ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: benring skrivet 30 juni 2007 kl. 13:16:55
-
Fick min diffmotor, den elektroniska prylen som lägger i/ur 4x4 och diff.
Började skruva bort dom 4 insex-skruvar som den sitter med.
(Jo jag vet, garanti men vaddå, den byter jag ju på en kvart istället för att vänta till nästa vecka, tyckte jag :? )
Kommer till skruv 4:a... den sitter bakom A-armsfästet och går inte att skruva ut.
Tog bort A-armen från fästet men det är då själva fästet som är ivägen.
Även OM man skulle få loss skruven, så är den för lång och kommer ta i fästet.
Det går alltså inte att byta den enkla diffmotorn utan att lyfta upp hela framvagnen/diffklumpen...
Hur FAN bygger kineserna??
En kortare skruv med vanlig sexkantsskalle så hade det varit OK...
Ska bli intressant o se hur länge min ÅF får hålla på... :roll:
En som verkligen börjar lessna på att skruva med nya prylar!!
(Saknar min goa Linhai... faktiskt...)
-
låter inte så roligt. Men så där är det med allt.
Som t.ex bilar så monterar dom värme paketet först sedan resten av bilen runt.
Kan tänka mig att det spelar ingen roll vilket märke det är på maskinen. Finns alltid en massa felbyggnationer som lätt kan åtgärdas om dom tänker till lite.
-
Japp, som att det inte går att byta parkeringsbromsar på denna hoj utan o antingen kapa en bult eller demontera kardan, bromsskiva och bromsok....
Kapa bulten, rekomenderar jag.
-
Sluta mecka själv nu och låt åf fixa din hoj nu....har en kompis som fick en ny maskin när hans strulade lite för mycket och den har hållit ihop bra, inte ett fel på över ett år! Och har drar ut en hel del timmer med sin cf. Den första hoppade drivaxeln bak ur! Kolla med åf om inte det är ett alternativ! Din maskin måste ju vara ett riktigt måndas ex!
-
Jag vill ju inte vara av med den i onödan, där av mitt eget meckande...
Men som sagt, nu räcker det.
Känns som att det är för mycket fel för o vara måndags-ex men... vi får se, om det händer mer efter detta byte av diffmotor...
-
Otroligt tråkigt att allt skall drabba dej Benring.
-
Jo jag håller med. Måste kännas riktigt tröstlöst att det jävlas hela tiden. Fördelen att du gör det själv är ju dock att du får en jävla koll på hur maskinen är byggd. Det slutar väl med att din ÅF ringer dig och ställer mek frågor :wink:
-
Det slutar väl med att din ÅF ringer dig och ställer mek frågor :wink:
Det har redan hänt... :D
Visst är det bra att veta hur den är uppbyggd, det kommer ju en dag då man inte kan köra på garantier längre :)
Jag har dock lämnat den till min ÅF igår, så nu får han brottas med den :)
-
Jaha, idag ringer min ÅF och meddelar, efter ca 1 arbetsvecka, att han inte är klar.
Det beror då på att det inte bara var diffmotorn, utan även ett plast-"drev" med en bana i som en gaffel ligger i som skjuter i och ur 4x4/diff.
Det "drevet" var trasigt, så det krävdes mer delar...
Så på måndag borde han vara klar! JAG räknar med tisdag :)
-
du måste ha fått tag på ett riktigt måndagsex sån otur som du har haft med alla fel hit o dit 8O
Men iofs så är det ju bra för dom som har en CF o får veta typ ALLT om hojjen :wink:
-
Inget ont som inte för nåt gott med sig :D
EDIT: Denna del är trasig. (http://Http://hem.passagen.se/ftpserver/ATV/diff.jpg)
-
De rätt Benring, jag köpte ny bil 99 och det första året stod den bara på verkstad sen bara gick den felfritt i 5år. Man köper nya maskiner för att man vill slippa att stå på verkstad.
-
Benring har du koll på hur det är med garantierna om man säljer sin maskin.
Är det inte så att alla återförsäljare för atv sweden kan ta hand om garanti jobben.
-
Ja, det ska vara så, jag köpte min Linhai på funride men det va inga problem att serva i Bålsta på Trech :)
-
Tack o bock.
-
Ja då har man fått tillbaka sin CF igen då :D
Direkt efter jag kom hem så pajja motor.... näää SKOJA BARA! :lol:
Jag tog den raka vägen ut i naturen och ca 1 timme senare, minst, så konstaterar jag att den går som den ska :)
Det som nu byttes var diffmotorn och gaffeln som diffmotorn driver.
DVS jag visade fel innan, det är del 7 (gaffeln) som gick sönder, dess drev.
Så, nu är jag nöjd o gla´ ett tag till :lol:
Jo visst, hastighetsmätaren går igen, efter utbytt givare.
-
skönt att höra att du är igång igen. även min gammla best funkar men någon dag efter att jag fått igång den så "snodde" farsan den och drog till landet.
-
Skönt att höra att du rullar igen Benring, får hoppas att det håller i sig nu.
Mvh vanja05
-
Ja nu måste väl bara hojen hålla ihop! Hade dom någon förklaring till varför så många delar gick sönder till fyrhjulsdriften?
-
Halloj!
Kom precis hem från en tur på ca 15 mil, från Bålsta till Salem o tillbaka, gick finfint :)
Tog 1,30 tim :roll:
Jag frågade och försökte få det till mitt fel, så att säga, men dom menade på att jag inte gjort fel.
Jag har faktiskt stått still vidd i/ur koppling men ibland rullat på väg samtidigt, och det har aldrig varit problem eller låtit konstigt.
Däremot så skulle nog delarna kunna vara lite kraftigare och kanske inte i plastmaterial.
-
Kul att du äntligen får åka lite också och inte bara skruva med skrotet!
Hoppas verkligen att den håller ihop lite bättre nu! ride on!
-
Man vågar väl knappt säga det men...
Säger bara ett ord: Diffsallad....
:cry:
Intressant... det inträffar fredag den 13...
-
Va menar du ? har skiten rasat igen?
Man kan snart ta bort till salu anonsen går väl alldig att sälja den .
-
Jag tror att det blev något fel när dom skulle reparera din diffmotor nu måste du ju få en ny diff.
-
Japp.
Det va lite mörkt igår men kollade närmare idag och hela diffhuset är spräckt i framkant plus ett stort hål på ovansidan.
Jag la i diffen, noga och stillastående (eftersom jag redan haft ett problem med detta tidigare så var jag EXTRA noga).
Jag ruskar på styret så jag dels hör "klick" och dels ser att difflampan tänds. Alltså är diffen i.
När jag då gasar och det spinner till lite så smäller det till i diffen och sen taggar dreven friskt.
Det finns inget jag kan ha gjort annorlunda för att detta inte skulle ha skett.
Jag ruttnar....
vanja05 Jag ber om ursäkt om jag förstör för dig. Dock är det nog troligt att detta antingen är fel från ÅF ELLER så är det något följdfel sedan senaste problemet.
Har inte hört andra ha så mycket fel så det är bara o köpa vanja05's hoj!
-
Jösses va det verkar krångla med din hoj,nu är det kanske läge för ÅF att byta ut hela hojen!
-
Nä nu måste du nog få en ny maskin!!! Atv Sweden brukar ju vara här och läsa inläggen så dom förstår nog att det inte är bra reklam det som händer dig, så mitt råd till din åf eller atv sweden är att dom byter ut din hoj nu mot en ny! Man kan ju inte ta hur mycket skit som helst!
-
Är ju inte CF ägare själv men jag är inte det minsta orolig över att köpa en CF efter det jag läst om maskinen här på Forumet.
Skulle lätt kunna köpa Vanja05:s maskin...
Alla märken har sina problem.
Benring, det måste ju vara så att ÅF/verkstad inte lyckats så bra med sin reparation.
Är ju inget rutinjobb direkt.
Jag menar det haglar ju inte in Diffspärrs problem, så det kan ju lika gärna vara orutin från verkstadens sida.
Även omverkstaden har en ny runda framför sig med din Diff så tycker att du borde kunna få ut en helt ny frondiffrential för att slippa behöva vänta.
Hoppas på ett "tillfrisknande" så snart som möjligt för din maskin.
Lycka till.
-
Ja på ett sätt så är det ju inte fel med ny maskin, samtidigt så börjar man ju få ordning på saker o ting, man känner hojen, liksom.
Ska ringa ÅF på måndag.
-
Äntligen, forumet rullar! :)
Min ÅF beklagade sorgen och beställer en ny diff.
Hoppas på snabba leveranser nu i semestertider!
-
Härligt att höra,benring.
Då är du på banan igen snart då. :lol:
-
Kan du köra med den om du bara kör med 2WD?
Skruvar du dit den själv eller lämnar du in den?
-
Ja man tycker synd om dig Benring. Det är tur att du verkar vara på bra humör ändå. Jag skulle nog bli skogstokig om jag hade haft alla dom problem du haft :roll:
-
Samma här, skulle inte vara glad.
-
För att inte cf/goes ska få för dåligt rykte kan jag bara kontra med att jag hr hårdtestat min nu, och allt funkar kanon.
Jag är van vid betydligt dyrare maskiner (Polaris, Arctic-Cat, Honda, Bombardier osv) och det enda på cf-en som inte håller lika bra standard vid vanlig skogs/terrängkörning är plasten till fotstegen, som är lite för "känslig" för stubbar och sånt, men det är ju bara petitesser...
Grymt prisvärd maskin!
-
Kan du köra med den om du bara kör med 2WD?
Skruvar du dit den själv eller lämnar du in den?
Tjena!
Jo, jag KAN köra den 2WD men endast med kardan fram bortmonterad.
Dock så får inte lagren i diffen smörjning då ingen olja kan stanna kvar i diffen. Så jag kör inte med den alls.
Jag kommer lämna in den, skulle kunna själv men eftersom detta är garantiärende och dyra prylar så får ÅF ta smällen om saker inte monetras korrekt.
Jag är väl förbannad, men samtidigt glad att det inte kostar mig nått, fast jag har tappat sugen o köra med den kan jag säga.
Den har milt sagt varit ganska rutten... gått sönder nästan varje gång jag kört, eller tappat nått.
Kul att NÅN kan köra hårt då... ger en ju lite förhoppningar :lol:
Bild på diffen http://files.ageone.se/bilder/ATV/diff/
-
JÖSSES!!! 8O 8O 8O
Jaha ja nu förstår jag att du låter den stå....
Men vilka skador det var där duuu.
Det ser nästan ut som om det inte varit någon olja i diffen för kuggarna på bild 2 ser ju nästan rostiga ut. Eller det kanske är något annat än rost men det ser ut så iaf.
Kan det vara det som orsakade ditt fel? Att man glömde hälla i olja och att diffen skar?
Fy katten vad tråkigt, hoppas att det blir snabbt ordnat för dig iaf.
Tycker nog inte att du skall behöva stå ut med mera.
EDIT: Såg i annan tråd att det varit olja i dffen och att rosten blidats efteråt.
-
Ser ut som man lagt sprängdeg i den :?
Jo, det ÄR rost du ser, men det kom efter första natten, olja va det i för den rann ut.
Det rostar snabbt på såna delar i detta avlånga land :?
Hoppas oxå att detta är sista problemet jag har, för jag har tappat sugen en aning :cry:
Kan ju säga att jag kört med den 2 ggr på ca en mån, resten av tiden har den varit trasig och inne på garantirep :!:
-
Ser ut som man lagt sprängdeg i den :?
Jo, det ÄR rost du ser, men det kom efter första natten, olja va det i för den rann ut.
Det rostar snabbt på såna delar i detta avlånga land :?
Hoppas oxå att detta är sista problemet jag har, för jag har tappat sugen en aning :cry:
Kan ju säga att jag kört med den 2 ggr på ca en mån, resten av tiden har den varit trasig och inne på garantirep :!:
Hehehe,
Jag tror du bara haft otur med din hojj, själv spöade jag skiten ur min i 6 månader och den höll, och då menade jag hela skiten!! :lol:
Rock on benring !!!!!!!
-
:cry: STACKARS BENRING :cry:
Man får hoppas att det är ett "måndagsex" du har haft oturen att få annars kommer väl fler CF:s paja inom en snar framtid när mer mil har tillryggalagts på dem och det vill ju ingen...
-
Tack för sympatierna!
Peter, om den höll för DIG så borde den aldrig gå sönder :lol:
-
Det är ju lätt hänt att det ligger kvar grejjer i diffen som sen fastnar och förstör drev eller diffhuset, men det tycker man åf borde öppnat och kollat, beroende på hur den trasiga delen såg ut...
Mest troligt är det ett följdfel från det första felet
-
Hej Benring kör du mycket på väg hög hastighet ?
-
Halloj.
Klart man kör på vägen, vart annars? Får ju inte köra i skogen vet du väl :wink:
Allvarligt talat, ja, det är mycket gata och jag håller hastighetsgränsen, oftast 50- 70 kmh. där jag kör.
-
Hej
tror du att mycket körning på väg kan skapa alla dessa problem
för dig? Maskinen är gjord för att köras i terrängen .
jag tänker att vägkörning ger mycket vibrationer kanske anledning
att kardan lossade osv.
Mvh/Orren
-
Mycker vägkörning skapar vibrationer, helt klart.
Det roliga är ju att det endast är där "man får vara"... :roll:
Hörde en ÅF som sa att den är ju gjort för terräng och där lossnar inte grejerna.
-
Den teorin tycker jag låter lite dålig körning i terräng borde ju fresta på grejorna mer än körning på väg blir ju mycket mera ryck o slit när man skall klättra över stock ock sten men det är ju vad jag tror.....
-
Ni har ju båda rätt, på var sitt sätt :)
Vägkörning= mycket vibrationer och saker som skruvar upp sig.
Terräng= Mycket påfrestning och slit.
Kombinerar man dessa så blir det nog inte så bra, tror jag iaf.
Först så vibrerar saker upp delvis, sen kör man terräng och då håller inte grejerna pga att dom inte sitter ihop.
-
Jag har kört drygt 50 mil enbart väg med min Goes 520 inte en skruv har lossnat hitills peppar,peppar......
-
En vacker dag när du kommer ut har alla skruvar lossnat på samma gång, en stor hög på marken bara :lol:
"Säljes: Goes i delar! Som ny."
-
Benring det var ett slag under bältet he he.
-
Förlåt :lol:
-
Aaa den som lever får väl se :lol:
-
Givetvis håller jag ju tummarna för alla att detta inte händer flera! :)
Min hoj kommer troligast bli stående hela nästa vecka OXÅ, då min ÅF har stängt pga ombygnation!
Lägligt...
-
TJOOO!
Nu äntligen har jag fått hem min hoj!
Kan meddela att det missljud jag haft i diffen en längre tid innan raset va borta.
WOHOOOO :)
-
Grattis Benring! Håller tummarne för att du får åka många problemfria mil nu!
-
Grattis! Hoppas du får åka problemfritt nu. Vad hade du för missljud innan?
-
Ja det vore ju fint om den höll nu :)
När jag körde lite fortare, säg 30 och uppåt, och släppte asen så det blev fri-rull, varken motorbroms eller gas, så rasslade diffen rejält o man kände det i hela hojen.
Skulle ta det med ÅF men hann inte innan raset.
-
Kör som folk nu så kanske det håller Benring! :D
-
Benring...Har din åf öppet på måndag...Hehehe :lol:
Ähhh skojsa bara..Hoppas den håller ihop nu..
-
Gör ju det :wink:
-
Riktigt skönt att du rullar igen Benring, hoppas att du får lite glädje av din maskin nu.
Jag har sålt min till Skövde, leverans imorgon.
Kommer att följa med här på forumet även i fortsättningen.
-
Gör ju det :wink:
Yeh right :lol:
-
Kommer kanske in lite sent. Men det du, benring, sa tidigare i tråden om att den 4:e skruven inte går att få ut.
Man gör som så att man lossar de två bakre skruvarna som håller fast diffen i chassiet, sen tippar man diffen lite framåt. Då kommer man åt att få ut den sista skruven så att man kan lossa motorn. Kan vara bra att veta om någon annan skulle behöva göra samma ingrepp någon gång i framtiden.
Det finns även två typer av motorer. En med fastlimmade kontakter och en med olimmade kontakter.
-
Tjo!
Ja det va lite sent men bra för andra:)
Nog vet jag att det va så man gör men är det garanti så är det, då får ÅF göra allt.
Nu har jag dock tröttnat på att lämna in, jag gör skiten själv framöver bara jag får delarna :)
-
Go Benring go Benring go !!!!!!!
-
8)
-
Då va min diff "sprängd" oxå.. Hela huset i bitar.. inte bra..
-
Å fan, hur gick det till? Va inte diffen helt i o du gasade till? Så va det för mig iaf, fast allt indikerade att den va i o allt.
-
Fastna i lite lera när jag åkte med bakhjulen.. slutar gas helt in med alla knappar. försöker igen kommer inte loss backar lite.. Framåt igen. gjorde så några gånger. sen tänkte jag ne får be om hjälp. eller jag testar en gång till. gasar och kommer lite framåt sen rasla det bara till i skiten. stänger av och kollar å då ser jag att hela huset har pajat. Kan tilllägga att jag upptäckte ett klickade missljud för ett tag sen när jag backa med 4*4 inkopplad.. vet inte om det kan ha med det att göra. men känns så..
-
Ajaj :(
Jag har också faktiskt märkt att diffen är lite lurig. Ibland indikerar allt att den är i, sen gasar man så smäller det till som fan.
Kanske ska kolla upp det där jag också innan det rasar 8O
-
Ajaj :(
Jag har också faktiskt märkt att diffen är lite lurig. Ibland indikerar allt att den är i, sen gasar man så smäller det till som fan.
Kanske ska kolla upp det där jag också innan det rasar 8O
Så gör min nya mewd.
Diffen åker inte i mer i dom lägena. Jag har ju winch :)
-
jo, du har rätt :) Vinchen får nog ta lite fler arbetspass istället framöver :)
Men det är ju lite skumt att man ska ebhöva göra så :!:
-
Det är inte när du lagt i en växel det smäller då? Det brukar det göra för mig när jag tex. lägger i hög eller låg. Man får gasa lite försiktigt mellan växlarna har jag märkt.
-
För min del är det när det är lera som underlag, då däcken fastnar i leran så kan man inte alltid backa fram o åter eller vicka i diffen utan man får gasa snällt och då kan det bli så att man råkar få en liten spinn på höger fram.
Har man väl fått spinn och diffen hoppar i så smäller det.
Detta händer för mig även när difflampan indikerar OK.
Sist försökte jag smyyyyga i diffen i samma situation men inte då, den smäller i när man har lera under. Aldrig annars vad jag märkt.
Sen ang växlarna så får man va snäll där med, inte den minsta gas.
-
Hade samma problem med den fyerde skruven... eftersom den läkte olja just där... lämnade den till ÅF fyrhjuling. se i skivarp fick den färdigt dagen efter... tänkte fixa igen på våren och byta till fina och bättre skruvar
Vet du om man får köra utan den sista delen/på ljuddämparen? den där som man lätt ta bort om man skruver av de tre skruvar... är det skilnad?
-
:evil: DIFFSALLAD ! diffhuset är spräckt i framkant plus ett stort hål på ovansidan. Är det ett vanligt problem? Hur många diffar har havererat egentligen ? Fastnade i lössnö, diffade, lampor indikerar diffläge, alla hjul snurrar. efter 4-5m så rappar kuggarna i diffen. Verkar vara en svaghet på dessa maskiner.Tur det finns garanti på maskinen (CF-Moto 500)
-
tråkigt att höra att det blev diff sallad..
Hur fungerar det med garantier när man har fått ett stort hål i diffen?
Är det många som råkat ut för samma sak? Skulle vara intressant att höra, så man vet om man vågar köpa en sådan maskin i framtiden
//fwd
-
Har bara sett att 3st här i forumet blivit drabbad. Tror inte att det är något vanligt.
-
Jag tror inte heller det är så vanligt att detta händer.
Normalt så ska detta kunna gå på garanti, det ska inte vara några problem.
Trist hur som helst att det hände för dig! Det lät precis som samma händelse som för mig, samma utseende på diffen efteråt.
/B
-
Inte för det hör till tråden mer än att man kan leka isbrytare med Goes 520 utan att det blir diffsallad ;)
http://www.youtube.com/watch?v=9xccOTl3Ka8
-
Börjar tro att det är fabrikationsfel på dom som har havererat.
Handhavandefel tror jag inte på.
Drar mig till minnes ett molande ljud i 4wd läge, vid körning på väg 20-30km.Det hördes direkt att 4wd var i. Precis som Benring berättar.
Dina foton är exakt lika som på min. :lol: (Diff alltså)
Inga problem med garantier i alla fall.
Trist är det naturligtvis, men är det bara tre som rasat av alla sålda,
så är det en liten procent i det hela.
// Ufr
-
Det låter väl mer när man kör i 4wd läge för alla? För mig ylar det och har sig när fyrhjulsdriften är i. Är det vad du menar med molande ljud?
-
Precis ! Blir intresant att testa med ny diff.
Tror Benring upplevde sin som tyst eller tystare, efter bytet.
Funderar bara om det har något samband.
Eller vad säger Benring om den saken ?
/ Ufr
-
Benring kan bara hålla med och den bör bli tystare, det blev min :)
-
Läste att någon CF ägare hade bytt till en annan olja i klumparna både fram och bak. Därefter blev det i princip tyst. Kommer inte ihåg vem dock. :roll:
-
Det där är en sak jag funderat en del på för det står att man ska ha antingen 10W40 eller 80W90.
Jag tycker ju man ska ha 80W90 i en sån klump.
-
Har bara sett att 3st här i forumet blivit drabbad. Tror inte att det är något vanligt.
Hur många CF finns det på forumet då? 3st låter anmärkningsvärt högt i mina öron. måste ju vara bortåt 5-10% och det är ohyggligt stor felprocent.
-
3st havererade diffar hittills, enligt ATV-Sweden som har reservdelar till dessa maskiner. Jag tror att det är endast dom som har lager på reservdelar till CF . mm, I Sverige. Rätta mig om jag har fel.
Dom borde ha pejl på läget.
Oljan som används PS.4-5 75W 90. Delsyntet. Kvalitetsolja.
Ej av hypoid-typ.
// UFR
-
Var ute och körde asfalt idag, och plötsligt började det skramla något fruktansvärt. Först trodde jag att någon lös sten slog i hjulhuset, så jag saktade ned och ljudet försvann. När jag gasar upp till 50 så kommer skramlandet igen, kände på bromsoken, men de verkar sitta fast. När skramlet kommer så känner man att farten minskar , att något tar emot någonstans. Kan det vara något i diffen som har lossnat?
Fick krypköra hem i 30 km/h. Någon idè vad det kan vara?