ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Allroad/Offroad => Ämnet startat av: TGB425 skrivet 1 augusti 2007 kl. 23:31:36

Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: TGB425 skrivet 1 augusti 2007 kl. 23:31:36
Då det åter igen är frågetecken kring lagar och regler angående en MC/Väg-Registrerad fyrhjuling så lägger jag ut det igen!

En fyrhjuling registrerad som motorcykel får endast köras av den som innehar behörighet B eller A-körkort oavsett när det är taget.

Passagerare får endast tas med om fordonet är byggd för det, dessa uppgifter återfinns i dina registreringspapper.

Fordonet får framföras på allmäna vägar, motortrafikled och motorväg. det får inte framföras i terräng såvida det inte sker på egna marker inom skog- och skogsbruk.

Fordonet får inte framföras fortare än vad det är typbesiktigat för, dessa uppgifter återfinns i dina registreringspapper (70-110Km/h). Och du får givetvis inte överskrida hastighetsbegränsningarna.

En MC/Väg-registrerad fyrhjuling måste kontrollbesiktigas enligt dina registreringspapper.

Mvh Robert, Göteborg
 :wink:
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: Pete skrivet 1 augusti 2007 kl. 23:36:42
Citera
Fordonet får inte framföras fortare än vad det är typbesiktigat för, dessa uppgifter återfinns i dina registreringspapper (70-110Km/h).


Låter inte helt saningsenligt 8O  8O
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: TGB425 skrivet 1 augusti 2007 kl. 23:53:50
En vägregistrerad fyrhjuling får inte framföras fortare än vad den är typad för, i mitt fall 92km/h (TGB425) på en väg där man får köra så fort såklart!

Dessa uppgifter är kontrollerade hos Vägverket och Trafik-Polisen i Göteborg!

MVH Robert :D
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: E-Fire skrivet 2 augusti 2007 kl. 13:20:15
Det som står i registrering beviset är det som gäller.
Högsta tilllåtna hastighet på min är 70 km/h
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: benring skrivet 2 augusti 2007 kl. 19:23:53
Som vanligt så påstår vissa att "man får inte köra fortare än det som står i beviset" och andra att man kör enl hastighetsgränsen.

JAG kommer köra precis som vilket annat fordon som helst, tills nån polis ger mig böter och en fällande dom...
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: ymmil skrivet 2 augusti 2007 kl. 19:37:16
Är det någon som verkligen vet vad som gäller??
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: Lillhajen skrivet 2 augusti 2007 kl. 19:39:03
Citat från: "ymmil"
Är det någon som verkligen vet vad som gäller??


Nää, jag tror inte det.... :roll:

//L
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: stmw skrivet 3 augusti 2007 kl. 00:40:52
Enligt Vägverkets broschyr "Fyrhjulingar" så får man köra max 50 inom tättbebyggt område och max 70 utanför tättbebyggt område.
Står lite oklart om det gäller terrängskoter eller om det gäller mc-Atv.
Min går inte så fort ännu, fortfarande strypt. :x
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: TGB425 skrivet 3 augusti 2007 kl. 12:34:27
Dom hastighetsbegränsningarna gäller för Terrängskoter.

Man får inte köra fortare än vad den är typad för, men det spelar egentligen ingen roll för en Polis kommer knappast att stanna dig om du ligger i 90 på en 90-sträcka och den bara är typad för 80, däremot tar du själv en stor risk då maskinen är typad för 80 vilket innebär maskinens max konstruktiva hastighet, den är alltså inte avsedd att gå fortare rent konstuktionsmässigt. :o
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: benring skrivet 3 augusti 2007 kl. 13:00:03
Citat från: "TGB250"
...däremot tar du själv en stor risk då maskinen är typad för 80 vilket innebär maskinens max konstruktiva hastighet, den är alltså inte avsedd att gå fortare rent konstuktionsmässigt. :o


Om jag köper en CF som är strypt till att göra 80kmh men som utan strypning gör säg 100kmh, så anser jag att den är byggd för 100kmh.

Det är ju nån annan än tillverkaren som sagt att dom bara får göra 80kmh... Annars så skulle dom ju inte vara strypta på detta sätt.


/B
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: TGB425 skrivet 3 augusti 2007 kl. 13:27:54
Om den konstruktiva maxhastigheten är 80km/h, vilket innebär att maskinen är testad vid inbromsning från 80km/h till stillastående med från början kalla bromsar så skall angivna bromsträckor kunna erhållas i enlighet med satta normer. Vilket också innebär att om du kör i 100km/h så kommer du få för långa bromsträckor än vad som är tillåtet och enligt lag är det förbjudet att framföra fordon som inte kan säkerhetställa sådana krav varav du inte får köra fortare än din angivna konstruktiva hastighet! :(
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: Chivas skrivet 3 augusti 2007 kl. 13:29:28
Har för mig det stod "rekomenderad" hastighet 70 på mitt regbevis.. Måste kolla upp det.
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: TGB425 skrivet 3 augusti 2007 kl. 13:37:07
För du har rätt där i din mening med att ostrypt gör den 100km/h och då anser du att den är byggd för det! det gör den också men enligt lag i KINA kanske man inte behöver stanna alls vid hinder inte fan vet jag? Men nu kör du den i Sverige och då måste du följa våra lagar och då kan du inte åka fortare än den angivna hastigheten i registreringspapperna för då håller inte bromsarna måttet! enklare förklarat :D
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: Chivas skrivet 3 augusti 2007 kl. 13:42:58
Får nog montera tillbaka strypningen då.. :P  :lol:
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: TGB425 skrivet 3 augusti 2007 kl. 13:55:00
Vi ska inte bråka om detta nu men det jag menar att du ska tänka på din egen och andras säkerhet, för det är inte så kul att vara med om en trafikolycka! Så det är viktigt att man kan bromsa sin maskin om det verkligen behövs! min tjej Charlotte jobbar nämligen på ambulansen i Mölndal,Göteborg och får se en hel del så man får sig en liten  tankeställare när hon berättar vad hon sett. :oops:
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: Chivas skrivet 3 augusti 2007 kl. 13:59:01
Säkerheten har inget med hur många hk man har i maskinen.. Det handlar om vad man har i skallen..
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: benring skrivet 3 augusti 2007 kl. 14:49:55
En CF vs en Linhai 300 tex, samma "konstruktiva hastighet" men HEEELT olika bromsförmåga... Linhai borde ju ha typ 40 kmh som max i så fall.



Skit samma, jag kör med skallen iaf, inte med bromsar etc 8)
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: Lillhajen skrivet 3 augusti 2007 kl. 15:36:22
En badboy 200 för 16995 kr har c:a 70-80 i konstruktiv maxhastighet medans en Can Am 800 Ltd för 150000 kr har 51 km/h. Om man bortser från att jag själv känner mig lite lurad så är det något skumt med denna typinreggning som görs.

Kan liksom inte vara någon logik i detta?. Tror inte att ÅF själva förstår vad konstruktiv maxhastighet är, hur kan man seriöst montera bort strypningen på en sån maskin vid leverans med tanke på den mediabild som finns just nu, tänk om Kalla fakta eller dyligt gjorde en "under cover" story på detta..

Mina högst personliga funderingar

//L
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: zupe skrivet 3 augusti 2007 kl. 16:12:09
Det kan tom vara olika på LIKA maskiner. Ta ltz som jag har. I mitt regbevis står det 110Km/h har hört att andra har 80.85,90 osv...
Beror på vilken firma som reggat den. Tror knappast de är testade för då skulle alla masiner av samma märke och modell ha samma.
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: Lillhajen skrivet 3 augusti 2007 kl. 16:25:56
Citat från: "zupe"
Det kan tom vara olika på LIKA maskiner. Ta ltz som jag har. I mitt regbevis står det 110Km/h har hört att andra har 80.85,90 osv...
Beror på vilken firma som reggat den. Tror knappast de är testade för då skulle alla masiner av samma märke och modell ha samma.


Förvånar mig inte det minsta....  :?

Jag tror att t.ex Can Am Sverige inte riktigt har koll på  vad de säljer/importerar, snacka om högteknologisk CP-groda (ursäkta min franska). Den enda produkt som passar in på 51 km/h är väl DS90...

Gaden har väl i.o.f. 80 km/h, men 51 är ju riktigt löjligt. Det vittnar ju bara om att man inte bryr sig...

//L
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: Hubbe skrivet 3 augusti 2007 kl. 18:29:20
Känns lite märkligt med bromsningen eftersom då kraven verkar helt olika från gång till gång. Ta SMC 250 som har lika hög konstruktiv hastighet i regbeviset som raptorn jag nu har, kan ju säga att skillnaden i bromssträcka är nog halva sträckan på raptorn så det köper jag inte.
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: CrashBanditico skrivet 19 februari 2008 kl. 08:10:22
Citat från: "TGB250"
En vägregistrerad fyrhjuling får inte framföras fortare än vad den är typad för, i mitt fall 92km/h (TGB425) på en väg där man får köra så fort såklart!

Dessa uppgifter är kontrollerade hos Vägverket och Trafik-Polisen i Göteborg!

MVH Robert :D


Keh?
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: peter1500 skrivet 19 februari 2008 kl. 08:43:04
Citat från: "Chivas"
Har för mig det stod "rekomenderad" hastighet 70 på mitt regbevis.. Måste kolla upp det.


På din stod det max 30 km/h, det såg innan du hämtade ut hojjen  :lol:  :lol:  :lol:
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: peter1500 skrivet 19 februari 2008 kl. 08:45:27
Citat från: "benring"
En CF vs en Linhai 300 tex, samma "konstruktiva hastighet" men HEEELT olika bromsförmåga... Linhai borde ju ha typ 40 kmh som max i så fall.



Skit samma, jag kör med skallen iaf, inte med bromsar etc 8)


Jaha, då är det bäst att man ställer av allt man äger då, :lol:  :lol:  :lol:
Titel: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: benring skrivet 19 februari 2008 kl. 11:26:28
Ja, och så håller du dig i skogen så riskerar du inte livet på alla andra :D
Titel: SV: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: sincoumea skrivet 7 juni 2012 kl. 14:58:22
min är typad för 108 :D men har varit uppe i 140.....
ska dreva ner den ikväll
Titel: SV: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: cARLBOM skrivet 31 december 2012 kl. 20:03:09
Vet att detta är en gammal tråd meeeen många i tråden använder fel ord och benämningar, det som står på min Raptor eller rättare sagt min "Y7-R"  är exakt

"T. Högsta hastighet, km/h 90.0"

Ja men det stämmer ju inte för jag har iaf varit uppe i 120 och det är inget som säger att man inte får köra fortare bara att den högsta hastigheten anses som 90 km/h

men o andra sidan kanske jag är helt ute o cyklar, vem vet, inte du
Titel: SV: VIKTIGT! Lagar och Regler.
Skrivet av: Atheos skrivet 1 januari 2013 kl. 08:48:24
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf)

Terrängreggad: På allmän väg 20 km/tim, på enskild väg gällande hastighetsgräns.
Vägreggad: Gällande hastighetsgräns.