ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: benring skrivet 4 juli 2007 kl. 10:02:29
-
Jag har nu fått svar på mina frågor rörande olyckor med fyrhjulingar i trafiken.
Det kommer från vägverkets ansvarige för just detta.
Mina frågor är fetmarkerade.
Under senare år har vi haft noll till en olycka per år där någon
dödats på 4-hjuling.
Under 2007 har vi haft 3 olyckor med 4 omkomna. Ev en olycka till där
det är oklart om personen åkte av vägen ut på åker och vält eller så skedde olyckan
ute på en åker (troligen det senare och då ingen vägtrafikolycka)
Redovisar uppgifter från dessa 3 olyckor nedan.
Ålder
Förare: 41, 33, 21 eller 27?
Alkoholpåverkan
Vet ej säkert (misstanke av polisen i två av fallen)
Hur många befann sig på fordonet vid olyckstillfället
2 personer i samtliga av de 3 olyckorna (i ett fall ev 3 personer)
Hade föraren körkort? I så fall: A eller B? (Det spelar en stor roll i sammanhanget)
Vet ej vem som är förare i ett av fallen, B i ett fall och i ett fall okänt då polisrapport ej inkommit ännu.
Hände olyckan i terräng eller på vanlig väg?
I officiell vägtrafikolyckstatistik ingår endast olyckor som inträffat på vägar och ej ute i terrängen.
En på cykelbana, en efter skogsväg och en i kollision med traktor på landsväg.
Var fordonet vägregistrerat/oregistrerat?
Två av fallen var registrerade och i ett fall okänt då polisrapport ej inkommit ännu
Döda/skadade
4 dödade och 2 alt 3 svårt skadade
Orsakades olyckan av fyrhjulingen eller av annan part?
Två singel och ett möte (orsakades av 4-hjulingen)
Föreslår att du kontaktar polisen om du vill veta mer.
Datum för olyckorna och kommun
070331 Örkelljunga
070623 Säter
070623 Valdemarsvik
-
Du skulle frågat om skyddsutrustning....och vad de dog av. :cry:
Låter ju inte direkt trevligt med så hög dödssiffra i så få olyckor.
Jaja. Bra at man får RIKTIG information.
\\Jocke
-
Jag har frågat detta nu, så får vi se om det går att få svar på det.
Som jag ser det var två av olyckorna den 23/6 och två av olyckorna misstänktes fylla, undrar om det finns sammanhang där...
-
Bra, tror att det måste till lite spridd kunskap ang den "häxjakt" som kan höras ibland. Stor eloge för ditt initiativ :)
-
Tackar :)
Kul att dom kunde komma fram med lite statistik rapportering trots allt.
Försäkringsbolagen gör det inte, även om dom kunde så skulle dom inte pga konkurrens säger dom.
Sjukhus har inte informationen.
Polisen hänvisar till vägverket.
Vägverket hänvisar till polis :)
Dom kunde inte ge information ang skydd och dödsorsak då detta inte finns i polisrapporten.
-
Du skulle frågat om skyddsutrustning....och vad de dog av. :cry:
Låter ju inte direkt trevligt med så hög dödssiffra i så få olyckor.
Jaja. Bra at man får RIKTIG information.
\\Jocke
De olyckor som listades var olyckor med dödlig utgång, inte övriga.
Men som man trodde så var 50-75% av olyckorna pga alkohol.
1 dödsolycka där inte alkohol var med i bilden, sen om det var den olycka då en förare fastnade under maskinen då den välte i skogen vet jag ej.Har inte hört ngt om alkohol med i den incidenten.
Men visst är fyrhjulingar farliga om man inte är försiktig och ser till att vänja sig vid fordonet innan man ger sig ut i trafik.
-
Vill inte vara en "partypoper", men var är statistiken?
Ser bara kalla fakta ur rapporterna.
//L
-
Tråkmåns... ;)
Vad för statistik vill DU ha då?
Kolla rubriken igen för tråden :)
-
Tråkmåns... ;)
Vad för statistik vill DU ha då?
Kolla rubriken igen för tråden :)
:lol: visst, lite grann
Vill bara inta att man skall referera till detta som statistik, vilket du heller inte gjorde i första inlägget, men väl det tredje... :lol:. Men helt klart skrämmande fakta, men om jag skall vara ärlig så länge alkohol är inblandad så spelar det ingen stor roll vilket fordon man färdas på.
//L
-
Har ändrat lite i mitt tredje inlägg. 8)
-
då blir jag glad igen :D ...
Var inte meningen att hacka ner på ditt engagemang
O darth one.... :oops:
Vore bara synd om vi hamnade i samma fack som aftonbladsstatistiken i en så seriös fråga.
//L
-
men om jag skall vara ärlig så länge alkohol är inblandad så spelar det ingen stor roll vilket fordon man färdas på.
Precis min mening. Statistik måste ju baseras på händelser under "normal förhållanden" så att bara räkna antalet fordon och dela med antalet olyckor ger ingen rättvis bild för ett fordons säkerhet om det ingår fyllkörning i siffrorna!
..Om man nu inte anser att det är normalt att köra onykter. Kanske var så han tänkte den där tidningsjournalisten..
-
Troligt är nog dock så att det är betydligt större skadefrekvens per personkilometer på 4hjuling NYKTER än på mc, både pga att folk inte har mc-kort och sen körs det nog på ett annat sätt med hjulingarna, terräng, grusvägar m.m roliga ställen. Och sådan körning är farligare än att sitta och nöta raka 70vägar iförd fransjacka på sin hd, så enkelt är det.
-
Troligt är nog dock så att det är betydligt större skadefrekvens per personkilometer på 4hjuling NYKTER än på mc, både pga att folk inte har mc-kort och sen körs det nog på ett annat sätt med hjulingarna, terräng, grusvägar m.m roliga ställen. Och sådan körning är farligare än att sitta och nöta raka 70vägar iförd fransjacka på sin hd, så enkelt är det.
Jag tro precis som du att "Fransjackorna" inte riktigt är målgruppen som hamnar på fel sida i statestiken. Men titta å andra sidan på alla som jobbat i skogen eller på gården med sin fyris och inte heller de figurerar i tidningarna.......
Tror inte att jag automatiskt skulle köra fyris något bättre med MC-kort, inte för att jag är någon guds gåva på 4 hjul nu.
//L
-
Men "normala förhållanden", asså när dom presenterar antalet döda/skadade i ALLA rapporter så står det inte hur många som körde för fort, onyktra, vårdslöst på annat sätt och dyl.
All sådan statistik blir ju missvisande.
Ska man ta reda på hur farlig tex en fyrhjuling verkligen är så måste man ju ta fram dom olyckor som inträffat där man tex kört i rätt hastighet, på vanlig väg och nykter.
Så tar man dom siffror jag fick av vägverket så har ju 1 av 3 olyckor dödlig utgång, dom övriga får räknas bort. Alltså har det "bara" dött en eller två personer under -07 under dessa omständigheter.
Sen kan det ju vara så att ingen körde enligt gällande lag och då faller ju allt bort. Dvs ingen dog på fyrhjuling under -07 hittils.
EDIT: 1 av 3 blir ju fel, tror jag håller på o funderar så jag drillar bort mig själv :lol:
Men hur som helst, av dom döda så körde kanske INGEN enligt "normala" omständigheter vilket gör att man kan räkna bort dom då?!
-
Det enda jag vill ha bort ur staisiken är fyllekörningarna, allt annat är normal användning för en fyrhjuling ju?
Angånde mc-kort så menar jag att det sätter sig folk som bara kört bil på dessa maskiner och tror att det är "samma". Om man sen övar och lär sig, samt har ett visst intresse så lär man sig hur det skall bromsas och balanseras, men självklart är en mc-förare bättre förstagångsförare pga att man är bekant med reglagen och har rutin.
Själv har jag bara b-kort, men har tränat en hel del nu, har även kört en del cross.
-
Det enda jag vill ha bort ur staisiken är fyllekörningarna, allt annat är normal användning för en fyrhjuling ju?
Haha, jo, det har du kanske rätt i :lol:
-
Det enda jag vill ha bort ur staisiken är fyllekörningarna, allt annat är normal användning för en fyrhjuling ju?
Så jag också menar med "normala förhållanden" :roll: Vore ju tråkigt om man skulle räkna onykter till detta, men så tror inte jag att det är för de flesta hjulingförare, även om det säkert finns undantag. (vilket det ju gör med förare av bil, mc osv också)
-
Tror inte att jag automatiskt skulle köra fyris något bättre med MC-kort, inte för att jag är någon guds gåva på 4 hjul nu.
//L
Har man A-kort har man en helt annan rutin. Bla vet man att bilister inte ser en MC, man vet hur det är med vind i ansiktet, man har extrem uppmärksamhet osv. Detta under förutsättning att man kört en del hoj såklart. Bra initiativ Benring, kör hårt :wink: .
-
Tror inte att jag automatiskt skulle köra fyris något bättre med MC-kort, inte för att jag är någon guds gåva på 4 hjul nu.
//L
Har man A-kort har man en helt annan rutin. Bla vet man att bilister inte ser en MC, man vet hur det är med vind i ansiktet, man har extrem uppmärksamhet osv. Detta under förutsättning att man kört en del hoj såklart. Bra initiativ Benring, kör hårt :wink: .
Rutinen borde ju på samma sätt komma om man kör fyrhjuling och inget skärper väl den extrema uppmärksamheten som rondellkörning med en fyris. Rutin är inget man får med hjälp av en körkortsbehörighet utan precis som du säger genam att köra mycket och ofta :wink:
-
Jag är ärlig och säger att jag tror att just olyckor med fyrhjulingar OFTAST inte bara har med "alkohol i blodet" att göra. Tänk för några år sen när dessa fordon knappt fick visa sig på vägarna och nu ser man en var och varannan dag på vägarna. Egentligen, hör och häpna, förstår jag inte hur i helsike vi får visa oss där med dessa "bestar". Och dessutom utan utbildning i själva fordonet, det duger med att man har A eller B kort (konstigt det med?)...MEN, vad gör man inte med saker som är kul-och dessutom nu lagliga efter väg. Ska väl fortsätta skriva på...jag tror alltså att en dålig utbildning hur maskinen reagerar i olika förhållanden, hög fart och dåliga skydd på föraren också har sina orsaker. Visst, krockar man med en 4 hjuling är man nog lika död ändå, men det finns väl änglar ibland? Hade bara lust att säga mitt. Punkt. Slut.
-
Det menas ju att fyrhjulingen är den nya dödsflugan, eller hur det var.
Tydligen inte!
Sen hur många som skadas framgår inte men döda, ja det hade vi inte SÅ många av.
Dom som dött misstänks ju ha varit påverkade.
För övrigt ÄR det märkligt att dessa blev lagliga med så lite snack, faktiskt.
/B
-
livet är inte rättvist folk dör på dom mest konstiga sätt,det enda som stör mej är fylle-körningarna såna har jag ingen förståelse för.har 11 år erfarenhet som brandman och tyvärr sett vad alkhol kan orsaka :evil: .
-
Kan svära på att de som var "bäst skyddade" bara hade hjälm på sig....de andra inget alls.
Jag ryser när jag ser ungarna bränna runt på sina EU-moppar i shorts/kjol....och killarna har hjälmen som "toppluva". Ett ras på en asfaltsväg i redig mundering i 50 ger skador, men helt utan skydd blir det rätt illa....
Min brorsa vurpade med sin offroad för länge sen i träningsovarall och t-shirt. Ver INTE avundsjuk på de skrubbsåren !!! ( Mötte en nyuppsatt vägbom och var tvungen att lägga ner hojen.... )
Kör man med respekt för maskinen och övrig trafik, så klarar man sig från olyckor. Bromssträckan vid panikbromsning för en Quad med crossdäck borde bli ganska lång.....och sen tar väl bromsarna fram lite si och så, så risken att kränga och slå runt är nog lätt...
Fördelen med fyrisen är att man är på sin vakt. Man är oskyddad, men kan smidigt förflytta sig i sidled vid ev. fara. Stockholms stadstrafik är kul..... :wink:
På med skydd och kör med respekt i trafiken. I skogen får man skylla sig själv om man klantar till det....då är man laglös iallafall.
Den dagen någon kör ihjäl någon gående eller cyklande blir det nog värre hallå.... :cry:
-
Jag ryser när jag ser ungarna bränna runt på sina EU-moppar i shorts/kjol....och killarna har hjälmen som "toppluva". Ett ras på en asfaltsväg i redig mundering i 50 ger skador, men helt utan skydd blir det rätt illa....
Lite OT:
Tyvärr finns det ingen lag som säger att man måste ha skyddskläder när man kör eu-moped... det rekommenderas endast. Det är lika bra att ta bort förarbeviset och ha A1-kort som behörighet för eu-mopeder tycker jag... för eu-moped får man endast övningsköra i inhägnatområde... hur jävla bra är det? Folk som endast har förarbevis har ingen aning om hur de ska bete sig i trafiken, bara den teoretiska delen och det är inte direkt mkt att hänga i midsommarstången.
-
Hej.
Jag väcker upp denna tråd lite, hur tråkigt det än må vara.
Jag har kommit över två PDF:er som handlar om icke dödliga och dödliga olyckor på fyrhjulingar.
Dessa kan man väl kalla statistik, eller?
Nåväl, läs själva!
http://files.ageone.se/dokument/
-
Att montera bur och säkerhets bälte.. Hmm... Jag skulle iaf INTE vilja ha säkerhets bälte. Tror att olyckorna skulle öka med med detta påhitt. Jag vill kunna hoppa av om det skulle vara så att det var på väg att gå illa.
-
javisst men se mer till vilka som förolyckats o hur.
tex:
mellan maj och augusti under lördagar och söndagar mellan kl 15 och 20 är det störst risk att skada sig på sin fyrhjuling!
hehe
Sen ser man ju under dödsolyckorna vilka som är överrepresenterade...
Jag va inte ute efter att dra igång tråden på nått men jag skulle ju fiska fram lite siffror o här e dom nu :)
-
Intressant läsning, finns väl en öppning på TV4 nu som grävande journalist efter senaste skandalen....Sök Darth 8)
//L
-
Men att typ 85% var alkohol påverkade. Att de flesta olyckor skedde på helgen, Leverskador etc etc.. Tror inte att det hjälper med burar och säkerhetsbälten. Folk på fyllan kommer alltid att fara illa oavsett vad man gör. Sätt istället alko-lås på alla hojar. då skulle olyckorna sjunka till nära det obefintliga.
Sedan är jag säker på att de som skrivit denna rapport inte kör ATV själva. Vore väl ändå bättre att de fråga folk som kör dessa fordon dagligen om råd på hur man skall sänka olyckorna..
-
Ja Stene, det har du ju rätt i, att en person som skriver sånt här sällan har kört själva.
Om man frågar alla på forumet om ETT förslag var till att sänka dessa olyckor så skulle dom får en himla massa förslag.
Inget av dom skulle innefatta bur o säkerhetsbälte, tror jag iaf.
Däremot är alkolås en bra grej tycker jag, i alla fordon.
Blåser en nykter polare så ska den personen åka på mer straff än den onyktre då den nyktre klart medvetet blåst.
Läste förresten en insändare i en lokaltidning (Eller DN kanske) att en person tyckte sig kommit på varför dessa fordon välter så lätt:
"Det är ju uppenbart med tanke på att dom kör med terrängdäck som klart påverkar förmågan att styra."
Jag håller inte med, när jag hade vägdäck på Linhaien så va greppet i kurvorna fruktansvärt och vältrisken blev större.
Ytterligare en "förstå-sig-på-are" som aldrig kört själv.
/B
-
Tre eller fyrhjulig motorcykel med karosseri utrustad med bälte, får framföras med B körkort eller behöriget för motorcykel. Används bälte behöver man inte använda hjälm?????????????????????????????????
1. Vadå behörighet för mc?. Lätt, mellan eller tungt körkort?
2. Vad är en kaross på en hjuling? Täckt med tak eller som dom ser ut original?
3. Så sätter jag på bälte så är det bara att köra utan hjälm?
Oj oj, det måste vara allvarligt fel någonstans. Men var? Lagen, författarna eller nåt annat?
Mycket frågetecken blev det, och läser man ännu nogrannare så lär det ju bli ännu fler.
-
1. Vadå behörighet för mc?. Lätt, mellan eller tungt körkort?
2. Vad är en kaross på en hjuling? Täckt med tak eller som dom ser ut original?
3. Så sätter jag på bälte så är det bara att köra utan hjälm?
1. Bra fråga, jag "antar" att man menar för tung MC.
2. Det menas att man har tak/båge över huvudet som tex crosscart.
3. Du måste ha hjälm om du kör ett fordon som saknar kaross.
-
Jo, det är ju EN tolkning. Men fortfarande så ska ju "utredarna" förklara vad som gäller, för helt okunniga människor. Dessa ska ju kanske döma eller fatta viktiga beslut efter väldigt luddiga förklaringar. Ähh, läkare och forskare på sjukhus ska laga människor och inte hålla på försöka hitta lösningar på hur en fyrhjuling ska bli säkrare. Enligt min uppfattning har dom, efter bara ha nämnt störtbåge, tappat allt mitt förtroende.
Du har gjort ett bra jobb som grävt upp denna rapport/avhandling, så vi får se vad som eventuella framtida bestämmelser kanske kommer att bygga på. Kör hårt :D
-
Ja det är ju galet att sådana personer skall ge förslag!
Dom sitter med uppgifter som underlag för ANDRA att ge förslag.
Så den biten i dessa dokument (som verkar röra upp folk i allmänhet:) ) borde inte ha förekommit där.
Dyker det upp nått förslag som är helt galet så finns iaf lite dokument att visa upp :)