ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: macke_d skrivet 11 juli 2007 kl. 07:44:50
-
Monterade vägdäck för ett tag sen, men den blev väldigt nervös på vägen efter det. Kändes ingenting innan med crossdäck. Har skruvat lite på framvagnen men det har inte blivit bättre. Visst borde väl det gå att justera bort det?
-
Macke, antar att du balanserat däcken?
känns det i sidled eller höjdled?
Märken / Modell på däcken?
-
Har samma uppfattning jag med. Tycker nästan min maskin (Dinli) är skönare att köra med crossdäcken på asfalt. Blir inte alls lika nervös utan mer mjuk i sin gång. Dock är vägljudet någt högre med crossdäcken. Köpte ju vägdäck för att man trodde det skulle vara tvärtom....... :roll:
-
Håller också med, den blir inte lika nervös på asfalt och får bättre grepp på grusväg etc. med crossdäck.
Jag bytte tillbaka till crossdäck efter bara ca 10 mil.
För övrigt så hade jag spacers bak och det kändes som den ville dra rakt fram när man svängde. Skulle också tro att kombinationen bredare bak+bättre grepp sliter mer på bakhjulslagren också.
Hade lågprofilsdäck så att köra ut i en grusgrop var också inte direkt kul, dessutom oroar man sig för stenar etc som kan slå i underredet. Nej, jag håller mig nog till crossdäck trots allt.
-
Håller också med, den blir inte lika nervös på asfalt och får bättre grepp på grusväg etc. med crossdäck.
Jag bytte tillbaka till crossdäck efter bara ca 10 mil.
För övrigt så hade jag spacers bak och det kändes som den ville dra rakt fram när man svängde. Skulle också tro att kombinationen bredare bak+bättre grepp sliter mer på bakhjulslagren också.
Hade lågprofilsdäck så att köra ut i en grusgrop var också inte direkt kul, dessutom oroar man sig för stenar etc som kan slå i underredet. Nej, jag håller mig nog till crossdäck trots allt.
Ena uppgraderingen kräver den andra......Svingskydd :roll: :wink:
-
Märket är spearz och det är inte obalans som känns. Utan snarare så spårar de mer. Den gick mycket stadigare o va okänsligare rakt fram med crossdäck. Nu rycker den fram o tillbaka o är väldigt kännslig för ojämnheter på vägen.
Hur mäter man enklast så att ena framdäcket verkligen rullar rakt? Så att inte v.fram pekar till vänster o h.fram pekar rakt?? Kan man mäta mot ramen? Toe in går ju bra att mäta.
-
breda hjul med bra grepp spårar en del på ojämn asfalt, crossdäck bara "slits" med om man säger så där har du noll grepp på asfalt
-
E-ton vectorn jag hade gick stadigare med lika däck, så nog borde det väl bero på att hjulinställningen är knasig??
-
Märket är spearz och det är inte obalans som känns. Utan snarare så spårar de mer. Den gick mycket stadigare o va okänsligare rakt fram med crossdäck. Nu rycker den fram o tillbaka o är väldigt kännslig för ojämnheter på vägen.
Hur mäter man enklast så att ena framdäcket verkligen rullar rakt? Så att inte v.fram pekar till vänster o h.fram pekar rakt?? Kan man mäta mot ramen? Toe in går ju bra att mäta.
Om v.fram pekar till vänster o h.fram pekar rakt så har du toe out, och då är något fel för maskinen ska ha toe in(Ialla fall om det är en 700).
Det borde ju gå att mäta varje sida mot en fast ramdel som sitter i mitten av maskinen, och på så sätt få fram om något är tossigt. Dock så måste man nog mäta båda sidorna mot samma del. Toe in ska ligga mellan 2-12 mm(på R700), mycket toe in=stabilare och toe in som ligger nära 0=nervös maskin.
-
generellt så blir alla mer spårkänsliga med vägdäck - är det en "riktig" quad från början är den ju inte konstruerad för att gå på väg , sätter man sen på spacers+ breda lågprofildäck blir det ännu värre , det man kan kolla är att hjulen inte står toe-out , en styrdämpare hjälper mkt oxå ,sen får man mixtra med lufttryck å testa sig fram, men helt perfekt blir det aldrig. :roll:
-
Ok, o tack. Får hem o mäta ikväll :)
-
generellt så blir alla mer spårkänsliga med vägdäck - är det en "riktig" quad från början är den ju inte konstruerad för att gå på väg , sätter man sen på spacers+ breda lågprofildäck blir det ännu värre , det man kan kolla är att hjulen inte står toe-out , en styrdämpare hjälper mkt oxå ,sen får man mixtra med lufttryck å testa sig fram, men helt perfekt blir det aldrig :roll:
Hjälper det med styrdämpare tror du? Tänkte på en sån också men va osäker hur den funkade. Trodde den bara hjälpte till mot slag o så i styret.
Tips på var man får tag på en styrdämpare?
-
Hej det lätt att kolla toe in quad.
Märk framdäcken med en punkt på mitten. Ställ quaden på plan mark rulla hjulen sa att du har märkningen bakåt på båda hjulen mät avståndet mellan punkterna. Rulla quaden framåt så att märkningen blir framåt mät avståndet mellan punkterna. Man utgår från avståndet bak man ska ha mindre fram då har man TOE IN. Har man längre avstånd fram har man toe ut. Har man lika avstånd fram och bak har man noll. Det är viktigt att man inte bara skruvar på en sida när man ändrar toe in då kan styret bli snett. Hoppas beskrivningen hjälper. :D
Obs om man mäter till en fast punkt på ramen är det lätt att det kan röra sig det handlar om millemetrar när man mäter.
-
är ute efter lågprofils däck till raptor 700!måste vara lågprofil.
vill ni inte ha kvar dom så sälj till mig... obs inova är ej intressant men alla andra märken
-
Mina är Innova... fast de är inte orunda vad jag kände iaf, de är balanserade.
-
Vilken skillnad efter justering :D
Kom på igår när jag mätte att efter jag sänkte den fram så hade jag inte justerat fram vagnen. Stog ca.2cm toe in. Märktes ingenting med crossdäck på. Nu efter justering kan man ju köra avslappnat igen :D
-
Jag brukar spänna fast styret mot fotpinnarna med spännband så att det känns rakt när man sitter på, innan jag börjar ändringarna på franvagnen. Kan vara ett bra tips kanske.