ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: spectorbass skrivet 2 juli 2007 kl. 11:57:06
-
Ska ev. på med lite plåt imorrn och det vore smidigt att slippa ligga och skruva.
....antar att jag måste tömma förgasaren på soppa, men kan det bli något problem med oljan i motorn ?
....nån som har nåt bra tips på hur man gör utan att få "en flod" av olja vid okjebyte. ? ( låta påfyllningslocket sitta kvar, så man får vakuum ? )
Senast hade 1 liter olja i "dunken" under, 1liter på "golvet" och resten på händerna och på hasplåten.... :oops: :oops: :oops:
:roll: :roll: :roll:
-
Det blir flod ändå. Och sen få tillbaka den där oljepluggen, samtidigt som man trycker ihopfjädern och är inoljad så man inte får grepp...
-
Jag brukar ställa den på pallbockar och ta bort hasplåten. Brukar funka bra.
/Micke
-
Jag brukar ställa den på pallbockar och ta bort hasplåten. Brukar funka bra.
/Micke
Vad gör du med floden ??? :roll: Den där pluggen sitter på alla gamla yamaha....varför göra den så korkad ?
Skulle vilja ha en liten ventil i pluggen som man kan öppna och stänga...utan att all olja 2.5 liter kommer på två sekunder..... 8O
-
Man ställer en dunk under 8O
Om du skruvar loss pluggen försiktigt och pressar den uppåt så känner du när den är loss, sen tar du bort den så fort och försiktigt som det går så slipper man leta upp fjädern i dunken. Självklart får man lite olja på fingrarna 8)
-
Man ställer en dunk under 8O
Om du skruvar loss pluggen försiktigt och pressar den uppåt så känner du när den är loss, sen tar du bort den så fort och försiktigt som det går så slipper man leta upp fjädern i dunken. Självklart får man lite olja på fingrarna 8)
Fort och försiktigt.... 8O
Jaja, ska fixa ett större tråg under till nästa gång, och springa fort därifrån..... :lol:
-
Så fort och försiktigt som det går
-
Så fort och försiktigt som det går
Jag vet...! Tack iallafall.....kan man ställa hojen på högkant tror du ? :roll:
Suktar förresten efter dina spacers...vilken modell och bredd är det ? Sänkning vore också trevligt.... :wink:
-
Qmax är märket och dom är köpta på atvhuset.se Jag hittar dom inte där nu men modellen är likadan som till 700:an (dom finns det bild på). Bak har jag för mig att dom breddade 30mm per sida och fram 20mm per sida. Cykeln står kvaddad och inlöst av försäkringsbolaget på yamahacenter i gbg så jag kan inte mäta just nu. Ska dit på onsdag och skruva av bl.a breddningen.
Breddning och sänkning ger en brutal väghållning!! På min avatar så har jag även vänt på framfälgarna så den breddar ännu mer
/Micke
-
Ok. Ska kolla upp dem ! Elin vill köpa dina nerfar.... :wink:
Hur kvaddade du hojen då ? 8O
Blir det en ny eller en annan ? :wink:
-
Sladdade in i en bil. Blir ingen vägreggad, lutar åt en 125cc fym typhoon. Perfekt att åka omkring på småvägarna med.
-
Tack Spectorbass.
Tack vare din intressanta rubrik kunde jag inte låta bli att läsa ditt inlägg på detta forum. Det var lite extra intressant eftersom jag precis kommit från garaget och ett första olje-/oljefilterbyte på "lill-rappen" sen jag blev ägare till den. Efter en stunds läsning blev min reaktion denna;
Vadå för jävla fjäder ?!!?
Läste vidare och insåg att det bara var att gå ut i garaget igen och stoppa ner näven i spilloljefatet. Vad finner jag där om inte en fjäder + sil/filter.
Att detta for ner i spilloljefatet missade jag totalt när jag tog bort pluggen föra att släppa ut de 2,5 stressade litrarna med olja. Åkte till macken och köpte en ny/tom 5-liters dunk som jag skar upp till ett fint litet kärl för att tömma ut och återanvända min nya "svindyra" Shell-olja som endast använts 5 min (täthetskoll). Nu är allt på plats igen, både sil fjäder och olja. Utan detta forum så hade jag förm. kastat fjäder och sil när jag tömt oljan i spilloljefatet på lokala soptippen.
Tack allihop, kör hårt.
// Leffe Boy
-
Tack Spectorbass.
Tack vare din intressanta rubrik kunde jag inte låta bli att läsa ditt inlägg på detta forum. Det var lite extra intressant eftersom jag precis kommit från garaget och ett första olje-/oljefilterbyte på "lill-rappen" sen jag blev ägare till den. Efter en stunds läsning blev min reaktion denna;
Vadå för jävla fjäder ?!!?
Läste vidare och insåg att det bara var att gå ut i garaget igen och stoppa ner näven i spilloljefatet. Vad finner jag där om inte en fjäder + sil/filter.
Att detta for ner i spilloljefatet missade jag totalt när jag tog bort pluggen föra att släppa ut de 2,5 stressade litrarna med olja. Åkte till macken och köpte en ny/tom 5-liters dunk som jag skar upp till ett fint litet kärl för att tömma ut och återanvända min nya "svindyra" Shell-olja som endast använts 5 min (täthetskoll). Nu är allt på plats igen, både sil fjäder och olja. Utan detta forum så hade jag förm. kastat fjäder och sil när jag tömt oljan i spilloljefatet på lokala soptippen.
Tack allihop, kör hårt.
// Leffe Boy
Men inte fan kunde du heller svara på min fråga angående lodrät Raptor.... :wink:
Fjädern och silen får man inte glömma....men tror inte det skulle spela så stor roll eftersom den mesta "skiten" hamnar i filtret.... :roll:
-
Då ska jag våga mig på ett svar, stäng soppa kranen o starta motorn så töms förgasaren. Detta för att inte få bensinen att skölja rent luftfiltret. Sedan är det inga problem att ställa den på baken, inte konstigare än att åka på bakslangarna eller köra i kraftigare motlut :idea:
-
Jag har inte en aning om vad den lilla silen har för syfte men man vågar inte låta bli att sätta tillbaka den.
Men för oljflodens skull så hjälper det väl inte att ställa den lodrätt? Möjligtvis att det blir lättare att komma åt saker undertill.
-
han ska inte tömma oljan med den stående på arslet, han ska montera skyddsplåtar.
Det bör gå bra att göra så ja, men du kanske inte ska lämna den så över natten.
-
..Jag har inte monterat hasplåtar på min , men skulle jag ha det så skulle jag banne mej lifta fram- baksidan säg 30-35 grader med någonting under hjulen för att montera dom , tror inte nånting kommer till skada. Det kan vara en lite enklare lösning :idea: , men det är klart , man måste vara lite vig :lol:
-
Man kan ställa hojen på arslet, töm förgasaren, stäng soppakran, kolla även dräneringsslangen i tanklocket...
Tänk på att låta oljan rinna tillbaks ner i botten på motorn innan du startar! (glöm ej att sätta på soppakran... :wink: )
Och låt den inte stå "över natten" då kan oljan hamna på fel ställe....