ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: mantafredde skrivet 30 juni 2007 kl. 14:48:23
-
min dinli 450 har ju börjat blåryka och sånt...
nu är det så att jag tänkte riva maskinen och kolla vad som är fel! om det nu så skulle vara att cylindern är repig och ful och kolven är slut så tänkte jag försöka få tag i ett big bore kit till predator 500!!!
540cc och 12-1 i komp på en predator..
undrar hur det skulle funka på en dinli??? :twisted:
vad tror ni?
-
kör på rätt olia till din dinli 450 så slipper du de blå ryckande då
-
blåröken är inte bara negativ, nu kan du ju smita in på cross banor som endast är avsedda för cross, de rycker ju lika dant så ingen märker ju att de är 4 hjul istället för 2 :twisted: :lol:
-
kan lova att ingen ser nånting när dom ligger bakom mig!
men vad tror ni om 540 big bore kit på en dinli???
och nek... jag kör på rätt olja!
-
kolla ebay o ring nått stort företag i usa dom hjälper till o ni andra håll käft om ni inte vet ,det här forumet är det så jävla många som tror, ni är en bunt noller , ja hade skälv en fråga men ingen klarade av att svara snacka går ju
-
:?: :?: :?:
-
Big toy: Vi "nollor" vet iaf att (själv) stavas med j och att man inte skriver ihop ord i engelskan (big toy).
Nek: oljekvaliten påverkar knappast blårykandet. Dinli är en 4taktare...
-
Big toy: Vi "nollor" vet iaf att (själv) stavas med j och att man inte skriver ihop ord i engelskan (big toy).
:lol: :lol: :lol:
Jag tror det är så här han menar:
"Kolla ebay och ring något stort företag i USA. Dom hjälper till och ni andra kan hålla käft om ni inte vet! På det här forumet är det så jävla många som tror. Ni är en bunt nollor! Jag hade själv en fråga, men ingen klarade av att svara. Snacka går ju."
-
Kollade vad han inte fått hjälp med... Upprört andra inlägg då han inte fått svar på 35minuter på midsommardagen... Rikspucko...
-
Hubbe, det enda du klarar är att drömma! Du har ju inte ens svarat på frågan; alltså nolla! Har aldrig varit på ett forum som alla TROR. Ta reda på fakta innan ni svarar!! Angående mitt inlägg om förgasare så efter ca 20 min hade 105 st tittat på annonsen men fortfarande är det ingen som har svarat! Alltså noller som drömmer om att ha råd att köpa delar och som TROR att det passar!
-
Om det är annonser du vill sätta ut ska du inte vara här, då ska du vara på www.blocket.se. Hur kan du för övrigt veta vad 105 personer som tittar på ditt inlägg men inte svarar egentligen tror? Är du kanske ett medium som kan läsa andras tankar? Läs då någons som vet är mitt tips! Så kan du samtidigt passa på att läsa alla andras tankar om såna fjantinlägg som du nu ägnar dig åt :wink:
-
iofs inte så svårt att se hur många som läst ett inlägg, men jag håller med
Man ger sig inte på person angrepp särkillt inte som nykommen på ett emeinent forum som detta.
Jag kan dock tycka att det är mycket dravel i trådarna borde vara någon som styr upp o tar bort inlägg som inte hör till ämnet och varnar eller bannar i värsta fall.
Men i bigtoy`s fall tycker jag inte han behöver känna sig välkommen och behöver inte räkna med att få hjälp i andra frågor heller.
-
Ojojoj..... :roll:
-
Hubbe, det enda du klarar är att drömma! Du har ju inte ens svarat på frågan; alltså nolla! Har aldrig varit på ett forum som alla TROR. Ta reda på fakta innan ni svarar!! Angående mitt inlägg om förgasare så efter ca 20 min hade 105 st tittat på annonsen men fortfarande är det ingen som har svarat! Alltså noller som drömmer om att ha råd att köpa delar och som TROR att det passar![/quote
Du verkar inte kunna så mycket SJÄLV eftersom du måste fråga,alltså NOLLA!!!!!
-
Hmmm ett forum är vad alla medlemmar gör det till.... 8)
och i bland önskar man att det fanns ett forum för sandlådor... 8)
-
Hubbe, det enda du klarar är att drömma! Du har ju inte ens svarat på frågan; alltså nolla! Har aldrig varit på ett forum som alla TROR. Ta reda på fakta innan ni svarar!! Angående mitt inlägg om förgasare så efter ca 20 min hade 105 st tittat på annonsen men fortfarande är det ingen som har svarat! Alltså noller som drömmer om att ha råd att köpa delar och som TROR att det passar!
Nej, förlåt, jag har nog inte råd att köpa en dinli och bestycka om den maed en annan gasare...avundsjuk helt enkelt..
Dessutom hetter det nollor och inte noller...
Men vi får vara glada att herr muntergök tittat in här och belyser oss med sin enorma kunskap.
-
vi kanske skulle hålla oss till frågan istället för att bolla skit på varandra.
Jag tror de skulle funka skit bra bara de passar ihop
nån som vet om polaris 500 cylinder+kolv passar på dinlis 450 motor
-
manta fredde
hör med denada offroad
va där en gång o där var det en snubbe som skulle köpa predator bigbore för o sätta på sin dinli..
vet dock inte hur det slutade
-
Den där bigtoy... Hur tänker han egentligen... :?
-
alltså.... det är inte direkt kul när man försöker ställa en seriös fråga och allt spårar ur till nån form av idiotförklaring av folk!!!
-
Räcker det inte om du köper predator500 orginal cylinderfoder och kolv ? Då får du ju 50cc +... ,540cc blir kanske lite mycket ?
-
finns 560 cc kit med foder och wiseco kolv billigt i usa och även 600 cc kit antingen med strokad vev eller bara en enorm kolv och 600 cc hehe har själv beställt 560 cc kit är hos en vän som är amerikanska ska köpa lite mer grejer så får hon skicka det sen !!!! ALLT är till predator men nog tror jag det ska passa !!
-
ja motorn ska ju vara identisk med predatorn så det lär ju passa! enda skillnaden mellan predatorn och dinlin är ju borrningen,,,
men det jag tänkte på är att dinli kanske har minskat förbränningsrummet och om man då klämmer på ett 540-600 kit så kanske man hamnar på ett kompförhållande på 16-1... då lär det bli jobbigt att hitta soppa att tanka! (spikningar)
men det kanske finns matrial man kan slipa den i toppen så man får ner kompet lite...
annars så kan man ju köra på ren metanol och klassa in den som miljöfordon,,,
-
min dinli 450 har ju börjat blåryka och sånt...
nu är det så att jag tänkte riva maskinen och kolla vad som är fel! om det nu så skulle vara att cylindern är repig och ful och kolven är slut så tänkte jag försöka få tag i ett big bore kit till predator 500!!!
540cc och 12-1 i komp på en predator..
undrar hur det skulle funka på en dinli??? :twisted:
vad tror ni?
(Norsk)
Ingen i usa kan svare deg om big borcylinderen passer. Dom har inte en gang hørt om dinli 450.
Man vet jo at cdi modulen passer og at motoren ser lik ut utvendig.
Du taper inte så mycke penger om du selger bigboren til en predator egare hvis den inte passer.
Men du kan oxo prova at tilpassa den til motoren hvis det inta passar direkt, Custom bygging av motor handler mycket om at tilpassa delor som egentlig skulle vera bolt on.
Jag hjelper gjerna til.
Compet er enklaste sak at fiksa, utsvarving a toppen eller eller flera pakningar under/over sylinderen senker compen.
Lykke til.
-
annars så kan man ju köra på ren metanol och klassa in den som miljöfordon,,,
Hehe, bör du inte köra på ETAnol om det skall klassas som "miljöfordon"?
-
Hubbe, det enda du klarar är att drömma! Du har ju inte ens svarat på frågan; alltså nolla! Har aldrig varit på ett forum som alla TROR. Ta reda på fakta innan ni svarar!! Angående mitt inlägg om förgasare så efter ca 20 min hade 105 st tittat på annonsen men fortfarande är det ingen som har svarat! Alltså noller som drömmer om att ha råd att köpa delar och som TROR att det passar!
Nej, förlåt, jag har nog inte råd att köpa en dinli och bestycka om den maed en annan gasare...avundsjuk helt enkelt..
Dessutom hetter det nollor och inte noller...
Men vi får vara glada att herr muntergök tittat in här och belyser oss med sin enorma kunskap.
word
-
etanol?
nej jag kör hellre på metanol för då kan man ju spä på lite nitro!!! :twisted:
skulle vara kul att testa men man vill ju inte skjuta ut staken genom cylindern 5 mil ut i skogen!!!
-
Vart har ni hitta kiten? Blir lite sugen...
-
finns på e-bay blandannat...
problemet är att det är ett löst foder man köper så man får borra upp cylindern hos en motorrenoverare och sen pressa i fodret...
sen bara montera!!! typ....
-
Ok man tackar..
-
men jag undrar om den ändå inte skulle bli för högkompad...
visst det går att chimsa upp cylindern med cylinderfotspackningar men då kommer väll kamkjedjan att bli för kort...
-
etanol?
nej jag kör hellre på metanol för då kan man ju spä på lite nitro!!! :twisted:
skulle vara kul att testa men man vill ju inte skjuta ut staken genom cylindern 5 mil ut i skogen!!!
Jo, det förstår jag, men du skrev tidigare:
annars så kan man ju köra på ren metanol och klassa in den som miljöfordon,,,
Tror inte du kan klassa den som miljöfordon om du kör på MEtanol....:-) Däremot Etanol kan tänka mig :-D
Dit med stora predator paketet å hårdtesta så vi andra vet om det håller... :D
-
tror faktiskt inte det går att regga om den till miljöfordon...
men jag skulle faktiskt vilja köra på metanol!
-
tror faktiskt inte det går att regga om den till miljöfordon...
men jag skulle faktiskt vilja köra på metanol!
-
Metanol är inte billigt 500 kr för 25 liter, plus ombestyckning. Tror inte förgasaren klarar att mata så mycket bränsle. Prova får du se blir det dåligt med bränsle, kan du köpa en ny motor, det blir billigare.
-
en ny motor kostar ca 35000 +moms sist jag kollade...
metanol så får man feta på fruktansvärt mycke bränsle för att inte spika sönder motorn! och det kostar att köra på jag vet...
men jag skulle vilja testa!
men vad tror ni om komp förhållandet med 540 kit?
-
Eller har du tänkt att köra 100% ren metanol. Det som du kan få göra är ett hårdare tändstift även ställa tändningen komp sänka. Jag vet inte vad du har för komp nu, ta ett komperationsprov. Finns det nått material att ta av, för sänkning av komp. med tanke på ventilerna.
-
ingen aning... pratade med killarna på denada och dom sa att det skulle funka!
rekomenderade även trimmboxen till predatorn!
samt dynojet kit...
-
Det som du föreslog verkar väldigt bra att starta på, i med det största munstycket du kan få plats med. Du kan prova att köpa en nos octane booster och testa hur långt du kan gå innan du får problem. Den finns i tre olika, 3 enheter , 5 enheter, 6 enheter har även nitrometan. Ju mer nitrometan man har, ju mindre smörjer det. Har provat ren metanol på olika saker alltid samma utgång. Dock inte gjort nåt särskilt med motorerna.
-
har kört på nos oktanbooster och den funkar!
mini quaden gjorde 8km/h fortare med det i tanken!
dinlin gick fortare 0-100
mantan jag har släppte på treans växel med det i tanken!
så nos oktanbooster funkar!
ja vi får se vad det blir... ska riva dinlin nästa vecka!
-
Du ska snarare komphöja om du kör på metanol....det brinner långsamt...har kört dragracing med metanol å dubbelturbo på en cheva smallblock....11.5 i komp 2kg laddtryck 40 grader i tändning 850 grader i avgastemp.... men metanol är ett pissbränsle på alla sätt....det spolar bort oljefilmen på cylinderväggarna och är frätande på all aluminium....jag skulle satsa på E85 istället det verkar vara ett bra bränsle om man ska trimma....billigt och lättöverkomligt...
-
Du ska snarare komphöja om du kör på metanol....det brinner långsamt...har kört dragracing med metanol å dubbelturbo på en cheva smallblock....11.5 i komp 2kg laddtryck 40 grader i tändning 850 grader i avgastemp.... men metanol är ett pissbränsle på alla sätt....det spolar bort oljefilmen på cylinderväggarna och är frätande på all aluminium....jag skulle satsa på E85 istället det verkar vara ett bra bränsle om man ska trimma....billigt och lättöverkomligt...
bara nyfiken du har kört dragracing (jag oxå) var/när/klass?
-
Jag la av 99 eller nåt då körde jag stockholm cup gatbilar, i klassen unlimited... åsså ett gäng power street finals på mantorp...
Vad körde du själv...
-
Jag la av 99 eller nåt då körde jag stockholm cup gatbilar, i klassen unlimited... åsså ett gäng power street finals på mantorp...
Vad körde du själv...
streetklassen 98-02 npsc+sdc
(http://i24.photobucket.com/albums/c45/leiiva/camaro.jpg)
-
Mmmm härligt har inte smält helgens bravader i mantorp då de va veidec festival, med top fuel, förresten prova med det i tanken då?? o jag kan bara säga fy fan vilket drag de är i top fuel http://video.google.com/videoplay?docid=-4530549599507663097
Tack zoobee för helgen. de var här vi va http://tv4nyheterna.se/2.139?videoId=1.145919 :D :D
-
ja nu är det nära att det händer saker!
maskinen rasade i fredags!
-
vad hände med den då mantafredde ?
skar motor ?
hur långt har din dinli gått förresten ?
-
mm, jag är inte förvånad. Var det roligt dom sista minuterna.
-
skulle starta upp den en morgon...
innan kollade jag oljan och sånt jag brukar få göra...
den startade och tuffade ca 1 minut på tomgång som vanligt innan jag kör så delarna hinner få bli varma!
sen petade jag i växeln och skulle åka...
baktände och det small i motorn!!! då vart jag förbannad så den står just nu utanför verkstan här hemma och väntar på att husse ska ta sig tid att riva!!!
kan bli trångt med tid att få ihop den tills den 30/8 då vildmarksträffen är...
men vem vet!
-
sitter motorn helt fast, eller går det att köra den på starten.
-
den går att få runt men låter inte alls kry!
o typiskt nog så har jag slagit upp en gammal skada så jag kan inte skruva... :twisted: så jag får vänta o se...
-
nu ska jag ut o riva ur motorn!
-
fan vad kul för dig.
säg till om du behöver hjälp :D
-
nu har jag nästan fått ur motorn ur ramen men den bakre bulten till motorn och svingen vill helt enkelt inte lossna!
har testat och slagit och smörjt men den vill fan inte ut!!!!! :evil:
-
har du fått dän muttern men får inte ut bulten ?
-
japp! stora 19mm muttern vid fotbromsen är lossad!
-
du får nog försöka lyfta svingen under bulten precis.
det är nog den som håller kvar bulten.
testa med en liten domkraft.
-
tro mig! jag har testat!
-
nu är motorn ur och motorn isär!
kolv toppen och hela förbränningsrummet va riktigt ihopkoksat... samma sak med avgasportarna!
funkar inte för mig att lägga upp bilder
-
misstänker att det är samma fel på min.
kan det va att den får för mycket soppa ?
har du bytt munstycke?
jag kan kunde inte heller lägga upp bilder direkt på sidan.
kan lägga upp dom på min sida om du skickar dom till min mail.
Mases@lazarian.se
-
hans blårök ju innan tyder på olja i förbr.rummet ventilstyrningar/tätningar dåliga el. kolv/kolvringar
-
ja ena ventiltätningen va skadad så det lär vara det som va orsaken....
kolvtopp
(http://www.garaget.org/gallery/archive/788/131521_7qg67p.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Mantafredde&cat=23612&image=131521)
kolv sida
(http://www.garaget.org/gallery/archive/788/131523_t8kccr.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Mantafredde&cat=23612&image=131523)
kolv sida
(http://www.garaget.org/gallery/archive/788/131518_dkmndn.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Mantafredde&cat=23612&image=131518)
förbränningsrummet toppen
(http://www.garaget.org/gallery/archive/788/131555_xvsu90.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Mantafredde&cat=23612&image=131555)
motorn isärplockad
(http://www.garaget.org/gallery/archive/788/131526_pwxsfx.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Mantafredde&cat=23612&image=131526)
hojen frammifrån
(http://www.garaget.org/gallery/archive/788/131533_1ywwu0.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Mantafredde&cat=23612&image=131533)
hojen bakifrån
(http://www.garaget.org/gallery/archive/788/131552_afdwa1.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Mantafredde&cat=23612&image=131552)
återkommer med lite bilder från insugs och avgaskanaler som fick en liten övertalning igår av diverse slipstift att växa i storlek!
-
portade toppen en aning... fanns en del att göra på den och matrial att ta ifrån så nu ska flödet vara fan så mycke bättre! va mängder med gjutskägg som va ivägen!
(http://www.garaget.org/gallery/archive/788/131930_enlt2o.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Mantafredde&cat=23612&image=131930)
(http://www.garaget.org/gallery/archive/788/131935_wnmquc.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Mantafredde&cat=23612&image=131935)
ska finslipas lite bättre
-
ser bra ut :)
har nog samma fel på min
:(
-
det är bara att riva!!!!
-
nää fy fan.
inte på en 2 månader gammal maskin.
har lämnat in den till åf idag .
får se när jag får tillbaks den.
saknar den redan :(
-
jag vet hur det är...
-
hur går det för dig ?
dax att starta den snart?
eller har du stött på nått problem.
-
verkar som att jag kommer att få göra samma sak :(
hade tydligen missat att kolla ventierna vid 20 mil.
så dom ville inte görat på garantin.
-
verkar som att jag kommer att få göra samma sak :(
hade tydligen missat att kolla ventierna vid 20 mil.
så dom ville inte görat på garantin.[/quote
Tror du inte att det räcker och ställa dina ventiler ?????
-
kanske om jag har tur.
börjar med det iallafall
-
kanske om jag har tur.
börjar med det iallafall
Vi håller tummarna !!!
-
ja jag har kastat in toppen på planing idag!
fick beröm av killarna för portningen... hade fått till det rätt bra sa dom!
jaja... det lär ju visa sig.
just nu sitter jag och väntar på min leverans med delar!
ny kolv, ringar, packningar, kolvbult...
vet inte när det kommer men den ska ihop inför vildmarksträffen!!!!
-
har precis hämtat mina delar så nu väntar jag bara på toppen som ligger hos motorrenoveraren...
men kolv och cylinder hamnar på plats ikväll!!!!
-
fick tillbaka toppen igår och den vart planad 1/10del så den va rätt rak frånbörjan...
satte ihop hela motorn igår kväll och idag ska jag försöka få i den i ramen!
-
börjar närma dig start av motorn :D
fick du slipa ventilerna med ?
hade du bra spel på ventilerna när du tog ner toppen ?
-
slipade in ventilerna och dom höll toleranserna! så det funkar ett par 100 mil till!
-
nu går maskinen!
har inte hunnit provköra den än men den låter riktigt rapp!
-
fan vad kul för dig :D
vet hur det känns.
-
jo det va lite nervöst när man drog igång startmotorn första gången!
men den kännslan när den startar är helt underbar!!!!
nån som kommer ihåg om dinlisarna är lite tjuriga att få liv i när dom är nya?
-
ja min va tjurig när den va ny.
men nu startar den direkt efter att jag fixa ventilspelet på insugsventilerna.
-
ska kontrollmäta spelet en gång till....
bäst att fixa allt på en gång...
-
jaha då måste man shimsa om ventilerna lite då...
nån som vet vart man kan få tag i shims???
-
ta med shimsen och åk till en motorcykelverkstad.
det är samma shims som i en massa japan motorcyklar.
och så är dom lite smartare än dom som håller på med fyrhjulingar.
-
pratade med denada offroad idag och dom skulle fixa... får dom imorgon!
-
låter bra.
vad va det som inte stämde ?
insug ,avgas för mycket eller för lite ?
-
hade förlite spel på insug och förmycke på avgas!!!
-
fick liv i den och den gick skapligt... behöver justera om förgasaren...
hadde ett skarpt skramlande ljud och det visade sig senare att det va kamkjedjan som blivit allt för sliten... måste ha en ny!!!!!
åker 1600 från uppsala imorgon torsdag till hälsinglandsträffen utan dinli.... ...snyft....
-
tråkigt för dig :(
är kamkedjan redan slut eller vart det fel när du montera tillbaks kedjespännaren ?
-
De var inte så att kamkedjan blivit för lång när du planat toppen så kedjan inte blev spänd tillräckligt då? då hjälper de ju inte med ny kedja.... bara en tanke
-
toppen planades 0,1mm så det kan inte vara det som det beror på!
tror mer på att det är kamkjedjan som sträckt sig....
-
Måtte det funka mä kedjan, vill höra/se hur den går till helgen.
-
jo jag hoppas det ska funka.... bara det att jag fått nån typ av monsterförkylning nu!!!!
ska sätta ihop den imorgon....
-
har satt ihop den och den låter nu som ny!!!!
riktigt skönt att hitta felet!!!
med nya däcken så skickar den lera o skit ca 15-20 meter bakåt!!!
vart rejäl skillnad i bottendrag och det utan dynojet kitet!
-
Härligt,alltid roligt när det blir bra till slut :lol: :lol:
-
vet hur kul det är när man äntligen lyckats fixa ihop den.
specielt när den går perfekt efter åt :D
hoppas den håller länge nu för dig
-
jo den går riktigt bra nu... skönt att äntligen få liv i den!
nu ska den bara köras in,,,
håller på o gör länkarms skydd fram och förstärker hasplåten! sen ska den tåla ste med...