ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Mottez skrivet 13 juni 2007 kl. 17:23:23

Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: Mottez skrivet 13 juni 2007 kl. 17:23:23
Hej. Har tänkt att köpa en riktig arbetsfyrhjuling som ska vara vägreggad.
Kommer att dra tungt lastad atv-vagn samt olika mindre traktor vagnar, jobba i skogen dra ut grova vindfällen och ströträd till körbar väg.
Dom märken som är aktuella är Yamaha, Kawasaki,Polaris...ja dom stora välkända alltså.

Blir jag tvungen att välja en atv med stel bakaxel för att kunna dra tungt eller går det att få samma resultat med delad bakaxel bara man tänker på hur man lastar vagnen så att man inte får för tungt kultryck.

Det måste ju vara en hållbar slitvarg till atv. Damt att det ska finnas mycket arbetsutrusting/tillbehör.
Självklart ska den kunna skänka mycket glädje på fritiden oxå.

Är riktigt sugen på Kawa Brute Force 750........kan den klara dom uppgifter jag kommer ge den ?

Kom gärna med tips och ideér
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: STENE skrivet 13 juni 2007 kl. 17:46:47
Det där med delad eller stel bak axel finns det en massa teorier om. Min personliga teori är att man med en stelbak axel kan lasta på ett sådant sätt att man håller ett högre kul-tryck. Detta skulle i vissa fall innebära att man får bättre fäste pga det högre trycket man kan åstakomma mellan däck och underlag. Tex om det är vinter och man kör med kedjor så är nog ett högre tryck till en hjälp.

Om jag skulle haft råd etc så skulle jag nog titta på en Honda. Detta eftersom de har mycket drift säkra MC motorer (har ägt några 2-hjuls hondor tidigare). Och jag antar att det använt sig av samma teknik i sina ATV's som MC's. Sedan vet jag inte hur det är med deras växel låda samt kraft gämfört med tex kawa, can-am 800.

Skall du dra riktigt tungt så kanske en polaris 6x6 kan vara något. Kolla med sundhult (tror det är så han heter) som har en och använder den till det som du nämt (kanske inte så mycket väg och skoj åka med jobbar med den gör han iaf).
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: Mottez skrivet 13 juni 2007 kl. 17:56:17
Honda har ju väldigt bra kvalitet men dom saknar ju diffspärr fram.
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: Blade550 skrivet 13 juni 2007 kl. 18:19:24
Suzuki KingQuad 700 LTA med EFI i "dresel" utförande (för vägreggets skull) kanske..... :D
Bror min har en terrängreg och det finns inte mycket den INTE klarar av....
Plogning, drar loss bilar på 2 ton fastkörda i lera, full lastade vedkärror i riktigt j-vlig skog, och dessutom en skitkul lekmaskin i fullrulle på grus och på väg  :twisted:  :twisted: (förutsatt att den inte är strypt då)
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: pålamalm skrivet 13 juni 2007 kl. 18:42:26
polaris eller aricat båda är gjorda för arbete främst ,,,,går att leka riktigt bra med dom oxo.....
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: DanneR33 skrivet 13 juni 2007 kl. 19:44:43
Ska du dra tungt så skulle jag rekomendera en polaris 800, den har en lågväxel som passar att dra tungt med plus att diffen fram sköter sig helt automatiskt vilket underlättar när man måste hålla koll på det man arbetar med.
Dessutom finns det mängder med tillbehör.

om du ska ha en arctic så kan jag säga att du inte ska ha 650 v2 om du ska dra vagn eftersom lågen på den är som en vanlig högväxel på andra, min gjorde 90km/h på lågen.
den är i och försig stark men du får byta rem hela tiden om du ska dra tungt.
Däremot så ska H1:an och 700:an vara bättre har jag hört.
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: Mottez skrivet 14 juni 2007 kl. 00:31:27
Dom jag velar mellan just nu är Yamaha Grizzly 700, Suzuki KQ 700, Kawasaki brute force 750 eller Polaris sportman 800.

Om det går att klara av det mesta med en Suzuki 700 så borde det väl gå lika bra om än bättre med en Brute Force 750 lr ?

Någon som har dragit tungt/ jobbat med en Brute Force ?
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: DanneR33 skrivet 14 juni 2007 kl. 14:50:44
bruteforcen har väl samma symtom som arctic caten med lågväxeln efter som arctic v2 har just kawamotor, men bruteforcen har en grym kraft(blir nämligen ifrånkörd av en i axtest :oops: )

Men som sagt ska man dra tungt så bör man ha en låg lågväxel för och skona allt runt om motorn
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: Mottez skrivet 15 juni 2007 kl. 00:00:20
någon som vet säkert hur det stårtill med lågväxeln på brute force ?
Är det inte tillräckligt med nedväxling, eller vad är nackdelen med brute force ?
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: peter1500 skrivet 15 juni 2007 kl. 00:22:24
Kom hit så får du testa min brutte :lol:
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: Tille skrivet 15 juni 2007 kl. 08:33:02
Följer man de amerikanska forumen så öse man en hel del beröm över servostyrningen på Yamahan. Har själv en Grizzly 660 och har plogat snö och kört ut timmer med den. Är helnöjd med kapaciteten på den maskinen. Hög och låg samt framdiff. Drar inte speciellt mycket bensin heller.

Den här diskussionen om delad/stel bakaxel är något jag inte riktigt fått grepp på. Jag ställde frågan i en egen tråd i vintras men tycker att svaren mest är tyckande. Belastar du bakänden mer än vad som rekommenderas kommer du att få en "överstyrd" framände vilket inte är bra för manövreringen på någon typ av bakaxel. Följer du rekommendationerna på kultryck så har den delade bakaxeln fördelar i form av markfrigång och fjädringskomfort.

Tille
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: transatlantic skrivet 21 juni 2007 kl. 23:55:59
Modernast, och bl a därför bästa köp, just nu är (föga förvånande tyckande från min sida) Yamaha Grizzly 700 FI. Jag använder min i skogsbruk och är mycket nöjd!

Hondas kvalitet håller jag som snäppet bättre, men de har så hopplöst knäppa lösningar på saker och ting. Bl a saknar en del lågväxel och diffspärr fram.

Kawasaki är diskad på förhand p g a sina USLA GARANTIER! Synd på en i övrigt fin maskin (BF 750).

Så: Köp en Grizzly 700 eller vänta till någon av "de andra" kommer med något bättre.
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: Mottez skrivet 22 juni 2007 kl. 00:54:03
Jo Grizzly 700 verkar ju vara en trevlig maskin. Men brute force motorn lockar nog mer.

Vad är det för brister med Kawasakis garantier ?

Jag hade tänkt att skaffa en vägreggad och jag såg att funride hade kampanj på dom just nu med tre års garanti.

Är det någon som kan förklara för mig vad det innebär med "europagaranti" som dom uttrycker sig.
Jag har ringt dom men inte fått tag på någon att prata med ?

Hos vilka ÅF är det som jag kan få garanti hos i fall jag handlar av funride med förlängd garanti (3 år )
 Bor ju i östergötland så det vore ju bra om det går att få garanti hos någon på närmare håll än i stockholm.

Tacksam för tips och råd !
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: transatlantic skrivet 23 juni 2007 kl. 17:18:24
Yamaha, Honda, Suzuki och kanske någon fler (?) har två års "heltäckande garanti" samt tre år ytterligare garanti på motor/drivlina/etc, totalt fem år alltså. Numera kan man köpa till fler år på garantin hos Kawasaki också, men det kostar alltså extra och är någon form av försäkring (långdragen försäkringstvist vid fel/skada???).

Kawasaki erbjuder två års garanti till privatpersoner och ett år till yrkesbrukare (som undertecknad). Det är vad jag kallar USLA VILLKOR med tanke på vad konkurrenterna erbjuder.

Som sagt synd på fin maskin. Men den börjar kännas lite "gammal", trots den överlägsna motorn...

Undvik för övrigt "lokala garantier", det är ju betydligt större risk att din lokala handlare kursar än den svenska/europeiska säljorganisationen. Skulle din handlare komma på obestånd står du inte direkt först i kön av borgenärer...

På tal om bakaxlar: Tror nog inte att det finns stela bakaxlar på ATV om ett par tre år. De flesta vagnar på marknaden har flyttbart boggieställ, så att få till rätt kultryck torde inte kräva mycket hjärnkapacitet.
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: Mottez skrivet 23 juni 2007 kl. 20:02:47
Som det verkar i dagsläget måste man köpa en atv av "dresel typ" för att kunna få köra kawasaki eller yamaha som vägreggade.

Skulle som sagt vara tacksam om någon som läser detta råkar ha erfarenhet av "dresel" "extreme" och allt vad dom vägreggade maskinerna kallas för kunde tipsa och förklara för mig hur det funkar med den förlängda garantin på tre år, det står ju att man ska kunna lämna in den var man vill för garantiärenden.
Titel: Val av arbets ATV
Skrivet av: Mottez skrivet 2 juli 2007 kl. 21:03:04
Läste i  atv magazinet att kawasakis variator inte är så bra när det gäller att dra tungt och sakta. Hur ligger det till ? en kvf750 borde väl tåla en massa innan det börjar strula lr ?