ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: FreddeDalarna skrivet 25 juni 2007 kl. 22:20:41
-
Idag var jag iväg och bromsade/mappade min leksak. Gjorde många intressanta upptäckter under tiden vi höll på.
PCIII - Stor fördel jämfört med andra ej mappbara boxar. Efter många pull med småjusteringar fick vi till ett mycket bredare effektregister än original, från 4000-7000 var kurvan i princip linjär. Kanske kunde ha blivit ännu mer effekt efter 7000 om jag hade bytt ventilfjädrarna (teori).
Hotcam steg 2 - Bra kam för allroundkörning, dock bör ventilfjädrarna bytas (även fast det inte rekommenderas) då dom nära på bottnar.
DMC dual - Brölar ordentligt med mycket throttelvinkel
E85 - Billigt bränsle som ger gott om effekt
Luftfilterlocket - stjäl 3 hk
luftfiltret - stjäl 4 hk (jag kör fortfarande orginal)
Effekten - ca 52 hk på bakjulen i en bänk som ofta visar mindre än andra bänkar. Fick tyvärr inga kurvor digitalt, bara på vanligt vitt blekt papper.
Summan av kardemumman - Jäkligt lättkörd och rolig maskin och mycket effekt finns att hämta på insugsidan.
-
Gött :)
Har du gjort något åt toppen??
Vad kostar en sådan bromsning?????
Har nu äntligen fått allt mitt jox från staterna, Så nu kan jag börja bygga :)
Bra att du säger till om fjädrarna, Ska byta dom i samma veva som jag river ner allt....
Idag var jag iväg och bromsade/mappade min leksak. Gjorde många intressanta upptäckter under tiden vi höll på.
PCIII - Stor fördel jämfört med andra ej mappbara boxar. Efter många pull med småjusteringar fick vi till ett mycket bredare effektregister än original, från 4000-7000 var kurvan i princip linjär. Kanske kunde ha blivit ännu mer effekt efter 7000 om jag hade bytt ventilfjädrarna (teori).
Hotcam steg 2 - Bra kam för allroundkörning, dock bör ventilfjädrarna bytas (även fast det inte rekommenderas) då dom nära på bottnar.
DMC dual - Brölar ordentligt med mycket throttelvinkel
E85 - Billigt bränsle som ger gott om effekt
Luftfilterlocket - stjäl 3 hk
luftfiltret - stjäl 4 hk (jag kör fortfarande orginal)
Effekten - ca 52 hk på bakjulen i en bänk som ofta visar mindre än andra bänkar. Fick tyvärr inga kurvor digitalt, bara på vanligt vitt blekt papper.
Summan av kardemumman - Jäkligt lättkörd och rolig maskin och mycket effekt finns att hämta på insugsidan.
-
"E85 - Billigt bränsle som ger gott om effekt"
Kan man köra på det utan några moddningar ?
-
"E85 - Billigt bränsle som ger gott om effekt"
Kan man köra på det utan några moddningar ?
Ja det går då det är insprut på 700an,
Förgasare har jag hört funkar sämre,
Jag kör detta i min bil som icke är E85 konverterad från fabrik, Ställer bara om tändningen och höjer bränsletrycket en aning så funkar det kalas, Har kört i 5 månader nu utan problem
-
Finns det några fördelar att köra med E85 förutom priset?
-
Jag har bara filat bort gjutskägg i toppen och snyggat till styrningarna. Bromsningen kostade 2000 för ca två timmar.
Det går inte att köra E85 utan modifiering av bränslemängden, då det krävs ett påslag på ca 30 %, lätt ordnat med en PCIII.
Kan inte se nåt bekymmer med förgasare heller, förutom om den skulle bli för liten helt enkelt. Ska prova på damens LTZ så fort jag hinner.
Fördelarna med E85 förutom priset är att det är det mest högoktaniga bränsle du kan tanka på mack i Sverige.
-
Hur är det med kylnings effekten med e85 bränsle???? om man jämnför att köra med v-power eller 98oktanigt?????
-
Fördelarna med E85 förutom priset är att det är det mest högoktaniga bränsle du kan tanka på mack i Sverige.
Kör man inte överladdat eller med extremt högt komp så är det inte bättre med högre oktan. Oktantal är endast ett mått på bränslets förmåga att motstå självdetonation, dvs tål högre tryck.
Bränsle med högre oktantal innehåller MINDRE energi, vilket på en motor utan överladd eller högt komp, ger sämre effekt.
Att man måste pyttsa på mer soppa vid E85 beror på att etanolen innehåller syre och blandningen annars blir för mager.
-
Fördelarna med E85 förutom priset är att det är det mest högoktaniga bränsle du kan tanka på mack i Sverige.
Kör man inte överladdat eller med extremt högt komp så är det inte bättre med högre oktan. Oktantal är endast ett mått på bränslets förmåga att motstå självdetonation, dvs tål högre tryck.
Bränsle med högre oktantal innehåller MINDRE energi, vilket på en motor utan överladd eller högt komp, ger sämre effekt.
Att man måste pyttsa på mer soppa vid E85 beror på att etanolen innehåller syre och blandningen annars blir för mager.
Och jag har höjt kompet en del :wink:
-
då så!
Ville bara belysa att man inte skall köra högoktanigt "bara för att".
-
En fördel till är att motorn blir i princip ren inuti, lite svårt att läsa stift bara :roll:
Jag tänker prova E85 på tjejens LTZ 400 också, inte för effektens skull utan bara pga att jag är snål...
-
en del av bilfabrikanterna som etanolkonverterar (original) byter ventilsätena eftersom just renheten gör att ventilerna slammar i hårdare (eftersom de inte dämpas av de föroreningar som vanligt bränsle ger när de bildar en liten "kudde" på ventilerna och sätena). Det finns många som bara tankar E85 utan att göra ngt åt hårdvaran och det verkar ju funka, men personligen så tror jag tillsvidare (tills nån får mig att tro annat) på att ventilsäten tar skada genom att bara ställa tändning o sånt.
-
Har en vän som jobbar på bärgningskåren oc enligt honom så är etanolbilarna kraftigt överrepresenterade i statistiken för motorhaverier.
Jag skulle inte våga byta bränsle iaf.
-
jag ska kolla hur jag kan få min skit bil att gå på entanol
kör en golf 1.6 med förgasare, tankade i ca 25% etanol o resten bensin, upplever som att bilen ha fått sämre tomgång, samt kan (ibland) tveka lite vid gaspådrag
hur kan jag göra, vad behöver jag justera in för o kunna köra helt med E85 ?
-
jag ska kolla hur jag kan få min skit bil att gå på entanol
kör en golf 1.6 med förgasare, tankade i ca 25% etanol o resten bensin, upplever som att bilen ha fått sämre tomgång, samt kan (ibland) tveka lite vid gaspådrag
hur kan jag göra, vad behöver jag justera in för o kunna köra helt med E85 ?
kolla denna:
http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php
/johan