ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: spectorbass skrivet 26 juni 2007 kl. 17:58:07
-
Steg 1:
Lossa:
Skruvar till plast och sätt dem på samma plats...så man har koll.
Tändningsmackapären - Nyckeln...
Stäng av soppakranen... :wink:
Bort med:
Sadel
Lock till luftfilter
Sidoplast
Frontplast
Locket med Neutral - Back.
Tanklocket !!!
Stora plastkittet med stänkskärmar.
Tanken - Hade skitsvårt att få av bränsleslangen - Tack WD40 !!! :roll:
Tankskyddet - sitter med öppningsbara buntband..
Klart !!! En strippad Raptor är skiiitful !!!
Steg 2:
Cigg och kopp kaffe... :D
Tvätt av maskin, så man slipper onödig skit i sakerna och när man ändå håller på... :D
Gladpack och eltejp till luftfiltret och "bränsle-intaget" på förgasaren...innan tvätt. ( Vatten + El eller Motor=Inge Bra )
Verkar som jag hittat felet med säkringarna också, men det blir ett senare kapitel.
....saknar dock tryckluft, som skulle vara bra för att blåsa bort allt vatten på motorn. ( Brukar köra den torr...men det är svårt när allt är i bitar. )
....och ficklampa då, bygghalogenen blir asvarm....( Spelar nog mindre roll kom jag på...har en sladdlampa "nånstans". ) :roll:
Måste ta av grod-ögonen för att se på avgas-sidan, så jag kommer börja med att försöka kolla insuget...OCH "hitta rätt markering på svänghjulet" :roll:
Än så länge glad i hågen !!!
:lol:
STEG 3:
Plockat av Plastkåpan och öppnat "inspektionshålet.
Lagt i 3 - 4 och rullat lite fram och tillbaka för att se markeringarna.... 8O
Rött: Man ska inte rulla bakåt....enligt Raptortranny... :wink:
Hinder 1: Ska både insug avgas mätas när markeringen är på "T", och vad i helsike står "F" för ? Hade det varit "E", så skulle det kunna vara Exhaust...(Throttle eller nåt)...
Vilopaus tills nån kan hjälpa mig, eller jag hittar info...
Hyfsat glad i hågen...ingenting som gått fel hittills, bra taktik. :?:
Kollade insug och som vanligt har man fel verktyg. Mitt bladmått har graderingen 0.05 - 0.10 osv....men 0.05 går in och ut utan problem. 0.10 är omöjlig att få igenom...OK ???
GAMMALT JUNK
Min mc-meck har semester tydligen..... :roll: det är han säkert värd, men varför just nu ? :cry: ( En "bekant" som man LITAR på...skall tilläggas... )
Tips på nån SERIÖS som man kan lita på i Sthlmstrakten ? Eller privat...eller vad fanken som helst.
EDIT:
Nu har jag ringt till ett par stycken och de säger....ingen fara med den modellen.....MEN....det KAN hända och man BÖR kolla/justera, men de hade inte tid förrän i AUGUSTI !!! Nog för att jag ska köra i höst, men jag kan ju faen inte vänta tills dess....!?! Å pengar som Klotis har man ju inte heller.... :evil:
Checka gärna listan och kom med tips. Tänkte göra detta imorrn...
Så jag antar att jag behöver detta:
Instruktion ! ( Oftast den man brukar skita i attt kolla i som MAN, men i detta fall känner jag mig jävligt kvinnlig... )
Hittade en för YFM350S, är det samma som YFM350R ?
i denna tråd: http://atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8263
men det finns ingen instruktion för hur man mäter ?
Hittade denna på SOE ! http://www.soe.se/mek/ventilspel/ventilspel.htm
Dock fanns informationen Valve Seat 2.5. ( Kan det 0.2 insug 0.5 avgas ) ?
Momentnyckel - För att spänna fast ventilkåpan(orna) etc....
Bladmått - Något speciellt gradering man skall tänka på ?
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=952882787&pf_id=SE-033579&dept_id=
Kaffe - För att det är gott tillsammans med nedanstående preparat.
Nikotin - Snus och cigg...
Tålamod - Så att jag inte som vanligt skickar nåt i väggen, så att det går sönder.
Mod - :oops:
Alltid lär man sig nånting under resans gång....
-
Snacka med klotis!
-
Snacka med klotis!
Han är ju sponsrad ju...av Dinli ryktas det om...(osäkra källor bekräftar det...) :lol: :lol: :lol:
...jag får väl ta mig till Tuvängen på Torsdag och kolla in era nya hojar... :P ...men det lutar åt Volvo V70. :cry:
...har Herr Klotis blivit helt analog och gömt sig i garaget ? Länge sen han klankade ner på sponsorernai.... :roll:
-
har gömt mig i garaget ett tag....nu har fler hojar o mecka med men förhoppningsvis är inte alla paj samtidigt...så man får se dagsljuset... :lol: o dina ventiler kollar du hur enkelt som helst spectorbass.....töm hojen på olja o håll fullt i 10 min håller hojen är allt OK.....
8O skojaaaaa bara..... 8O
-
har gömt mig i garaget ett tag....nu har fler hojar o mecka med men förhoppningsvis är inte alla paj samtidigt...så man får se dagsljuset... :lol: o dina ventiler kollar du hur enkelt som helst spectorbass.....töm hojen på olja o håll fullt i 10 min håller hojen är allt OK.....
8O skojaaaaa bara..... 8O
Äh, jag lyfter av toppen och mäter med tumstocken. Kan väl inte vara så kinkigt ? Nån centimeter hit eller dit spelar ju ingen roll.
Ska bli trevligt att se hojarna. LTR ? YFZ ?
-
skramlaha.... 8)
-
har gömt mig i garaget ett tag....nu har fler hojar o mecka med men förhoppningsvis är inte alla paj samtidigt...så man får se dagsljuset... :lol: o dina ventiler kollar du hur enkelt som helst spectorbass.....töm hojen på olja o håll fullt i 10 min håller hojen är allt OK.....
8O skojaaaaa bara..... 8O
Äh, jag lyfter av toppen och mäter med tumstocken. Kan väl inte vara så kinkigt ? Nån centimeter hit eller dit spelar ju ingen roll.
Ska bli trevligt att se hojarna. LTR ? YFZ ?
Du ska inte använda tummstocken att mäta med tokspett, skalan är aldeles för oprecis.
Använd den att skjuta under mellan kam å ventil går den in med lite lätt sugpassning är spelet bra...
Ursäkta moderator att jag körde lite off topic men jag kunde inte låta bli..:)
-
har gömt mig i garaget ett tag....nu har fler hojar o mecka med men förhoppningsvis är inte alla paj samtidigt...så man får se dagsljuset... :lol: o dina ventiler kollar du hur enkelt som helst spectorbass.....töm hojen på olja o håll fullt i 10 min håller hojen är allt OK.....
8O skojaaaaa bara..... 8O
Äh, jag lyfter av toppen och mäter med tumstocken. Kan väl inte vara så kinkigt ? Nån centimeter hit eller dit spelar ju ingen roll.
Ska bli trevligt att se hojarna. LTR ? YFZ ?
Du ska inte använda tummstocken att mäta med tokspett, skalan är aldeles för oprecis.
Använd den att skjuta under mellan kam å ventil går den in med lite lätt sugpassning är spelet bra...
Ursäkta moderator att jag körde lite off topic men jag kunde inte låta bli..:)
Nä, jag vågar mig inte på det jobbet alls, så jag tänkte överlåta jobbet till nån kunnig meck. Min tumstock är förövrigt delad i 2 delar.....dottern lekte dragspel. :lol: Kommer ihåg att jag gjorde samma sak med farsans !!! Å han blev lika arg som jag blev på min dotter... :roll:
Tokspett var ett bra uttryck ! :wink:
-
skramlaha.... 8)
Raptor 350 e fina. Du blev alltså avis på mig....8O :wink:
Vad händer med din gamla LTZ då ? Till salu...såld....död ? Gick ju som en skållad råtta, men lät desto mer...
-
reserv....ltz n får vara backup... :lol:
-
reserv....ltz n får vara backup... :lol:
Kapitalist !!!! :D
-
VILL VETA MÅTTEN !!! Enligt en meck kunde det bli för lite spel med tiden och därmed var det läge att kolla....han hade inte måtten i huvudet. :roll:
Har sökt med ljus och lykta men det verkar inte finnas nånstans....har till och med öppnat instruktionsboken och kollat...nada !
Snälla...! :wink:
-
hær kommer måtten..
Intake: .0.6-.10 mm
exhaust: .16-.20 mm
-
hær kommer måtten..
Intake: .0.6-.10 mm
exhaust: .16-.20 mm
TACK ! Antar att det är:
Intake: 0.06 - 0.10
Exhaust: 0.16 - 0.20
:?:
Vet du hur man ser hur kammen står ? Borde finnas en markering så att man vet att den är i "rätt" läge, dvs att kolven står "högst upp"...och det borde vara en kåpa på antingen höger el. vänster sida...?
Fungerar SOE´s instruktion att använda sig av ?
Nåt att tänka på ?
MYCKET tacksam för ditt svar !!!
-
helt riktigt :D
du får ta bort den lilla plastkåpan på vænstra motorsidan, så du kan snurra på svænghjulet med hjælp av en skiftnyckel.. å så skruvar du upp den stora plastkruven som ær på samma sida ovanfør svænghjulet, då ser du ner i hålet å snurrar tills T-mærkningen står i linje med med mærket i gjængerna. och sen ær det bara å måtta på :)
hoppas du fatta någelunda.. :oops:
-
Tack ! :D
Det är inte alltid lätt att skriva instruktioner. :wink:
Ska försöka få till allting idag. Blir väl att ta bort lite plast och tanken först så man ser och kommer åt ordentligt, och märka upp saker och ting så man vet vart de satt....och skriva ner allt på papper.
Förmodligen behöver jag "bara" kontrollera att de står OK, men det är ju kul att lära sig så man vet hur man gör nästa gång. Och så kan man hjälpa någon annan i samma sits nästa gång !
Återigen ett STORT Tack ! Kommer nog vara i garaget större delen av dagen, men om du eller nån annan kommer på nåt mer, så tar jag gärna emot den informationen...!!!
-
Info flyttad till första inlägget... :oops:
-
Nån som kan trolla med knäna och svara om det verkar ok att insuget är emellan 0.05 - 0.10 ?
(Troligtvis 0.06 - 0.07 nånstans, med tanke på att 0.05 går igenom "utan problem"...0.10 inte alls...
Äh...jag kollar avgas också så får jag se hur det står till där, medans jag väntar på lite hjälp...sitter i garaget å muttrar... :D
-
va har du för mil på den ? yamaha över driver kraftigt ventil justerings intervalerna . jag säger mellan 300-400 mil mellan justeringarna räcker gott och väl.hadde min på justering vid 300 mil ingen åt gärd på den då i alla fall
-
va har du för mil på den ? yamaha över driver kraftigt ventil justerings intervalerna . jag säger mellan 300-400 mil mellan justeringarna räcker gott och väl.hadde min på justering vid 300 mil ingen åt gärd på den då i alla fall
260 mil. Kollad vid lev. och 50 mil.....nu kollad av mig och ihopplockad !
Tänker då aldrig betala tusenlappar för ett sånt "enkelt" jobb....det jobbigaste är väl att plocka på all plast igen....kvar att göra.... :cry:
Frågan är väl varför jag var "rädd" för att kolla ventilerna. Är ju inte värre än att mecka isär en cykel ?
Den som har satt dit "guld-skruvarna" på förgasaren skulle jag vilja PRATA LITE VÄNLIGT MED... :twisted:
Fick inte isär förgasaren orkar inte hålla på mer nu....men hojen hostar inte på tomgång nu iallafall. ( Kan bero på att jag vände uppåned på förknasaren så "smutsen" försvann....fan vet ! )
Drog om kabeln för back-indikatorn också...KAN vara den som äter säkringar....fan vet ! ( Det var det INTE... )
Glad i hågen och nu en kopp kaffe.
TACK SVANTE FÖR HJÄLPEN !!!
:D :D :D
-
varsågod spectorbass! :)
håller med om skruvarna på førgasarn sitter så J...A hårt. hjælpte fint med en muttertång annars.
-
varsågod spectorbass! :)
håller med om skruvarna på førgasarn sitter så J...A hårt. hjælpte fint med en muttertång annars.
Hehe....muttertång, vad är det ? Jag testade polygrip och div. andra tänger...men det blir bara flisor av skruvskallarna.
Ska köpa en smal bågfil och såga spår i skallarna...sen ska de BORT ! :wink:
Det där med momentnyckel är bra om man vet vad för moment man ska använda....allt blev "på känsla" idag och ingenting sönderdraget, förrutom de på förgasaren. Den verkar "hålla tätt" också. Glömde dock att torka bort lite olja från främre kåpan över avgas-ventilen. Lite KALL olja ser mkt ut när den blir VARM.
Jätteglad att jag gjorde jobbet och lärde mig MYCKET om min maskin !!!
Det blev en bra dag. Nu återstår bara att städa golvet i garaget från verktyg etc...men det kan vänta tills imorrn. Ska skriva ner allt i en instruktion till mig själv inkl. vad jag skulle gjort annorlúnda, så att det går fortare nästa gång.
Nu blir det åka om vädret inte blir FÖR jäkligt. Verkar regna nu...
Återigen, STORT TACK !!! :wink:
Ps....vad betyder "F" på svänghjulet ???...Ds. ( annars kommer jag grubbla LÄNGE !!! 8O )
-
hehe..en tång som funkar utmærkt att skruva upp førstørda skruvar, søk på biltema så hittar du.
F = førtændning
-
hehe..en tång som funkar utmærkt att skruva upp førstørda skruvar, søk på biltema så hittar du.
F = førtændning
Ah, nu sover jag gott...
Imorrn köper jag en blå tång för 59:90:- på Biltema ! Tack för tipset !
En bra dag, men ingen körning, pga pyssel med hojen när det var "sol" och när jag var klar att provköra då spöregnar det...otur ? :roll: