ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: sedjet skrivet 9 augusti 2005 kl. 10:07:09
-
Hej jag ska byta drev på min kymco kxr fram till 15 hur släpper man sträckningen på kjedjan eller måste man förlänga den.
MVH/Sedjet
-
Hur man släpper resp. sträcker kedjan står beskrivet i bruksanvisningen.
Har du inte kvar den så kan jag skriva av texten.
-
Tackar det löste sej när man läste
MVH/Sedjet
-
Jag monterade 15 taggars drev ikväll. Det gick alldeles utmärkt utan att förlänga kedjan. Behövde inte ens ta isär den utan det räckte med att slacka kedjan och ta bort den rullen som sitter ifram vid drevet.
Förut när jag körde i 50 enligt mätaren så stämde det nästan exakt med cykeldatorn som jag har monterad. Nu när jag kör i 50 på mätaren så visar cykeldatorn 55.
-
Hur mycket gör det i topp fart med ett 15 drev.
-
Utan någon annan trimning så gör det inte någonting utan kanske t.o.m. minskar någon km. Däremot så blir den ju lite lugnare i "crusing" fart
Ska montera en ny förgasare och en malossi variator och då hoppas jag kunna köra +100 knyck.
-
Jag har nu haft min kxr i över ett år och är jättenöjd med allt utom topp hastighet! Har läst i många forum och hört om hur många trimmar sina kxr men har fortfarande inte läst om någon som lyckats få upp topphastigheten till dryga 100km/h. Vore grymt om någon lyckades utan att det kostar en hel förmögenhet för då kan man lika gärna köpa en ny lite värre atv... Själv har jag bara bytt avgassystem och det gav inte mycket...
-
Jag har nu haft min kxr i över ett år och är jättenöjd med allt utom topp hastighet! Har läst i många forum och hört om hur många trimmar sina kxr men har fortfarande inte läst om någon som lyckats få upp topphastigheten till dryga 100km/h. Vore grymt om någon lyckades utan att det kostar en hel förmögenhet för då kan man lika gärna köpa en ny lite värre atv... Själv har jag bara bytt avgassystem och det gav inte mycket...
problemet är att många vill få en rejäl effektökning men det får knappt kosta något.
malossi 1400kr , drev 15 fram 200 kr,annan förg (beg)500-1000 kr =100 km för ca 2500-3000 kr.
-
kan tänka mig att lägga pengar men vill ju vara säker på resultatet innan och som det är nu har många skrivit vad man kan göra för att den skall gå fortare men jag är inte säker på att de lyckats få den att göra 100km/h. Det finns ju något typ varvstopp på den. har en polare som bytt förgasare avgas drev mm och den axar fortare men sedan går varvstoppet in vid ca 90!!! jag kör varje dag så jag vill ju verkligen få fart på den men jag forsätter nog att lyssna på tips ett tag till... innan jag slår till på något!! trevligt att ha dialoger med andra kxr åkare..
-
Går det inte att komma runt varvstoppet? På SMC CBW finns det inget så det är snarare så man får vara lite försiktig när det närmar sig en 110 och motorn börjar skrika.
-
kan tänka mig att lägga pengar men vill ju vara säker på resultatet innan och som det är nu har många skrivit vad man kan göra för att den skall gå fortare men jag är inte säker på att de lyckats få den att göra 100km/h. Det finns ju något typ varvstopp på den. har en polare som bytt förgasare avgas drev mm och den axar fortare men sedan går varvstoppet in vid ca 90!!! jag kör varje dag så jag vill ju verkligen få fart på den men jag forsätter nog att lyssna på tips ett tag till... innan jag slår till på något!! trevligt att ha dialoger med andra kxr åkare..
Vad man än monterar för trim kan den aldrig gå fortare än ca 90 på MÄTAREN med standard cdi box. Detta beror på att mätaruttaget sitter på växellådans ingående axel och att cdi boxen har ett programmerat max varv. Har en vän som har malossivariator,15 drev+en keihin 24 mm förg. på mätaren gör den ca 85 men mätt med bil (olika) gör den ca 97-100 .När man drevar och/eller byter variatorn "lurar" man mätaren .Enda sättet att få mätaren att visa mer vid trimning är att motorvarvet ökas men då krävs det en annan cdi box med ett högre varvstopp.Om man har problem med att varvstoppet går in vid toppfart och inte vill byta ut cdi boxen får man dreva mer så att varvstoppet blir svårare att nå men då blir den lite segare i axet . Tror nog att din kompis kxr går fortare än 90 (pga drevningen som lurar mätaren)...
-
Tack för info! Min hatighetsmätare lever sitt egna lilla liv igår låg jag med full gas på nittio väg och varvstoppet kändes då stod mätaren på 65-70 km/h. Så man måste verkligen kolla ihop med en bil om man ska veta hur fort den går.... Var kan man få tag i malossi??? Har hört de som köpt i tyskland men som inte fått hem grejerna.
-
Jag köpte min Malossivariator på http://www.mohlins.se/ 1497:- inkl. frakt och pf.
Ang. hastighetsmätaren så har min vajer lossnat 2 ggr. Innan den släppt helt beter sig hastighetsmätaren lite underligt. Jag har köpt en Cateye cykeldator för 99:- för att få en exakt hastighet oavsett om det är drevat osv. Bara att mäta omkrets på däcket så får man ju garanterat en riktig hastighet. Den klarar typ 300km/h så det räcker ju ett tag till :D 8) :D
-
Tack för info! Min hatighetsmätare lever sitt egna lilla liv igår låg jag med full gas på nittio väg och varvstoppet kändes då stod mätaren på 65-70 km/h. Så man måste verkligen kolla ihop med en bil om man ska veta hur fort den går.... Var kan man få tag i malossi??? Har hört de som köpt i tyskland men som inte fått hem grejerna.
kolla så inte mätaren ligger emot kåpan - gör den det så störs mätaren av vibrationer.
Det finns en "skojare" i tyskland som heter 2wheelsandmore köp INGET därifrån :evil: beställ från quadhouse istället- de som beställt från tyskland och inte fått nåt var har de beställt ifrån :?:
malossin kan du köpa från mohlins... :wink:
-
Är det någon som kollat hur mycket en Kxr varvar med en orginal CDI box.Hitta en CDI box i USA där det står att den varvar 10000 rpm .http://www.strmotorsports.com/access/running_access.html
-
Är det någon som kollat hur mycket en Kxr varvar med en orginal CDI box.Hitta en CDI box i USA där det står att den varvar 10000 rpm .http://www.strmotorsports.com/access/running_access.html
6500 eller 7000 (har hört olika). VARVSTOPPET i den boxen från usa är programmerat till 10000 rpm.maskin varvar inte mer (utan rejält trim) för det...