ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Lifan => Ämnet startat av: Harry skrivet 24 augusti 2005 kl. 11:56:34
-
Nu är det problem, när jag var ute o körde kom det ett par avgassmällar sedan dog maskinen......... och nu är det helt omöjligt och få igång den.
någon som har hört talas om nåt liknande? Jag har kollat stiften o dom ser fina ut. Vad göra???
-
Kanske ska lägga till att det är en 250 cc
-
NR 1 GÖR ETT KOMPRESSIONSPROV !
-
får den riktig tändning?får den soppa?har ngn luftslang hoppat av?sitter alla tändkablar rikigt???? eller är den helt stum på veven?!?!?! :roll:
-
Soppa får den, alla slangar ser ut att sitta som dom ska, den går runt som den ska, men den tänder inte för 5 öre.... :x Tyvärr så är jag inte direkt bosse bildoktor så hur gör man ett komprissionstest? (stavning) kan man göra det själv eller behövs det specialverktyg? Tack för tipsen!!!!!!!
-
Har du gnista på den eller ej ?
kompmätare kan du köpa på typ biltema.......den gängar du i tändstiftshålen och sen drar du runt motorn.... du bör ha ca 7-9 kg i varje cylinder.
Om du har lika kg i båda e det ok !
-
har skruvat o letat fel i två timmar nu kan bara konstatera att det inte finns gnista, vilket innebär att det kan vara allt mellan himmel o jord.
Imorgon blir det nog ett besök på verkstan. Är jävligt förbannad aset har gått 26 lugna mil (har gått mellan älgtornen). förbränningsmotorer har funnits hur länge som helst! jag har en gammal husqvarnamoppe som är över 50 år som aldrig ens har hostat, men ändå kan inte kineserna tillverka en som fungerar i 26 j***a mil.... Nu ska jag åka o jobba tack å hej..
-
Du har säkert redan kollat, men jag missade det själv en gång.
Säkringen?
-
ja.. iofs så hittar jag bara en och den är hel, finns det flera??? nån som vet?? mmm.. skönt med helg, men kunde varit trevligare, jaja får dränka sorgerna imorgon :cry: Kanske skulle pröva å hälla whiskey i tanken så kanske han piggnade till :wink: .. Gonatt!
-
Vet inte hur många det finns på lifan men skulle tro att det endast sitter en vid batteriet. Kontrollera även oxider och att kablarna sitter fast på batteriet ordentligt.
-
Då har du inget mekaniskt fel på den...typ kamkedja eller ventiler !?
Har du ingen gnista så gå efter detta chema.
1 Har du ström på tändspolen med tändningen till och jorda på ramen? (obs glöm ej bromsa)
Om det finns ström fram är felet i tändspolen.
2 Om du inte har ström i tändspolen skall du gå till företaget där du köpt den! (blir lite avancerat sen med cdi mm)
-
Om det är orginaltändstift i den så köp nya.
Felet brukar sitta där
-
Nu är skiten äntligen fixad, men det är ju åt helvete med den nya generalagenten som vägrar göra garantijobb på dom maskinerna som den gamla sålde. det hela kostade mig 8 mils resa + rep kostnader på 1100:- + 20 telefonsamtal hit o dit. Fy F*n :evil: :evil:
-
För oss nyfikna, vad var det för fel?
/johan
-
Jatack,tipsa gärna...
-
Nu är skiten äntligen fixad, men det är ju åt helvete med den nya generalagenten som vägrar göra garantijobb på dom maskinerna som den gamla sålde. det hela kostade mig 8 mils resa + rep kostnader på 1100:- + 20 telefonsamtal hit o dit. Fy F*n :evil: :evil:
Din garanti måste väl gälla... 8O det får väl återförsäljaren hjälpa dig med, han är ju försäkrad.... ta upp det med konsumentrådgivaren i din kommun... det låter ju helsjukt...
-
Garantin behöver inte alls gälla om importören konkar och ngn annan startar om verksamheten. Sån är risken om man köper genom mindre importörer eller märken som inte ger garanti från fabrik. utan det är ÅF´s del i affären.
-
Tja, det var ju inte så allvarligt i alla fall. Problemet med att den inte startar var en kombination av att dödaren hade gått sönder så att den låg på nästa hela tiden + att stiften var dåliga (märkligt efter 20 mil) det som drog upp priset var att frambromsarna också var sönder och det krävdes lite delar där med. mett ett gott råd som jag fick var att stäng av maskinen med nycklen, för att jag var tydligen inte den enda med dödarproblem. Samt byt stift med jämna mellanrum. Fick möjlighet att prova en 06:a som dom hade fått in, stort plus till enkelförgasare och riktiga skivbromsar och det ser mycket bättre ut med svart motor (kromade motorer ska sitta på tvåhjulingar och inte fyrhjulingar)
-
Garantin behöver inte alls gälla om importören konkar och ngn annan startar om verksamheten. Sån är risken om man köper genom mindre importörer eller märken som inte ger garanti från fabrik. utan det är ÅF´s del i affären.
Helt riktigt
Maskinen är inte köpt på verkstaden som reparerade den, dom har sålt lifan innan men har lagt av med för dom fick inte pröjs för garantijobben plus att dom fick vänta i månader på leveranser. Så mitt val var mellan att köra 10 mil till kanske få pröjsa iaf och kanske vänta i månader, eller betala och få det gjort på ett par dagar. Det blev alt 2 tid o bensin är också pengar. Nu hoppas jag bara att den funkar tills den här generalagentssoppan är utredd. Lycka till och gonatt!