ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: twinturbo skrivet 7 juli 2007 kl. 00:53:04
-
hei,.
hvor mangen hk er det orginalt i ein dinli? 450 06mod
hvor mykket hk får du om du fjernar gass sperra, 160dysa , å lyd demparen.?
noen sa 48hk kan dette stemme? har orginalt luft filter.
har dere noen andre gode tips?
-
ca 40-45hk
-
har dere noen andre gode tips?
Annat avgassystem, luftfilter. Sen finns ju en annan tändbox, förgasare osv...
-
dinli 450 -07 har 49 hk ostrypt
-
dinli 450 -07 har 49 hk ostrypt
Skulle vara intressant att se en sådan köra ikapp med en KFX 700 som har 49 Hk ostrypt. Jag hade röstat på KFX:en
-
dinli 450 -07 har 49 hk ostrypt
Skulle vara intressant att se en sådan köra ikapp med en KFX 700 som har 49 Hk ostrypt. Jag hade röstat på KFX:en
Topeffekten är mer eller mindre ointressant, det som ger acceleration är medeleffekten utmed det körbara registret. (Dvs en motorcykel med väldigt toppig karraktär accelerar långsammare än en motorcykel med samma toppeffekt, men där effektkurvan är plan).
Vad väger KFXen jämfört med Dinlin? Vikt/Medeleffekt utmed körbart register är en bättre jämförande faktor.. men lite lurig att få fram :roll:
-
dinli 450 -07 har 49 hk ostrypt
Skulle vara intressant att se en sådan köra ikapp med en KFX 700 som har 49 Hk ostrypt. Jag hade röstat på KFX:en
Topeffekten är mer eller mindre ointressant, det som ger acceleration är medeleffekten utmed det körbara registret. (Dvs en motorcykel med väldigt toppig karraktär accelerar långsammare än en motorcykel med samma toppeffekt, men där effektkurvan är plan).
Vad väger KFXen jämfört med Dinlin? Vikt/Medeleffekt utmed körbart register är en bättre jämförande faktor.. men lite lurig att få fram :roll:
Vikten är säkert rätt mycket större på KFX:en. Men jag tror att faktorer du inte tänkt på är V-twin och CVT (Continuously variable transmission). Jag upplever att KFX:en drar iväg nåt jävulskt vid rödljusen. Fast nu handlade ju denna tråd om Dinli, sorry. Bara så nöjd med min KFX :D
-
Skulle även vara kul att jämföra en Hyosung 450 51hk och 172kg med dinlin och KXFen tycker faktiskt att Hyosungen känns hyffsat pigg.....
-
Tycker Dinli´n väger bly om man jämför....
-
Du behöver lägga drevning och stegning i lådan till din redogörelse.
Det är inga problem med en toppig effekt så länge växelllådan är anpassad för det, alltså att du kan hålla dig inom effektbandet.
Men en med toppig effekt är mer svårkörd, särskilt om det är en kurvig bana. Svårare att portionera ut effekten och flöda på lagom med effekt i förhållande till grepp på rådande underlag med mera...
/J
-
dinli 450 -07 har 49 hk ostrypt
Skulle vara intressant att se en sådan köra ikapp med en KFX 700 som har 49 Hk ostrypt. Jag hade röstat på KFX:en
dinli 49 hk = drevet
kfx 49 hk = bakhjul
skillnad på vart man mäter sina hk .....
mvh
-
hk som mäts från fabrik anger alltid motorns styrka mätning på bakhjulen är en andra mätning som eventuellt görs av nån i efterhand samma gäller bilar mm.
-
viktigt de dära med 45-46-49hk. hehe :lol:
-
hk som mäts från fabrik anger alltid motorns styrka mätning på bakhjulen är en andra mätning som eventuellt görs av nån i efterhand samma gäller bilar mm.
Exakt, och om motorn inte lyfts ur bilen för mätning, så är alla siffror som påstår sig mäta "på veven" en omräkning av transmisionsförlusterna som är mer eller mindre 'gissade'.
Du behöver lägga drevning och stegning i lådan till din redogörelse.
Det är inga problem med en toppig effekt så länge växelllådan är anpassad för det, alltså att du kan hålla dig inom effektbandet.
Men en med toppig effekt är mer svårkörd, särskilt om det är en kurvig bana. Svårare att portionera ut effekten och flöda på lagom med effekt i förhållande till grepp på rådande underlag med mera...
/J
Om vi får en växellåda som passar den toppiga effekten, så får vi ju ett smalare körbart register, och då är vi tillbaka till att det är medeleffekten i det körbara registret som ger accelerationen, inte toppeffekten.
Vikten är säkert rätt mycket större på KFX:en. Men jag tror att faktorer du inte tänkt på är V-twin och CVT (Continuously variable transmission). Jag upplever att KFX:en drar iväg nåt jävulskt vid rödljusen. Fast nu handlade ju denna tråd om Dinli, sorry. Bara så nöjd med min KFX :D
V-twin är helt ointressant, likaså om det är turbo eller sugis. Effekt är effekt, oavsett vad som alstrar den. Din damsugare på 800W är lika effektiv om den går på vindkraft eller vattenkraft. CVT har väl den fördelen att den kan hålla motorn nära sin topp-effekt under längre hastighetsintervall = det körbara registret är mer eller mindre lika med toppeffekten? Folk brukar gilla att ange 0-xxx km/h för accelerationssiffror, något 'orättvis' bild ger ju detta (om vi går till tex bilar 0-100), där min turbobil gör 115 på tvåan före växellampan börjar få spel, medans Mercedesen behöver ytterligare en växling. Växlingstadiet tar tid, vilket ger en sämre accelerationstid, men rent teorietiskt skulle Mercan kunna ha ett bättre vikt / hk förhållande, vilket kommer till hjälp vid omkörningar där inga växlingar behövs
Nåja, blev lite svamel där på slutet :)
Mvh Jon
-
O sedan så är väll själva hk ointressant, de e väll Hk per kilo, som man jämför o då ligger väll Dinlin skitigt till :) o för att inte tala om KFXen den gamle blyklumpen tänk dig den ute i skogen eller på bana :D
-
Sen kan det vara så att 2st likadana orginal med 46hk. Den ena drar den andra, Mycke hänger på Inställningar o körteknik =)
för att få veta exakt trycka i HK krävs bänkad. då vet man vad man har.
Skriva att det är 46 eller 49hk visst men får en Humm om hur mycke effekt. men det är som att skriva att mina högtalare har 500w men i RMS riktiga watt är det 220w
:P
-
en ltz med keihin förgasare går mycket BÄTTRE än en dinli så då har väl ltzn närmare 60 hk på bakhjulet....kul o veta.... 8)
-
V-twin är helt ointressant, likaså om det är turbo eller sugis. Effekt är effekt, oavsett vad som alstrar den. Din damsugare på 800W är lika effektiv om den går på vindkraft eller vattenkraft. CVT har väl den fördelen att den kan hålla motorn nära sin topp-effekt under längre hastighetsintervall = det körbara registret är mer eller mindre lika med toppeffekten?
V-twin och CVT borde väl vara intressant när vi pratar om att dra iväg kvickt. V-twin ger väl bättre bottendrag, det händer grejor direkt när jag gasar på istället för att maskinen "kommer" vid ett visst varvtal.
CVT gör att jag eller maskinen "slipper växla" och därmed sparar man tid (just som du beskriver med din turbobil kontra mercan).
Effektmässigt spelar det ingen roll, men jag pratar om att dra iväg snabbt med sin fyrhjuling, inte vad bakhjulen ger för effekt.
-
inte har väl kfxn 49 hk på bakhjulet?
-
inte har väl kfxn 49 hk på bakhjulet?
Jag vet egentligen inget, tycker mest det är kul att skriva en massa skit i forumet :D
-
V-twin är helt ointressant, likaså om det är turbo eller sugis. Effekt är effekt, oavsett vad som alstrar den. Din damsugare på 800W är lika effektiv om den går på vindkraft eller vattenkraft. CVT har väl den fördelen att den kan hålla motorn nära sin topp-effekt under längre hastighetsintervall = det körbara registret är mer eller mindre lika med toppeffekten?
V-twin och CVT borde väl vara intressant när vi pratar om att dra iväg kvickt. V-twin ger väl bättre bottendrag, det händer grejor direkt när jag gasar på istället för att maskinen "kommer" vid ett visst varvtal.
CVT gör att jag eller maskinen "slipper växla" och därmed sparar man tid (just som du beskriver med din turbobil kontra mercan).
Effektmässigt spelar det ingen roll, men jag pratar om att dra iväg snabbt med sin fyrhjuling, inte vad bakhjulen ger för effekt.
Det är bakhjulens effekt som gör att hojen drar iväg. Inget annat. Att V-twin ger ett bättre bottendrag = V-twin har mer HK vid lägre varvtal = Hojen pinnar på bättre = Hojen har fler hästkrafter utmed det körbara registret. Återigen är det helt ointressant vad som skapar effekten, det är effekten som kular iväg hojen, inget annat, och oavsett vad som skapar den.
Edit: Sen är det ju helt rätt som du skriver, att CVT kapar tid där manuellt-växlade hojjar måste växla