ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: trbn skrivet 26 juni 2007 kl. 16:40:46

Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: trbn skrivet 26 juni 2007 kl. 16:40:46
Tjo första posten här för mig!

Funderar på o köpa en cf, har kollat runt lite på olika atvs o den verkar vara mest för pengarna så att säga.

Men sen har jag kollat runt här inne på forumet o sett att folk har haft lite allt möjligt med fel på en CF... är det värt att köpa en eller måste man köpa nya delar till den efter en vecka?  8O

Den ska användas både till nytta o nöje (mest nöje)  :wink:

Vore tackam o få några riktigt schyssta svar från er som haft CF ett tag.
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: pmp-75 skrivet 26 juni 2007 kl. 16:51:49
Jag är väldigt nöjd än så länge med min maskin och tycker att jag fått mycket för mina pengar. Den tar sig fram väldigt bra i skogen och är kanon skön på vägen och då jämför jag med mina gamla maskiner som har varit smc 250 och linhai 300 4x4. En del verkar ha drabbats av en del fel men jag har klarat mig bra! Jag tycker helt klart att du ska slå till på en cf!
Titel: Re: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: Turbo skrivet 26 juni 2007 kl. 20:52:00
Citat från: "trbn"
Tjo första posten här för mig!

Funderar på o köpa en cf, har kollat runt lite på olika atvs o den verkar vara mest för pengarna så att säga.

Men sen har jag kollat runt här inne på forumet o sett att folk har haft lite allt möjligt med fel på en CF... är det värt att köpa en eller måste man köpa nya delar till den efter en vecka?  8O

Den ska användas både till nytta o nöje (mest nöje)  :wink:

Vore tackam o få några riktigt schyssta svar från er som haft CF ett tag.




Om du måste "köpa nya delar till den efter en vecka?" 8O
Ja, det beror väl på hur mycket du misshandlar hojen,  :!:
ALLT går sönder förr eller senare om man inte har lite sunt förnuft och sköter sina grejor efter konstens alla regler, och att man kör som "folk".
DÅ, behöver man absolut inte köpa "grejor" varje vecka,  cf har förvånanvärt bra kvalitet, trots att det är en "kines", har kört 75 mil med min, har ännu inte haft nåt som helst problem :wink: .
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: benring skrivet 26 juni 2007 kl. 21:38:20
Den är kanon i sig, skön o köra, bra kraft.

Jag har för övrigt haft otur, anser inte att jag misshandlar den, tvärt om...
Allt kan pajja. (Men det räcker för min del nu :roll: )

Köp den o bli nöjd, det är jag säker på!
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: trbn skrivet 26 juni 2007 kl. 22:48:39
Man tackar så mycket för svaren  :D
Det lär blir en CF räser kan jag tänka mig.
Är det lätt o ta bort strypningen? har inte en aning om hur fan man gör :)
Är Funride.se bra att tas med? Tänkte köpa grejerna där.
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: benring skrivet 26 juni 2007 kl. 23:01:13
Sök på strypning på forumet så finner du hur lätt det är :)

Jag hade med Funride o göra i ca 1,5 år och har inte ett enda klagomål, mycket bra killar!
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: trbn skrivet 26 juni 2007 kl. 23:26:51
Låter väldigt bra! tack så mycket för hjälpen!!!  :D
Titel: har en begagnad
Skrivet av: cf500 skrivet 26 juni 2007 kl. 23:32:24
om du är intreserad av en begagnad har jag en till salu den är röd
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: Turbo skrivet 27 juni 2007 kl. 00:52:44
Varför åka ända till stockholm för att köpa en när du kan köpa i västerås, som du bara har  4 mil till :roll: .
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: trbn skrivet 27 juni 2007 kl. 02:42:17
Ja iofs men allt beror på va man får med för grejer o va allt annat jag ska ha kostar i V-ås.
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: trbn skrivet 27 juni 2007 kl. 02:44:22
Vad för ställe i V-ås säljer CF?
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: Turbo skrivet 27 juni 2007 kl. 13:46:04
Kolla på www.forzaracing.se  , där köpte jag min hoj, de är helt ok killar,(tror de ska byta ägare där snart). :wink:
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: mart skrivet 27 juni 2007 kl. 22:15:03
är uppe i 145 mil med min, har iof pajat plasten i skärmarna typ 4 ggr, men med lite glasfiberarmering och sprayfärg blir det kalas.

Annars har jag inte haft nå problem, lite remtjut som alla andra, nån skruv som skall dras åt, men inget stort. och , jag kör ändå hyffsat, mycket skog, /grustag/ uppför berg mm. Så nog är det värt alla pengar som banken skall ha tillbax..

/Mart
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: nordman skrivet 27 juni 2007 kl. 23:18:15
Gott att höra mart:)
Mycket sorger och besvär på CF-forumet nu.
Har bara 22 mil på min mätare och hoppas på många glädjefulla mil som du:)
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: d4 skrivet 28 juni 2007 kl. 00:13:34
CF är stel som en pinne, inte följsam i skogen, svängradie som inte är bra.
Plasten är fullständigt värdelös, spricker hur lätt som helst.
Motorn orkeslös för att vara en 500a.
Jag tycker det finns mycket bättre alternativ bland de så kallade stora.
Men kör man inte så mycket i terräng och ska köra mest grus och asfalt kan det vara ett alternativ.
Kolla i alla fall vad som finns, och provkör. Det är skillnad.
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: trbn skrivet 28 juni 2007 kl. 01:54:44
eftersom jag e ute efter en maskin som funkar skapligt både på grus/asfalt o i terräng och inte kostar flera "miljoner" så verkar cf vara ett bra val. ska iofs inte köra som en tok i skogen, ska mest "finköra" innan man lärt sig o köra ordentligt.
Vet inte om det är nån stor skillnad på en CF o en GOES tex... sen vet jag inte några andra märken i samma prisklass.
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: trbn skrivet 4 juli 2007 kl. 14:05:01
har försökt o kolla runt lite på maskiner i samma prisklass o dom jag hittar är  MXU 500 4X4, TGB Blade 425 4x4, CF MOTO 500, GOES 520...
Nån som har koll på de hojjarna? är det ungefär samma grejer? det lutar fortfarande åt CF hållet för mig men det skulle va bra om man fick in lite tips :)
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: Rankoon skrivet 4 juli 2007 kl. 14:45:41
CF 500 och Goes 520 är exakt samma hojar, det enda som verkar skilja är lite i fronten, annars är dom gjorda i samma fabrik.
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: E-Fire skrivet 4 juli 2007 kl. 20:01:14
Citat från: "trbn"
har försökt o kolla runt lite på maskiner i samma prisklass o dom jag hittar är  MXU 500 4X4, TGB Blade 425 4x4, CF MOTO 500, GOES 520...
Nån som har koll på de hojjarna? är det ungefär samma grejer? det lutar fortfarande åt CF hållet för mig men det skulle va bra om man fick in lite tips :)


Provkört både CF moto & MXU 500.

MXU känns mindre men går bättre i motorn & har inte lika hög markfrigång som CF. Tyvärr rätt dyr att köpa 76 900 kr men då kan man få med 27" däck & alufälgar.

CF moto är en jätte maskin & är rätt klumpig men har bra markfrigång.
Bra pris 64 900 kr

För mig lutar det mot MXU 500 men det är priset som tar emot.
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: benring skrivet 4 juli 2007 kl. 20:11:57
Köp Vanja05's CF...
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: Brodde skrivet 5 juli 2007 kl. 16:35:21
MXU 500 4X4 har ingen "riktig diffspärr" vilket jag tycker är förkastligt.

Ingen riktig 4x4, Snarare 3x4.  :lol:
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: E-Fire skrivet 6 juli 2007 kl. 00:15:53
Citat från: "Brodde"
MXU 500 4X4 har ingen "riktig diffspärr" vilket jag tycker är förkastligt.

Ingen riktig 4x4, Snarare 3x4.  :lol:


Aha! Det visste inte jag. den har ingen diff spärr alls med andra ord?
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: Brodde skrivet 6 juli 2007 kl. 15:23:15
Citat från: "E-Fire"
Citat från: "Brodde"
MXU 500 4X4 har ingen "riktig diffspärr" vilket jag tycker är förkastligt.

Ingen riktig 4x4, Snarare 3x4.  :lol:


Aha! Det visste inte jag. den har ingen diff spärr alls med andra ord?


Det var en bra fråga.
Jag tog mig mödan att ta reda på det, då jag själv inte vet stället för att "tro" någonting själv.
Ringde min okala ÅF och dom var osäkra. Hänvisade till generalagenten Isacssons motor och ringer man dit får man ingen hjälp som privatperson, ombedsbara gå rin på http://www.Kymco.se för mer information.


På den sidan står det bara diffbroms vilket inte kan jämföras med diffspärr.

Skilnaderna har jag saxat från http://www.swedenoffroad.com/sv/skola/4hjulsdrift.html

* Diffbroms: Lameller i axelns differential som automatiskt bromsar upp en varvtalsskillnad mellan höger- och vänsterhjulen. Ju större varvtalsskillnad desto mer bromsar diffbromsen. Kallas också differentialbroms.
Diffbromsen bromsar varvtalsskillnaden mellan höger- och vänsterhjulen. Den fungerar automatiskt och behöver inte kopplas in eller ur.

Diffbromsen tillåter en liten varvtalsskillnad mellan hjulen vilket gör att den skonar transmissionen och inte är något hinder vid körning på asfalt.
Diffbromsen består av ett antal lameller där varannan skiva är kopplad till höger drivaxel och varannan till vänster drivaxel. Lamellerna kan antingen pressas mot varandra via fjädrar och bromsverkan är då konstant. Eller så påverkar varvtalsskillnaden en oljepump som via oljetryck pressar ihop lamellerna, diffens bromsverkan ökar då med axlarnas varvtalsskillnad.

Diffbroms är numera i princip standard i bakaxeln, men inte i framaxeln eftersom styrningen fortfarande blir trög. Diffbromsar kan köpas och eftermonteras.
 

 
* Diffspärr: Spärr i axelns differential som "spärrar" axeln och förhindrar en varvtalsskillnad mellan höger- och vänsterhjulen. Kan kopplas in mekaniskt, elektriskt eller via vakuum. Kallas också differentialspärr.
För att inte differentialerna ska spela terrängbilen ett spratt i terrängen finns diffspärrar (differentialspärrar) som kan kopplas in. De låser differentialerna mekaniskt så att drivaxlarna alltid snurrar med samma varvtal. Vanligast är att ha diffspärr i bakaxeln och mittdifferentialen.  

Det är dock ovanligt i framaxeln eftersom styrningen blir trög, med lika drivande framhjul strävar bilen efter att gå rakt fram. Diffspärrarna får endast användas på halt underlag. Glömmer man att koppla ur dem på asfalt "knyter sig" transmissionen. Diffspärrarna kopplas in och ur mekaniskt eller via elektronik eller vakuum.

Med diffspärr på bakaxeln och mittdifferentialen har man i alla fall garanterad 3-hjulsdrift. Endast den bil som även har det på framaxeln har garanterad 4-hjulsdrift! Diffspärrar kan köpas för eftermontering
 


Diffspärr rockar!  :twisted:
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: trbn skrivet 5 augusti 2007 kl. 22:17:49
nu kommer jag ännu en gång med en jobbig fråga...  :oops:

Här är ett litet urval på maskiner som jag kollat runt på...
Vilken är mest prisvärd? Kvalite? ja ni vet säkert mer än mig på va som kan sägas om dom.  :)

Cf Moto 500 - 65-68.000:- (snöplog på köpet)
Can Am 400 - 70.000:-
goes 520 -  65-70.000:-
tgb blade 425 - 70.000:-
ATV 400cc BIgfoot 4X4 - 40.000:-
smc jow 250 - 42.000:-
Funride Eiger 400 4X4 - 75.000:-
Kymco MXU 500 - 77.000:-
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: trbn skrivet 5 augusti 2007 kl. 22:23:44
det lutar fortfarande åt CF hållet men man ska ju hålla alla dörrar öppna...  :roll:
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: mats_o skrivet 5 augusti 2007 kl. 22:44:04
can am är nog värd att titta extra på. Lång erfarenhet bör borga för god kvalitet
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: nordman skrivet 6 augusti 2007 kl. 00:21:09
Gå på din magkänsla... Köp MXU;n eftersom den klickat mer än CF.
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: KAWA skrivet 6 augusti 2007 kl. 13:37:45
Jag skulle ta suzukin !! , kvaliteten på den går inte jämföra med cf , kymco  å liknande ! . Eftersom du va sugen på kymcon , så vf inte ta suzukin istället , 2000 kr billigare plus att du får en märkesmaskin med kvalitet , delar på lager . jaa allt som en vanlig tvåhjulig hoj har ! .     SUZUKI
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: trbn skrivet 6 augusti 2007 kl. 21:05:30
huuuh intresset har kretsat runt cf moton hela tiden  8O  det var nån annan som mumla om kymcon  :D  vilken e suzukin?  :oops:

cf moton o goes är ju 15- 20.000 billigare än tex eiger o kymco... vet inte om dom är värda så mycket mer eller är dom det? funride har ju kampanjen med snöplog nu o det är ett stort plus.
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: KAWA skrivet 7 augusti 2007 kl. 00:02:49
eigern är en suzuki ! . om jag va i ditt läge skulle jag lägga till dom 15 000 å få en riktig kvalitets märkesmaskin ! . men om du absolut inte har råd så visst satsa på cf moton . men har du pengarna så köp suzukin , självfallet !


MVH
Titel: lite bilder
Skrivet av: jarna800max skrivet 8 augusti 2007 kl. 23:17:54
(http://i18.tinypic.com/642032a.jpg)
(http://i10.tinypic.com/61u2b6r.jpg)
Har en till salu för 58000:- en 07    8 km. på mätarn
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: namn skrivet 12 augusti 2007 kl. 12:14:56
Ångrar inte för en sekund att jag valde MXU 500. ca 100mil inte ett fel. otrolig kvalitets känsla. stor, stark, och ja tro det eller ej den driver på alla 4 hjulen!
Titel: Ska man eller ska man inte?
Skrivet av: namn skrivet 12 augusti 2007 kl. 12:15:21
Ångrar inte för en sekund att jag valde MXU 500. ca 100mil inte ett fel. otrolig kvalitets känsla. stor, stark, och ja tro det eller ej den driver på alla 4 hjulen!