ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Dea skrivet 25 juni 2007 kl. 09:19:50
-
En död och en skadad i fyrhjulingsolycka i Vörå Finland
Natten mellan midsommarafton och midsommardagen dog en man född 1980 i en fyrhjulingsolycka i Vörå..
Han körde längs Kalapäävägen mot Rökiöhållet när han tappade herraväldet över fordonet. Färden slutade i diket. Mannen flög av terrängfyrhjulingen och slog huvudet i ett träd. Han hade hjälm.
Passageraren, som saknade hjälm, klagade efteråt över smärtor i bröstet.
Båda männen är från nejden.
Polisen larmades av en annan man i gänget. Han körde en terrängfyrhjuling och kom körande 200 meter efter. Efter att ha blåst 1,08 är mannen nu misstänkt för rattfylleri. Passageraren blåste 0,81 promille. Polisen utreder om alkoholen har en andel i olyckan, som inträffade klockan 04,30.
Läkare från Pete flögs till olycksplatsen.
:(
-
Klantarslen är det enda jag känner.... :evil:
"Föraren hade hjälm", jaha ? Dog han av skallskador eller av att han bröt ryggen pga att han inte hade något övrigt skydd ?
"Passagerar bar inte hjälm men klagade på smärtor i bröstet"....rätt åt honom/henne....de får ju fanimej tänka lite !
Igår struntade jag i MC-Jackan, men hade ändå: Hjälm. Skyddsväst ( Rygg/Bröst/Njur ), armbågsskydd, MC-Stövlar och brallor....hur tänkte jag då ?
Jo.....vurpar jag så bryter jag benen, skrapar/bryter armarna, knäcker axeln, nyckelben....och så övervägde jag riskerna gentemot att svettas ihjäl... :wink:
Jackan hade kanske besparat lite "skrubbsår" ?
Hjälm ? Ska man bara rädda skallen ? Man kan dö av inre blödningar hur snabbt som helst...
Äh....idioter. Skyll sig själva....
Om det var någon du känner.....så beklagar jag sorgen, men....blir sååå arg !
-
Helt klart sorligt!!!!!
Men som många skrivit i trådar innan midsommar så ge faan i hjulingen när du druckit,,,,,,,,,sen ska man alltid köra som man kommer att krascha,,,dvs massor med skydd. Tycker att stövlar ,hjälm,skyddsväst,njurbälte,knäskydd e de minsta man ska ta på sej,har vurpat ett gäng med gånger nu och de allvarligaste har bara varit avslagen svanskota,de har man skydden att tacka för.....Hoppas någon tar lärdom av detta och vi slipper flera olyckor av denna sort. :( :(
-
Detta kanske varit uppe tidigare:
Vår vän Tomas Wikberg:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1102922,00.html
Robert Collin:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1102958,00.html
-
Tråkigt med alla allvarliga olyckor, men ack så väntat.
Det är inte speciellt svårt att förutse att olyckorna kommer att öka lavinartat. En konsekvens av detta kommer att bli att försäkringspremierna skjuter i höjden samt att en massa förbudsivrare kommer att börja skrika högt.
Vad kan vi själva göra åt saken innan det barkat iväg alldeles åt helskotta.
En bra början kan ju vara att se till att man är nykter. Fyrhjulingen är ju ett fordon som inbjuder till lite bus och den är ju inte heller helt enkel att hantera för den som är ovan.
Skyddsutrustning är väl en annan bit som det slarvas med (gör det själv ibland). Som motorcyklist vet man att skydda sig men många som kör fyrhjuling har inte den erfarenheten. Hjälm säger lagen, ja då räcker väl det med en hjälm bara tycks många resonera.
En annan aspekt är effekten. Min Linhai gör inte så mycket mer än 80 hur jag än gör. Många andra maskiner går avsevärt fortare (avstrypta). Vilka försäkringar gäller om en olycka inträffar med ett avstrypt fordon, troligen inga alls. Kommer röster att höjas om ytterligare åtgärder för att förhindra avstrypning?
Det finns mycket att tänka på. Jag tycker själv att återförsäljarna kunde ta ett större ansvar, kanske erbjuda en gratis endagskurs med lite körteknik blandat med teori om säkerhet mm.
På så vis skulle man kunna fånga upp nyhojsköparna. Begagnatköparna blir det värre med.
Kanske skulle ställas krav på någon form av tillägg till körkortet, ungefär som det för snöskoter?
Några tankar och idéer bara. Tycker att det skulle vara väldigt tråkigt om den här utvecklingen fortsätter, för det är ju så grymt roligt att köra fyrhjuling.
Ha det bra i värmen.
Per
-
Jag kan inte annat än att hålla med om allt du säger.
Det är svårt att komma runt saker som skydd etc.
Man har ju skydd för sin egen skull, samtidigt så är det kanske obekvämt med en del av skydden, speciellt när det är extremt varmt.
Jag har själv problem med vad för skydd som är vettiga, ur värmesynpunkt.
Att du sitter med extremt massa skydd hjälper ju inte om du blir så varm att du inte kör vettigt... svårt att få till tycker jag.
Att sätta en lag på övriga skydd kanske blir den enda utvägen, böter på avsaknad av ryggplatta tex.
Man har ju böter pga avsaknad av bälte i en bil, och det är ju också för sin egen skull man har bältet, så det blir ju ingen skillnad.
Det sista vi alla vill är ju att försäkringspremier höjs, eller att det inkommer krav på skyddsbåge på din fyrhjuling, eller att ens polare dör...
Det finns bara ett bra sätt att komma runt det där och det är att man kör som folk, nykter och med omdöme och hänsyn.
Dock tycker jag det är extremt trångsynt av Tomas Wikberg att vilja förbjuda fyrhjulingar... men det tog vi ju upp i en annan tråd.
/B
-
Det stora problemet är att folk tror att det är "säkrt" att åka fyrhjuling eftersom man inte kan trilla.. Den har ju 4 hjul... Det vore bättre att de endast lät folk med MC kort köra fyrhjulingar då jag TROR att vi ser på detta fordon med som en hoj än en öppen bil som man inte kan trilla på. Sedan skulle de ta bort effekt begränsningen och sätta en max hastighet på maskinerna. Typ ett sånt runt märke som sitter på lastbilar. För en EATV har förmodligen lite bättre vägegenskaper än tex en Lifan.
Men visst är det tråkigt att folk dör. Men hur ser det ut i gämförelsen med "vanliga" hojar. Och hur många av de som krockat med fyrhjuling har hoj vs bil-kort.
-
Jag är inte SÅ säker på att man kör en fyrhjuling bättre/säkrare bara för att man har MC-kort.
Det är ju inte som att köra en MC alls ju. Tyckler inte den kan jämföras med varken bil eller MC.
Mer då att man fick ett ATV stämplat i körkortet.
Dock ska det ju inte behöva bli ett helt nytt körkort, utan har man A eller B så räcker det med en form av uppkörning.
-
Fan.. dom får väl skylla sig själva som kör när dom drukit så sluta tjata....
-
Det som stör mig mest med artikeln på aftonbladets hemsida är att dom inte nämner att de flesta av olyckorna i midsommarhelgen rör sig om fyllkörning.
Man SKA ju inte köra motorfordon på fyllan.
-
Fan.. dom får väl skylla sig själva som kör när dom drukit så sluta tjata....
Tjata? Det handlar ju om att det finns vissa polischefer som kan sätta käppar i hjulet för MIG, jag kör både bra och nykter och vill knappast bli fråntagen detta nöje bara för att polischefen är trångsynt.
/B
-
Nu tror jag inte att jag kör 4-hjuling bättre än dig bara för att jag har hoj kort utan för jag är ju mycket snyggare.. Nej jag tror inte att vi A-Kortare kör bättre än er B-Kortare. Men jag tror att de som råkat ut för olyckor är de som inte har A-Kort men vill ha frihets känslan. Typ glada herrar med förmycket pengar som inte orkar ta hoj kort. Och när man tar hoj kortet så är det ju även en del om balans etc inbakat i kortet. Detta finns inte på Bil. Samma sak gäller lite i teori om hur man skall placera sig på väg etc. Nu har väl inte de värsta olyckorna varit på väg utan på fyllan på sidan av vägen. Och det finns ingen anledning till att lära ut teräng körning på körkortet efter som man inte får köra i teräng med ett reggat fordon (typ). Men jag vet inte.. Det var bara en tankte. Men problemt kvarstår säkert. Att folk tror att det är säkert att åka 4-hjuling på fyllan eftersom den inte kan trilla... Och det är när man tänker så som det kommer att skita sig. En fyrhjuling är INTE säker. Det är inte något motor fordon. Men lik förbannat så sätter sig folk på fyllan och tror de är allanbrallan och kan köra aldrig förr... Nää man blir bara less.
-
Tjata? Det handlar ju om att det finns vissa polischefer som kan sätta käppar i hjulet för MIG, jag kör både bra och nykter och vill knappast bli fråntagen detta nöje bara för att polischefen är trångsynt.
Jag håller helt och hållet med.
Och som vanligt så måste alla motorfordon vara för ren nytta, det är aldrig bra om något är kul.
-
Du har en poäng STENE (bortsätt den delen ang snyggare :lol: ).
Du säger att dom flesta olycker sker på sidan av vägen och det hänger väl lite ihop med att polisen knappast befinner sig med alkomätaren mitt i skogen. Det anses nog riskfritt att köra på fyllan där, om man bortser från risken att omkomma.
-
Detta kanske varit uppe tidigare:
Vår vän Tomas Wikberg:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1102922,00.html
Robert Collin:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1102958,00.html
det är lite sjukt att det blir så stort upptåg över allt när en fyrhjuling krockar med en traktor traktor=stor och tung fyrhjuling =liten och lätt
det är samma som att ta din lilla micra och köra in i en lastbil =död
men ändå är fyrhjulingar säkrare än en vanlig mc men för att köra en sådan så måste man ha tagit mc kort men atv är det bara att ha b-kort och bara tuta och köra
-
...var samma visa när EU-mopparna kom....och de är INTE gratis i försäkring.... :evil: De flesta EU-moppar går ju lika fort som många ATV...
Idag såg jag en tvåhjuling som körde med loafers och finbyxor och HJÄLM. Verkar som det bara är huvudet som är skadligt...och att han litar på att alla bilister ser honom. Trött...
En bil körde ut framför en mc i en rondell alldeles nyss, mc-föraren hann väja som tur var.....på ryggen stod det övningskörning....tur att han hade lite erfarenhet ! Skydd hade han så det räckte...
Tror vi alla kommer få skit ett tag pga skriverierna, men att det sen försvinner som med minibussar, eu-moppar etc.
Till sist blir det släp, billigare oreggad hoj och "träning" på bana. Trist... :cry: Vissa har ju redan halkat dit... :wink:
-
Tomas Wikberg är ute o cyklar som vanligt tror faktiskt aldrig han har testat fyrhjuling, en bil är ju inte heler trafiksäker när en onykter kör. retar mej mycket att det inte omnämns att tjejen färdades tillsammans med 2 män var det va ( =en för mycket mot villket ökar osäkerhetetn) och sen även alcohol på verkad.
jag har flera kompisar vars moppeder går över 100, och inte en enenda kompis som har en moppe som går under 55, men inte fan är de någon som har skydd på sej när dom åker. (själv åker jag aldrig moppe då jag tycker de e tråkigt) borde inte detta vara ett störe problem att ta up som trafik fara då vi 15 åringar saknar trafik vana helt, förutom de man får på moppe kursen o sån kurs är barnsligt lätt så man är inte klokare när man går därifrån. o efter detta kör man lika fort som många mc åkare fast i bara en hjälm. o om atv åkarna tycker de blir svetigt i skydd på sommaren o tar av dom så gör moppedister de samma med kläderna, så 90 bad toflor shorts o tun t shirt!
är inte detta något polisen borde kolla efter om de kan vara farligt??? istället för att klaga på att atv er är farliga efter som många kör ihjäl sej (på fyllan ofta verkar de som)
(hoppas ni orkade läsa allt även om de inte är så bra skrivet, kan inte stava eller vet inte när de ska vara punkt :wink: )
-
Tomas Wikberg är ute o cyklar
Tycker han kan fortsätta hålla sig till cyklar... :roll:
För övrigt håller jag med ang mopedister, hur ofta har DOM skydd? Hur ofta körs det inte påverkat??
Men visst, det lägger sig nog, rinner ut i sanden, blir svårt o backa nu med en lag-ändring skulle jag tro...
För övrigt gick det fint o läsa det du skrev TAZ :)
-
Ännu en korkad artikel.......
http://tv4nyheterna.se/1.130118/nyheter/2007/06/25/fyrhjulingar_en_ny_fara_i_trafiken;jsessionid=cbaaTLMKB8SrLgt17aKnr
-
Jag tycker att det blir lite snett om man börjar prata bokstäver och nya lagar .
Spelar ingen som helst roll om man har hela alfabetet på körkortet eller vilket fordon som man kör, om man druckit har man inget i trafik och/eller med motorfordon att göra.
Man kan ju inte göra en bedömningen av fordonets säkerhet utifrån hur bra/dåligt det går om man kör åt skogen onykter :( naturligtvis är det säkrare med en stålbur och ett bälte, men så länge det handlar om fyllekörning är fordonstypen av sekundär betydelse.
Oskyddad på fyrhjuling? Tja men med det resonemanget kanske man ska förbjuda MC Moped Cykel Flygplan spark skidor :evil: ..och det mesta annat. Till sist måste det ju handla om eget ansvar (läs:självbevarelsedrift) både när det gäller fordonsval och skyddsutrustning.
Jag tror inte att det är fyrhjulingen som ställer till det, utan den som sitter bakom styret, och varken bokstäver eller nya lagar kommer att göra en påverkad förare mindre påverkad. Kärnproblemet finns där oavsett vad som körs.
-
...sedan menar jag inte att alla som råkar ut för en olycka är påverkad men jag tror att sådana olyckor är överrepresenterade under midsommarhelgen tyvärr...
-
Jag blev lite smått irriterad och skrev följande till käre Collin: :twisted:
Hej kära Robert! Din korta artikel om fyrhjuliga motorcyklar var det mest (ursäkta uttrycket) korkade jag har läst på länge. Jag har aldrig tidigare skrivit till nån tidning om deras artiklar men nu får det ta mig fan vara nog!
I artikeln hänvisar du till din egna skeva bild av fyrhjulingsåkare utan nån som helst research.
Jag själv har haft en gatlegal maskin i ett år med alla tänkbara skydd för både kropp och huvud, innan det åkte jag skoter under en lång tid och tro mig, jag vet precis hur jag häver en sladd, hur jag bromsar i en kurva, hur lätt det är att INTE välta med rätt körteknik och att min bromsträcka varierar kraftigt beroende underlag.
Förutom detta har jag varit brandman sen fem år och läser nu på polishögskolan, jag kör lastbil med släp, har aldrig krockat och har inga floskler i mitt straffregister.
Och jag är definitivt inte ensam, visst finns det krattor som kör fyrhjuling men Sverige har en uppsjö av duktiga, normala, förnuftiga och välskyddade människor som åker mc på fyra hjul, och du har just idiotförklarat oss alla!
Vad du inte heller tar upp och det är DET VIKTIGASTE, är att alla som förolyckats på fyrhjulingar har varit FULLA!!! Det beror inte på dåliga förare utan att vissa har jäkligt svårförståeliga värderingar.
Kika in på www.atvcenter.se om du ska försöka dig på research innan du börjar skriva nåt om fyrhjulingar igen.
Mvh Fredrik
Ps. Kinahojjarna gör inte 100 km/h (det hade lite research visat) Ds.
-
skrev ett mail till lilla Robban jag me blir så sne :evil:
Lilla vännen du verkar ju inte ha helt stor koll på det här med fyrhjulsåkarna drar alla över en kant bara för att det finns "idioter" som inte bryr sig om regler,lagar och säkerhet!
har du inte heller tänkt på att det finns bla. ouppmärksamma bilförare på vägarna kanske e det dom som ska skärpa till sig då? ,försöka få det att låta sååååå himla farligt att köra med e fyrhjuling på vägarna har du provat själv om man får ställa frågan?????
att man får slänga ur sig massa skit hursomhelst är ju fan tragiskt. ta reda på FAKTA nästa gång....
skärpning!!!!
mvh/ en ATV fantast
-
Jag blev lite smått irriterad och skrev följande till käre Collin: :twisted:
Hej kära Robert! Din korta artikel om fyrhjuliga motorcyklar var det mest (ursäkta uttrycket) korkade jag har läst på länge. Jag har aldrig tidigare skrivit till nån tidning om deras artiklar men nu får det ta mig fan vara nog!
I artikeln hänvisar du till din egna skeva bild av fyrhjulingsåkare utan nån som helst research.
Jag själv har haft en gatlegal maskin i ett år med alla tänkbara skydd för både kropp och huvud, innan det åkte jag skoter under en lång tid och tro mig, jag vet precis hur jag häver en sladd, hur jag bromsar i en kurva, hur lätt det är att INTE välta med rätt körteknik och att min bromsträcka varierar kraftigt beroende underlag.
Förutom detta har jag varit brandman sen fem år och läser nu på polishögskolan, jag kör lastbil med släp, har aldrig krockat och har inga floskler i mitt straffregister.
Och jag är definitivt inte ensam, visst finns det krattor som kör fyrhjuling men Sverige har en uppsjö av duktiga, normala, förnuftiga och välskyddade människor som åker mc på fyra hjul, och du har just idiotförklarat oss alla!
Vad du inte heller tar upp och det är DET VIKTIGASTE, är att alla som förolyckats på fyrhjulingar har varit FULLA!!! Det beror inte på dåliga förare utan att vissa har jäkligt svårförståeliga värderingar.
Kika in på www.atvcenter.se om du ska försöka dig på research innan du börjar skriva nåt om fyrhjulingar igen.
Mvh Fredrik
Ps. Kinahojjarna gör inte 100 km/h (det hade lite research visat) Ds.
Bemödade han sig med att svara???
-
Vår vän Tomas Wikberg:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1102922,00.html
"Vad kan man göra?
– Man borde framför allt styra upp användningen. Fyrhjulingen är ett farligt fordon. Riskerna att skadas är högre än i en bil. Man kan fråga sig om den överhuvudtaget behövs."
Vilket fordon är inte farligt i fel situation?
Hur går samhällets definition på vad som egentligen behövs då?
Svårt att läsa artikeln utan att bli irriterad faktiskt. :evil:
-
Bra skrivet Freddedalarna o Moonken, Hoppas han läser o tar åt sig.
-
Jag skrev likn till Robban jag med.
Svar vet jag inte ännu, men tror inte jag kommer få nått.
-
Detta skrev jag:
Ang alla artiklar om fyrhjulingar så vore det på sin plats med en intervju av oss som kör fyrhjuling till vardags.
Inte bara Tomas Wikbergs påståenden som jag anser vara extremt trångsynta.
Detta är inte första gången han uttalar sig om detta och varje gång blir det ramaskri pga dessa uttalanden.
Självklart har han rätt i en del av det han säger, som att det är otroligt korkat av folk att hoppa på en fyrhjuling om man är onykter, men vaddå, det är inget som skiljer det mot att köra bil eller MC onykter.
Det körs oftast utan hjälm/skydd när det varit en olycka, otroligt korkat, men om Tomas Wikberg visste hur det ser ut bland alla tusentals seriösa åkare, så skulle det nog bli en tankeställare.
www.atvcenter.se <http://www.atvcenter.se/> är ett ställe som talar för detta, det är ett av sveriges största forum för fyrhjulingar.
Det skulle vara väldigt intressant att ställa upp i en form av debatt eller likn när det gäller detta och det är jag inte ensam om.
Jag tror samtidigt att det skulle ge en viss inblick i hur det är att köra en fyrhjuling, för det är inte helt enkelt, den är varken en bil eller en MC och det bör man förstå. Dock är den inte farligare i sig än en MC, det är föraren det hänger på, och inkompetenta förare har vi överallt, tyvärr.
Jag är FÖR en form av förarutbildning, det är aldrig fel.
Dock är det fel av tex Tomas Wikberg att vilja ha bort fyrhjulingen för att â€den är ett nöjesfordon som inte har på vägen att göraâ€.
Hur många dog inte i bilolyckor under midsommar?? Är det någon som DÅ talar om att förbjuda bilar? Icke!
Näe, kom igen nu och publicera en artikel från seriösa ATV-åkare, som kan ge både ris och ros när det gäller framförande av fordonet.
Tack för ordet och ser gärna nån form av svar på detta, för ämnet ligger mig varmt om hjärtat.
Detta blev svaret:
Ok, hur många bilar var på vägarna under midsommar? Hur många döda?
Hur många 4-hjulingar? Hur många döda?
Det inser väl du också att det sker på tok för många olyckor med 4.hjulingar. Eller?
r
För min del så är jag FÖR en förarutbildning, både landsväg OCH terräng, det är aldrig fel.
Dock tar inte det bort problemet med fylla.
Det vore bra om dom skrev ORSAKEN till olyckan, inte bara att den "åkt av vägen".
Nåväl, detta är ett ämne som det kommer tjatas om länge fram över tror jag. Vi får starta ett ATV-parti eller nått :lol:
-
Men vilket jävla trött pall.. Så orsaken till olyckan och vart den hände spelar ingen roll i deras fina statestik? Nog tycker jag iaf ett det är två saker som bör vägas in.
-
Detta blev svaret:
Ok, hur många bilar var på vägarna under midsommar? Hur många döda?
Hur många 4-hjulingar? Hur många döda?
Det inser väl du också att det sker på tok för många olyckor med 4.hjulingar. Eller?
r
För min del så är jag FÖR en förarutbildning, både landsväg OCH terräng, det är aldrig fel.
Dock tar inte det bort problemet med fylla.
Det vore bra om dom skrev ORSAKEN till olyckan, inte bara att den "åkt av vägen".
Nåväl, detta är ett ämne som det kommer tjatas om länge fram över tror jag. Vi får starta ett ATV-parti eller nått :lol:
Robert har rätt i att det inte går att jämföra statistik mellan bil och 4hjuling, då det kördes mångfalt fler personkilometer i bil i helgen.
MEN han är ju helt ute och cyklar gällande orsakerna till olyckorna, har för mig att 4 av de 5 döda i år var onyktra eller åkte med onykter förare.
DÄR är problemet.
-
Detta blev svaret:
Ok, hur många bilar var på vägarna under midsommar? Hur många döda?
Hur många 4-hjulingar? Hur många döda?
Det inser väl du också att det sker på tok för många olyckor med 4.hjulingar. Eller?
r
För min del så är jag FÖR en förarutbildning, både landsväg OCH terräng, det är aldrig fel.
Dock tar inte det bort problemet med fylla.
Det vore bra om dom skrev ORSAKEN till olyckan, inte bara att den "åkt av vägen".
Nåväl, detta är ett ämne som det kommer tjatas om länge fram över tror jag. Vi får starta ett ATV-parti eller nått :lol:
Robert har rätt i att det inte går att jämföra statistik mellan bil och 4hjuling, då det kördes mångfalt fler personkilometer i bil i helgen.
MEN han är ju helt ute och cyklar gällande orsakerna till olyckorna, har för mig att 4 av de 5 döda i år var onyktra eller åkte med onykter förare.
DÄR är problemet.
Dessutom skedde väl ett flertal av olyckorna ute i terrängen, eller??
/johan
-
Umeå sjukhus kom fram till att störtbåge och säkerhetsbälte vore bra...vad händer med viktfördelningen då?..jo har vi vält förut kommer vi välta ännumer. Nä jag tycker sjukhusen borde hålla sig till att laga människor, och inte försöka ha ihjäl folk. Jag skrev också till Robert + herr Micic, jag publicerar ev svar.
-
Umeå sjukhus kom fram till att störtbåge och säkerhetsbälte vore bra...vad händer med viktfördelningen då?..jo har vi vält förut kommer vi välta ännumer. Nä jag tycker sjukhusen borde hålla sig till att laga människor, och inte försöka ha ihjäl folk. Jag skrev också till Robert + herr Micic, jag publicerar ev svar.
Jag skulle ALDRIG använda säkerhets bälte på hoj. Om det går illa vill jag hoppa av. Jag hade garanterat suttit med gips lite här och var om det var så att jag i vissa fall inte kunnat hoppa av min hoj.. Jävla tomtar.. De e väl själva fan att de inte kan utvärdera alla risker/fakta när de håller på.
-
å andra sidan så skadas betydligt fler på studsmattor, så då kan vi väl passa på att förbjuda dem också.
Eller varför inte passa på att förbjuda livet? Det är ju farligt att leva, 100% dör ju?
-
Dom där studsmattorna BORDE f*n i mig förbjudas...
Dom är ju som gjorda att bryta ryggen av sig på.
grannungen hamnade på kanten av den dom har, han klarade sig men det kunde slutat illa.
Fast det e klart, en utbildning av hur man hoppar säkert, plus skydd, och framför allt att man hoppar nykter o max 2 per gång så går det ju :lol:
Edit, annars är ju bälte en bra grej för dom som vill hoppa studsmatta :D
-
Då jag inte hittat någon statistik över fyrhjulingar på vägverkets hemsida så skrev jag ett brev och frågade om det va information som går att få ut,
Tänkte att lite siffror är alltid intresanta att få se och kanske vidarebefordra åt herrarna på kvällspressen.
Självklart bara om det är till vår fördel.. :wink: :roll:
-
lite kul att denna debatt befinner sig i två trådar :lol:
Jag har mailat vv, två försäkringsbolag samt ett sjukhus för o få statistik.
-
Det lägger sig när de har höjt skatten och försäkringen, och hittar nåt annat att klanka ner på...
Hur många Fiddys och Pocketbike olyckor har det varit då ? Ingen statistik för att det är "leksaker" ?
Man ska INTE tro på allt man läser eller ser. Min farsa har ringt mig umpetiarton gånger och undrat om mitt åkande och maskin, BARA pga att det uppmärksammats i media....tidigare tyckte han det var kul. Nu är han orolig... :evil:
Storm i ett vattenglas.... :x
-
Kanske collin & wikberg tänkt sig att det är svårare att köra en ATV på fyllan än en bil, hur dom nu kan vera något om detta skulle vara intressant att få veta.
Nåväl detta har som tidigare sagts inget med fordonet att göra, det är attityden till fordon/maskiner i samband med alkohol/droger som måste ändras. inte lagen den räcker väl till.
Alcolås, javisst när dom fått till en konstruktion som fungerar, vi har alcolås på våra lastbilar på jobbet, skit grejor kan ibland ta flera timmar att komma iväg bara för att en reparatör måste komma och plugga in en dator, säga "jag vet inte varför det blir så här ibland", " nu har jag resetat den", "varsågod nu kan du åka". ge utvecklingen lite tid.(2012 hahaha).
om man inte kan få alcolåsen att fungera i en torr, varm, luftfjädrad hytt monterad på ett luftfjädrat chassie i en lastbil, hur f--n ska då det kunna fungera på en atv/mc eller i en personbil.
-
Visst många har skrivit det redan men det är ju inte svårare än att använda rikligt med skydd, Tänka efter före, köra nyckter o ta det lugnt.
(En mäniska har 1 liv Katten har 9)
Ta det lugnt kamrater :!: :!:
-
Att dom aldrig lär sej.....
Rattfulla på fyrhjuling skadades i Petsmo i Finland
Två män skadades då de en kort stund efter varandra körde i diket med sina fyrhjulingar på Kankmovägen i Petsmo vid 21-tiden på torsdag kväll. Bägge männen misstänks ha kört rattfulla.
Den första mannen, född 1953 från Korsholm, var ute ensam och körde med sin fyrhjuling. När han inte hördes av blev hans kamrat, född 1961 från Vasa, orolig och for iväg på sin fyrhjuling för att söka efter honom. Han hittade kompisen medvetslös i diket vid Kankmovägen, en allmän väg med grusbeläggning i Petsmo.
Han for iväg för att hämta hjälp men körde själv i diket endast 100 meter från platsen där kompisen låg.
Den första mannen var så pass skadad att polisen inte kunde göra blåstest på honom men polisen misstänker att han var berusad. Blodtest gjordes på sjukhuset, promillehalten är inte känd ännu.
Den andre mannen blåste 1,52 promille och är misstänkt för rattfylleri. Bägge männen vårdas på sjukhus för sina skador.
-
Inte konstigt vi får så mycke skit på oss....mvh conny andersson
Att dom aldrig lär sej.....
Rattfulla på fyrhjuling skadades i Petsmo i Finland
Två män skadades då de en kort stund efter varandra körde i diket med sina fyrhjulingar på Kankmovägen i Petsmo vid 21-tiden på torsdag kväll. Bägge männen misstänks ha kört rattfulla.
Den första mannen, född 1953 från Korsholm, var ute ensam och körde med sin fyrhjuling. När han inte hördes av blev hans kamrat, född 1961 från Vasa, orolig och for iväg på sin fyrhjuling för att söka efter honom. Han hittade kompisen medvetslös i diket vid Kankmovägen, en allmän väg med grusbeläggning i Petsmo.
Han for iväg för att hämta hjälp men körde själv i diket endast 100 meter från platsen där kompisen låg.
Den första mannen var så pass skadad att polisen inte kunde göra blåstest på honom men polisen misstänker att han var berusad. Blodtest gjordes på sjukhuset, promillehalten är inte känd ännu.
Den andre mannen blåste 1,52 promille och är misstänkt för rattfylleri. Bägge männen vårdas på sjukhus för sina skador.
-
Fan jag blir så jävla förbannad kollade igår på tv 4 (som verkar vara den enda nyhetskanal som klankar ner på fyrhjulingar) http://tv4nyheterna.se/2.139 Är programmet, o expert kommentaton Jesper Rosling som pratar om säkerhet med maskinerna o att man skall ta det lugnt med maskinerna (för hans maskin gör över 200Km/h, vill se den drevningen med en outlaw.) och sedan i slutet av intervjun spättar han på rejält med maskinen med reporten sittandes bakpå o hon har hjälm, men va fan han själv sitter utan hjälm om man kollar noggrant???? Så jag skrev ett e-mail till både vägverket o motormännens riksförbund (tyvärr inte om att han inte hadde hjälm men lite annat smått o gått, det här skrev jag.
Hejsan mitt namn är Mattias Mickelsson, o min undran är vad som händer om man förbjuder fyrhjulingar på vägen alltså vad som händer med oss som använder fyrhjulingen seriöst, och då menar jag dom som har tagit lån på 70 000:- - 100000:-. för att ha en maskin som man åker till jobbet med o även privat med vänner, för andrahandsvärdet lär ju sjunka till botten om lagen träder ikraft och då står man där med ett lån på flera tusentals kronor på en maskin som man bara får använda inom inhängnat område.
Döds olyckorna som hänt i år är ju riktigt tragiskt men va är det för maskiner som jag har sett så handlar det om "gamla" terräng reggade fyrhjulingar o att alkohol varit med i bilden inte quader som man framför på vägen, jag tror nämligen att har man en sådan pass dyr maskin så vill man inte riskera o köra onykter och vårdslöst.
Så tänk på oss som använder maskinen med respekt o hänsyn för andra i trafiken vi vill fortsätta använda den på våra träffar o i trafiken, besök gärna vårat forum på www.atvcenter.se där vi som värderar våran DYRA hobby högt o månar om den så snälla ta inte det ifrån oss utan lös gärna problemet med en förar utbildning och inte med ett A kort.
Mvh Mattias
-
Obs klicka på Nyheterna | 2007-07-17
Nyheterna 22:00
-
Och skillnaden mot vanlig motorcykel / cross / moped (scooter) är? Förutom att man får köra ATV:n med B-körkort. Klart som fan olykorna ökar för att det blir statistiskt mer ATV:s i trafiken, men sen är ju dumjävlarna så dum att dom kör onykter... dör man då får man fan skylla sig själv. Kanske låter hårt men vafan...
-
Jag tycker nog att inslaget var rätt ok.
Som vanligt så glömmer dom bort anledningarna till dessa olyckor, "fyllan".
Om jag ska ta A-kort för att köra min fyrhjuling, ja då kommer jag ju köra UPP med en fyrhjuling. Så långt allt väl.
Sen dröjer det 10 år och jag kommer på att en MC vore skoj, jag har ju MC-kort! Hur jävla säker är jag på en MC då? Jag har ju aldrig kört en MC.
Dessutom, så är det ca 30 frågor i teorin som är lika för bil och MC, sen har MC 10 tilläggsfrågor (om jag inte minns fel eller nån ändring gjorts).
Det betyder ju att vi har samma utbildning i grunden, men MC-föraren har lite extra pga MC'n.
Ska en fyrhjulingsägare ha DEN teorin? Ska han inte ha tillägg för fyrhjuling?
Detta kan ALDRIG bli ett seriöst förslag, att man ska ha endast A-kort för att köra fyrhjuling, det måste till en "fyrhjulingsbehörighet".
Har man B-kort så ska det räcka med ett tillägg samt en uppkörning, med kanske krav på ett par lektioner.
Kort o gott så måste det till en teoridel till, för fyrhjulingar.
Dom kommer iaf inte kunna ta bort dom redan registrerade hjulingarna som redan rullar.
I så fall kommer ändringen gälla senare sålda maskiner, och då kan man ju fundera på vad ens egen maskin blir värd då ALLA får köra den.
PS: Han körde utan hjälm, lagligt korrekt men knappast föredömme i TV :roll:
-
DN igår 17/7 basunerade ut att dödsolyckorna fördubblats i år på fyrhjulingar........ I år är det hitills 5 st. Jo, trist som f-n med de 5 men att använda sin förstasida till detta och en hel sida med 60% bild och 40% okunnig text är ganska lågt det också.
Det komiska är att förstasidebilden är en snubbe utan hjälm körandes på en Raptorkopia på gatan och det går att utläsa att det troligen är www.24moto.se och det är en ÅF i Stockholm, sannolikt någon från dem som testar lite på gatan (bra reklam, eller inte........)
Jag betvivlar att fyrhjulingarna förbjuds, ett förarprov vore helt ok och då måste de förbjudas i hela EU. Tror knappast att Sverige skulle få ett lokalt förbud. Förarprovet enligt min åsikt borde vara praktiskt lagt och inte teoretiskt då de bara får framföras med A el B kort så teorin är ju grön.
Hur många MC olyckor med dödlig utgång är det inte varje år? Hur många bilolyckor är det inte? Jag ökade själv på statistiken (inte vållandet dock) för bilolyckor dagen före midsommarafton och totalskrotade min nya Volvo V70 och något förbud mot bilar eller vanliga MC ser jag inte i horisonten...
Däremot så är det skamligt att alkohol och droger kan bidra till motstånd för vår fyrhjuling och de 3 dödsolyckor som var på midsommarafton var väl med alkohol som grund.
Frågan blir då, vilket fordon kan framföras säkert med berusningsmedel i kroppen? Det svaret har iaf inte jag.
Tror inte vi behöver oroa oss, fortsätt med hobbyn och informera om att atvcenter är den förnämsta platsen för information om vår hobby.
Jag skulle själv önska en nollvision men dit kommer vi aldrig, däremot använd så mycket skydd som möjligt och kör inte berusade oavsett var i landet du bor så håller vi statistiken så låg som möjligt.
-
Fick svar ifrå både motormännen o vv.
Hej!
Jag tror inte att fyrhjulingarna kommer att förbjudas på vägarna. Däremot
efterlyser vi aktivitet från Vägverkets sida vad avser utbildning och regler för
framförande på allmän väg.
Hälsningar
Tomas Nilson
Presschef
Motormännens Riksförbund
(Tomas Nilsson var han som var med i tv4 igår o debatterade)
Hej.
kan tyvärr inte svara på frågan vad som händer om?..
Vi vet ju inget om detta utan frågan om de så kallade fyrhjulingarna har ju
kommit upp på grund av den ökning av olyckor som skett. Vad som händer och om
något händer återstår att se.
Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen.
Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna
rätt.
Med vänlig hälsning
Leif Broo
Vägverket
651 15 Karlstad
Malmtorgsgatan 4
www.vv.se
0771-119 119
-
Jag tycker det ska skrivas lite om dom där cyklisterna oxå, dom om någon bidrar till olyckor, eller dom där j*vlarna som "fladdrar" omkring med skidor och stavar på bilvägarna, jag hatar dom............
ang Tomas Wikberg så är han bara föööööör sorlig, vi kanske ska "sponsra" honom på en atv-tur så han lär sig något. :lol:
-
nu har det hänt igen såg jag på blocket :?
-
en till som dött , såg på blocket nu också :cry: åhh ....RIP
-
http://www.expressen.se/nyheter/1.768218/ny-dodskrach-med-fyrhjuling
Mmm, trist men sant.
-
citerar expressen:Den 60-årige mannen hade inte en chans när fyrhjulingen - på drygt 250 kilo - välte över honom.
Hans bröst krossades av dödsmaskinen.
- Han var död när ambulansen kom till platsen, säger Göran Svahn, länsvakthavande befäl i Falun.tråkigt med olyckor men dom händer men att kalla en atv en dödsmaskin är väl ändå at ta i
-
citerar expressen:Den 60-årige mannen hade inte en chans när fyrhjulingen - på drygt 250 kilo - välte över honom.
Hans bröst krossades av dödsmaskinen.
- Han var död när ambulansen kom till platsen, säger Göran Svahn, länsvakthavande befäl i Falun.tråkigt med olyckor men dom händer men att kalla en atv en dödsmaskin är väl ändå at ta i
Inte så ovanlig av våra sk kvällspressar...dom är ju patetiska
-
Då det tycks vara alkohol inblandad i flertalet av olyckorna så kan ju dom som förespråkar utbildning ta sig i dalen,för dom flesta som kör fyrhjuling har redan idag ett mc eller bilkörkort och vid utbildningen för nämda körkort får man lära sig att det inte är tillåtet att framföra fordon i påverkat tillstånd,och förövrigt så är det ju redan nu i princip förbjudet att köra med fyrhjuling i terräng så......ett sunt fönuft och lite självbevarelsedrift är nog det ända som kan hjälpa
-
En skadad i olycka med fyrhjuling
Dalarna 17 okt 15:59
En person fördes till sjukhus efter en olycka med en fyrhjuling i Färjan utanför Avesta. Olyckan inträffade natten till söndagen. Den skadade är även misstänkt för rattfylleri, skriver DD.
Jag säger bara fan vad pinsamt om han var full... (Det är ju inte säkert men om det är så)
Vi behöver inte dessa typer av olyckor! :nono: :nono:
-
Statistiskt sett så är roddbåtar livsfarliga med många dödsolyckor. sen att det oftast är medelålders män utan flytväst som är fulla och ska pissa det är ju en sak men jag tycker nog att man bör förbjuda dödsmaskinen roddbåt.
-
Jag läste på Dala Demokratens att de misstänkte onykterhet.
-
Statistiskt sett så är roddbåtar livsfarliga med många dödsolyckor. sen att det oftast är medelålders män utan flytväst som är fulla och ska pissa det är ju en sak men jag tycker nog att man bör förbjuda dödsmaskinen roddbåt.
Hänger inte riktigt med på ditt resonemang tyvärr... en fyllkörning går aldrig att förklara bort..
Vår hobby, vårt liv med hjuling, det är det som blir drabbat.
Men de var kanske de du menade Vespa?
-
Och hur lyckas du tolka mitt inlägg till att det är ok med fylla, inlägget är ju menat tvärtom. med fylla är till och med roddbåt livsfarlig.
-
ok.. men vi ska ju inte förbjuda atv`n för att vissa fyllstyr..
Allt kan bli farligare med Brännvin inkopplat..
Att dra en liknelse till att roddbåten är farlig, ok jag håller med men allt är ju farligt på fyllan!
Och jag tror inte att du tycker att det är ok med fyllkörning.
Ok vi missförstår varandra men menar samma sak ()p ()p
-
Det är ju just det dom vill, förbjuda ATV på grund av att det är många olyckor där flertalet beror på fylla. och jag misstänker att de räknar ut procentsatsen på antal registrerade fordon inte antalet faktiska fordon som finns.
-
Bättre att förbjuda spriten! ()p
-
Bättre att förbjuda spriten! ()p
Rätt talat! ()p