ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: orren skrivet 26 juli 2007 kl. 17:48:58

Titel: Koppling CVT
Skrivet av: orren skrivet 26 juli 2007 kl. 17:48:58
Hej
Är kopplingen och CVT en kopia på Suzuki Vinson?
 Skulle behöva en tunad koppling som kompenserar för
 större däck.  
Mvh/Orren
Titel: Koppling CVT
Skrivet av: Brodde skrivet 26 juli 2007 kl. 22:30:27
Berätta gärna vad som hänt?
 :)
Titel: Koppling CVT
Skrivet av: orren skrivet 26 juli 2007 kl. 23:16:18
Hej

 Take off har blivit sämre pga större däck skulle nog
 behöva ett högre inkopplingsvarv så att man får mer moment i starten

 Mvh/Orren
Titel: Koppling CVT
Skrivet av: STENE skrivet 27 juli 2007 kl. 02:02:49
kolla om du kan få tag på lättare vikter till variatorn alt plocka bort några vikter (se bara till att ta dem 2 och 2 så du bibehåller en balans i variatorn.
Titel: Koppling CVT
Skrivet av: benring skrivet 27 juli 2007 kl. 11:09:28
Satsa på vikterna som STENE föreslår.  :)

Kopplingen sitter inuti motorn, du måste dela motorn. Verkar jobbigt.
Titel: Koppling CVT
Skrivet av: d4 skrivet 27 juli 2007 kl. 12:57:39
Försök att höja tillslagsvarvet, om det är möjligt.
Det är moment från start du behöver med större däck.
Dvs tillslagsvarvet måste upp.
Kopplingen borde ha fjädrar som går att byta ut.
Om den sen inte orkar att växla ut eller bli för svag när du kör, måste vikterna/ramper ändras.
Titel: Koppling CVT
Skrivet av: STENE skrivet 28 juli 2007 kl. 11:39:21
Jag kan se ett "problem" med att höja tillslags varvet. Eftersom manskinen har en högre effekt vid högre varv så finns det en risk att du kommer att slira på kopplingen när du skall iväg. Men resultat att du kommer få byta kopplings backar med jämna mellanrum. Med lättare vikter så kopplar den i vid en lägre effekt men kommer att snurra fortare. Detta innebär att kopplingen kommer att "nypa" mycket bättre och du får mindre slitage på kopplingen. Sedan kommer det bli svårt att kypköra med ett högre tillslags varv eftersom den håller ett högre varv när den väl "nyper".

-Mina egna teorier baserade på mina egna erfarenheter av CTV.
Titel: Koppling CVT
Skrivet av: benring skrivet 28 juli 2007 kl. 12:23:41
Om man testar en Grizzly 660 och jämför koppling med en CF500 så är det STOR skillnad.

En CF500 "slirar" mer, den nyper typ aldrig, en Grizzly räcker det med att man petar på gasen så hugger den direkt, men den har inte högre varv för det. Väldigt lättkörd.

En CF som får ett litet hinder framför däcken, som man ska över, får gasa så mycket innan det händer nått, sen när det händer så är det som man dragit upp en fjäder, man flyger över hindret.

Vad är det som slirar? Remmen? Kopplingen? Om det högg fast mer direkt så skulle det va betydligt enklare.

EDIT: Stene, det känns fel att kopplingen skulle nypa bättre bara för att man lättar vikterna. Vikterna styr väl bara "växlingen"?

Den har samma nyp i kopplingen men eftersom CVT'n inte växlar upp lika fort med färre vikter så får man mer ax. (OK, det ger i sin tur mindre slir...)

Det jag däremot skulle vilja kolla på är kopplingen, det känns mer som att det sitter för hårda fjädrar där. Kopplingen behöver mycket varv för att verkligen slungas ut och nypa.

EDIT igen.. om man först ser till frågan som gäller större däck så tror jag att kopplingen OCH vikterna borde justeras.

Om man har orginal däck-tum och kör i skogen där ax inte är viktigast, utan mer direkt inkoppling, så är det endast kopplingens fjädrar som skulle justeras till lättare för mer direkt hugg.
Titel: Koppling CVT
Skrivet av: benring skrivet 28 juli 2007 kl. 12:57:24
Kika på detta, stämmer väl överens med huvudfrågan:

http://www.atvsource.com/articles/press_releases/2002/060702_dynojet_epi_clutch_kit.htm

Vet inte om Grizzlys passar men vinston 500 är under utveckling, om nu DEN skulle passa.
Titel: Koppling CVT
Skrivet av: STENE skrivet 28 juli 2007 kl. 16:10:24
"EDIT: Stene, det känns fel att kopplingen skulle nypa bättre bara för att man lättar vikterna. Vikterna styr väl bara "växlingen"? "

Det jag tänkte var, Eftersom variatorn snurrar snabbare pga att utväxlingen är en annan så slungas kopplings backarna ut "hårdare/mer" och då skapar ett högre tryck i kopplingen (om den funkar lika som på en linhai där kopplingen sitter i den "bakre" remskivan). Och då omvänt. Att om man sätter i starkare fjädrar för att få kopplingen att koppla i vid ett högre varv så kommer även det att innebära att kopplingen skapar ett mindre tryck mellan kopplings backarna och kopplings trumman.
Titel: Koppling CVT
Skrivet av: benring skrivet 28 juli 2007 kl. 18:13:50
På CF sitter kopplingen fram på motorns vevaxel innanför CVT'ns främre skivor.

Jag tog bort min kåpa på min CF nyss och testade:

Det är ett GRYMT slir på remmen i början!

Kopplingen hugger i väldigt fort, men som sagt, gasar man snabbt så hinner inte remmen med.

I den länken ovan jag postade så använder dom TYNGRE vikter till sina kit som är för "big wheels", vilket kan stämma väldigt bra.

Med tyngre vikter så slungas dom ut hårdare/snabbare och då nitar remmen hårdare i skivorna.

Jag bromsade och gasade samtidigt och det enda som slirar då är remmen. Aldrig kopplingen.

Så, jag kommer söka tyngre vikter till min iaf och prova.

 :)
Titel: Koppling CVT
Skrivet av: STENE skrivet 28 juli 2007 kl. 19:41:31
Ahh.. Då faller mina teorier totalt...

Hårdare variator fjäder och tyngre vikter är kanske det som skulle hjälpa på en CF i så fall.