ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Lowest skrivet 20 juni 2007 kl. 16:37:18
-
Vajern som sitter på dreselmaskinerna som man ska låsa fast i styret är ett jävla skämt. Öglan runt ramen är klen klippte av min med en liten avbitare. Lås aldrig fyrhjulingen med bara dresellåset.Använd riktiga lås.
Ett tips bara.
-
... så följer alltså med ett vajerlås??? Är det ett styrfäste för låset också.
Jag köpte en begagnad LTZ nämligen och på den sitter det ett låsbart fäste innanför bromshandtaget.
//Bikerrog
-
Ja det sitter ett lås på styret som man stoppar vajern i. Har du ingen vajer så har dom tagit bort det då är det bara att ta bort resterande del av låset.
-
nån som vet hur man tar bort den del som sitter på styret?
på min kfx sitter det monterat så att vajern inte räcker till låset! :D
-
Det var så även på min LTZ. Vajern räckte inte fram. Men det räckte att vinkla styret lite bakåt. Men det är fortfarande skittajt.
-
Redcreek, det verkar vara standard på KFX. Har varit så på bägge mina. Man kan få den att räcka fram om man tar av sadeln och drar vajern innanför ramen. Att vinkla styret har inte hjälpt för mig. Det blir lite närmare, men samtidigt en "omöjlig" vinkel så man får inte i låset i alla fall. Sätter man på en styrhöjare så är man körd för gott. Obegripligt att dom sätter vajern så, för det finns mer vajer att ta av om man tittar efter vid öglan. I vilket fall, låset på styret tar man enklast bort med en vinkelslip. Man skär av skruven som du ser i springan mellan de två halvorna. Det första låset jag tog bort var dessutom stiftat i styret så det inte skulle kunna vrida sig, men det andra var inte det.
-
Vet inte om det är någon form av styrlås ni pratar om , vilket jag antar, hittade något intressant om detta på VV. det finns tydligen en lag om att vägreggade maskiner måste vara utrustade med låsanordning för styrningen, man nämner inte mycket om hur avancerad den ska vara, därför kan detta vara ett enkelt sätt att fylla kraven och därmed kunna registera dom.
VVFS2003:23 12Kap 3§
Har inget med stöldskydd eller trafiksäkerhet att göra vad jag kan förstå.
-
Vajern som sitter på dreselmaskinerna som man ska låsa fast i styret är ett jävla skämt. Öglan runt ramen är klen klippte av min med en liten avbitare. Lås aldrig fyrhjulingen med bara dresellåset.Använd riktiga lås.
Ett tips bara.
Skär man bort krympplasten där öglan går ihop så kan man ta en insexnyckel och ta bort låset utan att förstöra det!
-
I så fall har dom monterat ditt lås fel. Jag har provat det och skruven är fixerad en gång för alla.
-
Vet inte om det är någon form av styrlås ni pratar om , vilket jag antar, hittade något intressant om detta på VV. det finns tydligen en lag om att vägreggade maskiner måste vara utrustade med låsanordning för styrningen, man nämner inte mycket om hur avancerad den ska vara, därför kan detta vara ett enkelt sätt att fylla kraven och därmed kunna registera dom.
VVFS2003:23 12Kap 3§
Har inget med stöldskydd eller trafiksäkerhet att göra vad jag kan förstå.
Har uppenbarligen med "förhindrande av otillbörligt nyttjande" att göra. Hade hojen varit från före 1999 så hade jag visst klarat mig med det skivbromslås som jag kör med, men inte nu. Pust vad trött man blir. Får väl se till att få dit ett lås innan det är dags för besiktning om fyra år. Tror knappast att någon annan än möjligtvis bilprovningen har koll på det där, om ens dom?