ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Sigge79 skrivet 19 juli 2007 kl. 12:39:51
-
Körde slut på soppan!(inte reserven utan vanliga)
Hällde direkt på av en dunk jag hade med mig 10 liter 98 Oktanig soppa.
Surrade igång maskinen men den dog igen. ´Fick igång den men den bara stod och hackade och ville ej hålla sig igång. Så fort jag varvade så dog den. Efter det går den inte alls igång. Det kommer soppa fram till förgasaren. Så när jag kör på startmotorn så rinner det soppa ur slangen från förgasaren. Den slangen går sen i en fördelning uppåt också men sitter ej i något? Tändstifftet ser bra ut men var blött. Torkade av men den startade inte för det. Där är gnissta också!
Vad kan det vara? Den är helt ny och har haft den i 3 veckor och gått 6 mil!
Behöver snabb hjälp!
-
Hej där Gå till ÅF garatin gäller för de väll då knövla ej ut gå raka vägen till han om de de får ta en kol av de kan vara då
mitt reko till dig
-
Nytt tändstifft löste problemet då det gamlas gnista ej var korrekt!!
Går fin fint nu!!
-
fick du ta bort tanken då ???
-
Man tar inte bort tanken på en linhai för o byta stift :)
-
Nytt tändstifft löste problemet då det gamlas gnista ej var korrekt!!
Går fin fint nu!!
Trodde jag ja!!
Den gick super fint. Körde en runda och sen hem igen.
Skulle ha igång den nu och samma sak. Men nu gick den i gång. Motorn går mycket ojämnt, ryker och stannar så fort jag släpper gasen. Varvar jag till så bara pluddrar den. Tog av stifftet igen och det var helt svart och vått. Men hjälper ej att torkaoch bränna av det.
Vad kan detta vara. En av elsladdarna till förgasaren hade hoppat av. Satte på denna utan någon skilnad!
Någon som har något bra förslag att gå ut och testa?
-
Hade en av elsladdarna hoppat så kanske den surade ner sig pga choken?!
Har du provat att bränna ur den (asså varva den) länge efter du satte dit sladden?
Det kan även va så att när du körde tomt så åkte flottören i botten när det blev tomt. Den kan då ha hamnat snett så den inte stänger.
Har hänt otaliga ggr på mina förgasargrejer :)
Ibland kan man knacka på förgasaren, ibland måste man dela på den och justera gapet så det inte kan hända.
-
Nej , det gjorde jag inte. Jag bara försökte hålla igång den. Men det du säger låter väldigt bra. Så sladdarna till förgasaren har med det att göra? Det visste jag ej. Då är det ju inte alls konstigt om den bara blir surare och surare i maskinen. Hur lätt tar man sönder ett stifft?
-
Stiften håller väldigt bra, så länge man inte smälter dom med för snål soppablandning:)
Lite sot gör inget, mycket sot filar du bort.
-
Ja hade samma problem rengjorde stiften efter det går superbra
-
ska du inte serva snart kör in den nu beskriv felet
exprimentera inte utnyttja garantin.
nåt är skumt låt åf fixa det.
-
Hade en av elsladdarna hoppat så kanske den surade ner sig pga choken?!
Har du provat att bränna ur den (asså varva den) länge efter du satte dit sladden?
Det kan även va så att när du körde tomt så åkte flottören i botten när det blev tomt. Den kan då ha hamnat snett så den inte stänger.
Har hänt otaliga ggr på mina förgasargrejer :)
Ibland kan man knacka på förgasaren, ibland måste man dela på den och justera gapet så det inte kan hända.
Har provat detta nu men utan någon lycka!
Jo , det e klart att man kan lämna den till ÅF. Men det känns som om det borde vara en baggatell eftersom hände pga soppatorsk.
Benring: Jag höll uppe varvet och den varva helt rent på full varv då den blivigt varm. Då jag sen släppte ner den på tumgång igen eller lägre varv så bara pluddra den och dog igen. Det känns som om choken ej släpper utan bara ligger i hela tiden.
-
Nog för att den ska byta olja efter 10 mil men att ta in den på service redan nu är overkill.
Visst kan du ta det med ÅF men det borde ju vara nått simpelt.
Uppenbarligen flödar den över iaf.
Undras hur soppakranen ser ut, eller vakuumpumpen som ska sitta där.
-
6 elller tio mil varför vänta bättre att begära rep än att jävlas själv.
man kan ju bli vansinnig på dessa små fel.
och efter tio mil eller 6 det ska FUNKA ring åf och grina.
vem skulle laga en ny bil efter tio mil?
förövrigt benring lider med dig och dina problem.
hoppas och tror att det vänder nu .
åkte för första gången till jobbbet idag med min allroad kallt och boring :?
-
Det jag menar är att man inte lämnar in den på 10 mila service, man byter oljan själv, sen ska den in på 100 mil (eller va det 250 mil) och eftersom det normalt kostar penar på en service så vill man slippa det.
Jag lämnar helst inte in mina grejer för det tar så satans tid o få det fixat (fast nu måste jag ju helst).
Kolla så långt du kan på problemet men boka in en tid för felet redan nu, har du inte löst felet så är det bara o lämna in den.
EDIT: Jag är en sån som sällan lämnar på garanti, just för att det tar tid, men beroende på fel förstås :)
Tack, jag hoppas också att det vänder nu!
Ja, det är lite boring att köra ensam till o från jobbet faktiskt:)
-
erased
-
Kolla så flottören inte har hängt sig, för isåfall så får maskinen fullt med soppa även när den inte behöver det. Kan vara ett litet gruskorn el dyl jom jävlas med dig.
-
Hörrödudu, man ska läsa hela tråden innan man säger nått :wink:
citerar mig själv här:
Det kan även va så att när du körde tomt så åkte flottören i botten när det blev tomt. Den kan då ha hamnat snett så den inte stänger.
Har hänt otaliga ggr på mina förgasargrejer
Ibland kan man knacka på förgasaren, ibland måste man dela på den och justera gapet så det inte kan hända.
Va bara tvungen o leka meschersmith för en gångs skull :D
EDIT: Å andra sidan, nu har 100% till påpekat just detta så då ska du kanske kolla det :lol:
-
Delar förgasaren idag.
Men om choken har hängt sig. Hur lös gör jag den då? eller det har med flottören att göra?
Åf går på semster och kommer till att hålla stängt i två veckor :( så jag ska lösa detta själv. Och det kan bara vara en baggatel!
Det svåra är bara att finna denna bagatell!
-
Dela förgasaren, men försök göra det försiktigt för det vore kul o veta vilket fel det verkligen är.
Om det ÄR flottören så skakar den kanske rätt om du våldar med den, när du delat på huset så känner du om du kan trycka upp flottören med fingret, går det inte så kan du peta upp nålventilen med något, sen ska du justera "tungan" som ligger mot ventilen.
Det gör man FÖRSIKTIGT och LITE, blir det för mycket så stänger den för tidigt och soppan riskerar att ta slut i förgasaren innan den får in ny.
Alternativt choken då, den vet jag inte hur den funkar riktigt på denna.
Återkom när du kollat flottören.
-
Tack för hjälpen!
Återkommer så fort det e klart. Måste tyvärr göra lite annat också så återkommer under eftermiddagen!
-
är det något bränsle filter på dom från orginal? har inte tittat själv :) om det inte är det så är det säkert någåt skräp från tillverkningen som åkt med i slangen och nu fastnat i förgasaren någonstans. rengör den noga nu om du tar isär den
-
Det var flottören!! Den satt fast då jag försiktigt delade den. Efter
lite upp och ned så gick det mycket bättre.
Gjorde som Benring sa och så var problemet löst.
Tack för hjälpen. Nu vet man detta till en annan gång!!
-
Det är ju strålande :D