ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: relima skrivet 29 juli 2007 kl. 12:53:01
-
Hejsan. Har en liten fråga om min dinli 450 -05.
Den verkar inte ladda något alls, eller det stog något på 3volt eller liknande. men det verkar räcka precis för att hålla den igång. Vad kan det vara för fel? tog nämligen loss kåpan till generatorn och där var det fullt med olja, undrar därför kan det vara oljan eller ska det finnas en skvätt olja där i? tycker det är konstigt att generatorn ska vara helt dränkt i olja. undrar också vad dom där 2 plastpluggarna är till för på kåpan.
Någon annan som har olja inom generatorkåpan?
-
Vad jag tror så ska det inte finnas olja alls där inne, har aldrig sett olja på andra 2 hjuliga hojar där inuti så! Kanske är har det läckt igenom nå packning eller så!
-
Okej får prova att torka ur där då så får man se om det hjälper. :D
-
På min lade laddregulatorn av tvärt, så den var bara att byta, (tidig 06´a med grå ram) likadant på polarens maskin (senare 06´a med svart ram).
Frukten av det blev att batteriet fick hålla igång lyktor, startmotor och annat utan hjälp från motorn, vilket givetvis inte gick längre stunder. Andra gången laddningen lade av så hade den röda sladden ärgat av inuti och isoleringen som fortfarande höll ihop sladden gick av. Det var bara gröna rester inuti efter koppartråden.
Plastpluggarna skruvar man bort när man ska ställa ventiler och behöver veta tändläget,(tittar efter markering på svänghjulet, samt vrider runt det med nyckel) samt kolla tändpunkter med stroboskop...
-
Vart sitter laddregulatorn då på en dinli?
-
Under vänster bakskärm, nära bakre ramröret så hittar du CDI-boxen. På andra sidan ramen om den, dvs på insidan mot motorn, så sitter laddningsregulatorn. En metallbox med kylfläns på, och tre gula samt en röd och en svart sladd till. Det är två kontakter totalt till den.
-
trodde det var en grej som omvandla strömmen bara.. hette inte den något med likströmsrikare eller nått?
så himlans värdelös på det där :P
-
trodde det var en grej som omvandla strömmen bara.. hette inte den något med likströmsrikare eller nått?
så himlans värdelös på det där :P
Mja...reglerar gör den väl mer...statorns uteffekt ökar ju långt över 12 V när motorn varvar upp, regulatorn "sätter stopp" vid ungefär 13-15 V så att inte batteriet överladdas (och exploderar) eller elsystemet grillas.
Likriktare brukar man kalla det på motorcyklar och Laddregulator på bilar...men de gör exakt samma sak...håller koll på laddningen.