ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: sladdarn skrivet 23 juni 2007 kl. 20:00:38
-
hur ska man köra in sin nya atv ?
tacksam för alla svar!!
-
Finns nog mkt åsikter om det..MINA är att köra som vanligt men varva ej ur länge och absolut inte feg varva heller..kör maskin som du skulle köra i normalfall..byt olja och filter ofta och köp riktig bra olja..
-
Finns nog mkt åsikter om det..MINA är att köra som vanligt men varva ej ur länge och absolut inte feg varva heller..kör maskin som du skulle köra i normalfall..byt olja och filter ofta och köp riktig bra olja..
som sagt finns många åsikter.
Min teori är att när motorn är ny så ska man köra rätt försiktigt första milen pga det är ju nytt & måste slitas in. Alla delar har inte jobbat ihopp tidigare & där med bildas friktion & där med värme.
Så man borde köra ganska korta sträckor & inte belasta maskinen för hårt.
Sen vet jag inte hur länge man ska ta det lugnt.
-
kör försiktigt på låga varv typ 5 första milen bytta olja köra väldigt blandat höga och låga vart 30 mil med olje bytte var 10 o sen borde de vara klart:P de var bara en teori finns väll fler teorier om hur du ska köra in en motor än vad de finns modeler av motorer.
eller så bara du går ut o gasar som du känner för dirket :twisted:
-
hmm mycket olika bud som sakt det finns mycket olika teorier hur man ska köra in o sen får man väll inte köra för länge åt gången va?
hur är det med belastningen föresten tar de skada om de får jobba lite i en uppförsbacke tex?
-
Finns nog mkt åsikter om det..MINA är att köra som vanligt men varva ej ur länge och absolut inte feg varva heller..kör maskin som du skulle köra i normalfall..byt olja och filter ofta och köp riktig bra olja..
Kunde inte sagt det bättre själv.. :wink:
-
Bara för att du ska få ngt att lura på, så måste ja få presentera min tro..
Motorer i dag är maskintillvrkade med helt andra toleranser över lag än vad man lyckades med historiskt. Ja tror även att man ska tänka mer i termer om belastning än låsa sig vid varvtal. Mina maskiner körs in enligt:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
:twisted:
Lycka till!
-
Väcker upp tråden lite..
Fick hem grizzlyn nyligen som förstås är ny, frågade åf lite om hur mycket man kan belasta maskinen från början enligt han så kunde man princip börja ploga direkt med lite sunt förnuft förstås, känns ju lite osäkert med tanke på det man läst i handboken, skulle ni ploga med en ny maskin direkt?
Viktigast är väl och kolla oljenivån i motorn innan man startar samt undviker att köra som en tok :) iof så är den övervarvningsskyddad(justerbart) från fabriken.
Känns ju lite snart att byta ut oljorna,filter efter 20 drifttimmar, kommer ju snabbt upp i det om man plogar lite då och då här hemma, 320km känns ju betydligt mycket mer än 20h, åf sa att den kan servas till sommarn, vill ju serva den på yamaha så att dels garantier ska gälla samt underlätta eventuellt byte/försäljning i framtiden.
Ni som kör era maskiner på vintern och förvarar den i kallgarage, häller ni i nå booster, k-sprit i tanken för att undvika fukt, isproppar?
Tips?
-
Väcker upp tråden lite..
Känns ju lite snart att byta ut oljorna,filter efter 20 drifttimmar, kommer ju snabbt upp i det om man plogar lite då och då här hemma, 320km känns ju betydligt mycket mer än 20h
quote]
20 timmar / 320km, det som först uppnås.
-
Väcker upp tråden lite..
Fick hem grizzlyn nyligen som förstås är ny, frågade åf lite om hur mycket man kan belasta maskinen från början enligt han så kunde man princip börja ploga direkt med lite sunt förnuft förstås, känns ju lite osäkert med tanke på det man läst i handboken, skulle ni ploga med en ny maskin direkt?
Viktigast är väl och kolla oljenivån i motorn innan man startar samt undviker att köra som en tok :) iof så är den övervarvningsskyddad(justerbart) från fabriken.
Känns ju lite snart att byta ut oljorna,filter efter 20 drifttimmar, kommer ju snabbt upp i det om man plogar lite då och då här hemma, 320km känns ju betydligt mycket mer än 20h, åf sa att den kan servas till sommarn, vill ju serva den på yamaha så att dels garantier ska gälla samt underlätta eventuellt byte/försäljning i framtiden.
Ni som kör era maskiner på vintern och förvarar den i kallgarage, häller ni i nå booster, k-sprit i tanken för att undvika fukt, isproppar?
Tips?
Man byter olja och filter mellan 10-20 tim för att man vill få bort alla metallspån som blir när den är helt ny.
min nästa service ligger på 100tim
-
kör maskin som du ska använda dem..absolut inte feg/seg köra..
-
den viktigaste servicen är nog den första även om 20 timmar låter lite så kan jag informera att första oljan som rinner ur är inte vacker på alla fordon som jag sett i alla fall så byt gärna ännu tidigare men kör som folk du behöver ju inte köra som en tok så snön flyger till grannarna första tiden 8)
-
tror många resonerar att de ska feg/seg köra första milen tyvärr..är nog något gammalt som hängt med sen förr...gör service tidigt..
-
Så här står det i manualen till Renegaden: "Under inkörningsperioden bör du inte ge mer än 3/4 gas. Kortare pådrag till fullgas och hastighetsvariationer är emellertid bra vid inkörning. Längre fullgaspådrag, längre perioder på marschfart och överhettning av motorn är till skada under inkörningsperioden."
Samma som till de flesta motorer skulle jag tippa.