ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Dany skrivet 3 juli 2007 kl. 09:40:20
-
Märker att fler och fler byter ut sina originallager mot SKF helt på egen hand. Är detta en komplicerad operation för en lekman? Har sett flera bra beskrivningar på hur man byter munstycke i förgasaren så någon kanske kan ge en liknande beskrivning (helst punkt för punkt) exakt hur man går tillväga vid byte av lager i bakaxeln. Något speciellt att tänka på osv....
Tack på förhand!
-
Det är ganska enkelt. Plocka bort allt på skivbromssidan och lossa dom 3 bultarna längst bak på svingen så kan dra ut axeln åt drevsidan (vänster)
Sen plockar du ur exentern (kan behövas knacka lite) MEN FÖRSIKTIGT
Sen tar du bort packboxarna på båda sidor av exentern så ser du lagren. Oxå bara att knacka ur men med lite försiktighet.
Det är inte så svårt som det låter.
Lite dålig förklaring kanske men men. Lycka till :)
-
En fråga bara, vad är exentern för någe?
-
Man kan säga att det är lagerhuset som sitter inuti själva svingen en cylinderaktig mojäng fast oval :) som gör att kedjan spänns när du roterar den :)
knacka jäkligt försiktigt.... den ska som sagt ut mot drev sidan asså vänster på höger sidan sitter en klämring som håller fast lagerhuset och hållaren till bromsoket.
När jag knackade försiktigt pajade jag spåret som klämringen ska sitta i :(
Inte bra tipset är att anv. en hylsa eller så som passar lagom
-
Du kan låta exentern sitta kvar dra ut axel åt vänster ta en 1/2 tum förlängare för in i hålet knacka försiktigt lite runt lagret så kommer de så fint ut med ta bort packboxen först med en smal mejsel sen är de bara att kanacka i dom nya igen å montera ihop lycka till
-
Tror iofs att det blir mekigt att låta den sita kvar men gör som du vill det är aluminum så den är ömtålig som fan
-
Du kan låta exentern sitta kvar dra ut axel åt vänster ta en 1/2 tum förlängare för in i hålet knacka försiktigt lite runt lagret så kommer de så fint ut med ta bort packboxen först med en smal mejsel sen är de bara att kanacka i dom nya igen å montera ihop lycka till
Jag skulle sattsa på att plocka ur exentern, blir lite lättare tycker jag. Vi plockade ur kompisens o det krävs som sagt försiktighet när man ska plocka ur lagren. :?
-
Var kan man köpa en ny exentern (lagerhus) till bakaxeln?
min gick åt skogen i går när ja hade lager ras. säkert svin dyr.
så trist nu när jag äntligen hittat en grus grop att köra i.
-
Dom flesta Åf kan ta hem om dom inte redan har hemma. Komplett exenter med lager och packboxar kostar ca: 2700:- Lycka till :wink:
-
Köp INTE orginal lagren...köp SKF istället , gummmitätade.
-
Köp INTE orginal lagren...köp SKF istället , gummmitätade.
Det har du helt rätt i. Orginallagren är värdelösa. KAGON i Falun har riktiga lager till bra priser.
-
Då ja inte tål min lokala Åf så vände ja mig till Andreas på ATV Center, han hade en ny exenter hemma, kostade bara några hundra. trodde den skulle vara jätte dyr.
skaffar sedan gummi tätade skf lager själv.
Ser ut som ja kommer kunna köra igen imorgon, :D känns bra.
ska inte använda högtrycks tvätt mera, nog inte bara därför lagrena gick sönder, dom verkar ju inte vara av topp kvalitet.
-
vad har skf lagren för beteckning
-
Ett litet tips.
När vi byter ut dessa lager på service så extrafyller vi alltid de nya med mera fett. Från fabrik fylls dom bara från ett håll.
Använd en liten mejsel och peta bort gummitätningen.Har du tur tar du rätt sida.Annars får du peta bort den andra också.
Fyll lagret med så mycket fett du får dit.Och sätt tillbaka tätningen/tätningarna.
Då undviker ny kondens/fukt/vatten i lagret. Detta går naturligtvis även att göra på nya maskiner med org. lager. Då håller dom betydligt längre.
-
vet nån vad det är för art-nummer på SKF bakaxellager ni som har bytt??
-
SKF lager till Dinlis bakaxel
6908-ZZ(40x62x12)
-
Tack har du beteckningen på hjullagren bak med så vore det kanon??
-
Vad heter packboxarna på bak axlen
-
SKF lager till Dinlis bakaxel
6908-ZZ(40x62x12)
6908-ZZ?? Det är Plåt inte gummitätade..
men det ska vara Gummitätade va?.. Hur många lager sitter det där? tänkte köpa o byta inann det pajjar. Sen dom dära packboxarna Mått eller betteckning på dom skulle vara skyst..
-
packbox 4st Tc 48627
Har man inte smörjnippel till lagret bör gummitätade vara bäst
-
angående extra fyllning av fett i lagren ,har pratat med en representant på SKF så medför det en uppenbar risk att man (BRÄNNER) lagren med för mycket fett fettet som fylls från fabrik är alldeles tillräckligt enl SKF för övrigt så finns det ett antal lager som har likvärdig kvalitet från europa själv har jag beställt int- lager som är gummitätade bå båda sidor för 395 kr st
-
vad jag förstått så är det 4 lager och 2 packboxar beställde mina på dione kullager
-
vad jag förstått så är det 4 lager och 2 packboxar beställde mina på dione kullager
Kostade det paketett då med lager o packboxar
-
dom kostade 395kr x4 plus 70 kr st för packboxarna packboxens storlek
är 48-62 -8
-
Ringde sverull och dione dom ville ha 500kr/st för SKF kullager.
-
dom kostade 395kr x4 plus 70 kr st för packboxarna packboxens storlek
är 48-62 -8
Jag fixade SKF lager åt kompisen för ett bra pris på kagon i Falun + packboxar. Ring Kagon vet ja :!:
-
Zoobee: Vad är detta Kagon för firma? Något specialpris du fick eller allmänt? Var det gummitätade?
Jag har kollat med lokala firman i örebro.
Gummitätat skf lager: 601908-rs1 306:-+moms
Packbox: BASL 48-62-8 36:-+moms
-
Japp de var gummitätade. Ja Kagon kan väl ta fram det mesta vad det gäller lager. Jag köte en stav polyretan plast även där som jag ska svarva nya bussningar av :D
-
fan när jag kolla dom lagrena så kosta dom över 500kr/st. va 1månad sen kanske. kolla flera ställen också
-
Japp de var gummitätade. Ja Kagon kan väl ta fram det mesta vad det gäller lager. Jag köte en stav polyretan plast även där som jag ska svarva nya bussningar av :D
Jag svarvade polyurthanbussningar i våras,funkar kanon.. :lol: :lol:
-
Japp de var gummitätade. Ja Kagon kan väl ta fram det mesta vad det gäller lager. Jag köte en stav polyretan plast även där som jag ska svarva nya bussningar av :D
Jag svarvade polyurthanbussningar i våras,funkar kanon.. :lol: :lol:[/quote
Kul att det funkar hoppas jag får till det lika bra då :D
-
Japp de var gummitätade. Ja Kagon kan väl ta fram det mesta vad det gäller lager. Jag köte en stav polyretan plast även där som jag ska svarva nya bussningar av :D
Ok, då kan det ju vara lönt att kolla med den firman/honom, har du något nummer, eller ja, det kanske man hittar om man söker på Kagon?.... Det var skf eller? Isåfall stämmer det väl antagligen med dom uppgifterna jag har på nr osv...
-
Japp de var gummitätade. Ja Kagon kan väl ta fram det mesta vad det gäller lager. Jag köte en stav polyretan plast även där som jag ska svarva nya bussningar av :D
Ok, då kan det ju vara lönt att kolla med den firman/honom, har du något nummer, eller ja, det kanske man hittar om man söker på Kagon?.... Det var skf eller? Isåfall stämmer det väl antagligen med dom uppgifterna jag har på nr osv...
Så det inte är någon "billigare kvalite" på dessa lager eftersom det skiljer så avsevärt på pris....? Hittade: Tools Kagon Samuelsdalsvägen 4 Falun. Är det detta stället? För om det är samma kvalle så är det ju givet, om dom kan skicka vs....
-
Tools Kagon Samuelsdalsvägen 4 Falun är rätt Jag håller på att kolla upp om dom skickar till privat personer eller inte. Jag återkommer med ett besked så fort jag kan :D
-
Vill också hitta gummitätade SKF lager billigt :cry:
-
Zoobee: Vad är detta Kagon för firma? Något specialpris du fick eller allmänt? Var det gummitätade?
Jag har kollat med lokala firman i örebro.
Gummitätat skf lager: 601908-rs1 306:-+moms
Packbox: BASL 48-62-8 36:-+moms
Hur vet man att det är just dessa lager man ska ha i sin Dinli? Måste väl finnas hur många varianter som helst att välja på :?
-
Zoobee: Vad är detta Kagon för firma? Något specialpris du fick eller allmänt? Var det gummitätade?
Jag har kollat med lokala firman i örebro.
Gummitätat skf lager: 601908-rs1 306:-+moms
Packbox: BASL 48-62-8 36:-+moms
Vad skiljer dessa från SKF 6908-ZZ (40*62*12) som andra rekommenderar till Dinlin?
-
Tools Kagon Samuelsdalsvägen 4 Falun är rätt Jag håller på att kolla upp om dom skickar till privat personer eller inte. Jag återkommer med ett besked så fort jag kan :D
Låter kalas Zoobee, för jag skulle behöva beställa dom i veckan isåfall...
Dany: Olika beteckningar på lager, i tex Japan har dom en beteckning å i sverige en, fast det är samma lager. För att översätta Japans nummer på lager till SKF´s nummer får man lägga till 01 efter 1:a siffran, så istället för 6908 blir det 601908, och bokstäverna efter siffrorna är väl olika typer av lager, olika tätade osv. Så har jag uppfattat det hela varjefall...
Hoppas du vart lite klokare Dany :lol:
-
Dany: Olika beteckningar på lager, i tex Japan har dom en beteckning å i sverige en, fast det är samma lager. För att översätta Japans nummer på lager till SKF´s nummer får man lägga till 01 efter 1:a siffran, så istället för 6908 blir det 601908, och bokstäverna efter siffrorna är väl olika typer av lager, olika tätade osv. Så har jag uppfattat det hela varjefall...
Hoppas du vart lite klokare Dany :lol:
Tackar! Blir alltid klokare när jag diskuterar med dig Mister P ;)
-
Japp jag har pratat med Kagon o dom skickar prylar till privat personer. Så Mister P nu e d bara att beställa :D
Lycka till o hoppas du blir nöjd för det blev jag :P :!: :!:
-
Japp jag har pratat med Kagon o dom skickar prylar till privat personer. Så Mister P nu e d bara att beställa :D
Lycka till o hoppas du blir nöjd för det blev jag :P :!: :!:
Låter nice, ska bara kolla med Tool-återförsäljaren här hemma först, ifall dom har samma priser så är det ju onödigt att skicka....
Tänkte på en sak, hur ser det ut i "klumpen" bak, sitter lagrena 2 och 2? Eller "var för sig" om ni förstår :?: , tanken föll mig :idea: att om dom sitter parvis alltså dikt an mot varandra borde det ju gå att ersätta dom med 2 st breda glidlager... Då skulle det bara bli 2lager som kanske tom blir billigare... :?:
-
Ja om jag inte missminner mig så sitter dom parvis men jag är inte säker.
Minnet sviker ibland :P
-
Zoobee: Hehe okej, ja det kommer tydligen med åldern säger dom... :roll: Det bästa vore om man kunde få upp lite bilder på när någon byter lager, så man ser hur det ser ut och vet hur man skall göra.... Jag kanske får bli den första... :)
-
Ja åldern börjar ta ut sin rätt :D Ja kan du fixa lite bilder när du byter så ser ju folk lite lättare. Men när man väl börjar riva så ser man ju hur det ser ut o hur det ska sitta. Inte så svårt men det låter lite krongligt.
Har du beställt nå lager MisterP :?:
-
Ja åldern börjar ta ut sin rätt :D Ja kan du fixa lite bilder när du byter så ser ju folk lite lättare. Men när man väl börjar riva så ser man ju hur det ser ut o hur det ska sitta. Inte så svårt men det låter lite krongligt.
Har du beställt nå lager MisterP :?:
ups, sorry för det sena svaret, har haft fullt upp... Japp, nu är det ihop igen med nya fräscha grejor! (Råkade ju pajja excentern oxå, inre lagerbanan satt som sa**n på H sida, där det är tunnare gods såklart.....) Jag fick ett bättre pris på lokala firman än jag hade trott...Lager för 219+moms stycket.... Meeeen, hur ska jag lyckas lägga upp bilder här? Kan du det Zoobee?
-
Sökte lite :D Fanns en tråd om hur man gjorde.
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11393
Kul att du har fått ihop grejjorna trotts lite strul :D
-
Okay, Jag började med att montera av hjulen bak och hubben på höger sida samt bromsoket, sedan bort med den lilla gummidamasken, lossade dom 3 små insex skruvarna, för att sedan släppa på muttern av konstig modell som satt som f*n då det var en massa gänglåsning påkladdat.
(http://i7.tinypic.com/67gyafo.jpg)
(http://i1.tinypic.com/52pqpw9.jpg)
När muttern var borta pillade jag bort den lilla delade ringen som sitter och låser "gängorna" som mutter gängas på, var lite pillrigt då man är tvungen att få bromsskivan lite åt vänster för att få bort ringen.
(http://i14.tinypic.com/4bjidd5.jpg)
Bort med den stora låsringen samt släppa dom 3 skruvarna som klämmer fast excentern. Så kan man försiktigt med en gummiÅplast klubba knacka ur excentern till vänster.
(http://i5.tinypic.com/6gcnok9.jpg)
(http://i9.tinypic.com/52zvl3a.jpg)
nu är excentern bortplockad och arbetet med att få ur de gamla lagrena påbörjas, detta visar sig vara ett rent h-vete att få ur de inre lagerbanorna, slutligen råkar jag spräcka excentern på den tunna delen där fästet för bromsskivan sitter. Detta föranleder till en fundering om detta skall svetsas eller om en ny excenter skall inhandlas, slutar med att en ny excenter inhandlas varjefall. 8)
(http://i15.tinypic.com/6f8cwgh.jpg)
De gamla lagrena har gjort sitt, så här ser det ut när det inte är gummitätade lager, och dåliga packboxar :roll: ...
(http://i19.tinypic.com/4yii7hw.jpg)
Så här ser det ut i excentern där lagrena sitter
(http://i5.tinypic.com/4z4jlmt.jpg)
Nu är det nya friska grejor i, allt är uppsmörjt och rengjort. :P
Observera att jag kan missat något, och att detta är gjort med mycket rostlösande samt massor av smörja vid ihopmontering. Och kärlek... :lol:
-
Hehe, nu ser ni ordentligt på nära håll varjefall... Sorry för lite dåliga bilder med telefonen....
-
Jäkligt bra beskrivet. Den som inte klarar av att byta lager i bakaxeln nu ska nog inte hålla på med så´nna här ingrepp på sin hjuling :D
Lycka till allihopa som har detta jobb kvar att gör på era hjulingar :D
-
Tjena är ny här på forumet och har nyligen skaffat mig en dinli 450,
har läst att de har haft problem med lagrerna på denna modell och att de tar slut på ca 200 mil, MEN att det är fabrikationsfel tror jag dock inte som vissa hävdar, läste i service boken att man ska byta lagrena vid 2000km service, så dom ska nog inte lålla så mycket längre, därimot om lagrerna inte håller till 2000km service så är det klart fel på lagrerna...
ska göra som de flesta och byta till skf lager när jag börjar närma mig 200 mil...
Är grymt nöjd med min dinli iallafal..
och skiter fullständigt i om folk tycker att det är
en skit modell, huvudsaken man är nöjd :D
mvh timo
-
hur långt har du kört med din dinli timo ?
Säg inget du kommer att ångra.
-
Grattis Timo :lol: :lol:
Det finns många nöjda Dinliägare så hoppas vi blir en till med dej :wink: :wink:
-
Grattis Timo! Tror du kommer bli mycket nöjd med din maskin. Tyvärr finns det vissa på forumet som snackar lite väl mycket skit om Dinlin. Kör själv en Dinli som snart rullat 500 mil och är än så länge hur nöjd som helst. Kör hårt 8)
-
Tyvärr finns det vissa som inte vill höra att det finns maskiner som har problem.
Kom på att jag har 4 SKF lager till dinli som jag aldrig han sätta dit, för min maskin stod men ner plockad topp hela tiden.
-
Tyvärr finns det vissa som inte vill höra att det finns maskiner som har problem.
Tyvärr så verkar det som om vissas problem innebär att alla Dinlisar skulle vara skit :roll:
-
Håller med Dany!
Jag är själv handlare och säljer dom flesta förekomande maskinerna på marknaden 8)
Om nu Dinli skulle vara ett sådant skit märke som en del påstår :roll: skulle väl inte jag valt att behålla min -05 om den nu var så kass...... 8O
Min -05 har passerat 1800mil med råge och jag är lika nöjd med den fortfarande 8) skulle jag byta nu så hade det blivigt en Goes 450X pga.
låg kostad med hög effekt 8) (jag behöver ingen dyr förlängare :wink: räcker att jag kör hyfsat jämt med dom dyrare maskinerna 8) )
Det många inte tänker på är att alla 450cc oavsätt märke behöver tätare service pga. varv villig motor.......
Man kan allt för ofta läsa här på atvcenter om killar/tjejer som frågar om tex. Suzukis 450 och hur den är för gata..... Då får den stackaren ett svar från en tro sig på are att den ej är lämplig för gata 8O :roll: Då skulle väl ingen 450cc vara lämplig för gata väl :wink: (lämplig drevning för ändamålet :wink: )
När det gäller Dinli 450 så leder den nog försäljningen ännu i den klassen?! Så procentuellt är det förhålandevis lite fel om man jämnför med andra märken :wink:
Så här ser det ut när jag har skoj med min Dinli 8)
(http://www.swedenoffroad.com/sv/reportage/aqkristianstad071007/DSC_0515.JPG) (http://www.swedenoffroad.com/sv/reportage/ttkristianstad070902/DSC_0222.JPG)
P.s Man blir inte expert på att ägt 2 -3 olika maskiner eller genom att läsa på forum :wink:
//Nonne
-
Nää jag kommer NOG inte ångra mig..
har rullat 2,5 mil och har inte haft problem med den än!!!! HAHA :D
som sagt jag är mekaniker och har inga problem med att pilla på alla
olika sorters maskiner... men skaffade en ny oxå pga garanti på minst ett år .. sen finns konsumentköpslagen...
tänkte höra med er om man ta bort strypningen så moste väll
garantin fortfarande gälla, efter som det är nått som sätts dit i efterhand,
så länge man inte ändrar/modifierar något???
Tänkte oxå fråga ang SÖK funktionen som vissa skriker om,
hur funkar den igentligen? går man in på sök och söker på tex dinli så får man inte fram något även om man ändrar på vad den ska söka på..
mvh timo
-
nope ingen garanti om du tagit bort stypningen.
iallafall ingen maskin du köpt av dealy.(dom har inte direkt nån kundkänsla)
kan du läsa om i den här tråden : http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10514&postdays=0&postorder=asc&start=25
(snart bli dany arg för att jag använder hans tråd :D )
p.s : ville inte ha en för förlängare eller va expert, ville bara ha en maskin som man inte behöver (pilla?) renovera hela tiden, och då verkar det som att man måste köpa ett seriöst märke för att få det.
(pilla gör man på frun)
-
Vill inte vara otrevlig på något sätt men den här tråden börjar väl glida ifrån sitt ämne lite. Den handlar väl igentligen om hur man byter lager mm i bak axeln :?
-
(snart bli dany arg för att jag använder hans tråd :D )
(pilla gör man på frun)
Det är lugnt. Alltid kul att tjafsa lite :wink: .
-
Timo: Nja, det är ju så att den största anledningen till att lagrena säger upp sig är att som du ser på bilden över lagrena så är originallagrena inte gummitätade utan plåttätade, detta i samband med ett par otäta packboxar gör ju att det kommer in fukt/vatten/grus/lera osv, och eftersom lagrena är av metall så rostar dom... Detta verkar vara den största anledningen, sen att dom är av dålig kvalitet spelar ju självklart en roll i detta också :roll: .
Och självklart ska man skita i vad folk säger så länge man själv är nöjd, helt rätt Timo! Lycka till med nya maskinen, du kommer få riktigt kul!!
-
Ja det är synd att det inte finns garanti på
den om man plockar bort strypningen 8O
den vad exakt räknas som strypning då ?
bortplockning av gnistskydde eller skruven på gasen ?
jag tycker min går riktigt bra med strypningen på iallafal..
var ute i dag och körde 3 mil kallt var det men fan va kul
man har det med dessa maskiner :D
Jaa ang lagrerna så ska jag nog byta den vid 200 mil
eller vid behov, då blir det skf lager... och äta lampor
verkar de göra bytte bak+framlampa på 6 mil,, kanske jag
kör som ett as :D
-
Ja det är synd att det inte finns garanti på
den om man plockar bort strypningen 8O
den vad exakt räknas som strypning då ?
bortplockning av gnistskydde eller skruven på gasen ?
jag tycker min går riktigt bra med strypningen på iallafal..
var ute i dag och körde 3 mil kallt var det men fan va kul
man har det med dessa maskiner :D
Jaa ang lagrerna så ska jag nog byta den vid 200 mil
eller vid behov, då blir det skf lager... och äta lampor
verkar de göra bytte bak+framlampa på 6 mil,, kanske jag
kör som ett as :D
Mitt tips är att om du kör på mycke blöta/geggiga ställen så bör du byta lagren innan 200mil. O ang lamporna så köp dioder lampor som tål lite mer vibbrationer :D Lycka till med nya maskinen
-
Tänk också på att det kan var brickorna som ligger mot lagrena som nöter sönder tätningarna. Då det kommer grus jord mellan brickan och tätningen.
Mina original är bytta vid ca 750 mil och mina nya lager hoppas jag ska hålla minst 1000 mil nu. Jag kör årent runt i alla typer av terräng. Mycket sand faktiskt.
-
mm ska hålla koll på bakaxellagrerna.....ska kolla på servicemanualen hur det ser ut med brickor mm....
ja ang diod lampor så skulle åf få hem snart, håller
hur länge som helst med diod lanpor...
-
Min Dinli funkar oxå bra inge direkt superfel. men lite får man räkna med på en lekmaskin gäller alla märken. Spindellederna håller ju inte så jätte bra. bytte mina runt 200mil på garantin och nu börja dom glappa lite igen efter 70mil =( men ska förbi min återförsäljare o kolla om dom kan fixa nya igen. det e lite trist.
Och garantin gäller ju inte med borttagna strypningar men har man en skyst ÅF som ser att felen inte kan ha med Ostrypt maskin o göra så kan dom fixa det ändå.
Men annar är jag riktigt nöjd med min maskin som gått 270mil. Inge ventilstrul =).
-
tja jag är lite nyfiken på en sak!! byta lager är inga problem men fråan är om det är dags? köpte en dinli 450 06 nyligen och är ute och kör varje dag lyffte upp den här om dagen för att dra åt lite bultar som vibrerat loss märkte då att det glappar i bakaxeln inte mycket men tillrekligt för att man ska bli lite orolig det glappar i lagerna ca 1 millimeter och förra ägaren påstod att lagerna va bytta för inte allt för länge sen hur ofta byter man lager igentligen?
-
tja jag är lite nyfiken på en sak!! byta lager är inga problem men fråan är om det är dags? köpte en dinli 450 06 nyligen och är ute och kör varje dag lyffte upp den här om dagen för att dra åt lite bultar som vibrerat loss märkte då att det glappar i bakaxeln inte mycket men tillrekligt för att man ska bli lite orolig det glappar i lagerna ca 1 millimeter och förra ägaren påstod att lagerna va bytta för inte allt för länge sen hur ofta byter man lager igentligen?
Om det glappar i dina lager ca1mm så är väl glappet antagligen 5gånger större ute vid hjulen? Min glappade nog nästan 1cm ute vid hjulet från "bakreläget" till främre... Mitt tips är att har du glappt, så byt, du kommer ändå få göra det förr eller senare, har du otur och kör med glappa lager så börjar kulorna ramla ur och komma ikläm, då finns risken för att spräcka excentern som någon annan här på forumet gjorde...
Och om dom nu var bytta "för inte så länge sen" :roll: så kan dom ju ha stoppat i originallager igen, å då blir man aldrig av med problemet särskilt länge... Mitt tips, byt och stoppa i SKF lager. Lycka till!
-
tänkte byta lager på dinlin har läst massa tips här men får inte bort trekantiga mojängen vid bromsskivan hur bär man sig åt egentligen ska den knackas ur eller skruvas bort sitter nån slags lås ring där inne vågar inte vålda har någån bra tips på detta problem
-
Någon som har en nyare maskin som det sitter smörjnipplar på? Skulle smörja med spruta men det verkar vara någon kinavariant så sprutan passade inte...
-
Om du lossar lite på munstycket i sprutan så ska den passa. Med lossar menar jag att många munstycken går att justera ingreppet på, man skruvar helt enkelt på själva hylsan.
Om du tittar på bilden så kan du se att den främre hylsan är en del och muttern en annan.
(http://www.biltema.se/ProductImages/20/medium/20-725_m.jpg)
Jag har Biltemas fettspruta och den funkar kalas om man justera munstycket som ovan. Sen har jag bytt en hel del av mina nipplar mot vinklade (både 45 och 90 graders) för att det ska vara lättare att komma åt.
-
Ok, har för mig att jag provat det men jag kanske lossade för lite :)