ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Moco skrivet 1 juli 2007 kl. 11:22:15
-
Då var den hemma, äntligen.
Just nu kör jag med det stypta dresel-avgasröret, fast utan gas-strypningen på förgasaren. Ganska bra drag trots strypt avgas måste jag säga. Jämfört med min gamla SMC är det stor skillnad.
Dricker soppa gör den. Tankade 8,41 liter idag, då hade jag kört ca 7 mil...
Den där dreselmonterade hastighetsmätaren visar ca 10 km/h för mycket, dessutom blinkar "dax att tanka" konstant.
Idag när jag körde märkte jag att maskinen plötsligt rullade sämre. Då stannade jag till och la i neutral. Maskinen gick att rulla framåt förhand men det märktes tydligt att något tog emot. Jag försökte kolla bromsar och lyssnade var det tog emot men blev inte klok på vad som var fel. Väntade ca 10 min tills den svalnat lite och testade igen. Då var problemet borta. Något som någon känner igen?
Jag är lite gnällig idag eftersom jag är förkyld och har haft ont i halsen sen i måndags. Trots det vill jag påstå att det är en riktigt skön maskin, jag är nöjd :D
Stor, gedigen och rejäl, sitter kanon. Bra fjädring -farthinder på gatorna är ju bara kul nu. Bra klös i motorn (även strypt), V-twin:en är helt underbar. Gasen mjuk och behaglig, mycket mindre motstånd för tummen än på min SMC.
-
Dags att tanka lampan är inte in kopplad på en dressel du får titta på den som sitter orginal på kawan. Dom drar bensin men jämfört med smc är det värt det. Grattis till Kawan.
-
Angående mätaren så har jag läst att den slutar blinka om man jordar nån kabel till mätaren, men det stör mig inte så mycket.
Hastighetsmätaren får du kalibrera, jag mätte hur långt framdäcket rullade på ett varv, och läste av tabellen som följde med, min diffar nu bara ca 2-3 km/ vid 100 enligt gps
Skulle vara kul att veta vad du får för toppfart sen, min går ca 119 på gps, men då varvar den friskt, däremot runt 90-100 så varvar den inte särskil mycket.
Jag är också helnöjd med min KFX, man åker som en kung på vägar/grusvägar sandtag mm, men på gropig crosbana känns den väldigt tor och klumpig.
jag kör mest grusväg och i sandtag o så, och där är cvt'n helt suverän
grymt bottendrag och alltid rätt växel i.
Min förra raptor 350 käns som en maskin för småfolket i jämförelse
på den här sitter man som folk :D
-
Angående mätaren så har jag läst att den slutar blinka om man jordar nån kabel till mätaren, men det stör mig inte så mycket.
Nä, samma här. Den får blinka. Bara bra att veta att ni har samma problem så behöver jag inte fundera på om just min mätare är ett måndagsex. Dock funderar jag på att skruva bort hela mätaren och sätta min GPS där istället.
Hastighetsmätaren får du kalibrera, jag mätte hur långt framdäcket rullade på ett varv, och läste av tabellen som följde med, min diffar nu bara ca 2-3 km/ vid 100 enligt gps
Det får ÅF fixa vid 10-mila-servicen på måndag om jag nu inte skruvar bort hela.
Skulle vara kul att veta vad du får för toppfart sen, min går ca 119 på gps, men då varvar den friskt, däremot runt 90-100 så varvar den inte särskil mycket.
Min gjorde 105 km/h när jag gasade fullt på plan väg igår.
Jag är också helnöjd med min KFX, man åker som en kung på vägar/grusvägar sandtag mm, men på gropig crosbana känns den väldigt tor och klumpig.
jag kör mest grusväg och i sandtag o så, och där är cvt'n helt suverän
grymt bottendrag och alltid rätt växel i.
Min förra raptor 350 käns som en maskin för småfolket i jämförelse
på den här sitter man som folk :D
Instämmer :D
-
ja det är inte lätt att vara bäst :D
jag tog lös min dreselmätare och borrade 2 små hål i plasten som tändningslåset sitter i
Satte den på höger sida, blev riktigt bra och det skymmer inte lamporna!
satte fast den utan hållaren alltså, skar gummibussningarna som sitter där sneda så att mätaren sitter rakt. helt sjukt hur snett o jävligt dom sätter dit den på dresel
Genom att flytta ner mätaren blev det gott om plats att sätta fast min garmin på vänster sida
har du tagit bort styrlåset än?
-
ja det är inte lätt att vara bäst :D
jag tog lös min dreselmätare och borrade 2 små hål i plasten som tändningslåset sitter i
Satte den på höger sida, blev riktigt bra och det skymmer inte lamporna!
satte fast den utan hållaren alltså, skar gummibussningarna som sitter där sneda så att mätaren sitter rakt. helt sjukt hur snett o jävligt dom sätter dit den på dresel
Genom att flytta ner mätaren blev det gott om plats att sätta fast min garmin på vänster sida
har du tagit bort styrlåset än?
Det är inte Dresel som monterar hastighetsmätaren, de skickar bara med den. Styrlåset har jag kvar, tänkte att det kunde vara bra när man låser den i stan etc. annars gäller kanske inte försäkringen för stöld? Fast visst är det muppigt, det där styrlåset... :?
En annan sak jag blev väldigt förvånad över när jag väl fick köra min KFX var växlingen. Jag trodde jag köpt en automat med växling a la automat-bil. På KFX:en märker man ju inte ens växlingarna, det är som att köra i 1an hela tiden, fast med schysst utväxling :P
-
Cvt kallas det :) , det finns bara en "växel" :wink:
-
Cvt kallas det :) , det finns bara en "växel" :wink:
Misstänkte att jag gjorde bort mig när jag skrev det :oops:
Hehe, hursomhelst är det riktigt nice! :D
-
det är ganska lätt att tro det, läste en hel del innan jag köpte min och det skrevs en massa om hur den växlade etc...
Körde en sväng på 9 mil idag, det mesta på gamla traktorvägar, då är cvt helt underbart.
Har du funderat på ljuddämpare?
-
det är ganska lätt att tro det, läste en hel del innan jag köpte min och det skrevs en massa om hur den växlade etc...
Körde en sväng på 9 mil idag, det mesta på gamla traktorvägar, då är cvt helt underbart.
Har du funderat på ljuddämpare?
Funderar mest på att såga. Billigast så :P
-
det som gör absolut mest skillnad på en kfx, är att byta fjäder, ev vikter i primärvariatorn.
jag beställde ett kit från dalton i Canada det gick på ca 1500...
tog den blå fjädern som gör att motorn varvar ca 250 var mer innan variatorn hugger in, detta ger bättre accelleration..
sen har dom en orange/blå som griper in vid ca 500 varv den är tydligen bäst om man bara är ute efter bättre acc...
-
det som gör absolut mest skillnad på en kfx, är att byta fjäder, ev vikter i primärvariatorn.
jag beställde ett kit från dalton i Canada det gick på ca 1500...
tog den blå fjädern som gör att motorn varvar ca 250 var mer innan variatorn hugger in, detta ger bättre accelleration..
sen har dom en orange/blå som griper in vid ca 500 varv den är tydligen bäst om man bara är ute efter bättre acc...
Jag tvivlar på att det gör större skillnad än att ta bort strypningen på avgassystemet. Jag har ett böjt sugrör som utlopp nu...
Men tack för tipset, ska fundera på det där med fjäder, läste även på
http://www.700v.com/tips.htm
-
Idag när jag körde märkte jag att maskinen plötsligt rullade sämre. Då stannade jag till och la i neutral. Maskinen gick att rulla framåt förhand men det märktes tydligt att något tog emot. Jag försökte kolla bromsar och lyssnade var det tog emot men blev inte klok på vad som var fel. Väntade ca 10 min tills den svalnat lite och testade igen. Då var problemet borta. Något som någon känner igen?
Hade samma problem med min, det var Dresels "länkage" vid bromshandtaget som ska göra att även frambromsarna aktiveras när du bromsar med pedalen. Detta länkage ville hänga sig ibland och släppte då inte tillbaka bromshandtaget tillräckligt, så frambromsarna släppte inte helt. Kolla om det kanske är lika på din!
Grattis till en kanonmaskin i övrigt!
-
Idag när jag körde märkte jag att maskinen plötsligt rullade sämre. Då stannade jag till och la i neutral. Maskinen gick att rulla framåt förhand men det märktes tydligt att något tog emot. Jag försökte kolla bromsar och lyssnade var det tog emot men blev inte klok på vad som var fel. Väntade ca 10 min tills den svalnat lite och testade igen. Då var problemet borta. Något som någon känner igen?
Hade samma problem med min, det var Dresels "länkage" vid bromshandtaget som ska göra att även frambromsarna aktiveras när du bromsar med pedalen. Detta länkage ville hänga sig ibland och släppte då inte tillbaka bromshandtaget tillräckligt, så frambromsarna släppte inte helt. Kolla om det kanske är lika på din!
Grattis till en kanonmaskin i övrigt!
Tack. Det du säger verkar klart rimligt med tanke på hur det lät och kändes. Ska kolla med ÅF när han gör service.
-
Ett litet tips!
Jag hade också problem med att handbromsen gick dåligt tillbaka men jag satte dit en styv fjäder utanpå vajern, som pressar tillbaka den lite hårdare.
(http://img165.imageshack.us/img165/1592/dsc00105os7.jpg) (http://imageshack.us)
Shot with K800i (http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=K800i&make=Sony+Ericsson) at 2007-07-05
Grattis till en av de bästa hojarna!
Micke
-
Ett annat tips är ju att inte bromsa med fotbromsen :lol: Grattis till hojen Moco! Jag satte också om hastighetsmätaren på min förra så den landade på hållaren för tändningslåset, men jag satte den på vänster sida. Bilder finns på QS. På den nuvarande kör jag fortfarande med Koso-mätaren, för jag har fortfarande inte fått fästet till min Trailtech Vapor. Jag har däremot förberett genom att sätta blinkers- och helljusindikatorer i huven framför sadeln i och med att Vapor inte har dom indikatorerna och man tydligen måste ha sådana. Bilder finns på det också på QS. Skulle du lessna på den blinkande indikatorn så jordar du en gul sladd som går från mätaren. Det finns två att välja på och den andra går till helljusindikatorn. Vilken som är vilken minns jag dock inte. Vad gäller fjäder som trim så håller jag med om att det är det bästa trim man kan skaffa "per krona". Den enskilda åtgärd i övrigt man kan göra för att få ut mer effekt (förutom att sätta dit big-bore eller lustgas då) är ett annat avgassystem. Keep on rollin så kanske vi ses senare i sommar!
-
hur mycket varvar din innan variatorn greppar tintin?
hur fort går den enligt gps
och vad kallar du dig på qs?
-
Nu har jag inte kollat med varvräknaren på den här, men det ska ligga mellan 2500 och 3000 varv. Den toppar för närvarande 125 på GPS, men då har jag inte gjort något åt luften eller bestyckningen samt att jag fortfarande kör med original CDI´n. Niklas Simson "kallas" jag där (fast jag heter ju så också...)
-
Nu har jag inte kollat med varvräknaren på den här, men det ska ligga mellan 2500 och 3000 varv. Den toppar för närvarande 125 på GPS, men då har jag inte gjort något åt luften eller bestyckningen samt att jag fortfarande kör med original CDI´n. Niklas Simson "kallas" jag där (fast jag heter ju så också...)
Min toppar 105 med GPS. Då är det enda jag gjort gas-strypningen. Trodde fjäder och avgas skulle göra större skillnad (fast de e klart fjäder är väl bara axet, inte toppfarten).
-
Att modda upp den till 130 är inga större problem, men ska man få det att gå fortare och fortfarande hålla tror jag att man måste satsa på att ändra utväxlingen i bakaxeln. Det finns kit till det också. Någon skrev något om att deras gjorde 139 original, men det är jag mycket tveksam till. Det låter nog mer som en illa inställd hastighetsmätare.
-
Då var hastighetsmätaren justerad. Vet inte om jag gjorde rätt (gafflade med siffrorna tills det stämde enligt GPS:en) men nu går den iaf rätt.
Dock tycker jag toppfarten är lite halvkass (med mitt orginal-avgas), hur mycket gas av max kan man ligga på med gott samvete när den är inkörd (så att ej motorn tar stryk)?
Och när betraktar man den som inkörd? (snart rullat 40 mil)
-
Min kawa jag ägde en kort stund toppade 118 km orginal utan strypningar med dubbelsystem och tändbox toppade den 139 km mätaren kollad den stämde
-
Idag har jag kört ca 4 timmar. En härlig runda från Halmstad ner över Hallandsåsen på små mysiga vägar, vidare ut på Bjärehalvön till Vejbystrand, Torekov längs kusten till Båstad (grymt vackert). Där var det goa bilköer eftersom tennisen är i full gång, mycket göttiga stockholms-bratts men också många söta flickor :) . Sen bar det av uppåt till Mellbystrand och inåt landet längs småvägar och slutligen hem till Halmstad och en tur om Tylösand. Ca 17 mil.
Det är en fröjd att glida omkring på sin KFX. Ibland kan jag sakna vägdäck men det är rätt skönt att ha rejäla däck när man plötsligt vill testa den där grovsteniga skogsvägen eller att snedda mellan två skogsvägar på en liten stig.
Med endast förgasar-strypningen bortplockad och med terrängdäck har jag kommit fram till att 90 km/h är max hastighet att ligga någon längre sträcka i. Vid högre fart känns det dels som att motorn får jobba lite väl hårt och dels blir det lite hoppigt och skakigt om vägen inte är helt jämn vilket kan bli trafikfarligt.
-
Det är en fröjd att glida omkring på sin KFX. Ibland kan jag sakna vägdäck men det är rätt skönt att ha rejäla däck när man plötsligt vill testa den där grovsteniga skogsvägen eller att snedda mellan två skogsvägar på en liten stig.
lite hoppigt och skakigt om vägen inte är helt jämn vilket kan bli trafikfarligt.
Med gatdäck kan du köra exakt lika bra på grusvägar, men i grustag eller liknande blir det sämre grepp!
-
Det är en fröjd att glida omkring på sin KFX. Ibland kan jag sakna vägdäck men det är rätt skönt att ha rejäla däck när man plötsligt vill testa den där grovsteniga skogsvägen eller att snedda mellan två skogsvägar på en liten stig.
lite hoppigt och skakigt om vägen inte är helt jämn vilket kan bli trafikfarligt.
Med gatdäck kan du köra exakt lika bra på grusvägar, men i grustag eller liknande blir det sämre grepp!
Kollade lite på gat-däck nu. Vad bra att jag skickade med mina extra däck för att vara snäll när jag sålde SMC:n. Det är ju precis samma dimension på KFX-däcken... suck
Nåväl, han som fick dem blev väl glad iaf.
Nu var det iofs bara däck och jag funderar väl på att köpa hela hjul nu, så att man kan byta lätt.