfiltret/bensin filtret vet de inte vad det är. De kör från dag ett med fullgas, pinar och sliter och gör ingenting om något fel uppstår efter garantin!  Sedan gnäller de att maskinen inte håller.

Dessa människor skulle ha sönder en "kvalitets maskin" lika snabbt som deras kinamaskin!!