ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: micke73 skrivet 28 juli 2007 kl. 22:15:44
-
Hej alla glada, mindre glad här.
Jag fick ju som sagt ordning på kinapuffen och den gick väldans mycket bättre till igår.
Symtomen är följande.
Gick hur bra som helst i lite drygt 1 mil sedan hostade den till och tvärdog.
Gick ej att starta, väntade några minuter och den small igång, jättebra tänkte jag och körde vidare i 2kilometer, host och död.
Sat... sk.. både tänkte och sa jag, samma sak väntade några minuter och den small igång, körde 4 kilometer host och död, denna gång hittade jag nog på några nya svordomar.
Väntade, startade utan problem gick jättebra i 1,5 kilometer till strax utanför min gårdsplan, host och stendöd. Tur jag har kylen full med kall pilsner tänkte jag, väntade 1 minut och startade, körde upp på gården och grannen fick lite nytt grus (sprutade från bakhjulen).
Har någon av er råkat ut för något liknande??
Jag har kollat följande:
*Kylen, jodå full med öl ! Tur! Hoppsan en rökig single malt i bokhyllan också ! Vilken otur?
*Japp, hade alvedon också (bra för imorgon)
*Bränslekran, ren och fin, flödar mycket bra.
*Bränsleflöde, inga problem, rinner 0,5 liter på 30 sekunder.
*Tändstift, UA brun och fin "sotavlagring".
*Magneten, Lite gråaktig kladd runt "hallgivaren" annars inga problem.
*Kablage, inga bekymmer vad jag kan se (har jobbat som elektriker).
Kan det vara tändspolen eller en CDI-box som spökar??
Finns det någon som kan ge mig ett tips på vad det är för fel som är trasigt??
Tack på förhand!!
-
Har du varit isär med förgasaren?
Det kan ju va skit i den.
-
Kan vara vacum i tanken. Jag råkade ut för det en vinter för något år sedan. Dock dog inte min maskin men gick fint ett tag sedan gick det knapt att hålla styrfart. Testa genom att lätta på tanklocket.
Sedan har jag läst om någon här på forumet som hade liknande symptom och då var det cdi boxen som spökade. Det som han upptäckte var att om man kylde ned CDI'n så lirade det. Om jag inte minns fel så la han våt mossa på sin (var i skogen och tog vad han hittade).
2 saker som är ganska lätta att prova. Löst tank lock och "kyld" CDI.
-
Har testat det där utom att kyla cdi:n.
Får kanske en ny att prova med i nästa vecka.
-
Sitter det ett bränslefilter. kineserna monterade dit ett filter som funkar ett tag , men sen lossnar det en svart liten rund ring i filtret. När man kör så skakas den runt i filtret och lägger sej för. kan va tajt att se.
-
hejsan
haft samma på en fym 125 a det var cdi boxen på den .
mvh anders
-
Inget filter, bara det som sitter på soppakranen och det är det inga problem med.
Tack ändå för tipset.
-
Dina problem kommer när motorn är varm.
Den startar när den fått kallnat lite. Har du bytt ut tändstiftet.Kan va lite svårt att få till översättningen på graden på stiften. typ 4pce= kan va 6bs ngk.
-
Dina problem kommer när motorn är varm.
Den startar när den fått kallnat lite. Har du bytt ut tändstiftet.Kan va lite svårt att få till översättningen på graden på stiften. typ 4pce= kan va 6bs ngk.
http://www.sparkplugs.com/ klarar att översätta nästan alla stift, t o m ett av mina "Kinastift"
-
Det kan bli överslag när dom blir varma, speciellt när dom inte har gått på ett tag. Tändstift kan vara trasigt fast det är nytt.
-
Nu måste jag bara flika in med en grej som jag läste om här på forumet, det kan inte vara så att kolven värmenyper? Bara en tanke...
Lycka till med felsökningen iaf.
-
låter helt klart tändningsrelaterat tycker jag. Kolla om du har gnista när den lägger av.
-
se om du har gnista när den dött, om inte kan du ju pröva kyla cdi:n. det funkade för mig med blöt mossa :)
-
Gnista finns, men inte riktigt alla gånger det behövs.
Det är en svagt gul extremt oregelbunden gnista. Låt mig säga så här: om mina hjärtslag hade hållit samma frekvens som gnistan på tändstiftet
så hade nog min fru suttit i telefon med FONUS nu (vilket hon nog kommer att göra ändå om jag inte slutar hänga läpp för att fyrhjulingen inte vill gå riktigt) :wink: :D .
Jag har provat att kyla ner CDI´n men den startar inte i alla fall, kanske ska ringa CSI för att be dom lösa mysteriet med CDI ??
Skämt åsido, min gnista är det absolut inget fel på, jag SKA lösa detta och om/när jag gör det så kommer det att synas i detta inlägg!! :D :D
Bugar och bockar för alla tips.
-
Tja !!
Nu verkar det funka, tändspolen tror jag det var som ställde till det för när jag bytte den så funkade det.
Kör så det ryker!!