ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: maxorn skrivet 19 juli 2007 kl. 22:29:47

Titel: otrimmat
Skrivet av: maxorn skrivet 19 juli 2007 kl. 22:29:47
eftersom det snackas en hel del om om drevning munstycken ock luftfilter mm,
undrar man om det finnes några som mig som anser att det räcker som det är. var tvungen att ta atv:n til jobbet idag de va inge kul kallt dragit och bullrigt. jag vill fis köra, speja bränna in på en skogsväg utan en meter lera, ta en soft tur utan  ett berg av utmaningar,
Titel: otrimmat
Skrivet av: Reed skrivet 19 juli 2007 kl. 22:43:23
Körde ltz förut och var fullt nöjd med draget i den, det enda jag önskade mig var lite mindre vibrationer, och kanske lite lägre varv vid landsvägsfart, men det får man ju enkelt genom att byta däck och dreva om den lite.

Trimm kan vara kul, men många håller på att pilla aldeles för mycket utan att det ger så mycket.

Trimagasystemen ger ju oftast bara att man får effekten vid ett annat (högre) varvtal, och inte speciellt många hästar extra.

Att hålla på att byta munstycken kan man göra i en evighet och testa sig fram, det är nog bättre att köra på ett redan utprovat koncept om man ska trimma, dvs tex luftfilter, avgas och munstycken som ett "kitt".
Titel: otrimmat
Skrivet av: Arke skrivet 19 juli 2007 kl. 22:48:55
Jag har en Raptor 700 och den behöver absolut inte trimmas. Effekten räcker gott. Provkörde en likadan maskin som var fullkittad och den hade till o med lite sämre eller samma effekt. Bara väsnades mer!
Men jag kan förstå att dom som inte har storkubiksmaskiner att dom vill ta ut mer effekt.
Titel: otrimmat
Skrivet av: benring skrivet 19 juli 2007 kl. 22:51:09
CF 500 har 130 munstycke i förgasaren. Linhai 300 har 128 munstycke.

CF har ett fett stopp mitt på röret, har sett hur det ser ut nu.

CF tar in extremt varm luft under sadeln.

Dessa saker är inte OK och det ska ändras.
Jag kallar inte det trimma direkt men optimera kanske :)
Inte konstigt att den drar massa soppa och stannar då och då :?


Annars håller jag med, fis-köra, lagom med terräng, stanna och fika etc  :D
Titel: otrimmat
Skrivet av: Nikoz skrivet 20 juli 2007 kl. 16:57:46
Bra nyfiken, ni som säger att ni inte trimmar. Vad menar ni med trimma igentligen? Att ta bort strypningar eller att man byter ut delat till "trim system" osv

För jag kan absolut inte förstå hur man kan köpa tex en Raptor 700r för runt 90,000 - 100 000 tusen och sen puttra runt med den strypt, kan ju puttra runt  och köra sakta me den ostrypt om du så vill.

Maskinerna är ju gjorda för sina ca 40 häst som dom har, inte sina 15 kw (20 häst max)  som dom blir stypta till.

Min åsikt bara  :roll:
Titel: otrimmat
Skrivet av: benring skrivet 20 juli 2007 kl. 17:03:20
Jag menar:

Att återställa en strypt maskin till sitt orginal är INTE att trimma.

Trimma= höja effekten mer än orginal ostrypt

EDIT: Dessutom KAN dom inte må bra av dessa strypningar!
Titel: otrimmat
Skrivet av: Nikoz skrivet 20 juli 2007 kl. 17:12:46
Ok så du förklara nu den uppfattningen har jag med, och själv klart kan motorn inte må lika bra som ostrypt, det är ju så den är byggd för.  :)
Titel: otrimmat
Skrivet av: Jocke72 skrivet 20 juli 2007 kl. 20:55:49
Citat från: "Arke"
Jag har en Raptor 700 och den behöver absolut inte trimmas. Effekten räcker gott. Provkörde en likadan maskin som var fullkittad och den hade till o med lite sämre eller samma effekt. Bara väsnades mer!
Men jag kan förstå att dom som inte har storkubiksmaskiner att dom vill ta ut mer effekt.


Beror ju på vanan och ändamål. Om maskinen var "fullkittad" och gav samma eller lägre effekt var det inte riktigt gjort...

Jag har aldrig kört ett fordon som haft tillräckligt med effekt. Skulle möjligen vara GIS 2 Supran med 600+ hästar på hjulen, men även den började mattas efter 280. En turboförsedd Hayabusa börjar nog liknan något, har inte haft förmånen att testa någon.

Det är lagom när man inte vågar hålla fullt!  :D


/J
Titel: otrimmat
Skrivet av: Hanen skrivet 20 juli 2007 kl. 22:29:47
Att återställa en strypt maskin till sitt orginal är INTE att trimma.

Trimma= höja effekten mer än orginal ostrypt.


Benring är klok som en bok, så enkelt, så sant.
Titel: otrimmat
Skrivet av: maxorn skrivet 20 juli 2007 kl. 22:44:08
måste hålla med darth-b
om att ta bort strypning är ju endast att återställa maskinen i orginal skick.
men det mina tankar rörde sig om när jag talade om strypning, handlade väl mer om hanhavandet av maskinerna vad man vill ha ut av dom.
ville jag spruta grus eller hoppa osv. med en quad vore jag säkert väldigt trimm sugen.
men eftersom jag nu har "arbetsmaskin"känns det lite overkill att jaga tio km i toppfart. eller finns det fördelar med att avstrypa/trimma för lite mer långsam och grisigare körning?
Titel: otrimmat
Skrivet av: benring skrivet 22 juli 2007 kl. 12:50:25
Som jag ser det så är det bara bra för motorn att få jobba på rätt sätt vid långsam och grisig körning.

Min CF blir extremt varm "under huven" (och stannar då och då) och det beror troligast på att avgasröret är väldigt strypt på mitten (Har sett hur det ser ut på ett kapat rör, be saXos om en bild)

Kör man fort så har man inte problemet.
Så ska iaf en CF fungera bra på låga varv/farter på sommarn så ska den optimeras lite så att den inte suger i sig så het luft.