ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Pierre skrivet 24 juli 2007 kl. 01:06:15
-
Tjenare jag är lite nyfiken på hur många som har en Eatv ? Och ni som äger en är ni nöjda med dom? Tänker mäst på EXTREME 950 SM :?:
-
Det är nog... Ingen!
Är bra sugen själv men de går inte att tävla med och lär vara fruktansvärt svår såld, om den dagen skulle inträffa. Sen tror jag inte att de finns att provköra någonstans heller utan de tas bara hem på beställning.
Är liiite tungt att lägga ut så mycket pengar och köpa grisen i säcken.
/J
-
finns en sådan här i Karlskoga och kan bara säga att den verkar gå som s*tan. Dock tycker inte jag den är speciellt snygg 8O
-
Tja, 100 hästar får ju dryga 200kg att röra på sig... ;)
Ska tydligen varva ur vid 185. Enligt tillverkaren räcker det att dreva den lite så ska den göra över 200...
/J
-
Är de någon som har en länk så man får se åbäket, hur den ser ut.
-
http://www.eatv.de/engl/index01.html
-
Tintin va ju inne på att ev skaffa en sån
men nu vet jag inte va som händer :)
-
Raptor 700+turbokit?
frågan är hur den går i jämförelse? borde inte vara några problem att få 100-120 hk ur en sån!
Vet inte vad prislappen blir men fourbyfour har en fullsmetad, breddad, turbokittad, kolfiberfälgad osv raptor, kostade tydligen runt 220 kakor....
-
Jo, det är det.
Vad jag vet finns det inget turbokit som ger över 86hk. Motorn är inte designat för den effekten, alla enstånkor med ett högt effektuttag har inbyggda problem.
Raptorns chassi är heller inte gjort för den effekten.
Du kan få en Raptor att gå lika bra, men den kommer vara full av kompromisser och inte särskilt driftsäker.
Eatv är en VTwin från KTM LC8 på 1000cc. Chassit är byggt för den farten och kraften från början.
/J
-
Eatv är en VTwin från KTM LC8 på 1000cc. Chassit är byggt för den farten och kraften från början.
Ska man var petig är det 942cc på samtliga 950 motorer från KTM.
LC8 990 med insprutning däremot har 999cc, men den verkar inte vara placerad i någon av EATV:s skapelser.
LC8 har en grym karaktär som bara drar och drar.
Har själv funderat på hur den motorn skulle vara i en ramen på en ATV.
:twisted:
-
Det finns ingen klass för 942cc utan bara 750 & 1000. Så jag tog mig friheten att avrunda uppåt... ;)
/J
-
Eatv finns att provköras i Eskilstuna
1st 950 Smr full kittat
Du som är alvarligt intresserad av att köpa kan självklart få prova
Vi har dessutom 1st Eatv 525 som jag kör quadcross & Supermpoto med
1st Quadcross tävling det funkade kanon bra..
Kör den i supermoto och är mycket nöjd med den
Ni som säger köpa grisen i säcken ..
Kom hit så får du testa om du törs..
Kom till ÖSthammar i morrn kör med den därr..
Kan ju gå väldigt fort
Finns en Kittad Eatv i Bålsta på 1040cc han tyckte det inte räckte med 950cc
Häs Rob...
-
Inget vackert barn de där... : )
(http://www.eatv.de/images/Extreme-950.jpg)
-
Finns en Kittad Eatv i Bålsta på 1040cc han tyckte det inte räckte med 950cc
Häs Rob...
Har EATV borrat den till honom eller har han fixat det på annan väg?
Är lite intresserad, har en LC8 själv hemma (Fast på 2 hjul då) och lite modifieringar skulle vara kul. :twisted:
-
Inget vackert barn de där... : )
(http://www.eatv.de/images/Extreme-950.jpg)
Nä.. hua.. det där såg inte roligt ut 8O
-
Det finns andra modeller.. Den här är sjukt snygg, iaf enligt mig:
(http://www.eatv-racing.com/ext/sm-6.jpg)
/J
-
Det finns andra modeller.. Den här är sjukt snygg, iaf enligt mig.
Håller med dig jag gillar den svarta med. Är sugen som fan på en sån. Men dom är ju inte direkt gratis. Tänkte bara kolla hur många som äger en. Så man vet om det kommer komma några begangnade på blocket.
-
Jag har sett EN beggad eATV...
Men det är ju det optimala, så man slipper ta första smällen. Lär ju droppa rätt frist i pris även om den fortfarande kommer vara dyr.
Titta bara på tävlingshojjarna och en eATV kan du inte tävla med så det är en ännu snävare marknad.
Ska sälja en av bilarna och jag vet inte om jag ska köpa en ny roligare bil eller en eATV... Beslut, beslut... :?
/J
-
Hehe jag ska också sälja en av mina bilar. Jag köpte en YAKAHOSU Raptor 700 SE för några månader sen. Men jag är inte riktigt säker på att jag är tillräkligt nöjd med den. Och jag har varit sugen på den där Eatv sen första gången jag såg den. Plus att jag är inte så inne i att åka på bana eller skog, Det är mest assfalt och grusväg jag kör. Men 204 000 tycker jag är grymt för mycket pengar för en fyrhjuling. Det får man ju en riktigt skysst bil för. :roll:
-
Hehe jag ska också sälja en av mina bilar. Jag köpte en YAKAHOSU Raptor 700 SE för några månader sen. Men jag är inte riktigt säker på att jag är tillräkligt nöjd med den. Och jag har varit sugen på den där Eatv sen första gången jag såg den. Plus att jag är inte så inne i att åka på bana eller skog, Det är mest assfalt och grusväg jag kör. Men 204 000 tycker jag är grymt för mycket pengar för en fyrhjuling. Det får man ju en riktigt skysst bil för. :roll:
Får man? Beror ju på vad man har för krav. :wink:
eATV är det snabbaste/värsta du kan hitta för asfalt och grusåka åtminstone. En VLS kostar runt 200k och det är inga problem att kosta på sig en RST för 300k... Nu torkar nog bägge dessa två av en eATV på en SuportMoto bana, men ingen av dem duger till gatåka.
Det är mycket pengar, inget snack. Sannorlikheten att du kommer gå rejält back på köp är också betydande. En gammal devis lyder: "Det kostar att vara värst!", särskilt så i detta fall. ;)
/J
-
Det finns andra modeller.. Den här är sjukt snygg, iaf enligt mig:
Absolut, där håller jag med, ser mycket grymmare ut :twisted:
-
Äh, eatv är störtlöjligt. Kolla den här istället, den behöver man inte ens hjälm till, dessutom torkar den upp åtskilliga sporthojar. Min röst går till Atom.
http://blog.tmcnet.com/blog/tom-keating/technology-and-science/ariel-atom-2-car.asp
-
Jo, det är det.
Vad jag vet finns det inget turbokit som ger över 86hk. Motorn är inte designat för den effekten, alla enstånkor med ett högt effektuttag har inbyggda problem.
Raptorns chassi är heller inte gjort för den effekten.
Du kan få en Raptor att gå lika bra, men den kommer vara full av kompromisser och inte särskilt driftsäker.
Eatv är en VTwin från KTM LC8 på 1000cc. Chassit är byggt för den farten och kraften från början.
/J
Enstånka? trodde att raptor 660 och 700 var v-twin?
Att få mer effekt ur turbokittet kan inte vara några problem, större intercooler mer soppa, och lite sånt så kommer man lätt upp i 150 hk med det aggregatet. Frågan är hur mycket man måste jobba på vevstakar, kolvar, lager osv...
Men det finns ju Raptor med R! motor också, iaf syns en sån på youtube.
-
Enstånka? trodde att raptor 660 och 700 var v-twin?
Att få mer effekt ur turbokittet kan inte vara några problem, större intercooler mer soppa, och lite sånt så kommer man lätt upp i 150 hk med det aggregatet. Frågan är hur mycket man måste jobba på vevstakar, kolvar, lager osv...
Men det finns ju Raptor med R! motor också, iaf syns en sån på youtube.
Vet du vilket aggregat de använder? Jag gör det då inte och kan därför inte uttala mig om dess begränsning heller...
Nej, de är enstånkor. Finns ingen sportquad som är 4takts Twin förutom KFX700, nej jag räknar inte Renegade som en sportquad.
Det är inga problem att få ut 300 hästar heller. Problemet är att du inte får det att hålla... Det blir utmattningar i blocket och det spricker "redan" runt 80 hästar och lite körning. Det är för mycket vibrationer med en enstånka, det är därför man gör motorer med flera cylindrar för att öka på varvet och därmet effekten.
R! motor? Jag antar att du menar hojmotorer och nej, det finns inga fabriksbyggda Raptorer med hojmotorer. De är alla hemmabyggen.
/J
-
Vet du vilket aggregat de använder? Jag gör det då inte och kan därför inte uttala mig om dess begränsning heller...
Nej, de är enstånkor. Finns ingen sportquad som är 4takts Twin förutom KFX700, nej jag räknar inte Renegade som en sportquad.
Det är inga problem att få ut 300 hästar heller. Problemet är att du inte får det att hålla... Det blir utmattningar i blocket och det spricker "redan" runt 80 hästar och lite körning. Det är för mycket vibrationer med en enstånka, det är därför man gör motorer med flera cylindrar för att öka på varvet och därmet effekten.
R! motor? Jag antar att du menar hojmotorer och nej, det finns inga fabriksbyggda Raptorer med hojmotorer. De är alla hemmabyggen.
/J
Vet inte var begränsningen ligger för motorn, men helt klart mindre om det är en enstånk 700!
Det skulle vara R1-motor som i Yamaha R1.
Filmen jag hittar är det Yukahasu, dvs damhäck som byggt den, så det är väl ungefär lika fabriks som en eATV, dvs ta en motor från en fabrik och stoppa i en annan/egen ram...
kolla själva:
http://www.youtube.com/watch?v=CIZa7I1sN9M
vet inte hur den mäter sig med en eatv dock...
-
Dahlbäcks Yakahosu är ingen tillverkare, det är en tuning firma. eAtv är en egen tillverkare då de bygger sina egna ramar, framvagnar med mera.
Dahlbäck har Raptor standard ram med allt vad det innebär. Den är inte gjord för att gå fort utan för en medel fet amerikan att hasa runt med bland sanddynerna. Därför har den heller ingen precision som krävs, det skiljer centimer i måtten på ramen...
Dahlbäck påstår att den ska göra över 300 vill jag minnas. Men vad jag hört har de inte vågat åka mycket mer än 170 med den. Säger kanske en del om ramen och styr geometrin? Den är ingen dålig hoj på något sätt, skulle gärna ha en. Men den är inte byggd från grunden att gå fort på asfalt...
/J
-
Jag tror inte raptor turbo ha nåt att hämta emot en Eatv 1000
va jag kunde se på filmerna, så skillde inte mycket mellan en vanlig dahlbäck 700 o den turbo kittade
Jag tror att det är mer en enkel turbo konvertering som de kör med, dvs std komp i motor med allt orig, säkerligen egen tillverkad eller omprogramerad styrbox för tändning o soppa, laddtrycket är nog ca 0.3 bar
vill du ladda mer, då får du nog bygga om motorn, lägre komp, bättre kyllning osv...
då kostar det
men hade varit kul att ha som väg maskin :)
-
Kan fan inte hålla mig Jocke..
525an går kanaon fint på gatan..
Har du kört en Eatv??
Nej tänkte väl det ..
Min är gat reggad 180:- i skatt
1800:- i försäkring
den svarta Smr finns för provkörning..
Men du kanske hellre pratar på forum än kör quad...
-
Kan fan inte hålla mig Jocke..
525an går kanaon fint på gatan..
Har du kört en Eatv??
Nej tänkte väl det ..
Min är gat reggad 180:- i skatt
1800:- i försäkring
den svarta Smr finns för provkörning..
Men du kanske hellre pratar på forum än kör quad...
Läs mina inlägg igen... Liiiite nogrannare...
Jag säger inget om eATV, tvärtom.. Jag säger att eATV:n är den som är anpassad för att gå så fort som den gör. En Raptor med Turbo är det inte!
Klart? Eller måste jag rita en teckning också... :roll:
/J
-
den där atom bilen såg ut att ge skön ansikts masage :lol: skule nog ta på mej hjälm
-
härlig video såg ju spännande ut :D :lol:
-
hej igen!
Nu har jag provkört en Eatv 950 sm :D Och jag kan säga att den var grym på alla sätt. Väghållningen var extremt bra. Och draget ska vi inte äns snacka om. Om man jämför Raptor 700 se mot den. Så är raptorn som en gammal rostig volvo 140 mot Eatvn. Skiter i vad det kostar. Jag ska bara ha en sån. Måste bara få min Bmw 330 e46 såld och min raptor. Sen ska jag fan beställa en sån. Tjo ho I am in love :P
Ursäkta mina stav fel :oops:
-
Satt och snurrade lite bland gamla trådar... och här var ju en man kan svara JA i...
Det är NÄSTAN så att man är lite trött på snön nu och längtar efter lite värme och torr asfalt.