ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Spiricom skrivet 23 juli 2007 kl. 23:48:06
-
Är det någon som vet om det finns sportavgassystem eller något annat trevigt att skrämma upp maskinen med. Min Goes 520 är ju avstrypt osv. Nu har man vant sig med vad den ger och skulle vilja kunna kräma ur lite till. Jag har ingen lust att börja dribbla med variatorvikterna eller så eftersom den varvar lite mycket när man kryper fram isf.
-
Jag har försökt hitta trim system mm men inte lyckats. Hoppas någon tar fram något snart! Har funderat lite på att byta munstycke men vet inte riktigt vilken storlek man skall prova....någon som har förslag?
-
Sen vet jag att benring hade sett nån slags plugg eller liknande i avgas systemet, kanske går att ta bort?
-
Jag har testat att plocka bort insatsen i avgassystemet. Det kändes som maskinen blev något piggare men den lät som fan. Tror inte grannarna skulle uppskatta det så mycket :lol:
-
Jag sågade bort gnistfångaren på själva insatsen i min cf, ljudet blev lite rivigare under belastning, men inget mer drag eller ljud.
Ska finnas nån plug i systemet också, men enligt åf ska den inte göra någon skillnad, iaf inte på maskinen dom testat det på.
-
Det sitter en metalbit i avgasröret kolla bakom sidkåpan så ser man var dom har svetsat. den går att banka ut me mejsel. röret blir inte lika varmt och tjänade nästan 8km/h på det
-
Vart exakt sitter den pluggen? Är det i ljuddämparn då alltså? Eftersom man kunde slå ur den med mejsel.
-
Inte i ljuddämparen.
Ta bort höger sidokåpa, följ röret från motorn, mitt på blir det ojämt och en skarv till bakre delen, precis där är det.
Om inte den "pluggen" hindrar så gör inget det.
Kräver nog mer munstycke innan det märks nått, testa 160.
-
Tack för tippset om pluggen i avgasarsystemet.
Måste jag kolla upp när jag har tid.
Är ju ett stort plus om man blir av med värmeutvecklingen.
-
Tror Benring gav svar på tal.
Föreslår ett kollektivt inhandlande av en "pluggfri" böj.
Någon som känner någon som kan leverera?
Och var finns 160 munstycke att köpa?
-
Jo om man får bort en del av värmen är ju bara det ett stort plus. Om jag skjutsar på min maskin så håller den stackarn som sitter bakom på att bränna sönder benet på stänkskärmen...Det blir en rejäl hetta där.
-
Och var finns 160 munstycke att köpa?
Jag la upp denna tråd:
http://atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9861&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
:)
-
Japp då är man plugg lös! Var inga större problem att få bort den och den satt precis där benring beskrev. Blev ingen jätte skillnad men typ 3-5kmh och en jämnare gång. :D
-
Japp då är man plugg lös! Var inga större problem att få bort den och den satt precis där benring beskrev. Blev ingen jätte skillnad men typ 3-5kmh och en jämnare gång. :D
ok, mer vrid/kraft på låg mellanregistret?
Blir nog att hacka bort den där pluggen för mig också, så fort myran rullar igen dvs...
-
jepp pluggningen sitter där Benring säger och vill ni se hur den ser ut så kan ni se den i länken här under. Lyckades inte lägga bilden här :x
http://mkfoto.se/cfmoto/cf_avgasplug.jpg
-
Japp då är man plugg lös! Var inga större problem att få bort den och den satt precis där benring beskrev. Blev ingen jätte skillnad men typ 3-5kmh och en jämnare gång. :D
Många bäckar små :)
Goddagens herr saXos 8)
-
Verkar vara en katalysator typ det gäller att se upp så man inte får maskinen att gå för snålt när den andas bättre med brända ventiler/kolv som följd
-
http://atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=95814#95814
:D
-
Ja jag tänkte nog byta munstycke....vilken storlek tror ni på? 150 kanske?
Vill ju inte att nått ska hända med motorn!
-
Kör 150, känn noga efter om den svarar ok.
Titta på tändstiftet, är det vitt eller väldigt ljust? Kör med större munstycke.
Är det mörkt stift, kör med mindre.
Gyllenbrunt= OK :D
-
Benring.. Nu får du ge dig... Kan ju inte ha hojen nerskruvad hela tiden för att utföra alla modifieringar som "måste" göras.. :P
Måste ju få köra lite oxå...Hahaha
Tummen upp.. :lol:
-
Benring.. Nu får du ge dig... Kan ju inte ha hojen nerskruvad hela tiden för att utföra alla modifieringar som "måste" göras.. :P
Måste ju få köra lite oxå...Hahaha
Tummen upp.. :lol:
Är det inte en Kehin förgasare på Maskinerna?
Eller är det en Mikuni?
Om hojjen går tunt så skulle jag föreslå att man höjer nålen istället.
Dvs man flyttar ner clipset ett hack så höjer man nålen.
Hojen får en fetare blandning och färgen på stiftet ändras.
Att bara byta munstycke ger oftast inte mycket om hojen inte har en öppnad luftburk och fått ett lättare flöde i avgassystemet.
Folk som "hemma trimmar" blir oftast snopna över att deras maskin bestyckas ner om man skall optimera motorn i "bänk".
Munstyckena i föragaren inverkar ju oftast på olika register på trotteln.
Efter att ha bytt munstycke så är det inte alls omöjligt att motorn blöddrar eller kanske inte varvar ur.
Efter byte av munstycke måste även luftskruven justeras.
Det är inte den enkla vägen att byta munstycke.
Men det e klart det förändrar ju hojen lite.
Men bara mera bränsle är oftast inte lösningen.
Testa gärna.
Men jag e intresserad av vad för typ av förgasare det är på hojjarna?
-
Det är Kehin förgasare på CF.
För övrigt så skulle det inte skada att göra om luftinsuget, jag kan inte förstå varför man tar in luften till motorn från nästintill varmaste stället på hela hojen.
Iaf på min CF blir det kokhet luft under sadeln och ju hetare luft, desto mindre syre och vad behöver man för optimal förbränning...SYRE...
Efter en stund så börjar den gå sämre, vridet liksom försämras och jag tror att bensinförbrukningen skulle sänkas kanske lite iaf om man fick i lite kallare luft.
-
Benring.. Nu får du ge dig... Kan ju inte ha hojen nerskruvad hela tiden för att utföra alla modifieringar som "måste" göras.. :P
Måste ju få köra lite oxå...Hahaha
Tummen upp.. :lol:
Jag har ju knappast hojjen nerskruvad pga dom modifieringarna jag vill göra, jag har den ju nerskruvad pga sprängd diff :) (Om den tråden har undgått dig? Inte säker på vad du menar riktigt :wink: )
Däremot så måste dom faktiskt göras enligt min mening och nu är en bra tid när den står trasig.
Ja, visst ska man höja nålen också, men frågan gällde munstyckets storlek. Hojjen får en fetare blandning oavsett, det är bara olika på VART den ger mer.
Det togs ju bort en strypning i avgasröret vilket leder till lättare andning.
När jag ordnade andningen på min gamla Linhai så ökades huvudmunstycket rejält, detta blev mycket bättre men det krävdes en höjning av nålen innan den gick bra på delgas.
om inte nålen HAR ett clips som går att flytta så kan man ta en väldigt tunn bricka, man får testa sig fram helt enkelt men så kan man göra annars.
EDIT: Det är samma munstycke till KEIHIN och MIKUNI.
CF har en MIKUNI
-
Menade att min hoj står nerskruvad hela tiden för allt som "måste" modifieras ju.. :lol:
Har läst allt om din hoj och det är ju lite tråkigt det som hänt.. Men som du själv skrev att när alla barnsjukdommar är borta på din hoj så kommer den nog funka skitbra.
Jag har inte haft några fel ännu...Peppar peppar.
Den går mycket bättre än vad jag hade väntat mig av en sådan maskin.
Å den går bara bättre å bättre tack vare dig, så det är ju bra att du är testpilot.. :P
-
Hehe, ja det är ju kul att ligga i täten på problemfronten :lol:
Jag försöker just nu att hitta tillbaka till gnistan, den försvann när diffen pajade.
Jag har fått en massa pepp och hejjarrop på sista tiden samt läst att många helt saknar problem, vilket gör att jag börjar hitta tillbaka :D
-
Benring är du säker att CF har Mikuni och inte Keihin?
Om det är en Mikuni så ber jag så mycket om ursäkt för vilseledande information :oops:
-
Om inte ATVSWEDEN skrivit fel i sina specifikationer (eller att dom kör med två olika, man kan fasen aldrig va säker) så:
http://www.atvsweden.se/pdf/teknisk_data/allroad_500.pdf
Sen tyckte jag Mattias sa att det var en MIKUNI.
Oavsett är det samma munstycke så du va inte helt fel ute :)
-
På min står det mikuni så det är nog det som gäller!
-
Står Mikuni på min med..
-
Även på min förgasare står det MIKUNI :wink:
-
Mikuni här oxå.. Ska bestycka om den idag ev..
-
Har bytt till 150's munstycke och har likaså rensat katalysatorn. Vid gaspådrag så bluddrar den tvekande innan det blir någon kraft. Ingen skillnad i maxhastighet. Till saken hör att jag har ett inte helt optimalt åtgärdat avgasläckage i en skarv.
Ska testa med startgas och se om den får tjuvluft, annars får man väl misstänka att munstycket är för stort? Gick utan "bludder" när enbart katalysatorn var avlägsnad.
-
som sagt tidigare, ingen syre = ingen förbränning så du måste nog göra nåt åt luftintaget för att kunna få en större munstycke att lira. Kan vara ganska omöjligt att labba sig fram till rätt resultat, kanske en dial a jet kit ? berätta gärna om du lyckas fixa det... :?
-
Att plocka bort katalysatorn Verkar ju vara en bra sak att göra, men kan det bli problem vid besiktningen då, om det kan bli det är det nog bättre att katalysatorn sitter kvar.
/Musicman
-
Utseende mässigt så är den VÄLDIGT lik den som sitter std på LTZ400.. Till och med samma std bestyckning.. :D Mikuni BSR36 heter båda men sen tror jag inte det är samma nummer efter typ BSR36-89..
-
Japp då är man plugg lös! Var inga större problem att få bort den och den satt precis där benring beskrev. Blev ingen jätte skillnad men typ 3-5kmh och en jämnare gång. :D
Fick bort pluggen ikväll... men J****R va den satt tycker jag 8O Passade på att plugga kat-blindtarmarna. Har inte provkört än men ska bli kul att testa imorrn :) Blir en tur utåt Drottningholm.
-
Jag tog en en lång skruvmejsel och rockade loss med ordentgt när jag tog bort min. Hur pluggade du kat tarmarna?
-
Hur pluggade du kat tarmarna?
Tog den vanligaste IKEA-skruven med helt platt skalle, kapade i samma längd som tarmarnan, skruvade i och fixerade genom att montera tillbaka katarna. Upplever ingen jätteskillnad i toppfart, ungefär som du beskrev, lite mer kanske. Men helt klart mer klös upp till 80-85 km/h, sen lite segt ingen upp till toppfart.
-
jepp pluggningen sitter där Benring säger och vill ni se hur den ser ut så kan ni se den i länken här under. Lyckades inte lägga bilden här :x
http://mkfoto.se/cfmoto/cf_avgasplug.jpg
Ööö asså bara hallå men är det bara jag som tycker att det ni kallar plugg ser ut som eran katalysator?!?
-
Det där är katen.
Jag skulle inte ta bort den...
-
Det där är katen.
Jag skulle inte ta bort den...
Varför inte? Utveckla gärna varför du inte skulle ta bort den?
-
Orsak1
Miljön :)
Orsak2
Det blir riktigt dyra böter när det handlar om brott mot miljölagen. Vet att siffror upp till 50tkr har nämts på olika bilforum. Nu kanske det inte är samma för en Mc men värt att tänka på.
Orsak3
Besiktningen kommer nog ha vissa synpunkter,ni kommer få köpa nya kattar om dom inte går att återmontera.
-
bygg ett nytt avgassystem å behåll orginalet så när det är dax å besikta så är det bara å kasta på orginalet igen.
man måste ha orginal saker på när man lämnar in sin hoj för garanti jobb annars så gäller inte garantin har jag fått höra.
-
Hoppas de inte märker att man har en Dalton fjäder på sekundären då.. Blev stor skillnad! KÖP! :P
Beställde på Tisdag från Trech.
Redan på Torsdag var man ute o rastade nya fjädern.
Snabbt, fraktfritt, god service o utförlig guide =) Thanx B :)
-
Det där med variator fjäder är intressant.
Är det skillnad på Dalton och EPI???
Såg att EPI fjädern kostade 995 kr hos Funride.
Det är ju en åtgärd som bara förbättrar maskinen enligt vad jag läst.
Mindre rem slitage m.m.
Det bör ju göra att garantin ska gälla även med ny förbättrad variator??
Jag ska ringa och kolla kanske, återkommer.
-
Det där med variator fjäder är intressant.
Är det skillnad på Dalton och EPI???
Såg att EPI fjädern kostade 995 kr hos Funride.
Det är ju en åtgärd som bara förbättrar maskinen enligt vad jag läst.
Mindre rem slitage m.m.
Det bör ju göra att garantin ska gälla även med ny förbättrad variator??
Jag ska ringa och kolla kanske, återkommer.
Om du inte säger något så kommer dom aldrig att upptäcka det.
-
Det är Kehin förgasare på CF.
För övrigt så skulle det inte skada att göra om luftinsuget, jag kan inte förstå varför man tar in luften till motorn från nästintill varmaste stället på hela hojen.
Iaf på min CF blir det kokhet luft under sadeln och ju hetare luft, desto mindre syre och vad behöver man för optimal förbränning...SYRE...
Efter en stund så börjar den gå sämre, vridet liksom försämras och jag tror att bensinförbrukningen skulle sänkas kanske lite iaf om man fick i lite kallare luft.
Har tagit bort min snorkel nu och ersatt det med aluminiumrör som jag dragit fram under "motorhuven". Har inte bestyckat om än så jag har inte hunnit testa än men borde ju få i sig lite svalare luft tycker jag O0
-
Japp då är man plugg lös! Var inga större problem att få bort den och den satt precis där benring beskrev. Blev ingen jätte skillnad men typ 3-5kmh och en jämnare gång. :D
Fick bort pluggen ikväll... men J****R va den satt tycker jag 8O Passade på att plugga kat-blindtarmarna. Har inte provkört än men ska bli kul att testa imorrn :) Blir en tur utåt Drottningholm.
Har suttit och kollat lite här nu och blir lite förvirrad :D. Sitter det alltså en strypning i främre röret och sen katten i ljuddämparen? Har jag fattat rätt? 8)
-
()p så rätt så ta bort :djump:
-
()p så rätt så ta bort :djump:
Topp!
Har nu tagit bort den som satt i kröken plus att jag slipade ner jättesvetsen som satt alldeles intill utblåset på toppen (svetsen satt alltså i kröken) :).
Tjackade ett munstycke också men fick bara tag i ett 148. Har inte hunnit montera det än. Ska det vara mikunis lilla eller stora munstycke? Jag tog för givet att det skulle vara det stora men köpte antagligen fel ;).
Var ut och testade en sväng nu ikväll och det märktes att den gick bättre fast den tvekade på lågregistret men på mellan drog den på jäkligt bra och sen tappade den på topp igen.
Blir till att tokmeka karburator i möra O0