ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: orren skrivet 18 juli 2007 kl. 15:35:01
-
Hej
Har tillverkat nya hasplåtar till maskinen
Dom som sitter orginal i plast är inte mycket att ha
gick sönder på första skogsturen.
Började med att göra mallar i wellpapp köpte 4mm aluminiumplåt
av en kompis. Sågade ut plåtarna med en figursåg men fick hjälp att bocka till dom av kompisen
Mallar och plåtar till bärarmarna och trasiga plastbitar
(http://i18.tinypic.com/6ako403.jpg)[/img]
(http://i11.tinypic.com/62fb5g8.jpg)[/img]
(http://i14.tinypic.com/4tzu6hi.jpg)
Mvh/Orren :D
-
Nice, vart ju bra, måste göra de också. vad kostar plåt?
-
Fasen vad bra jobbat orren! :D
Älskar när någon har gjort några förbättringar och givetvis fotograferat vad man gjort eller problem man stött på.
Sånt inspirerar.
Ser Bra ut!
Btw. Vad har du för storlek på däcken? 26" eller 27"?
-
Mycket bra och snyggt :!:
Ett tips är dock att byta bultarna till vagnsbult om det går på undersidan, tar skallen på en vanlig bult så kan du få skador. Vagnsbulten glider över stock o sten. Ett litet tips.
Ett oljetömnings och dräneringshål är alltid bra också, så slipper du skruva ned plåtarna vid oljebyte.
Annars riktigt fint.
-
Riktigt snyggt!
-
såg riktigt bra ut, jag ska börja snickra på nya skydd under min nu också när jag har semester.
har bara lyckats ha sönder 2 st av orginal"skydden" än så länge :)
-
Mycket bra och snyggt :!:
Ett tips är dock att byta bultarna till vagnsbult om det går på undersidan, tar skallen på en vanlig bult så kan du få skador. Vagnsbulten glider över stock o sten. Ett litet tips.
Ett oljetömnings och dräneringshål är alltid bra också, så slipper du skruva ned plåtarna vid oljebyte.
Annars riktigt fint.
vagnsbult är en bra ide, men det är svårt att skruva dit dom i orginalhålen från "utsidan"
Jag brukar använda rostfri insexskruv med kullrig skalle på jobbet, borde funka nästan lika bra som vagnsbulten då det inte är lika mycket som kan haka i/sticker ut då...
-
Jupp, vet att det är svårt att "muttra" från ovansidan med vagnsbult. Kan man försänka skallen så är det bäst men det kan bli knivigt att göra själv.
Visste inte att det fanns kullrig insex att köpa löst, måste bli lika bra som vagnsbult! Mkt bra tips!
-
Såg riktigt sjyst ut! nackdelen med insex med kullrig skalle kan möjligen vara att dom kan vara svåra att få bort om man skrapat i några gånger man kanske sabbar hålet för insexnyckeln och eftersom skallen är kullrig får man inte tag i den med tång eller nå´t
-
Såg riktigt sjyst ut! nackdelen med insex med kullrig skalle kan möjligen vara att dom kan vara svåra att få bort om man skrapat i några gånger man kanske sabbar hålet för insexnyckeln och eftersom skallen är kullrig får man inte tag i den med tång eller nå´t
Ja men hellre insexa som man får göra ren än en bult som blivigt rund och sliten och inget att greppa i.
Sen får man väl se över sin maskin, så att man byter ut slitna bultar efter ett tag.
Tror nog iaf att rundad bult med insexa deformeras minst.
Vill du slippa ha sten och skit i insexan så fyller du skallen med silicon eller så tar du limpistolen. Sen är det bara att pilla bort "proppen" när du skall skruva av plåtarna. :)
-
Såg riktigt sjyst ut! nackdelen med insex med kullrig skalle kan möjligen vara att dom kan vara svåra att få bort om man skrapat i några gånger man kanske sabbar hålet för insexnyckeln och eftersom skallen är kullrig får man inte tag i den med tång eller nå´t
Man brukar få ut dom ur luktstolpar med rörtång eller bara vanlig polygrip när insexhålet förstörts där.
-
Jo och skulle dom bli fördjävligt deformerade går det ju att svetsa på mutter på dom och få bort dom på det viset allt går ju bara en fråga om hur mycket man vill dumknulla med grejorna förresten är det väl inte meningen att man skall hasa runt på underredet :lol:
-
Hej
tack för tipset var och köpte vangsbult idag.
Mvh/Orren
-
finns måtten kvar? eller nån annan som har så manm kan malla av?
-
Orren det där såg ju kanon ut
Ska ut i skogen och dra ved med min om några veckor
då vore det bra med nya hasplåtar skulle tro att dom i plast går sönder rätt så fort då...har du måtten eller några ritningar kavr på dina skydd???
Vore väldigt snällt om man kunnde få dom :)
-
Fan va det är dyrt med hasplåtar... såg att funride.se fått in plåtar till CF. Kostar ju bara 4295:- 8O
-
hmm så mycket för dom va lite överpris
-
känns som att man tänker göra hasplåten själv, då kommer man undan med 1/4 av det priset ungefär :wink:
-
ja ja tror det faktiskt
-
Är inte det ett ok pris när de kostar 6000 till en Kawasaki eller över 7000 kr till en Can Am?
Det är ju samma material, samma arbete bakom men det ser dessutom ut att vara mer material på de CF plåtar på funride.
Min spontana tanke var att det var billigt.
Men att göra de själv blir givetvis svårslaget.
-
Gjorde mina färdiga nu i helgen, tog typ 20 arbetstimmar. Mycket krångel med att få bultarna gömda som på orginalplasten men det gick. Vet ej hur jag lägger upp bilder men om nån förklarar så fixar jag ett par.[/img]
-
Jag har nu valt att beställa Hasplåt sattsen ifrån Funride. Så fort jag har fått hem dem så kommer jag att montera dem och lämna min bedömning här på forumet.
//Johan
-
Hej!
Nu finns det bilder på mina skyddsplåtar i Goes tråden under "Min goes 520". Kan bara säga att jag är mkt nöjd med dem. Helt klart värda sina pengar.
//Johan