ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Per skrivet 13 juni 2007 kl. 20:32:21
-
Jag är sugen på en ATV, så därför försöker jag nu hitta på saker jag kan använda den till :P Hursomhelst, ge mig lite råd vad jag ska köpa utifrån nedanstående kravlista:
* Ska vara reggad, gärna för 2 personer
* Den ska kunna dra släp på upp till 500 kg
* Det ska gå att monteras vinsch
* Antingen ska den redan ha ett 12-voltsuttag, eller så ska det går att montera ett. Behöver 12 volt till kompressorn jag ska pumpa upp gummibåten med (en annan pryl jag väl egentligen inte behöver :P)
* Kommer att använde den på gården för att flytta jordmassor. Har sutteräng, så den måste orka uppför en ramp med halvlastat släp. Kanske låg/högväxel skulle komma till sin rätt där?!?
* Eventuellt kanske jag vill kunna sätta en plog på den, men det är inte prioriterat
Det är viktigare att jag kan köra riktigt sakta när jag använder den på gården än att den går fort. Gör den 60 km/h duger det gott och väl för mig.
Helst skulle jag bara vilja lägga runt 20 000, men jag kan tänka mig att lägga 30-35 ifall det krävs för att få nåt som jag blir riktigt nöjd med. Dyrare än så? Då kör jag nog med skottkärran...
Har själv kollat på följande:
http://www.trendimport.se/system/search/product.asp?id=1410
http://www.trendimport.se/system/search/product.asp?id=1631
http://www.swedishlink.se/poweronatv/mallar/0spaltd.asp?SidID=920&KeepMenuID=245
Eller skulle t o m en sån här billig sak duga:
http://www.swedishlink.se/poweronatv/mallar/0spaltd.asp?SidID=905&KeepMenuID=245
Köper gärna nytt!
Hjälp mig med råd nu.
/Per
-
Alltså, jag är total novis på det här området... trodde jag skulle kunna dra 500 kg med de modeller jag listade. Enligt sidan nedan är max draglast för Linhai 260 2x4 bara 200 kg... är det verkligen så illa?!?
http://www.scandimoto.se/specar/linhai_260_2x4_sport_se.htm
-
Jag tycker verkligen inte du ska köpa en sämre/mindre maskin än en Linhai 260/300. Jag har kört släp med ca 600-700 kilo på med min Linhai 4x4 och det känndes tungt. Lågväxel är ett måste om det lutar det minsta.
-
Du får endast dra halva maskinens totalvikt med en MC reg fyrhjuling. Dragkroken ska vara typgodkänd och fyrhjulingen registreringsbesiktigad med drag.
-
polaris 800 har en kapacitet på 680kg
Kawa bruteforce har en kapacitet på 567kg
Så ska du ha runt 500 i dragvikt så bör du nog gå upp till dom större modellerna
-
polaris 800 har en kapacitet på 680kg
Kawa bruteforce har en kapacitet på 567kg
Så ska du ha runt 500 i dragvikt så bör du nog gå upp till dom större modellerna
Detta gäller EJ vägreggade ATVer!
Att dom klarar det är inget snack, men det är väldigt olagligt på vägen (med mc reg, alltså).
-
ok, ja då blir det ännu lite svårare då
-
Man får inte någon 800 eller 750 för 30-35 tusen. Linhaien KAN klara det (ej lagligt) men visst gör en större maskin det bättre.
-
Iofs tror jag inte att jag kommer att dra så tungt på väg (på tomten vill jag däremot kunna dra lite tyngre, men 500 kg kommer jag nog aldrig upp i), då räcker nog 200 kg... och det får jag alltså dra med en ATV som med mig på väger 400 kg?!?
Måste jag besiktiga ATV:n med dragkrok också?
Kanske en Linhai 260 eller 300 2x4... vad skiljer dem egentligen åt? Är 260 2x4 en gammal modell?
Linhai 260 eller 300 2x4 är iofs lite dyrare än jag tänkt mig, men jag vill ju ha nåt som duger något till också!
-
Av de maskiner du listat skulle jag valt en linhai.
Har plågat min med det mesta. Allt från att släpa ut älg (strax över 200 kg utan vagn) från skogen till att lägga i och ur båten (förmodligen närmare 400 kg på vagn) på landet. samt en massa annat. Problemet har aldrig varit att den inte orkar men det händer att man kan tappa fästet. Om man vill att den skall bli ännu lite starkare så kan man ta bort hälften av vikterna i variatorn.
En annan fördel är att denna maskin är en om inte den mest sålda maskinen i sverige. Så det finns många att få råd och tipps av samt att det brukar gå fort att få tag i reservdelar.
-
Fyrhjulingpunktse: Får man överhuvudtaget dra ett släp efter en vägreggad fyrhjuling på väg? Det var något jag inte visste isf.
-
Fyrhjulingpunktse: Får man överhuvudtaget dra ett släp efter en vägreggad fyrhjuling på väg? Det var något jag inte visste isf.
Japps. Det finns några glada can-am ägare som har en besiktad kula på sin maskin. Så de får helt lagligt åka runt med släp. Men.. Du får inte köra ett vanligt släp. Det får inte vara bredare än maskinen. inte vara reggat eller ha fjädring.. Eller vad det nu var. Finns en del att läsa om det på VV hemsida.
-
Fyrhjulingpunktse: Får man överhuvudtaget dra ett släp efter en vägreggad fyrhjuling på väg? Det var något jag inte visste isf.
Japps. Det finns några glada can-am ägare som har en besiktad kula på sin maskin. Så de får helt lagligt åka runt med släp. Men.. Du får inte köra ett vanligt släp. Det får inte vara bredare än maskinen. inte vara reggat eller ha fjädring.. Eller vad det nu var. Finns en del att läsa om det på VV hemsida.
Är det några problem att få igenom en Linhai 260/300 2x4 med dragkrok i besiktningen? Vill ju inte köpa en, och sen stå där med lång näsa när besiktningsmannen säger "no way".
-
Vad är detta egentligen - är det en Linhai?
http://www.uppsalafritid.se/?artnr=allroad+300+2x4
-
väldigt likt iaf. Kanske ännu en ny version på den gammla trotjänaren eller en kopia.
-
funride.se säljer den. Allroad Challenger 300 heter den och som jag fick höra av ATV Sweden så är det en "utbrytare" från Linhai som skulle hålla högre kvalitet. Jag valde ändå Linhai efter att ha kollat runt lite efter tillbehör och reservdelar. Varför inte kolla efter en begagnad Linhai 4x4 om du ska dra mycket?
-
Borde kanske ändra titeln på tråden... 500 kg var nåt jag slängde ur mig i okunskap då jag trodde att alla ATV:er skulle klara det. Om jag kan dra 175-200 kg på väg, och kanske 250-300 kg när jag grejer på gården så tror jag faktiskt jag klarar mig utmärkt.
Ska ner till Kungens Kurva i annat ärende till helgen... ska nog passa på att besöka Funride då.
Vad gäller begagnad Linhai så skulle jag nog kunna tänka mig det, men det finns då inga på blocket här i Stockholm fn. Däremot en Adly 300 från 2004 för 21 tusen. Saknar väl iofs hög/låg, men kanske ändå är nåt för mig?!? Är Adly nåt att ha?
http://www.blocket.se/vi/12308822.htm?ca=11_s
-
Vi hommer troligtvis att byta in en eller två st Linhai 2x4 snart... -06or. En blå & en svart, båda m vinsch. Pris ca 30-35":-/st
Dom brukar vara poppis som beg så först till kvarn gäller!
-
Jag borde nog börja med en begagnad ändå, och helst runt 20 000 kr som var min ursprungliga tanke (fast då ny). Som jag tidigare skrivit är det viktigare att jag kan köra långsamt än snabbt, och där skulle lågväxel vara bra. Men för min del skulle jag gott kunna ha "permanent lågväxel", kan man uppnå det på nåt bra sätt? På en ATV med kedja borde man väl kunna dreva om den?!?
-
köp en beg gammal suzuki, den har superlåg växel för arbete på gård och terräng. och du har yamahas big bear och kodiak med hög och lågväxel. alla 3 är trotjänare som funnits sen slutet av 80 talet (i svea rike) och fortfarande är riktigt bra och efterfrågade maskiner. leta begagnad är mitt tips.
http://www.blocket.se/vi/12250001.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/12153881.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/12060883.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/11752866.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/7334284.htm?ca=10_s
-
Ok, tack för tipset krille. Ska kolla lite mer efter begagnat. Ett krav är dock att den är vägreggad. Tipsa mig gärna om ni hittar några begagnade i Stockholm.
-
ok, ingen av dem jag hittade va reggad. sorry. men du vet väl att man får köra kortare sträckor med en terrängreggad maskin på enskild väg. det finns många yamaha big bear som är traktorreggade, min första maskin va en sån. den får ju köras på alla vägar.
-
Jag vill kunna köra lite längre sträckor på allmän väg också. Vill också kunna hänga på ett ATV-släp och åka till bygghandeln när jag ska handla grejor till huset. Har dock inte bråttom, det är bara bra om den bara toppar 60 km/h.
-
Jag vill kunna köra lite längre sträckor på allmän väg också. Vill också kunna hänga på ett ATV-släp och åka till bygghandeln när jag ska handla grejor till huset. Har dock inte bråttom, det är bara bra om den bara toppar 60 km/h.
Tänk bara på att det är väldigt få maskiner som har en reggad krok. Så du komer nog att köra olagligt iaf. Vad jag vet så är det några få Can-AM maskiner som har reggad krok. Men en fördel med 4 hjulingar är att polisen inte vet så mycket om dem heller. Så de vet inte om att man inte får dra släp med dem.
-
Tänk bara på att det är väldigt få maskiner som har en reggad krok. Så du komer nog att köra olagligt iaf. Vad jag vet så är det några få Can-AM maskiner som har reggad krok. Men en fördel med 4 hjulingar är att polisen inte vet så mycket om dem heller. Så de vet inte om att man inte får dra släp med dem.
Men kan man inte få den besiktigad och godkänd för släp då? Vill ju köra lagligt! :P
-
Hittade lite info här: http://www.polisen.se/inter/nodeid=15425&pageversion=1.jsp
Vilka regler gäller för släpvagn till motorcykel?
Till en tvåhjulig motorcykel får man koppla en släpvagn som är högst 125 centimeter bred och som har en vikt av högst hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
Till tre- eller fyrhjuliga motorcyklar får man koppla en släpvagn som är högst lika bred som motorcykeln, dock högst 200 centimeter, och med en vikt av högst hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
Baserat på den info som finns på den där sidan så borde det vara ok att lagligt dra en vagn efter sin ATV på allmänna vägar given att den är är smalare eller lika bred som ATV:n, och den med last väger max hälften av ATV:ns tjänstevikt.
Det står inget om att ATV:n måste vara registrerad för släp där... ska jag tolka det som att det inte behövs?
-
Hittade lite info här: http://www.polisen.se/inter/nodeid=15425&pageversion=1.jsp
Vilka regler gäller för släpvagn till motorcykel?
Till en tvåhjulig motorcykel får man koppla en släpvagn som är högst 125 centimeter bred och som har en vikt av högst hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
Till tre- eller fyrhjuliga motorcyklar får man koppla en släpvagn som är högst lika bred som motorcykeln, dock högst 200 centimeter, och med en vikt av högst hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
Baserat på den info som finns på den där sidan så borde det vara ok att lagligt dra en vagn efter sin ATV på allmänna vägar given att den är är smalare eller lika bred som ATV:n, och den med last väger max hälften av ATV:ns tjänstevikt.
Ja, under förutsättning att atv:en är reggad med dragkrok.
/johan
-
Ja, under förutsättning att atv:en är reggad med dragkrok.
Hmm, ett steg tillbaka då... kan jag få en ATV där jag monterat en dragkrok i efterhand godkänd (reggad) för släp?
Vad gäller egentligen för en vanlig 2-hjulig MC, måste den verkligen vara reggad för släp om man ska dra en simpel vagn efter? Har googlat, men inte hittat nån info.
-
Då måste tillverkaren skriva i ett intyg att de uppfyller någon EU regel bla bla bla.. Finns ett sånt dock från can-am någonstans här på forumet.
-
Den ända ATV´n med registrerad dragkrok som jag känner till är TGB 425 Blade. Då menar jag färdig från butik/tillverkare.
Hajar att den inte kanske kommer ner i prissklassen du nämde, men FYI.
Hör med Blade 400, stolt ägare.
//L
-
Det enklaste och kanske enda settet att få en linhai med reggad krok är helt enkelt att förfalska intyget från lihai. för jag tror att det är tillverkaren som skall måste skriva ut dokumentet.
-
om man traktorreggar så får man väl dra som man vill ungefär?
-
Jag har ändrat mina krav lite grann nu. Har precis beställt en nya bil (Skoda Roomster), och först beställde jag utan dragkrok... tyckte det skulle vara både smidigare och roligare att dra släp med en ATV istället. Men i och med att det verkar vara så struligt med att få dra släp på allmänna vägar ändrade jag min bilbeställning och lade till en löstagbar dragkrok.
I och med att jag håller på och jobbar med huset kommer jag att ha stort behov av släpvagn framöver, även om det för det mesta inte är så jättestora vikter det handlar om. Därför har jag tänkt köpa en Erde 142 släpvagn (http://funride.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=627&cat=134).
Åter till ATV:n nu. Då jag aldrig haft en ATV förut, och är osäker på hur mycket jag kommer att använda den, så vill jag börja med nåt billigt. Men kraven är inte längre att jag ska kunna dra så mycket som jag specade i mitt ursprungliga inlägg när jag startade den här tråden. Men jag ska åtminstone kunna slänga på gummibåt och båtmotor på släpet (blir 200 kg totalvikt på släp + last) och köra lite halvt olagligt 1-2 kilometer ner till Mälaren för att sjösätta båten. Behöver också 12 volt till pumpen. Utöver detta vill jag kunna köra på vanliga vägar utan släp. ATV:n ska också vara lättkörd, och gå bra framför allt i låga hastigheter. Ser gärna att jag kan köra långsamt med släp (kanske ett annat än Erden) när jag håller på med tomten också.
Så vad råder ni mig till då? Skulle gärna vilja höra att det räcker med en 150:a för under 15 000 :P
Tack på förhand,
Per
-
Kolla ATV Kärra från Jula för 4195:-
mvh
Michael
-
Jag tycker du skall kolla på en maskin med ctv och låg växel. För att dra upp en båt med en "motorsvag" fyrhjuling, är nog inget jag tror blir lätt samt att jag tror det är risk att du kommer skada maskinen, utan ctv och låg växel.
-
Är ju rätt nybliven fyrhjulingsägare själv men lågväxel plus fyrhjulsdrift är kanon att ha. Dels går de lugnt och fint på lågväxeln dels är de enorma dragare. Bortser vi från regelverken så drar man lätt dina 500 kg på ett släp.
-
Behöver du inte dra tungt längs allmän väg så skulle ja ta Linhaien. har själv en 260 4x4 som ja jobbar i skogen med. Drar lass på runt 1000 kg eller mer utan problem. Dock är ju lågväxeln ett måste annars pajar du hojen.
Lycka till med vad du än väljer!!! =D